Hvilken "vej" skal ventilatoren køre?
Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 17:11

En af de "svære"!

Jeg har udskiftet ventilatoren i kahytsloftet til en model med
"solcelledrevet propel".

Ved et besøg i dag kunne jeg konstatere, at der var ret fugtigt i
kahytten.

Som follow up til Bjarkes overvejelser:

Man kan lade den suge luften *ud* af kahytten eller man kan lade den
suge luft *ind* i kahytten ... Hvad ville du gøre?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Roderiet

Dato : 11-11-08 17:30

Fra : Lars Clement

Dato : 11-11-08 17:52

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
Den skal da suge ud. Derved skabes undertryk og man får ikke uønsket "våd"
luft presset uønskede steder hen !

Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : HEME

Dato : 11-11-08 18:29

Hej hej

Jeg vil nu gerne spørge om noget: Hvis man forestiller sig et ikke lufttæt
lokale placeret fx. på en mark, eller måske på pontoner i vandet, er luften
inde i lokalet så ikke identisk med luften udenfor?
Hvis man så suger luften ud af lokalet, og lokalet ikke er lufttæt, vil den
luft man suger ud så ikke være identisk med den luft der trænger ind?
Eller hvis man puster den omgivende luft ind i lokalet, vil man så ikke blot
erstatte den gamle luft med ny identisk luft?
En ventilator virker vel kun hvis der er forskel på temperatur eller
luftfugtighed et af stederne?
Og er der forskel, så er det ligegyldigt om man puster eller suger, blot man
udskifter luften?
Og hvordan kan man så være sikker på at man udskifter luften til det bedre
(lavere fugtighed)?
Jeg synes det er en svær opgave

mvh
HenningM

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 22:22

Umiddelbart skulle man tro at det var lige meget om man suger eller puster.
Der sker jo blot det modsatte i de luftventiler der er åbne hist og her.
Og dog ...... Ofte så sidder en elektriske udluftningshætter jo oppe i
loftet hvor den varmeste luft ligger. Og er det den man vil have ud. Vil man
ikke hellere have den kolde luft nede ved gulvet ud ? HVis man laver den
samme argumentation med fugtig og mindre fugtig luft kommer jeg på glat
is.... Harding ... Hjælp... er fugtig luft tungere eller lettere end tør
luft ?

Til Henning, i principper jo... hvis temparaturen var ens hele døgnet. Men
en kraftig luftudskiftning sikrer dig mod at fugtig luft kondenserere på
bådens kolde flader om formiddagen, hvor båden er kold og luften blevet
varmere. Hvis du har et helt lukket rum, så vil fugten sætte sig på de kolde
flader om formiddagen, fordampe om eftermiddagen og sætte sig igen dagen
efter. - med mindre man kan lykkes med at lukke rummet hermetisk og tørre
det ud.

Jeg kan tilføje lidt til mystikken. Jeg var i båden søndag formiddag. der
var også lidt fugtigt og jeg skulle være der nogle timer, så jeg tændte
dieselfyret og varmede båden igennem. Der blev helt tørt på et par timer. En
af gæsterne jeg lige havde nede til en øl kiggede på mig og spurgte: "Er det
godt ? Har luften i båden så ikke blot optaget mere fugt, så der kondenserer
endnu mere når den er blevet kold igen ??". Og så stod jeg og lignede en
øresund torsk på dækket af en fiskekutter ....

Bjarke

PS: ventilatoren i toiletrummet følger helt andre principper. Der er jeg
enig i de skal suge UD .... GG

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 11-11-08 20:12

Hej Flemming,

Det er ligegyldigt! udeluften er en samme som inden i båden.
Der skal monteres et køleanlæg der kaster vand af for at få
fugtigheden ned i kahytten; men det kræver tillige at båden
gøres tæt for ikke at affugte hele Helsingør.
En anden mulighed er luftopvarmning; men det er heller ikke
billigt og klimaet i havnen kan måske så blive helt tropisk hvis
båden ikke er tæt og isoleret.

Mvh/Harding

Fra : Torben Bach

Dato : 11-11-08 21:03

Harding Larsen (slet PT71D) wrote:
> [...]
> En anden mulighed er luftopvarmning; men det er heller ikke
> billigt og klimaet i havnen kan måske så blive helt tropisk hvis

Klip

Så ligegyldigt er det vel heller ikke?
I løbet af efteråret, vinteren og foråret er der da mange dage, hvor
vejrliget tilsiger tør luft, og så er det vel ikke ligegyldigt, om der er
god ventilation i båden.
Sagt på en anden måde - dage med tør luft og endda med solskin, der opvarmer
skroget på båden + ventilation må da være af de gode - uanset om luften
udenfor er den samme som indenfor, men det den jo ikke på de "gode" dage!

Hvem har ikke været i et sommerhus, der er lukket ned for vinteren en dag,
hvor vejret udenfor faktisk var fint trods frost, for så at konstatere, at
inde i huset stod luften faktisk stille, og at det var hundekoldt inde i
huset i forhold til udenfor - altså må ventilation være alfa omega - uanset
hvordan ventilationen gennemføres.

Selv opbevarer jeg hynder og deslige i båden, som jeg dækker til med en stor
presenning, der ikke lukker båden mere til, end at der er gennemtræk og
ventilation vinter og forår igennem. Hynderne og deslige stiller jeg på
højkant.
Mine loftfaciliteter kan ikke leve op til samme standarder - desværre.
Min kaleche er så afmonteret og taget med hjem til opbevaring sammen med
sejlgardaroben under den store dobbeltseng Helt klart et optimalt tørt
sted i forhold til båden, men ellers er det valget imellem pest eller
kolera.

Mvh
Torben

Fra : Bent Pedersen

Dato : 11-11-08 22:05

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sejlgardaroben under den store dobbeltseng Helt klart et optimalt tørt
> sted i forhold til båden, men ellers er det valget imellem pest eller

I og med at ventilatoren er soldrevet, vil den sikkert køre når solen
skinner og varmer luften op i kahytten. Luften i kahytten opvarmes ->
optager mere fugt, og skal derefter suges ud igen. Så blæseren skal suge fra
kahytten og "puste" ud i samfundet. Vil jeg mene...

mvh
Bent

Fra : Ivar

Dato : 11-11-08 22:37

Bent Pedersen skrev:

> Så blæseren skal suge fra kahytten og "puste" ud i samfundet. Vil jeg mene...

Det er ligegyldigt om den blæser eller suger. Hvis den blæser 10 liter
ind, vil der sive 10 liter ud af sprækker og hulder. Hvis den suger 10
liter ud, vil der blæse 10 liter ind af sprækker.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Bent Pedersen

Dato : 11-11-08 23:00

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ind, vil der sive 10 liter ud af sprækker og hulder. Hvis den suger 10
> liter ud, vil der blæse 10 liter ind af sprækker.

Det er ikke ligegyldigt. Den varmere luft fra kahytten vil helst opad, så du
får bedst cirkulation hvis du placerer ventilatoren højt, og sætter den til
at suge fra rummet.

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 22:30

Det er jo derfor jeg "drømte" om en lille elektronisk styring der føler
luftfugtighed og temperatur inde og ude og med en par relæ'er kan tænde for
hhv en ventilator og måske et par varmelamper. Så kunne man bruge energi
præcis når det nytter og undlade at gøre det når det ikke nytter (eller
skader).

Jeg kunne godt finde på at få den konstrueret, hvis vi kunne blive enige om
hvornår det vil være godt med hhv varme og ventilation.

Var det ikke en ide for at par spaciale studerende på DTU. Hva' fan'... jeg
byggede en telefoncentral som aldrig kom i drift.... Så kunne sådan en
styring da være en glimrende opgave. Det ville vi da kunne bruge ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HO

Dato : 11-11-08 22:54

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4919f951$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> hvornår det vil være godt med hhv varme og ventilation.

er opfundet - nemt at fremstille en selv - opvarmet gratis luft ind i båden

http://www.campvent.dk/TEKNIK.htm

MVH
HO

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 23:09

Den har jeg tænkt på flere gange. Jeg er bare ikke overbevist (endnu) om at
det er når solen skinner det er godt at få skiftet luften ? Eller der det
måske bedre om natten ?

- eller bare den samme ventilator der kører i døgndrift ?

Jeg køber/bygger hvad som helst... - så snart jeg forstår hvad der er
bedst.....

(og så deres priser jo helt ude i hampen. Over 200 kr for en meter 125 mm
flexrør .... tsk tsk... næste er vel de åbner en bådudstyrsbutik med faste
liste priser .....)

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 12-11-08 09:39

Hej Torben,

Nej selvfølgelig er det ikke ligegyldigt; men spørgsmålet er
ofte at de mange delomstændigheder og deres størrelser ikke
tages i betragtning.
Generelt er det således at ventilationsteorien foreskriver at
når luft indblæses etableres en retnings- og hastighedsvirkning.
Dette viser i modsætning til virkningen omkring
udsugningsåbninger at dybdevirkningen for lufthastigheden er 30 -
40 gange større for en indblæsningsåbning end for en tilsvarende
udsugningsåbning.
Udsugning fra et rum har kun ringe indflydelse på
luftbevægelserne i rummet.
Den ventilator der omtales af Flemming er opgivet til at flytte
20 kubikmeter luft i timen ved max hastighed af ventilatoren.
Denne hastighed vil kun opnås i klart solskin hvor solen står
højt på himlen og der ikke er skygger f.eks. fra en snor der
rammer solcellen.
Ventilatoren kører således kun om dagen og med nedsat virkning.
Flemming skriver ikke om båden er overdækket, er den det vil
ventilatorens virkning yderligere nedsættes.
En X-båd har sandwich i skroget og dæk.
Det er en isolering der bevirker at nattemperaturen i båden
holder langt op ad formiddagen. Bliver der varmt uden for vi den
kolde inderflade kondensere, og det er det som Flemming
konstaterer.
Det er det samme som du har konstateret i sommerhuset. Den
virkning fremkommer og forstærkes af at huset er isoleret.
Skal man undgå kondens indendørs skal temperaturen hæves til en
temperatur over dugpunktstemperaturen eller alternativt være
fuldstændig tæt og det er hverken sommerhus eller båden.
Derfor er opvarmning den nemmeste måde at undgå kondensering
indendørs.
Hjemme udlufter vi også for at undgå at fugtigheden udefra og fra
vores tilstedeværelse og aktivitet.

Du burde også tage dine hynder med hjem og placere dem under
sengen og sejl og kalechen vil være nemmere at stuve i et skab.
At lægge tingene op på et uopvarmet loft er lig med at opbevare
tingene i båden.

Det bedste man kan gøre ved båden er at overdække den med en
presenning oplagt på et stativ der er udformet således at
presenningen holdes væk fra båden, omkring 20 cm, således at der
fra vinden gives en konstant udluftning af båden hvor alle
ventilationsåbninger står åbne.
Det giver den bedste ventilation uden tilførsel af energi.

Vil man dybere ind i emnet så er Ventilations ståbien en god
kilde.

Mvh/Harding

Fra : Ivar

Dato : 11-11-08 22:30

Harding Larsen skrev:

> Der skal monteres et køleanlæg der kaster vand af for at få
> fugtigheden ned i kahytten; men det kræver tillige at båden
> gøres tæt for ikke at affugte hele Helsingør.

Det er ikke rigtigt. Det er ligegyldigt om ventilatoren blæser
eller suger, men det er ikke ligegyldigt om der er ventilation.
I to både hvor der i den ene er ventilation og ikke i den anden,
vil der gennemsnitligt, være mere tørt i den med ventilation.

Det er lidt vanskeligt at forklare hvorfor. Men der vil ofte være lidt
varmere indenfor end udenfor. Hvis der ikke ventileres vil den
*relative* luftfugtighed være cirka den samme ude og inde efter
nogen tid. Hvis der ventileres vil den *absolutte* luftfugtighed
være cirka den samme. Varm luft har en højere absolut luftfugtighed
end kold luft med samme relative luftfugtighed. Når der er
ventilation, vil den "varme" fugtige luft komme ud, og blive
erstattet af kold "tør" luft. I en båd med ventilation er
der mindre risiko for kondens, og det er det virkelige skadelige.

Der skal også være ventilation under en tagkonstruktion, ellers
rådner den. Det er samme problematik.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : HEME

Dato : 11-11-08 23:59

Jeg synes nu der er kommet lidt klarhed over det: En ventilator kan bringe
balance i fugtigheden, idet den ved luftudskiftning kan flytte en evt.
højere luftfugtighed fx. fra vådt sejltøj, ud til omgivelserne, men den kan
aldrig bringe luftfugtigheden under den gennesnitlige relative
luftfugttighed i "miljøet".
For at gøre det, må man ty til mekaniske indretninger der køler luften af,
og dermed kondenserer vandet og bortskaffer det. Imidlertid vil dette også
kun være en til der er balance i luftfugtigheden, medmindre man som Harding
skriver kan dehydrer hele Helsingør. Tænk på, at når man affugter en kælder
i et hus, er det for at bringe kælderens relative luftfugtighed ned på samme
niveau som i resten af huset.
Når det hjælper med luft under taget, mener jeg at vide at træ sagtens kan
tåle fugtighed, blot skal det også kunne tørre ige, og det sker jo kun hvis
det ventileres, altså at luftfugtigheden igen bringes i balance med
omgivelserne og ikke lukkes inde ved for tæt isolering.
Hvilken vej luften så skal, siger logikken mig at fugtighedsprocenten er
størst i båden, puster man luft ind, vil den fugtmættede luft ramme træværk
og båden side/skrog, som ofte er køligere end luften i båden, hvorved fugten
kondenseres og løber ned at emnerne. Jeg ville derfor suge luften ud,
således at luftfugtigheden kun kunne kondenseres omkring ventilatoren og
derved have isoleret problemet.

mvh
HenningM

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 16:09

Tak til alle bidragyderne for mange gode indlæg.

I min vildeste fantasi, havde jeg ikke forestillet mig så mange
forskellige indfaldsvinkler på dette problem.

Min umiddelbare opfattelse var faktisk, at det kunne være helt
ligegyldigt, hvilken vej luftstrømmen gik ... ...

Som Harding helt rigtigt skriver, er kapaciteten af den lille ventilator
maximalt 25 m3/time ... og det giver altså ikke meget flow. Min
vurdering har været, at det måske er bedre end ingenting(?).

Lad mig dog lige nævne, at jeg tømmer båden for *alt* løst indhold -
inkl. sejl, hynder, skuffer, bøger, service, skabe, tøj, tovværk, osv.
Jeg plejer have den på land med presenning, der "svæver" ca 25 cm udover
dæk og fribordet med masser af ventilation på langs af båden og åbne
luger.

Men i år bliver den altså liggende i vandet (uden den store presenning)
og jeg har ikke helt kunnet gennemskue om det giver andre
ventilationsforhold i kahytten - f.eks. er ændringerne i vandets
temperatur jo langt mindre end udsvingene i den omgivende lufttemperatur
.... Men om det har nogen relevans for ventilatorens funktion, kan jeg
ikke gennemskue ...

Til orientering har jeg besluttet at sætte den propel, som suger luften
*ud* af kahytten, på ventilatoren. Den kører faktisk ganske fint rundt
også når det er overskyet ... Men om den flytter 20 - 25 m3 luft i
timen, har jeg ingen anelse om ... ... Men man kan ikke mærke
"flowet" ...

I Helsingør Nordhavn må vi nu have strøm på hele tiden, da vi betaler
individuelt for vores forbrug via nyopsatte standere. Men jeg må
erkende, at jeg ikke tør lade en lille el-varmer stå i kahytten for at
hæve temperaturen over dugpunktet uden selv at være i båden ... og jeg
ved heller ikke om jeg synes det er en god idé at bruge energi til det
formål ... men det er jo fristende ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-11-08 17:49

Hej Flemming
Som før skrevet ligger jeg også altid i vandet, og jeg har en bordventilator
på 230 V kørende (uden varme). Den flytter meget luft i timen, og jeg har
bare alle rum og ventiler i båden stående åbne, så der er kraftig
cirkulation i luften. Om det skyldes ind eller ud luft, ved jeg ikke, men
der er altid tørt under neden. Forrige vinter havde jeg også et par hynder
stående, da jeg sejlede en del den vinter. Hynderne var også tørre, men for
S... hvor var de kolde at sove på. Min lommefilosofi er, at der bare skal
være megen røre i luften. Alt det der med teoretiske tilgangsvinkler er helt
fint, men meget af det forstår jeg ikke, så normalt holder jeg mig til den
praktiske erfaring.
På årsbasis afregner jeg et par hundrede kroner for strøm aflæst på min
bi-måler. Det er ikke mange penge for at holde båden tør, ifht. hvad vi
ellers poster af kroner i vores elskede skibe.
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

> Tak til alle bidragyderne for mange gode indlæg.
klip
> [...]
> temperaturen over dugpunktet uden selv at være i båden ... og jeg ved
> heller ikke om jeg synes det er en god idé at bruge energi til det formål
klip

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 18:22

Hej Torben,

Tak for dit input. Jeg indrømmer, at jeg er fristet ...

Men "skrækken" for at have noget 220V udstyr kombineret med mange
ampere, der kan "gå i udu", mens jeg ikke er på båden, er ret
afskrækkende.

Billedet af både, der stort er nedbrændt til vandlinien flimrer lidt på
nethinden ... Men måske jeg er lidt hysterisk ? Dog mindes jeg for år
tilbage, at vores gamle skole var ved at nedbrænde fordi der var gået
ild i tagkonstruktionen fordi en kortsluttet ventilator var blevet
*meget* varm ... Heldigvis var der nogle til stede, så branden blev
slukket hurtigt. (lidt for hurtigt mente en del af børnene ... ...).

Men hvad mener I i gruppen: Er det forsvarligt (forudsat det er lovligt)
at efterlade båden ubemandet med noget 220V udstyr koblet til i båden
.... f.eks. el-pærer i motorrummet, ventilator, batterilader? Jeg
forestiller mig naturligvis, at der er tale om produkter, der "ser ud
til at være i orden" og relativt nye og velholdte med fornuftige
installationsforhold ... Og jeg tænker ikke på økologi, økonomi eller
moral ... men bare sikkerhed ... eller risiko for at noget alvorligt kan
hænde ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-11-08 18:55

Hej Flemming
Jeg hedder stadig Steffen. Men lad min mor om det
Min løsning er, at der ikke er varme i konceptet. Det er bare en blæser på
27 W ved højeste hastighed. Den kan sættes til at dreje hovedet med
propellen, så den nærmest fejer gennem lokalet og kommer ind i alle kroge.
Jeg har kun tilsluttet ventilatoren og intet andet.Hvis den ikke suger ny
luft ind og blæse gammel ud, ved jeg ikke. Men den sætter luften i
cirkulation, hvilket nok er den største hindring for dannelse af kondens.Jeg
ved bare at det fungerer fint i min båd. Der er intet andet tilsluttet
landstrøm, så jeg er ikke nervøs for "brand" i båden, da ledningen er koblet
direkte kun på blæseren.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 19:29

Kære Steffen - undskyld, jeg har ingen god forklaring ... desværre ...

Til emnet: Er der en form for termosikring el.lign. på ventilatoren?
Eller er risikoen så teoretisk, at man i praksis kan se bort fra den?

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-11-08 16:06

Hej Flemming
Kært barn har mange navne
Termosikring? Nej det har denne ikke, men 27 W ved højeste hastighed, ser
jeg ikke som den store belastning på ledningsværket. Den har da også kørt
upåklageligt de sidste 3 - 4 vintre. Jeg har kun min bi-måler og
ventilatoren monteret direkte til en ledning til el-standeren. El-standeren
har både sikringer og HFI-relæ, og de har aldrig slået fra med kun
ventilatoren. Sætter jeg der imod varme på mens jeg er i båden, kan
sikringerne slå fra. Der er jow stadig pisse koldt i båden kun ved at
ventilere den uden varme.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Harding Larsen

Dato : 13-11-08 10:11

Hej Flemming,

Det er rart at læse at du tænker på de sikkerhedsmæssige
aspekter omkring landstrøm i båden.

Uanset om man har dybere teknisk kendskab eller ej er der de
juridiske regler som man skal forholde sig til.

Ejeren (brugeren) har ifølge stærkstrømsreglementet ansvar fro,
at brugsgenstandene med tilhørende ledninger og montagedele
holdes i forsvarlig stand. Brugsgenstandene skal opfylde de
i "Fællesgrgulativet for tilslutning af elektriske
installationer og brugsgenstande" stillede
tilslutningsbetingelser.
Brugsgenstande eller installationer må ikke ved deres anvendelse
kunne forvolde skader eller overbelastning på forsyningsanlæg
eller måleapparater, ligesom væsentlige gener - ikke må påføres
andre elforbrugere.

Desuden er de enkelte havnereglementer skærpelser i forhold til
regulativet.
Det kan være bestemmelser om at opvarmning med el-radiatorer
eller lign. er forbudt og at tilslutning til havnens el-system
må kun ske med grej, der opfylder stærkstrømsbekendtgørelsens
krav til udendørs brug.
Der kan være bestemmelser om at der kun må være tilsluttet el
såfremt der er personer ombord og at stik ikke må efterlades i
stikkontakterne.
Endeligt at ulovlige ledninger og stik klippes uden varsel.

Fartøjsejeren er ansvarlig for enhver skade, herunder tings-,
person- og følgeskade, der er forårsaget ved fejl
eller forsømmelse udvist af fartøjsejeren eller øvrige
besætningsmedlemmer. Ansvaret gælder skade, som direkte
eller indirekte er forvoldt i forbindelse med anløbet af,
opholdet i, brugen af, eller afsejlingen fra havnen.

Havnemyndigheden er ansvarlig for skader på fartøjet eller
dettes besætning, såfremt skaderne er forårsaget
ved fejl eller forsømmelse begået af havnens medarbejdere.

Medmindre højere straf kan ikende efter anden lovgivning,
straffes overtrædelse med bøde.

Sådan er de hårde retningslinier selvom den bløde linie, at man
må have strøm på hele tiden, eller man selv betaler for
strømmen, er gældende.
Så ændrer det ikke på sikkerhedsbestemmelserne og hvis skaden
sker kender forsikringsselskaberne også reglerne o.s.v.

Det er også vigtigt at huske på at ledningen mellem båden og
land ikke er klampet op som en fast installation; men den er
bevægelig og påvirkningen af båden og vejrliget kan forårsage
skader. En alm. indendørs ledning har her ikke lang levetid ud
over at det er ulovligt.

Selvfølgelig er det fristende at have lidt el-varme ombord og
jeg har da også set bådejere der trækker ledninger ud til flere
grupper og har tilsluttet varmere til hver gruppe selvom de ikke
er ombord. Det medfører selvfølgelig at der holdes varme ombord
om en gruppe falder ud; men bådejerens plads i havnen kommer
hurtigt i spil.

Mvh/Harding

Fra : asser

Dato : 14-11-08 00:09

Jeg købte en solcelleloftventilator for et par år siden, men var ikke
tilfreds med skidtet. Så i efteråret 07 købte jeg en 12V/7watt solcelle til
en plovmand - monterede en kabinetblæser fra en gammel PC på en ny
nedgangsluge og forbundet til solcellen, der blev lagt i cockpittet, havde
jeg en tør båd hele vinteren. Ingen lugt, ingen kugler. Kapaciteten ligger
over 50 m3 i timen har jeg set hos sælgeren af solcellen. Den kører i alle
dagtimer og det er lige ved at den kan køre på måneskin.
Jeg har aldrig oplevet at min båd har været så "tør", som den har været det
seneste år.

vh Asbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-08 00:17

Hej Asbjørn,

Kreativt forslag ... Sådan en blæser har jeg sat til at "lufte" min ene
batteribank og kompressoren på varme dage ... Har ikke tænkt over, at
den kan trækkes af en mindre solcelle - ca. 10 Watt ... lyder som en god
idé til kahytten ...

For at træde i emner: Suger din ventilator luften ud eller ind ? ...

Fra : asser

Dato : 15-11-08 01:27

> [...]
> til kahytten ...
>
> For at træde i emner: Suger din ventilator luften ud eller ind ? ...

Om dagen (bag)ud og så holder den jo båden ind til broen for let adgang

Fra : Claus

Dato : 14-11-08 09:12

Hej Asbjørn
Hvilket fabrikat solcelle bruger du og hvor kan det købes?
Mvh
Claus

Fra : asser

Dato : 15-11-08 01:21