Skal jeg forarges over pigdæk?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 12-11-08 10:18

Hej

Nu begynder jeg så småt igen at høre biler med pigdæk på på de danske veje.
Er det helt forkert af mig at blive lidt forarget over at folk kører med
dem i Danmark?

Mvh
Anders

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-11-08 10:23

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in message
> [...]
> veje.
> Er det helt forkert af mig at blive lidt forarget over at folk kører med

Nej, du må blive alt det forarget du har lyst til :) Jeg er kommet dertil at
jeg ikke gider bekymre mig over disse småting i hverdagen mere, det er livet
for kort til.

Mvh
Jacob

Fra : søren brix

Dato : 12-11-08 11:43

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald*remove*.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at jeg ikke gider bekymre mig over disse småting i hverdagen mere, det er

hej

Nu er vi nogen der kører på pigdæk fordi at vi kører i norge af og til..
(nordmændene kan se lidt sjove ud i hovedet hvis man siger at man bare har
almindelige vinterdæk på, særligt oppe nordpå)

så bliv du bare forarget

vh

Søren

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-11-08 11:54

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> wrote in message
> [...]
> (nordmændene kan se lidt sjove ud i hovedet hvis man siger at man bare har
> almindelige vinterdæk på, særligt oppe nordpå)

Altså jeg har ikke sagt jeg er foraget ?

Mvh
Jacob

Fra : Klaus G.

Dato : 12-11-08 15:15

> Nu er vi nogen der kører på pigdæk fordi at vi kører i norge af og til..
> (nordmændene kan se lidt sjove ud i hovedet hvis man siger at man bare har
> almindelige vinterdæk på, særligt oppe nordpå)
Men det giver jo ingen grund til, ikke at få skiftet til nogle dæk der svare
til det klima vi har i Danmark. Jeg mindes også, at pigdæk ikke står så godt
fast på tør og våd vej, som alm. vinterdæk.

Så jeg vil da også blive lidt småsur, hvis jeg ser folk som køre rundt på
pigdæk, når de kun 1-2uger årligt er i Norge. For de er jo med til at
forringe trafiksikkerheden, med den ringe bremseevne de har.

Udover det, så forurener de også mere med det skidt monteret. Støj, de
larmer væsentlig mere end alm. vinterdæk. Ringere km/l. Og så slider de
meget mere på vejnettet = flere partikler som flyver rundt.

Så konklutionen må være, skal man til Norge på ferie en gang om året, så
skift et par dage inden man tager afsted. Og ja, jeg er sikker på, at alle
de biler jeg har set, ikke er på vej til Norge :) Ser hvert år Taxa'er køre
rundt på pigdæk, fatter det simpelthen ikke o_O

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kåre

Dato : 12-11-08 11:53

> [...]
> veje.
> Er det helt forkert af mig at blive lidt forarget over at folk kører med

Jeg købte forrige år en gammel bil "incl vinterdæk".
Jeg opdagede først til vinter at det var pigdæk...
Men jeg har altså tænkt mig at køre på dem i denne sæson også. Jeg købte
netop bilen fordi der var vinterdæk med i handlen, så der var ikke lige
penge til et sæt nye vinterdæk...

Så kan du blive forarget eller lade være.
Men jeg køber da bestemt ikke pigdæk med vilje næste gang.

Kåre

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-11-08 12:05

On Wed, 12 Nov 2008 10:17:48 +0100, "Anders T. Nielsen"
> [...]

>Er det helt forkert af mig at blive lidt forarget over at folk kører med

Hvad ønsker du at blive lidt forarget over?

Det kunne jo hænde, at de få du møder med pigdæk, har lejlighedsvise
behov for at have dem på.

Man må så naturligvis kalkulere med, at brugerne tager højde for den
ringere bremseevne på våd og tør vej.

Dette problem eksisterer ikke ved brug af friktionsdæk (lameldæk).

Eventuelle grunde til at blive forarget kunne være:

Meget stort slid på vejene, med tilhørende sporriller der ikke passer
med dem lastbiler laver, men som lastbilerne alligevel får skylden
for. Et sæt pigdæk producerer ca. 1 kg. asfaltstøv pr. 500 kørte
kilometer, iflg. en norsk undersøgelse.

Det er heller ikke sundt at indånde dette støv.

Det er næsten heller ikke til at vaske af bilen igen.

Jeg har selv kørt på pigdæk i mange år, men holdt op igen da
friktionsdækkene blev af brugbar kvalitet, men jeg kan hilse og sige,
at det var fedt at køre rundt med noget der lignede sommerhastighed,
når alle de andre lå og fedtede med alternative dækvalg.

Til gengæld var det ufedt at man altid skulle passe på hvad de foretog
sig bagved, når der skulle bremses.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-11-08 12:51

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> med dem lastbiler laver, men som lastbilerne alligevel får skylden
> for. Et sæt pigdæk producerer ca. 1 kg. asfaltstøv pr. 500 kørte

Meget stor slid på vejene ... men næppe så meget som en lastbil, som slider
lige så meget som 10.000 personbiler.

Måske skulle du finde noget andet at køre varer ud i ;)

--
Per

Fra : Søren C

Dato : 12-11-08 06:58

Pigdæk har intet at gøre på danske veje. De slider op mod 200 x mere
end vinterdæk.
Det er helt sindsygt at give lov til sådanne dæk her i landet. DK bør
som flere andre lande forbyde disse dæk.

Det er muligt nogle køre i Norge. Men så må i afpasse farten med
vinterdæk eller have snekæder med!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-08 10:05

"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i meddelelsen

> Pigdæk har intet at gøre på danske veje. De slider op mod 200 x mere
> end vinterdæk.
> Det er helt sindsygt at give lov til sådanne dæk her i landet. DK bør
> som flere andre lande forbyde disse dæk.

Nu kan man jo sagtens have kørselsbehov ud over vores egne næsetipper.
Følger man hvordan vejret har været de sidste par vintre i Sønderjylland, så
behøver man næppe vinterdæk, hvis man kun bevæger sig rundt i dagtimerne.

På den anden side - skal man op en tidlig morgen kl. 02.30, så kan pigdæk
være en nødvendighed, hvis man også skal ud med aviser på veje, som aldrig
ser en saltvogn (og dem er der mange af, hvis vi snakker villaveje og
bønderøvsveje uden offentlig trafik.

> Det er muligt nogle køre i Norge. Men så må i afpasse farten med
> vinterdæk eller have snekæder med!

Du har kun sjældent været i Norge?

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-08 15:39

"Anders T. Nielsen" skriver:

> Nu begynder jeg så småt igen at høre biler med pigdæk på på de danske veje.
> Er det helt forkert af mig at blive lidt forarget over at folk kører med
> dem i Danmark?

Forarges - nej.

Tænke: "Sådan nogle klaphatte"?

Ja i høj grad.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-11-08 06:14

> [...]

>Er det helt forkert af mig at blive lidt forarget over at folk kører med

Kun hvis de kører over dine tæer. Ellers ikke. At det er mindre smart i
DK med pigdæk, ja, men ikke blive forarget over det.

Fly