Tyverisikring af kældervinduer
Fra : Carsten Keller

Dato : 14-11-08 14:22

Hej gruppe.

Efter at have haft uindbudte gæster for anden gang på 3 måneder er der vist
ikke nogen vej uden om at gøre huset lidt mere til en fæstning. I kælderen
er planen at sætte gitter eller lignende for vinduerne og her havde jeg
tænkt på noget galvaniseret rionet, nogen der ved hvor man finder det til en
rimelig penge nær Århus? Skal vel bruge omkring 4 m2, plus det spild der
måtte komme.

Eller er det bedre at sætte nogle rør på tværs i vinduerne som tremmer?
Målene er ca 150x60 cm. I givet fald, hvor langt bør der være mellem
tremmerne (altså, hvor fed er en gennemsnits tyv .

Andre ideer til sikring af vinduerne modtages også gerne.

Keller

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-11-08 15:00

Carsten Keller wrote:

> Eller er det bedre at sætte nogle rør på tværs i vinduerne som tremmer?
> Målene er ca 150x60 cm. I givet fald, hvor langt bør der være mellem
> tremmerne (altså, hvor fed er en gennemsnits tyv .

Hvis du sætter rør op, så husk at lægge en løs jernstang indeni. Det gør
at rørene ikke kan saves over idet jernstangen bare ruller rundt.
Jeg vil mene at op til små 20 cm mellemrum er OK.

Ebbe

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-11-08 10:28

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du sætter rør op, så husk at lægge en løs jernstang indeni. Det gør
> at rørene ikke kan saves over idet jernstangen bare ruller rundt.

Nu er det nok de færreste indbrudstyve der ligger og skærer rør over med en
nedstryger. Mon ikke de har fundet ud af at bruge batteridrevne
vinkelslibere?

- Martin

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-11-08 12:01

Martin Petersen wrote:

> Nu er det nok de færreste indbrudstyve der ligger og skærer rør over med
> en nedstryger. Mon ikke de har fundet ud af at bruge batteridrevne
> vinkelslibere?

Tjoeh - hvis de kan leve med at lydbilledet fra sådan ikke ligefrem er
diskret

Ebbe

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 14-11-08 17:39

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tremmerne (altså, hvor fed er en gennemsnits tyv .
>
> Andre ideer til sikring af vinduerne modtages også gerne.

Behøver det være galvaniserede rionet?
Ellers bør du kunne få nogle stumper hos de fleste murermestre.
Skal de være galvaniserede, så kan du måske finde dem hos Jem og Fix eller i
tømmerhandlen.
Hilsen Matthias

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-11-08 08:17

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> Ellers bør du kunne få nogle stumper hos de fleste murermestre.
> Skal de være galvaniserede, så kan du måske finde dem hos Jem og Fix eller

De rustne er lidt for markante synes jeg. Og jeg tror ikke det er realistisk
at male dem hvide, som jeg tror det ender med gitrene bliver.

Keller

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 17-11-08 16:53

> De rustne er lidt for markante synes jeg. Og jeg tror ikke det er
> realistisk at male dem hvide, som jeg tror det ender med gitrene bliver.
>
> Keller
Det er jo netop en stor fordel at en tyv kan se, at her er der sat
armeringsnet op for vinduet. Så går han måske over til naboen istedet.
Hilsen Matthias

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-11-08 08:54

> Det er jo netop en stor fordel at en tyv kan se, at her er der sat
> armeringsnet op for vinduet. Så går han måske over til naboen istedet.

Det kan der selvfølgelig være noget om, men jeg satser på at fyren ikke er
mere nærsynet end at han kan se det når han kommer hen til vinduet

Det er forresten endt med at det bliver lodrette tremmer i stedet. Valget
faldt på tentorstål (hegnspæle), da det var nemt og billigt at få fat i. Ved
godt at de kan saves over, men jeg satser på at tyven hellere vil et andet
sted hen (eller optimalt, får sig et arbejde i stedet . Og hvis han
endelig kommer ind i kælderen er der ikke så meget spændende at komme efter,
overetagen bliver alligevel sikret med alarm.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-08 18:07

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.

Som Ebbe skriver er den rigtige løsning nogle rør med løst tenderstål i.
Det kan man så ikke se udefra, men man kommer ikke ind.

Mvh Allan

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-11-08 23:40

Carsten Keller <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev:
>Hej gruppe.

<snip>

>Eller er det bedre at sætte nogle rør
>på tværs i vinduerne som tremmer?

<snap>

Husk, at uanset tyverisikring er det rart at kunne komme hurtigt
ud i tilfælde af brand. Rørene bør sidde fast indvendigt på en
måde, så de hurtigt kan komme af.

Vh. JIB

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 15-11-08 10:25

"Jørn Ibsen (slet JK18L)" <j.ibsen@JK18Literation.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Husk, at uanset tyverisikring er det rart at kunne komme hurtigt
> ud i tilfælde af brand. Rørene bør sidde fast indvendigt på en

Hvis vinduet er 150x60 er det ikke en godkendt udgang, hvorfor der nok er to
døre. Så hvorfor ikke sikre ordentligt, når du i tilfælde af brand, bare kan
gå ud af døren?
/Mads

Fra : Max

Dato : 15-11-08 18:43

Hej Mads

> Hvis vinduet er 150x60 er det ikke en godkendt udgang, hvorfor der
> nok er to døre. Så hvorfor ikke sikre ordentligt, når du i tilfælde
> af brand, bare kan gå ud af døren?

Hvis vinduet er nærmest, hvad skal man så med døren ? Jeg erindre
stadigvæk med gru en mor og to børn der døde fordi moderen
åbenbart ikke kunne tænke så langt som til at bruge vinduet og
absolut ville bruge fordøren.

--
Mvh Max

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-11-08 21:42

> [...]
> stadigvæk med gru en mor og to børn der døde fordi moderen
> åbenbart ikke kunne tænke så langt som til at bruge vinduet og

Får du tilstrækkeligt med røg, så tænker du ikke på noget som helst. Så et
billede ligende det du tænker på. Ikke sjovt at se en sodsværtet væg med
aftryk af to personer, ½ meter under et vindue. Billig løsning incl. sikring
af vinduerne. Røgalarm til 60 kr. - Overalt...
Mvh
Mads

Fra : Max

Dato : 16-11-08 21:57

Hej Mads

> Får du tilstrækkeligt med røg, så tænker du ikke på noget som helst.

Ja, det kan være svært at holde hovedet koldt i sådanne situationer.

Heldigvis blev jeg uddannet brandmand for mange år siden så man
mangler jo ikke kendskab. Hvis valget står mellem at smide et sofabord
ud gennem et vindue for at komme ud eller man skal forcere en røgfyldt
og overtændt entre, ja så er valget for mig let.

--
Mvh Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-11-08 08:15

"Jørn Ibsen (slet JK18L)" <j.ibsen@JK18Literation.dk> wrote in message

> <snap>
>>
> Husk, at uanset tyverisikring er det rart at kunne komme hurtigt
> ud i tilfælde af brand. Rørene bør sidde fast indvendigt på en
> måde, så de hurtigt kan komme af.

Det er en kælder der ikke på noget tidspunkt skal anvendes til beboelse. To
af vinduerne leder ud i lyskasser, så det er nok ikke første valg som
flugtvej allligevel.

Keller

Fra : Max

Dato : 15-11-08 08:45

Hej Carsten

> Andre ideer til sikring af vinduerne modtages også gerne.

Er du sikker på at noget 10 mm sølvpapirstape ikke har samme
virkning som jernrør ?

--
Mvh Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-11-08 08:24

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Carsten

> Er du sikker på at noget 10 mm sølvpapirstape ikke har samme
> virkning som jernrør ?

Tjahh, det er muligt, men jeg vil hellere gøre det så det bare ikke kan lade
sig gøre at komme ind. Sæt nu en garvet tyv gennemskuer at de ikke er koblet
på nogen alarm, så står jeg der med håret i postkassen.

Keller