Fiat Punto, svær at få i gear
Fra : Steen

Dato : 12-11-08 07:38

Hej i gruppen

Bil: Fiat Punto 1,2 fra 1995.

Min kammerat har pågældende bil, den er meget svær at få i gear
( specielt 1 og 2 gear samt bakgear ). Når det så lykkes at få den i
gear, springer den en lille smule frem selvom koblingen er trådt helt
i bund.

Er det koblingen der er ved at være færdig eller er der noget helt
andet i vejen med den... er der nogle kloge hoveder, der kan komme med
et bud på hvad der er galt med den.

Hvis det er koblingen der er gået/ved at gå, hvad kan det så koste at
få den skiftet på et værksted...

Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-08 15:51

Steen skriver:

> [...]
> ( specielt 1 og 2 gear samt bakgear ). Når det så lykkes at få den i
> gear, springer den en lille smule frem selvom koblingen er trådt helt

Kan i stramme kablet yderligere ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : TDN

Dato : 12-11-08 17:48

"Steen" <engagermann@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Tror det er normalt med Puntoen. Min søsters 96'er har det samme især i 1
gear, mener det er skiftegaflerne der trænger til smørelse. Han har dog ikke
problemer med koblingen.

Mvh
Thomas

Fra : Steen

Dato : 12-11-08 10:02

On 12 Nov., 15:51, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Steen skriver:

> Kan i stramme kablet yderligere ?
>
> Klaus
> --
>  Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
>                  http://home6.inet.tele.dk/moppe

Vil lige undersøge om kablet kan strammes.

Steen

Fra : Steen

Dato : 12-11-08 10:04

On 12 Nov., 17:48, "TDN" <tdnfjernde...@tele2adsl.dk> wrote:
> [...]
> gear, mener det er skiftegaflerne der trænger til smørelse. Han har dog ikke

Skiftegaflerne, er det forbindelsen fra gearstang til gearkasse.

Mvh.
steen

Fra : TDN

Dato : 12-11-08 19:22

> [...]
>
> Mvh
> Thomas

Skiftegaflerne, er det forbindelsen fra gearstang til gearkasse.

Formoder jeg, jeg har aldrig selv rodet med det, kun hørt det omtalt.

Mvh
Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-11-08 19:39

TDN skrev:

> Formoder jeg, jeg har aldrig selv rodet med det, kun hørt det omtalt.

Så formoder du forkert. Skiftegaflerne sidder inde i gearkassen og har
ikke noget med gearforbindelser du nævner.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tom

Dato : 12-11-08 19:45

"Steen" <engagermann@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Enten er koblingskablet ved at knække eller også er en af fjedrene i
koblingen
knækket.

koster vel en 3-5.000 Kr at få skiftet på et uautoriseret værksted.
Så for et par uger siden om en mekker på fyn der annoncerede med
koblingsskifte på næsten alle typer biler for 2.300 Kr mener jeg det var.

--
Tom

Fra : Ole Schultz

Dato : 12-11-08 22:38

On Wed, 12 Nov 2008 06:38:00 -0800 (PST), Steen
<engagermann@gmail.com> wrote:

> [...]
>et bud på hvad der er galt med den.
>
>Hvis det er koblingen der er gået/ved at gå, hvad kan det så koste at

Højst sandsynligt er en eller flere af fjederne knækket i koblingen.
Det er en kendt fejl på 1 gen. Punto.

Mener at komplet org kobling koster ca. 2.000 kr. og så går der vel
hurtigt 3-5 timer.Regn med 4.000 -6.000 kr.

mvh Ole
Som selv har prøvet det ('96 Punto 60 SX)

Fra : Ped

Dato : 12-11-08 23:36

Steen skrev:
<snip>

> Hvis det er koblingen der er gået/ved at gå, hvad kan det så koste at
> få den skiftet på et værksted...

Jeg fik for nyligt skiftet kobling på min '99'er (den sidste af 'de
gamle' Punto'er. Det kostede 2300 ved den lokale mekker. Man kan
åbenbart komme til den nedefra, uden at man behøver at tage motoren ud.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX (snart 300.000 km)