Bil vægt Vs Trailer vægt
Fra : oz3bto

Dato : 12-11-08 21:10

Efter en snak andet steds blev vi enige om at spørge her .. Her er jo så
mange kloge hoveder :P

Må en personbil trække en trailer der er tungere som bilens max tilladte
total vægt ...

Sagt på en lidt anden måde .. Findes der en personbil som må have mere som
sin egen tilladte total vægt på krogen ?

Jeg mener at alle ligger lige under .. f.x. 1500kg total må max trække
1250

Kommer sig af at en gut påstår at hans bil har en tilladt total vægt på
1250kg (bette pis potte åbenbart) men han må trække 2000kg med den ..
påstår han da

Hvem har ret

Fra : alexbo

Dato : 12-11-08 21:33

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> Må en personbil trække en trailer der er tungere som bilens max
> tilladte total vægt ...

Fra FDM:
Vægten af en trailer eller campingvogn må aldrig overstige den trækkende
bils totalvægt. For terrængående biler, der kan køre med firehjulstræk, er
der dog en særregel om, at påhængsvognens totalvægt må være op til halvanden
gang bilens tilladte totalvægt, dog maksimalt 3.500 kg.

> Kommer sig af at en gut påstår at hans bil har en tilladt total vægt på
> 1250kg (bette pis potte åbenbart) men han må trække 2000kg med den ..
> påstår han da

Han forveksler nok totalvægt og egenvægt, eller måske køreklar vægt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-11-08 23:03

> [...]
> halvanden gang bilens tilladte totalvægt, dog maksimalt 3.500 kg.

> Han forveksler nok totalvægt og egenvægt, eller måske køreklar vægt.

Ovenstående er jeg ikke sikker på er korrekt. Hvis man går ind på
http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80
kan man godt taste tal ind, hvor bilen må trække mere end egenvægt + 50 kg
og trække en trailer/cv som har en totalvægt på mere end bilens egenvægt +
50 kg, det kræver bare be kørekort.
Min egen søn havde på et tidspunkt en golf med en totalvægt på 975 kg, men
den var godkendt til at trække 1200 kg, hvilket den vel næppe kunne blive,
hvis det var ulovligt. Det er i øvrigt en problematik som har været fremme
flere gange, idet andre også har haft biler, som var godkendt til mere end
egenvægt + 50 kg, og så kommer man ind i kørekortproblematikken.
da min søn havde bilen, havde jeg en cv med en totalvægt på 1050 kg. Den
måtte han kun trække, hvis han havde be kørekort.
Men hvis han fik ændret den til kun at måtte trække 975 + 50 kg =1025 kg, så
måtte han gerne trække den, når bare den ikke var lastet til mere end de
1025 kg.
Nogle regler som har virket meget uforståelige for mange.

Kurt

Fra : Jan Petersen

Dato : 12-11-08 23:28

> [...]
> og trække en trailer/cv som har en totalvægt på mere end bilens egenvægt +

- Nej - ikke hvis trailerens reg. totalvægt ikke er større end bilens
egenvægt + 50 kg, samt at vogntogets aktuelle totalvægt ikke overstiger 3500
kg.

Mvh
Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-11-08 00:15

"Jan Petersen" <jan@NOSPAM.kosmo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> - Nej - ikke hvis trailerens reg. totalvægt ikke er større end bilens
> egenvægt + 50 kg, samt at vogntogets aktuelle totalvægt ikke overstiger

Kan du skære det ud i pap. Hvad siger du nej til?

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 12-11-08 23:54

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev

> [...]
> 50 kg, det kræver bare be kørekort.
> Min egen søn havde på et tidspunkt en golf med en totalvægt på 975 kg,

Jeg tror næppe der findes en golf med en totalvægt på 975 kg. det er nok
egenvægt.
Jeg skriver endda at der nok er forvekslet mellem egen og totalvægt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-11-08 00:14

> [...]
> egenvægt.
> Jeg skriver endda at der nok er forvekslet mellem egen og totalvægt.

Jep, det var selvfølgelig egenvægt.

Kurt

Fra : oz3bto

Dato : 13-11-08 03:44

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jep, det var selvfølgelig egenvægt.
>
> Kurt

Gutten påstod jo at bilen måtte trække mere end dens egen tilladte total
vægt .. ikke egenvægten

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 14-11-08 20:10

> [...]
> egenvægt.
> Jeg skriver endda at der nok er forvekslet mellem egen og totalvægt.

Det kan lade sig gøre at få en golf 1 monteret og synet med en 1.9 TD
godkendt til at trække 1600kg, med det kræver selvfølge BE kort, og det det
kan lade sig gøre med mange andre biler.

Vh morten

Fra : alexbo

Dato : 14-11-08 21:32

"Morten Strandgaard" skrev

> Det kan lade sig gøre at få en golf 1 monteret og synet med en 1.9 TD
> godkendt til at trække 1600kg, med det kræver selvfølge BE kort, og det
> det kan lade sig gøre med mange andre biler.

Man har vel fået golfen vejet op til 1600 kg total.

Bekendtgørelse om køretøjers vægte o.s.v.

§ 22. For påhængskøretøjer, der trækkes af en bil med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg, må den faktiske totalvægt, for sættevogn og
påhængskøretøj med stiv trækstang dog det samlede faktiske akseltryk, ikke
overstige:
1) den trækkende bils tilladte totalvægt, hvis påhængskøretøjet er forsynet
med driftsbremse, og
2) 50 pct. af den trækkende bils tjenestevægt, hvis påhængskøretøjet ikke er
forsynet med driftsbremse.
Stk. 2. For påhængskøretøjer, der er forsynet med driftsbremse, og trækkes
af terrængående biler, som defineret i direktiv 70/156/EØF, er den maksimalt
tilladte totalvægt, dog 1,5 gange den trækkende bils tilladte totalvægt.
Påhængskøretøjets tilladte totalvægt, for sættevogn og påhængskøretøj med
stiv trækstang dog det samlede akseltryk, må ikke overstige 3.500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-11-08 21:46

On Fri, 14 Nov 2008 21:32:13 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>Påhængskøretøjets tilladte totalvægt, for sættevogn og påhængskøretøj med
>stiv trækstang dog det samlede akseltryk, må ikke overstige 3.500 kg.

Hold da op, hvor er det godt, at man kun slæber rundt med en 500 kg's
Variant tingest - gud bedre det, hvor bliver livet kompliceret, når
der rigtig skal last på )

Fra : alexbo

Dato : 14-11-08 22:20

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev

> Hold da op, hvor er det godt, at man kun slæber rundt med en 500 kg's
> Variant tingest - gud bedre det, hvor bliver livet kompliceret, når
> der rigtig skal last på )

Faktisk synes jeg lige dette med totalvægtene er enklere end så meget andet.
Reglerne for synsfri sammenkobling og kørekort giver oftere anledning til
debat, da navnlig når de bliver blandet sammen.

Der er en lille finesse i totalvægtbestemmelserne, dette med den stive
trækstang, man vejer anhængeren på bilen, kugletrykket går fra hængeren og
lægges på bilen, så man kan redde op til 100 kg. på den konto.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-08 06:20

"Kurt B. Andersen" skriver:

> Min egen søn havde på et tidspunkt en golf med en totalvægt på 975 kg

Den mindste Golf jeg kender til er en Golf 1 der i den "tyndeste udgave"
vejede lige omkring 750 kg. Med 975 kg's totaltvægt betyder det at man
med 3 voksne overskrider totalvægten ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-08 10:01

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> den var godkendt til at trække 1200 kg, hvilket den vel næppe kunne blive,

Egenvægt ... totalvægt ... det er åbenbart en svær en ;)

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-08 22:04

oz3bto skriver:
> Kommer sig af at en gut påstår at hans bil har en tilladt total vægt på
> 1250kg (bette pis potte åbenbart) men han må trække 2000kg med den ..
> påstår han da

Lad os høre hvilken bil han har......

Fra : tp

Dato : 12-11-08 22:43

> Må en personbil trække en trailer der er tungere som bilens max
> tilladte total vægt ...
>
> Sagt på en lidt anden måde .. Findes der en personbil som må have mere
> som sin egen tilladte total vægt på krogen ?

Tjek en Mondeo TDCI. Mener den ligger på 1800kg. SÅ meget vejer en mondeo
heller ikke

Mvh TP
2000kg totalvægts trailer spændt efter en bil der max må trække 1000kg
(traileren i sig selv vejer kun 300kg og dermed ingen probs)

Fra : oz3bto

Dato : 12-11-08 22:56

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2000kg totalvægts trailer spændt efter en bil der max må trække 1000kg
> (traileren i sig selv vejer kun 300kg og dermed ingen probs) '

Er jo også den tilladte total vægt for deoen du skal kikke på ... Skal nok
ligge henad 2000kg

Fra : Kim

Dato : 13-11-08 15:54

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kommer sig af at en gut påstår at hans bil har en tilladt total vægt på
> 1250kg (bette pis potte åbenbart) men han må trække 2000kg med den ..

Jeg har en Rexton, 4-hjuls-slæde, som har en totalvægt på 2550kg og
den må trække 3500kg på krogen. Om det kommer ind under din definition
af personbil ved jeg jo ikke Men der findes jo "alm." personbiler med
4-hjulstræk.
Men logisk er det ikke.... En Volvo XC90 eller BMW-4hjuler må ikke
trække nær så meget som min koreanerslæde.

Mvh, Kim