Nybegynder valg
Fra : pharynx

Dato : 25-07-01 14:20

Hej gruppe

Håber der er nogen forslag til dette:
Vi er en gruppe på 5, som gerne vil begynde at spille rollespil. Vi har
spillet 5-6 gange før med en øvet gamemaster, men han skred, og vi står nu
for at skulle starte for os selv. Vi har prøvet at spille AD&D, Vampire og
2100.
Spørgsmålet er hvad for et spil I vil anbefale os at starte med. Det skal
være relativt simpelt at sætte sig ind i reglerne, og må gerne være
action-præget, uden at det er det eneste element i spillet.
Håber I har nogle gode tips.

Venlig hilsen Sune

Fra : Wrathchild

Dato : 25-07-01 18:26

> [...]
> være relativt simpelt at sætte sig ind i reglerne, og må gerne være
> action-præget, uden at det er det eneste element i spillet.

D&D 3rd ed er et meget godt sted og starte. Det er den nye version af Den
Store Klassiker som alle de gamle elsker at hade Der er masser af
eventyr, og de grundlæggende regelbøger er til at betale. Action kan der
laves masser af, og kamp kører temmelig hurtigt og vild derudaf. De
grundlæggende regler er simple (MEGET i modsætning til AD&D 2st og 2nd). Jeg
er i øjeblikket spiller i en D&D 3rd ed. kampagne, og vi er alle glade for
systemet.

Jeg kan også anbefale GURPS, men det er et system, hvor nye spillere og
GM'ere godt kan blive lidt overvældede over alle de valg man har (i D&D har
du klasserne, der definerer mange valg for dig) - men det er et system, hvor
man er i stand til at lave stort set den figur man vil. Jeg vil meget
anbefale kun at starte med grundbogen GURPS Basic Set (med mindre I ikke
_kan_ holde nallere fra Magic). Grundreglerne er her også simple, men der er
masser af udvidelsesmuligheder (Kampreglerne findes f.eks i en Basic og en
Advanced udgave), både i Basic Set og i de mange andre bøger i GURPS-linjen.
Jeg kan personligt stå inde for at GURPS kan generere masser af action .
GURPS har ydermere den fordel, at I vil kunne bruge dette system til at
rollespille stort set alle genrer og tidsaldre. Siden jeg faldt over det har
jeg ikke brugt andet som GM.

--
Wrath
------------------------------------

Fra : Kuruderu

Dato : 25-07-01 21:30

D&D 3rd. edition er et godt sted at starte, jeg er ikke så sikker på GURPS
dog, det kan som der bliver sagt meget nemt bliver overvældende...
ShadowRun, uden alle de ekstra bøger der er, kan være et godt sted at starte
hvis man vil have lidt futuristisk action, men også vil have mulighed for at
lave andet... spionage, intel, recon osv..

Vampire vil jeg fraråde jer indtil videre, det gælder faktisk ALLE
storyteller systemerne, man kan sagtens spille dem fra som nybegynder, men
man får et forkert forhold til den måde storyteller skal køres på, det
kræver at GM og til dels spillere har en god del erfaring.

Kuruderu

Fra : Henrik

Dato : 26-07-01 07:00

Hæ, hæ... WarHammer!

Se det er et prægtigt spil. Reglerne er godt beskrevet, få i antal og lige
til at gå til. Gode beskrivelser og tabeller til at lave characters efter og
et meget simpelt, men hurtigt og effektivt kamp-system.

Det system plejer jeg at tage ned fra hylden, når nye ofre skal introduceres
til rollespillets verden.

Mvh.
Henrik

Fra : Thomas Friis Antonse~

Dato : 26-07-01 08:25

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 26-07-01 12:42

> Hæ, hæ... WarHammer!

Fuldstændig enig - det er meget simpelt at gå til, samtidig med at det er en
af de mest udfordrende fantasyverdener. Desuden kan det bruges til alle
typer eventyr - alt fra hack'n'slash til politisk intrige og horror!
Desuden er det nok det kampsystem jeg kender der er simplest, samtidigt med
at det er særdeles realistisk - der er regler for hvornår ens hoved ryger
af, i hvilken retning og hvor langt
Bemærk dog at det er Warhammer Fantasy Roleplaying det drejer sig om, da
Warhammer Battle/40k er noget helt andet.

Jakob

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 26-07-01 14:35

"pharynx" <pharynx@worldonline.dk> skrev:

> Håber der er nogen forslag til dette:

Jeg vil lige anbefale BESM (Big Eyes, Small Mouth) 2nd edition
fra Guardians of Order. Det er et simpelt "generisk"
rollespilssystem der er speciel beregnet til at lave kampagner i
stil med japanske tegnefilm (derfor det lidt mærkelige navn). Det
er simplere og mere generisk end GURPS, og én lille bog
indeholder alle de regler I kan få brug for. Der hører (i stil
med GURPS) ikke nogen verden til bogen, men den klassiske
rollespilsverden Tekumel er ved at blive konverteret til BESM og
skulle snart udkomme.

BESM kan håndtere alt fra højskoleromancer over cyberpunk og
fantasy til slagsmål mellem kæmperobotter (a la Robotech). Det er
også med held blevet brugt til superhelte-rollespil.

Et andet spil som er meget nemt at gå til for både spillere og
GM, er Usagi Yojimbo fra Gold Rush Games. Det er et spil der
foregår i det feudale Japan med samuraier og ninjaer -- dog med
den forskel at landet er befolket med talende dyr i stedet for
mennesker. Der er dog ikke tale om tuttenutte-rollespil, der dør
flere i et gennemsnitligt nummer af tegneserien Usagi Yojimbo end
der gør i en Tarantino-film. Hovedbiblioteket i København har en
del samlinger af tegneserien. Rollespillet er baseret på systemet
"Instant Fuzion", der er en forenklet udgave af det i forvejen
ret enkle, generiske system Fuzion.

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

He had squatted for hours in the courtyard of the philosophers,
listening to the arguments of theologians and teachers, and had
come away in a haze of bewilderment, sure of only one thing,
and that, that they were all touched in the head.
- Robert E. Howard, "The Tower of the Elephant"

Fra : pharynx

Dato : 27-07-01 11:15

Rigtig gode forslag.
Jeg tror at vi mest er til universer som forgår enten i nutiden fremtiden,
altså mest med skydevåben i stedet for bue og pil :)
Ændrer det på anbefalingerne?

På forhånd tak
\Sune

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 27-07-01 12:14

pharynx skrev i meddelelsen ...
>Jeg tror at vi mest er til universer som forgår enten i nutiden fremtiden,
>altså mest med skydevåben i stedet for bue og pil :)
>Ændrer det på anbefalingerne?

Jeg kan kun anbefale Fusion. Det foregår i en nær fremtid (2012) og kan
spilles på mange forskellige måder ligefra hollywood action til horror. Der
er ikke en million forskellige bøger du "skal" købe da der kun eksisterer
grundbogen (en kampagne skulle udkomme til efteråret).

Og så er det selvfølgelig på dansk. Du kan se mere på:

http://www.fusion-net.dk

Mvh,
Andreas

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 27-07-01 22:49

> [...]
>
> Jeg tror at vi mest er til universer som forgår enten i
> nutiden fremtiden, altså mest med skydevåben i stedet

BESM kan stadig anbefales til den slags.

Du kan også prøve at downloade grundreglerne til Fuzion (ikke at
forveksle med det danske Fusion) fra www.thefuze.com eller
www.herogames.com. Reglerne er GRATIS, og grundreglerne
indeholder stort set alt hvad der er nødvendigt for at køre en
nutids- eller nærfremtids-kampagne. Der findes en del
tillægsmoduler (også til gratis download) til fx martial arts,
kamprobotter, magi, superegenskaber m.v.; de to nævnte sider har
henvisninger til en mængde af disse. Selvom Fuzion er gratis, er
det et top-professionelt sæt regler hvortil der efterhånden er
udgivet et par snese spil- og tillægsbøger fra bl.a. Hero Games,
Gold Rush Games og R. Talsorian Games.

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 30-07-01 14:15

"pharynx" <pharynx@worldonline.dk> writes:

>Jeg tror at vi mest er til universer som forgår enten i nutiden fremtiden,
>altså mest med skydevåben i stedet for bue og pil :)

West End Games' version af Star Wars (altså ikke TSR d20-baserede
samme) er et ganske godt simpelt spil, som er meget velegnet til
begyndere (både GM og spillere). Det er ikke i produktion mere, men
kan stadig fås mange steder. Der er snesevis af ekstra bøger, men man
kan sagtens klare sig med grundbogen. Sidst jeg var i Fantask havde de
grundbogen of en halv snes moduler blandt de brugte ting. Det er
iøvrigt ikke afgørende om du bruger første eller anden udgave af
reglerne.

GURPS er blevet nævnt. Jeg vil bare her tilføje, at GURPS Lite
(grundreglerne i forkortet udgave) kan hentes gratis på sjgames.com.
Det er fuldt ud tilstrækkeligt til at spille nutids- eller
nærfremtidsscenarier. Det er lidt mere tungt end SW, specielt er
figurgenerering væsentligt mere kompliceret.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : pharynx

Dato : 04-08-01 15:44

Tak for tippene - I er bare alle tiders!
Jeg har lige et (måske) dumt spørgsmål: Når jeg har hentet reglerne til
eksempelvis Fuzion eller GURPS lite, er det så ikke også muligt at hente et
scenario vi kan spille, eller skal jeg lave et selv?
Jeg håbede lidt på at der var en slags forhistorie á la "I er en gruppe
lejesoldater som får til opgave at smadre denne bygning", og at der så var
en beskrivelse af de NPCere som var i bygningen. Det er mest fordi jeg er
bange for at jeg vil komme til at lave spillet for svært eller let, eftersom
jeg ingen erfaring har med den slags.

Venlig hilsen Sune

Fra : Wrathchild

Dato : 04-08-01 17:52

"pharynx" <pharynx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> scenario vi kan spille, eller skal jeg lave et selv?

Jeg tror at du kan finde senarier på GURPSnet. Søg på Google.

--
Wrath
------------------------------------

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 04-08-01 22:59

> [...]
> GURPS lite, er det så ikke også muligt at hente et
> scenario vi kan spille, eller skal jeg lave et selv?

Jeg er temmelig sikker på at der ligger scenarier til begge alle
mulige steder på internet. Prøv at lave en søgning på fx. "Fuzion
+ scenario", så får du sikkert smidt en hel masse i hovedet. Der
er sikkert også henvisninger til nogle fra enten
www.herogames.com eller www.thefuze.com.

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

She was a girlygirl and they were true men, the lords of
creation,
but she pitted her wits against them and she won.
- Cordwainer Smith, "The Ballad of Lost C'mell"

Fra : Kjeld Johansen

Dato : 05-08-01 09:35

> [...]
er
> bange for at jeg vil komme til at lave spillet for svært eller let,

Det skal du ikke være så bange for.
Regl nr. 1:
The bad guys skyder efter arme og ben. Dette gør ondt på spillerne, men
slår dem ikke ihjel.
Regl nr. 2:
Hvis det går for let for spillerne, så kommer der flere og sejere
modstandere.

Kjeld.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 06-08-01 21:08

"pharynx" <pharynx@worldonline.dk> wrote in message news:<eVTa7.1486$PZ4.138996@news000.worldonline.dk>...
> Tak for tippene - I er bare alle tiders!

Tak, det ved de fleste af os godt i forvejen, men det er altid rart at
blive bekræftet

> Jeg har lige et (måske) dumt spørgsmål: Når jeg har hentet reglerne til
> eksempelvis Fuzion eller GURPS lite, er det så ikke også muligt at hente et
> scenario vi kan spille, eller skal jeg lave et selv?

Tja... du kan jo ikke få det hele. Nu har du fået reglerne gratis, os
så vil firmaet selvfølgelig gerne have at du køber deres æventyr.

Men du kan faktisk godt finde masser af æventyr til GURPS på nettet,
du skal bare søge lidt med din favorit søgemaskine, eller for eksempel
kigge her: http://gurpsnet.sjgames.com/Archive/Adventures/

> [...]
> bange for at jeg vil komme til at lave spillet for svært eller let, eftersom

Det er ikke sikkert at alle æventyrene på ovennævnte adresse er helt
færdige eller fuldstændige. Det kan f.eks. godt være at der ikke er
stats på alle modstanderne, men så finder man bare på noget, eller
kører det på fornemmeren.

Det er f.eks. overhovedet ikke nødvendigt at vide hvor meget
modstanderen har i sin "Skyde Pistol" evne, så længe spilleren bare
føler at det har været spændende, og at de tro at han kunne have dræbt
dem, men at de lige præcis undgik det fordi de var
smartere/klogere/dygtigere. Nu er det jo heller ikke sikkeret at den
eneste udvej er at skyde modstanderen, det kunne faktisk godt være, at
der var andre løsninger.

Igen vil jeg her fremhæve Call of Cthulhu. I det spil er det nemlig
nærmest umuligt at dræbe den virkelige modstander. Man skal derimod
ved hjælp af klægt og snilde, forhindre modstanderen i at komme,
ellers er man for alvor på spanden. Faktisk er CoC nok det rollespil,
hvor jeg bruger reglerne mindst. Faktisk er der en tendens til at
spilpersoner med mange faktuelle evner, frem for fysiske evner, klarer
sig bedst.

MVH
Lars
--
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inet.tele.dk/l-hansen

Fra : Wrathchild

Dato : 04-08-01 17:51

Ikke andet end at GURPS så klart er at foretrække - og at den type kamp
faktisk er simplere end f.eks. sværdkamp efter min mening.

--
Wrath
----------------------------

Fra : pharynx

Dato : 07-08-01 14:16

Jeg ville bare sige tak for hjælpen til jer alle sammen.
Efter en tur i Fantask, har vi besluttet at kaste os over GURPS til at
starte med. Vi kunne godt lide tanken om, at kunne spille forskellige typer
spil med samme regler.
Hvem ved - måske prøver vi nogle af de andre forslag en anden gang.

Venlig hilsen Sune

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 27-07-01 12:57

"pharynx" <pharynx@worldonline.dk> wrote in message news:<DJz77.4$lh7.770@news010.worldonline.dk>...
> Hej gruppe

Hej Sune

> [...]
> være relativt simpelt at sætte sig ind i reglerne, og må gerne være
> action-præget, uden at det er det eneste element i spillet.

Der er allerede kommet mange gode forslag, men de fleste er jo til
Fantasy (D&D, Warhammer og GURPS Magic), men jeg vil godt sekundere
Warhammer.

Shadowrun er en blanding af cyberpunk og fantasy, og er mit absolut
favoritspil, men jeg menere faktisk ikke det kan anbefales til
nybegyndere. Reglerne er ikke ligefrem simple, og langt fra logiske,
men de fungere. Det der er fedt ved Shadowrun er baggrynden, og
historierne i universet.

GURPS har aldrig rigtigt fanget mig, primært fordi jeg synes at GURPS
forsøger at lave "realistiske" regler der skal/bør dække alle områder.
Det bliver efter min mening for meget i den sidste ende. Men hvis man
kan affinde sig med GURPS regler, så er det gode ved GURPS jo netop at
man kan spille alt med disse regler. Jeg har sågar nogle venner der
spiller Shadowrun med GURPS reglerne, og har gjort det gennem
adskillige. Så alt hvad man behøver er GURPS reglerne, og så lige den
favoritverden man synes godt om. Der er lavet mange verdener til
GURPS, så I burde nok kunne finde en der passer til jer.

Nå nu du skriver at i er til nutid/fremtid, så synes jeg faktisk at I
burde overveje Call of Cthulhu. Det er godt nok ikke umiddelbart
nutid, men foregåe i 1920'erne. Der er dog udkommet en bog om hvordan
man spiller det i nutiden (Cthulhu Now), men den behøves man faktisk
ikke for at spille det i nutiden. Reglerne er simple, hvis man kan
finde ud af at rulle %-terninger (d100, ved hjælp af 2 tisidede
terninger), så kan man finde ud af CoC reglerne. CoC er et
horror-spil, og det meste af det går ud på at man langsomt finder ud
af at der er visse ting mennesker ikke ved noget om, og nok heller
ikke bør vide for meget om. Det er altså ikke gængs horror, med
spøgelser, vampyrer, varulve og sådan noget. men noget meget værre.
Spillet tager udgangspunkt i H.P.Lovecraft's historier. Mange af dem
kan findes på nettet, som f.eks. The Call of Cthulhu
http://www.gizmology.net/lovecraft/works/cthulhu.htm

Så min umidelbart anbefaling bliver altså Call of Cthulhu, og helst
med de nuværende regler, selvom jeg ved at der er en D20-version på
vej.

Lars
--
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inet.tele.dk/l-hansen

Fra : Søren Pedersen

Dato : 05-08-01 10:03

Hej
for mig er der 2 valg:
Skal det være "almindeligt" rollespil så:

WARHAMMER, den engelske version af D&D.
Warhammer er en meget mere beskidt verden end den der blankpolerede
romantiserede middelalder som. D&D står for, det kunne jeg godt li'.
Warhammer har kun een fejl, det er forholdsvis begrænset hvor mange mosuler
der kan fås til det, til gengæld er figurerne bare super

Skal det være horror så:
CALL OF CTHULHU, det er bare det bedste af dem alle.
Rimeligt simplet at gå til, der fås en zillion moduler og man kan efter
behag spille det som hagge, slaske, banke -typen eller som bibliotreks og
professor type.
Selvfølgelig kan også blande de 2 yderpunkter .
Det kan spille i den viktorianske tidsalder eller i 1920 og 30verne eller i
moderne tid.

Prøv det.

VH
søren

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 06-08-01 10:03

"Søren Pedersen" <pedersensoeren@hotmail.com> writes:

>WARHAMMER, den engelske version af D&D.

Her vil jeg lige indsparke, at der her ikke er tale om det mere
velkendte Warhammer 40K (som er et figurkrigsspil), men om Warhammer
Fantasy Roleplaying Game. Der er lidt uenighed mellem fans om de to
spil forgår i samme verden (i forskellige tidsaldre) eller om det er
to helt forskellige verdener.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 06-08-01 21:12

"Søren Pedersen" <pedersensoeren@hotmail.com> wrote in message news:<3b6d0945$0$39045$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> Warhammer har kun een fejl, det er forholdsvis begrænset hvor mange mosuler
> der kan fås til det, til gengæld er figurerne bare super

Men hvem spillere dog rollespil med figurer? Det kan da kun være folk
der også lever af at sælge dem

Lars
--
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inet.tele.dk/l-hansen

Fra : Kjeld Johansen

Dato : 07-08-01 11:11

"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> wrote:
> Men hvem spillere dog rollespil med figurer? Det kan da kun være folk
> der også lever af at sælge dem

Det er egenlig meget sjovt. Da jeg i sin tid var ny i rollespillet,
brugte vi ofte figurer. Jeg tror det er 7-8 år siden jeg sidst har brugt
mine små figure til rollespil. Suk!

Kjeld.

Fra : Henrik

Dato : 07-08-01 11:23

Hejsa!

Tja, figurer kan være med til at speede kampsituationer op og mere vigtigt:
Eliminere problemerne med de få spillere, der har en tendens til at
argumentere for, hvor de står, når nu kampens hede får dem til at stå
ugunstigt... Oftest bruger jeg efterhånden dog farvede terninger i stedet,
da de står mere stabilt og har farve/talkode automatisk.

Mvh.
Henrik