Hvid jordledning
Fra : Per H

Dato : 13-11-08 23:15

Kan hvid have været jord i gl dage (1967)?

Hvordan jeg jeg undersøge om det er jord?

Mangler jord, til mit komfur, og der er en løs hvid ledning . Der er
ingen grøn/gul.

per

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 13-11-08 23:38

Per H skrev:
> Kan hvid have været jord i gl dage (1967)?

> Hvordan jeg jeg undersøge om det er jord?

> Mangler jord, til mit komfur, og der er en løs hvid ledning . Der er
> ingen grøn/gul.

prøv og spørg i dk.teknik.el

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : CC

Dato : 14-11-08 14:45

"Per H" skrev i en meddelelse ...
> Kan hvid have været jord i gl dage (1967)?
>
> Hvordan jeg jeg undersøge om det er jord?
>
> Mangler jord, til mit komfur, og der er en løs hvid ledning . Der er
> ingen grøn/gul.

I de første PVC kabler var der 2-ledere hvid og sort, 3 leder kabel hvid,
sort, grøn.

"Normalt" anvendes hvid til fase eller mellemledning. Sort til nul og grøn
til beskyttelsesleder.
I rør instllationer og - såvidt jeg husker - blev der anvendt flere hvid
farver til de resterende faser.

I dit tilfælde vil jeg tro at komfuret kører på 1-2 faser + nul.
Den resterende hvide er en faseleder der ikke anvendes.
Beskyttelsesmæssigt er du omfattet af en "nulling" eller HFI-relæ
beskyttelse

Fra : Per H

Dato : 14-11-08 15:11

On Fri, 14 Nov 2008 14:45:21 +0100, "CC" <CC@mail.dk> skrev:

> [...]
>Den resterende hvide er en faseleder der ikke anvendes.
>Beskyttelsesmæssigt er du omfattet af en "nulling" eller HFI-relæ

Ok tak for info.

per