vedr. service og bremser
Fra : HB

Dato : 13-11-08 15:06

Min Skoda Octavia kalder snart på 30000km. service. Bilen er fra april i år
og kører 90% af tiden på motorvej. Jeg kan ikke blive enig med mig selv om
følgende: Skal jeg smide en ekstra tusse efter en gang smørring af bremser -
ud over service eftersynet?
Er det nødvendigt med den smørring eller er det bare noget værkstedet tjener
penge på?
Jeg ved godt at det i nogle tilfælde er nødvendigt, men hvad siger panelet
og hvad gør I??

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-08 17:19

HB wrote:
> [...]
> tjener penge på?
> Jeg ved godt at det i nogle tilfælde er nødvendigt, men hvad siger

Jeg sparer aldrig på bremseeftersyn. Alt andet kan diskuteres, men ikke
bremser.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mikael

Dato : 13-11-08 09:27

On 13 Nov., 15:06, "HB" <HB@@nomail.dk> wrote:
> [...]
> penge på?
> Jeg ved godt at det i nogle tilfælde er nødvendigt, men hvad siger panelet

Jeg fik det ikke gjort ved sidste eftersyn, men er da kommet i tvivl
om det er for dyre penge at spare, men jeg har lige lavet en visuel
inspektion i forbindelse med skifte til vinterhjul og det så
fornuftigt ud, dvs. pæne skiver hele vejen rundt og på begge sider af
skiverne og ens belægningstykkelse og da der ikke er noget at mærke
når jeg bremser.
Jeg tror at der skal nye klodser på ved 80kkm eftersyn og så må det
blive skilt ad og smurt til den tid. Jeg fik dem adskilt og smurt ved
40kkm men sprang over ved 60kkm.
Men det er meget forskelligt fra bil til bil og også afhængig af
kørestil.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 13-11-08 09:37

On 13 Nov., 17:26, Mikael <MikLar...@gmail.com> wrote:

Jeg kan tilføje at grunden til at der ikke va bremseeftersyn ned
sidste service, var fordi at det blev lavet hos Mazda i Sverige og jeg
må formode at Mazda har lavet nogen serviceintervaller som de mener er
ok. Det blev lavet efter Mazdas forskrifter.
Så et bremseeftersyn i DK er ud over hvad Mazda kræver fra
fabrikkensside, og det har da også en særskilt post på regningen i DK..

Mikael

Fra : Jens G

Dato : 13-11-08 17:45

On Thu, 13 Nov 2008 15:06:25 +0100, "HB" <HB@@nomail.dk> wrote:

> [...]
>følgende: Skal jeg smide en ekstra tusse efter en gang smørring af bremser -

Er det ikke en del af normalt service?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : HB

Dato : 13-11-08 18:43

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke en del af normalt service?

Ved henvendelse til værksted bliver man spurgt om man ønsker servicet med
eller uden bremse smørring.

--
/HB

Fra : Jens G

Dato : 13-11-08 19:44

On Thu, 13 Nov 2008 18:43:06 +0100, "HB" <HB@@nomail.dk> wrote:

>Ved henvendelse til værksted bliver man spurgt om man ønsker servicet med
>eller uden bremse smørring.

OK.
Det er jeg så aldrig blevet spurgt om.

Første gang jeg brugte et uautoriseret værksted til at servicere min
Seat Leon havde den et problem med at bagbremserne hang lidt.
Hos Mekonomen fik jeg at vide at det var fordi Seat ikke havde adskilt
og smurt bremserne når bilen var til service, men at det gør man hos
Mekonomen. Det lød på dem som om Seat have sprunget over det.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-11-08 17:47

Hej!

HB wrote:

> [...]
> selv om følgende: Skal jeg smide en ekstra tusse efter en gang smørring
> af bremser - ud over service eftersynet?

Det lyder sørme som noget af en pris på en operation, som næppe tager
over en time.

Værksteder er efterhånden blevet dygtige til at hive skillingerne ud af
folk :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : HB

Dato : 13-11-08 18:44

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en time.
>
> Værksteder er efterhånden blevet dygtige til at hive skillingerne ud af

Det er jo lige det!

--
/HB

Fra : Per

Dato : 13-11-08 10:38

> [...]
> penge på?
> Jeg ved godt at det i nogle tilfælde er nødvendigt, men hvad siger panelet

Da bilen kun er knap ½ år gammel ville jeg springe over.

Ved service bliver dine bremser checket mht. skiver/belægning. For de
1000 kr skiller værkstdet dine bremser og vasker/smører dem. Det har
den fordel at de ikke ruster, når der skal skiftes belægning.

Jeg har selv en Octavia og kører dog kun 30.000 året, så jeg får kun
lavet service en gnag om året. Jeg får kun skilt bremser/vasket hver
anden gang. Den sidste Octavia havde kørt 95.000 uden at der skulle
skiftes noget inden den blev solgt.

Men kører du 3-4 år uden at skille bremserne ad, kan det blive noget
dyrer, hvis der skal skiftes noget, da bremserne så tildels kan være
rystet sammen.

Men igen med så meget som du kører ville jeg ikke gøre det hver gang.

Per

Fra : HB

Dato : 13-11-08 18:48

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i meddelelsen

>Da bilen kun er knap ½ år gammel ville jeg springe over.

Ja, den bremser helt fint

> [...]

>lavet service en gnag om året. Jeg får kun skilt bremser/vasket hver
>anden gang. Den sidste Octavia havde kørt 95.000 uden at der skulle

Er det den nye model?

>Men kører du 3-4 år uden at skille bremserne ad, kan det blive noget
>dyrer, hvis der skal skiftes noget, da bremserne så tildels kan være
>rystet sammen.

Ja, havde en Peugeot engang hvor det skete, men det var meget før.

Fra : HB

Dato : 13-11-08 18:54

Jeg har selvfølgelig spurgt hos Skoda hvad der kunne ske med bremserne og
forklarede mit kørselsmønster:

"Allerede efter et døgn kan bremseskiverne blive rustne og der kan danne
sig et lag på skiverne der ikke kan bremses af - det kan vi rense af".

Ja det er jeg godt klar over!
Jeg så alle skiver igår da jeg fik vinterdæk monteret, de var fuldstændig
blanke som en blankpoleret sølvmedalje!

Jeg synes måske den er en liiiile smule tynd den forklaring.

--
/HB

Fra : Brian

Dato : 13-11-08 19:14

HB wrote:
> [...]
> fuldstændig blanke som en blankpoleret sølvmedalje!
>
> Jeg synes måske den er en liiiile smule tynd den forklaring.

For ikke at kalde det direkte løgn. Jeg har aldrig set skiver blive så
"rustne" på et døgn, at det ikke kunne bremses af.
Ifølge den forklaring, er det jo nærmest nødvendig at rense skiverne hver
weekend.

/Brian

Fra : Per

Dato : 14-11-08 04:39