appelsinhud. maling
Fra : Per H

Dato : 13-11-08 13:19

Hej

Jeg er ved at male en bordplade, men får appelsinhud.

Jeg bruger Sadolin olie maling, og ruller det på med skumrulle som
forslået i malerforetning.

der er ca 20 grader men det flyder ikke rigtigt sammen, det er nu 3
gang der males. Er min maling for tyk?

Med de priser der er på maling 300 kr /L skal der jo ikke gå for
meget galt.

Nu har jeg spartlet hele pladen op så den er plan, så jeg er klar til
fortfra..

per

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 15:40

On Thu, 13 Nov 2008 13:19:20 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> skrev:

> [...]
>meget galt.
>
>Nu har jeg spartlet hele pladen op så den er plan, så jeg er klar til

per

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-11-08 17:08

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget galt.
>
> Nu har jeg spartlet hele pladen op så den er plan, så jeg er klar til

Stik ned til farvehandleren, hvis du gør som fagmanden foreskriver, skal det
virke, ellers får du pengene tilbage på dine materialer.
En nabo gik til farvehandleren og bad om råd og vejledning vedr. maling af
loft, der kom store skjolder som ikke kunne dækkes. De kunne få pengene
retur eller vælge andre produkter ub.

Så på med vanten.

Er rullen forøvrigt beregnet til oliemaling?

Lugter det ikke lidt af "kartel" i den branche?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 17:47

On Thu, 13 Nov 2008 17:07:56 +0100, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Er rullen forøvrigt beregnet til oliemaling?

ja jeg måtte sku købe en ny 10 cmm for 65 kr.

>Lugter det ikke lidt af "kartel" i den branche?

jo meget

per

Fra : Djæar Ar

Dato : 13-11-08 17:49

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> skrev:
>Lugter det ikke lidt af "kartel" i den branche?

Hej

Der lugter af priskarteller allevegne.......!
--
Hilsen Djæar

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Lystfiskeri i Sydgrønland

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-11-08 17:12

Per H wrote:

> Jeg bruger Sadolin olie maling, og ruller det på med skumrulle som
> forslået i malerforetning.

Glem ruller, det giver appelsinhud som du selv har opdaget.

Sprøjtemaling er det bedste, men en god blød pensel kan give et også give et
godt resultat.

Giv den et godt lag, så flyder evt. penselstriber ud inden det tørrer.

Stig Johansen

Fra : Michael Hansen

Dato : 13-11-08 18:26

Gør malingen tynd og mal flere så flere gange, mellen slib evt. og så brug
de har "glat" maler ruller, sådan lykkedes det for mig

Michael

Fra : CC

Dato : 13-11-08 18:38

"Per H" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> meget galt.
>
> Nu har jeg spartlet hele pladen op så den er plan, så jeg er klar til

Fortynd malingen til noget "sjask". Læg det på med rullen.
Har du mulighed for at øge luftfugtigheden og sænke temperaturen lidt er det
godt.
(så vare det længere inden malingen trækker skind, og ikke løber sammen
længere)
Du skal være forberedt på at mellemslibe og male 3-4 gange.

[Det havde måske være bedre og slæbe bordpladen ned til en autolaker - Du
ved bagspejlets ulidelige klare lys]

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 19:39

On Thu, 13 Nov 2008 18:38:10 +0100, "CC" <CC@mail.dk> skrev:

>[Det havde måske være bedre og slæbe bordpladen ned til en autolaker - Du
>ved bagspejlets ulidelige klare lys]

Ja det ender det måske med, efter jul, Nu ser vi om vi kan leve med
det når det kommer væk fra værksteds lystofrørene.

Tror jeg fant ud af at rullen var for grov, men måske er dt fordi den
skal kunne holde til terpentinen, Brugte ihvertfald en "netto" rulle,
(finere) og der blev overfladen nærmest som mandarinhud.

per

Fra : Max

Dato : 13-11-08 19:53

Hej Per

> Tror jeg fant ud af at rullen var for grov, men måske er dt fordi den
> skal kunne holde til terpentinen, Brugte ihvertfald en "netto" rulle,

Jeg bruger en skumgummirulle og så tynd maling, og så ikke rulle
for hurtigt så kommer der nemlig luftbobler. Overfladen bliver
som var den sprøjtet, så jeg forlanger ikke mere :)

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 20:58

på vand eller olie?

per

Fra : Max

Dato : 13-11-08 21:42

Hej Per

> på vand eller olie?

Naturligvis på oliebasis, det var jo det du spurgte om.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 22:48

On Thu, 13 Nov 2008 21:42:09 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Naturligvis på oliebasis, det var jo det du spurgte om.

jaja det er nu begrænset hvem der bruget det mere,
du ved miljø og sådan.

per

Fra : Max

Dato : 13-11-08 23:17

Hej Per

> jaja det er nu begrænset hvem der bruget det mere,
> du ved miljø og sådan.

Ja, men jeg bruger nu stadigvæk oliemaling. De mængder
man bruger i almindelighed er ikke så stort et problem.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 13-11-08 21:43

Hej Per

> på vand eller olie?

Forøvrigt kunne jeg heller aldrig drømme om at male
døre og vinduer med plastmaling.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-11-08 22:03

Max wrote:

> Forøvrigt kunne jeg heller aldrig drømme om at male
> døre og vinduer med plastmaling.

Indvendige døre er nu ikke noget problem.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 13-11-08 22:15

Hej Erik

> Indvendige døre er nu ikke noget problem.

Hvis man bruger almindelig plastmaling, risikere man
at de klæber til karmen.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 22:47

On Thu, 13 Nov 2008 22:15:25 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Erik

>Hvis man bruger almindelig plastmaling, risikere man
>at de klæber til karmen.

Ik hos mig.

men der er noget vandbaseret maling, der kan have en gummiagtig
overflade.

per

Fra : Max

Dato : 13-11-08 23:16

Hej Per

> men der er noget vandbaseret maling, der kan have en gummiagtig
> overflade.

Flugger har en type de kalder Interiør, den er næsten som en oliemaling,
udmærket til radiatore, døre og møbler. Der kan man stille noget glat
på en reol uden det hænger fast.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-11-08 19:27

Max wrote:

> Hvis man bruger almindelig plastmaling, risikere man
> at de klæber til karmen.

Jeg plejer at lade døren stå åben til malingen er tør.

Fra : Max

Dato : 14-11-08 19:29

Hej Erik

> Jeg plejer at lade døren stå åben til malingen er tør.

Godt tip :)

--
Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-11-08 16:47

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg plejer at lade døren stå åben til malingen er tør.

Kunne du godt have fortalt for et par år siden. Det er jo indlysende når man
ser det på skrift. ;)

- Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-11-08 17:14

Martin Petersen wrote:

> Kunne du godt have fortalt for et par år siden. Det er jo indlysende
> når man ser det på skrift. ;)

Jeg plejer først at give alle de gode råd når folk har dummet sig.

Fra : Per H

Dato : 13-11-08 22:45

On Thu, 13 Nov 2008 21:42:52 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Forøvrigt kunne jeg heller aldrig drømme om at male
>døre og vinduer med plastmaling.

Plastmaling er da det du bruger på lofter og vægge

per

Fra : Max

Dato : 13-11-08 23:15

Hej Per

> Plastmaling er da det du bruger på lofter og vægge

Ja, men der findes jo en million typer, den til loftet har
jo næsten ingen binder, den til vægene lidt mere binder
og den type med høj glans har masser af binder.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 19-11-08 19:34

> [...]

>for hurtigt så kommer der nemlig luftbobler. Overfladen bliver
>som var den sprøjtet, så jeg forlanger ikke mere :)

For lige at vende tilbage.. Kan du huske mærket, du malede med.
Jeg har lige brugt Sadolin, og det ligner lort.

Har tidligere brugt noget fra Backmann, til mine døre, og det var
svært at styre ved lodret maling.

per

Fra : John V.

Dato : 02-12-08 00:30

> [...]
> meget galt.
>
> Nu har jeg spartlet hele pladen op så den er plan, så jeg er klar til

Hvis du vil rulle oliemaling på, skal man benytte en mohair-rulle og
fortynde malingen så det bliver pænt ved påførelsen.
Skumruller er ikke egnet til oliemaling..

John

Fra : Per H

Dato : 02-12-08 13:18

On Tue, 2 Dec 2008 00:29:43 +0100, "John V."
<nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Hvis du vil rulle oliemaling på, skal man benytte en mohair-rulle og
>fortynde malingen så det bliver pænt ved påførelsen.
>Skumruller er ikke egnet til oliemaling..

Ja det fant jeg også ud af, men lidt sent... Sørgeligt at en Sadolin
foretning udleverer en skumrulle,

per

Fra : Max

Dato : 02-12-08 13:44

Hej Per

> Ja det fant jeg også ud af, men lidt sent... Sørgeligt at en Sadolin
> foretning udleverer en skumrulle,

Hvorfor det, skumruller levere da også fine resultater.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 02-12-08 15:40

On Tue, 2 Dec 2008 13:43:31 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Hvorfor det, skumruller levere da også fine resultater.

Jeg var nede i en malerforetning, igår og spørge om det samme. og de
sagde også en skumrulle, Da jeg så sagde at det skulle være det bedste
de havede, da jeg ikke syndtes at skumrullen kunne lave noget godt hos
mig.
så fik jeg en stofrulle. ( den er så ikke prøvet endnu.

Men jeg havede en gammel tyndhåret stofrulle, og den leverede langt
bedre resulstat, end skumrullen. Nu kan det bruges, det kunne det
ikke tidligere.. Og det er Sadolin maling jeg brugte, som jo skulle
være god kvalitet.

Jeg ved ikke om det er malingen der udgør den store forskel.

(stofrulle = mofir, eller hvad det nu hedder)

per