Tjekke om IP er Dansk?
Fra : Dude

Dato : 14-11-08 23:41

Kan jeg tjekke om en IP adresse er dansk?
Og kan jeg tjekke om en IP er Hollandsk?

Eller er der en anden måde at tjekke om en bruger (efter al
sansynlighed) er dansk eller Hollandsk?

Mvh
john

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-11-08 09:11

"Dude" <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> skrev

> Kan jeg tjekke om en IP adresse er dansk?
> Og kan jeg tjekke om en IP er Hollandsk?
>
> Eller er der en anden måde at tjekke om en bruger (efter al sansynlighed)
> er dansk eller Hollandsk?

Måske ikke direkte.

Desværre er php.nets søgefunktion nede lige nu, men funktionen hedder noget
i retning af gethostbyip().

$ipadresse = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
$udbyder = gethostbyip($ipadresse); //Returnerer noget a la
"0x53585cb5.esnxx3.adsl-dhcp.tele.dk"

Desværre er der så nogle udbydere (også danske) der ligger på .com eller
..net.

Hold den evt. sammen med $_SERVER["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"].

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 15-11-08 09:47

Dude <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> writes:

> Kan jeg tjekke om en IP adresse er dansk? Og kan jeg tjekke om en
> IP er Hollandsk?

> Eller er der en anden måde at tjekke om en bruger (efter al
> sansynlighed) er dansk eller Hollandsk?

Du kan kigge på <http://www.maxmind.com/app/php>. Men hvis du vil
bruge adressen til at afgøre hvilket sprog siden skal vise, er det en
dum ide, medmindre du starter med at se på hvilket sprog der er
foretrukket i http-requesten, og giver mulighed for at skrifte sprog.

--
/Wegge

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-11-08 12:24

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev

> [...]
> dum ide, medmindre du starter med at se på hvilket sprog der er
> foretrukket i http-requesten, og giver mulighed for at skrifte sprog.

Jeg havde så ikke skænket det en tanke, at det kunne være derfor han ville
finde ud af det.
Men i så fald er HTTP_ACCEPT_LANGUAGE jo den rigtige at bruge.
Den viser hvilket sprog brugeren *foretrækker* hjemmesiderne vist på.

Hvis man er virkelig raffineret, kan man kombinere det med en
cookie-løsning. Har man dansk som foretrukket sprog, men klikker på det
engelske flag på siden, husker den at jeg vil have vist denne side på
engelsk fremover uanset. I hvert fald indtil jeg igen klikker på det danske
flag.

Fra : MooreHojer

Dato : 15-11-08 14:04

> Eller er der en anden måde at tjekke om en bruger (efter al
> sansynlighed) er dansk eller Hollandsk?

Google er din ven...

Teorien bag geolocation via ip er at man opbygger en database med kendte ip-adresser som man kender den fysiske placering af.
Da ip-adresser tildeles til udbyderne i "blokke" kan man sammenligne en given ip-adresse med sin database og derudfra gætte hvor denne ip-adresse hører til.
Der findes en del tjenester/firmaer der beskæftiger sig med at opbygge sådanne databaser og dem kan du finde ved en hurtig søgning på google.

Man skal dog være opmærksom på at det er gæt og ikke en garanti når de fortæller hvor ip'en kommer fra.
Som tommelfingerregel kan man dog gå ud fra at de for det meste gætter landet rigtigt og at betalingstjenester oftest er mere præcise end gratis tjenester.
Nogle af de gode kan faktisk også fortælle hvilken bt man sidder i.

Jeg har tidligere brugt hostip.info som har en gratis tjeneste man kan bruge.
Den fungere nogenlunde men er ikke helt fejlfri.
Den kan findes her:
http://www.hostip.info/use.html

Jeg har brugt den sådan her:
echo "<h4>" . file_get_contents("http://api.hostip.info/country.php?ip=" . $theIp) . "</h4>";

Den udskriver landekoden for den ip-adresse der ligger i variablen $theIp.

--
MooreHojer