Regler ang. e-mails på arbejdspladsen
Fra : Snakee

Dato : 12-11-08 23:28

Hej gruppe.

En kollega og jeg er blevet lidt uenige om hvornår man (administratoren
/ chefen) må åbne og læse andre medarbejders mails.

Han mener: At det er tilladt så længe det blot har stået i kontrakten
ved ansættelsen at firmaet eller chefen læser med. Ellers er det et brud
på brevhemmeligheden.
Jeg mener: Det er et brud på brevhemmeligheden og at skrive i
ansættelseskontrakten at firmaet eller chefen læser med er ulovligt
(ulovlig kontrakt) og ikke vil kunne legaliseres. Jeg mener at have hørt
at e-mails, selv når de er sendt via firmaets systemer og fra een af
firmaets computere, er at regne for private mails.

Jeg er klar over at det er en gråzone og jeg har forsøgt at blive
klogere på det ved hjælp af nettet men det er ikke rigtigt lykkedes da
der tilsyneladende er mange holdninger til problemet.

Er der derfor een af jer kloge hoveder herinde der vil kunne forklare
hvem af os der har ret og forklare os reglerne som de er?

et tillægsspørgsmål som jeg ikke har drøftet med min kollega: Hvorledes
står man hvis man har medbragt en privat computer (f.eks. en
medarbejders private bærbare computer) har sat den til firmaets net og
har sendt en mail derfra. Vil det ændre på ens retmæssige situation?

Håber at I kan / vil svare. På Forhånd tak.

Snakee

Fra : alexbo

Dato : 12-11-08 23:50

"Snakee" <ingen@mail.invalid> skrev

> En kollega og jeg er blevet lidt uenige om hvornår man (administratoren /
> chefen) må åbne og læse andre medarbejders mails.

"Datatilsynet har udtalt, at det ikke er i strid med persondataloven at
åbne/læse medarbejdernes e-mails, når medarbejderne på forhånd er informeret
om det."

http://www.danskerhverv.com/1+JuraRaadgivning/1.13+Ansaettelsesvilkaar/1.13.15+Kontrol+af+e+mail+og+Internet/1.13.12.3+Retningslinjer+ved+email.htm

Om det er rigtigt at datatilsynet har udtalt sig sådan ved jeg ikke, heller
ikke om en domstol ville komme til et andet resultat.

Det er stort set samme problemstilling som i tandlægetråden.
Et firma skal da ikke undlade at svare på kunders eller leverandørers mails,
blot fordi en medarbejder er syg, på ferie, er rejst eller død.
som jeg skrev i tandlægetråden må man skrive personligt i emnelinien, eller
på brevet hvis
afsender ikke ønsker at andre end modtager åbner mailen eller brevet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-11-08 23:54

alexbo wrote:
> [...]
> emnelinien, eller på brevet hvis
> afsender ikke ønsker at andre end modtager åbner mailen eller brevet.

Her er et citat fra en afgørelse i Datatilsynet:

"Som følge af princippet om god databehandlingsskik finder Datatilsynet, at
en arbejdsgivers kontrol af de ansattes Internet-brug og e-mails normalt
forudsætter, at de ansatte på forhånd på en klar og utvetydig måde er
informeret om, at kontrol kan finde sted, jf. herved også reglerne om
oplysningspligt i persondatalovens §§ 28-29. "

Hel afgørelsen kan findes her:

http://www.datatilsynet.dk/offentlig/overvaagning-af-medarbejdere/kontrol-af-brug-af-internettet/

Jan

Fra : alexbo

Dato : 12-11-08 23:57

"Jan Kronsell" skrev

> Hel afgørelsen kan findes her:

Tak.

mvh
Alex Christensen

Fra : Snakee

Dato : 13-11-08 00:16

alexbo skrev:

> [...]
> på brevet hvis
> afsender ikke ønsker at andre end modtager åbner mailen eller brevet.

Jeg glemte at oplyse at hver eneste medarbejder på arbejdspladsen har
sin helt egen mailboks som er vedkommendes initialer @ firmanavn.dk Så
er der nogle overordnede mailgrupper der er direkte
forretningsorienteret og sender videre til flere af disse postbokse ad
gangen når en mail havner på adressen. Ændrer det i forholdet man står i
som f.eks. administrator hvis man vælger at gå ind på serveren og åbne
personens mailbox derinde fra og læse hans mails igennem?

Snakee

Fra : Ole C

Dato : 13-11-08 00:29

Snakee skrev blandt andet:

> [...]
> står i som f.eks. administrator hvis man vælger at gå ind på serveren
> og åbne personens mailbox derinde fra og læse hans mails igennem?

I forlængelse af de andre svar:
Det er almindeligt, at arbejdspladsen i princippet slet ikke accepterer
private mails - eller kun i beskedent omfang - og at de enkelte
medarbejderes emailadresse betragtes som et arbejdsredskab. Derfor
"tilhører" alle mails firmaet, så dets administrator(er) i givet fald har
lov til at læse dem.
Men medarbejderne skal være orienteret derom.

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 13-11-08 00:39

"Snakee" skrev

> Ændrer det i forholdet man står i som f.eks. administrator hvis man vælger
> at gå ind på serveren og åbne personens mailbox derinde fra og læse hans
> mails igennem?

Det ændrer ingenting, firmaet kan have en rimelig grund til at undersøge
hvad der er sendt til firmaet, om det bliver gjort det ene eller det andet
sted fra har ingen større betydning, firmaet må ikke læse private mails, men
firmarelaterede mails er jo til firmaet.

En medarbejders skrivebord og computer ikke hans egen lille private enklave,
med nærmest immunitet over for den fjendtlige omverden.
Jeg synes det ville være det bedste slet ikke at sende private mails over
firmaserveren, det er jo nemt nok at bruge en privat webmail.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-08 00:55

Ole C wrote:

> [...]
> har lov til at læse dem.
> Men medarbejderne skal være orienteret derom.

Det ændrer dog ikke ved at IT administratorer skal stoppe med at læse en
email, hvis de konstatere at det er en privat email, og ikke en email til
firmaet. Straffelovens bestemmelser om brevhemmelighed m.v. kan man ikke
aftale sig ud af. Hvis der står "privat" eller "personligt" i subject
linjen, er det nok tvivlsomt om de overhovedet må åbne emailen.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-08 12:24

Jesper Lund skrev:

> firmaet. Straffelovens bestemmelser om brevhemmelighed m.v. kan man ikke
> aftale sig ud af.

Det kan man da vel nok. Paragraffen bruger ordet "uberettiget".
Efter aftale er det berettiget.

--
Bertel

Fra : Snakee

Dato : 15-11-08 23:22

> Håber at I kan / vil svare. På Forhånd tak.

Tak for mange gode og konstruktive svar til alle der har svaret

Snakee