Opbevaring af batterier
Fra : Ole Pedersen

Dato : 11-11-08 22:58

Er der nogle gode regler for opbevaring af værktøjsbatterier. Min lever for
det meste i et uopvarmet, men isoleret skur, så den globale opvarmning har
gjort at det altid er frostfrit.
Mit spørgsmål går på om det er bedst at have batterierne i skuret, hvilket
er det mest hustruvenlige, eller om det er bedst for batterierne at komme
ind i varmen.
Batterierne er NiCd og Li-ion batterier.

på forhånd tak
Ole

Fra : Max

Dato : 11-11-08 23:20

Hej Ole

> Batterierne er NiCd og Li-ion batterier.

Lad dem bare blive i skuret.

--
Mvh Max

Fra : Ole Pedersen

Dato : 12-11-08 16:45

tak for svaret, så vil jeg lade dem gå i vinterhi

Mvh
Ole

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 14-11-08 10:53

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind i varmen.
> Batterierne er NiCd og Li-ion batterier.

Der er skrevet pænt meget om opbevaring af batterier. Jeg kan anbefale
http://en.wikipedia.org/wiki/Li-ion#Guidelines_for_prolonging_Li-ion_battery_life
Opsummeret så får du mindst afladning ved at have batteriet så koldt som
muligt samtidigt med at det er afladet så meget som muligt.

Mvh
Mads K

Fra : Brian Lund

Dato : 14-11-08 11:00

> [...]
> Opsummeret så får du mindst afladning ved at have batteriet så koldt som
> muligt samtidigt med at det er afladet så meget som muligt.

Jeg har nu ellers lært at nikkel batterier skal opbevares opladet for at de
holder længst!

Brian

Fra : Max

Dato : 14-11-08 11:01

Hej Mads

> Opsummeret så får du mindst afladning ved at have batteriet så koldt
> som muligt samtidigt med at det er afladet så meget som muligt.

Er det ikke lidt vrøvl ? :)

--
Mvh Max

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 15-11-08 10:29

> Hej Mads

> Er det ikke lidt vrøvl ? :)
>
> --
> Mvh Max

Nu referer mit link jo til Li-Ion batterier, som manden også skrev at han
havde nogle af. Så beklager jeg selvfølgelig, at jeg ikke har fundet noget
om nikkelbatterier endnu. Men hvis du nu tog dig tid til at læse det jeg
linker til, må du da gerne komme med dine egne betragtninger.
Mvh
Mads

Fra : Max

Dato : 15-11-08 18:44

Hej Mads

> fundet noget om nikkelbatterier endnu. Men hvis du nu tog dig tid til
> at læse det jeg linker til, må du da gerne komme med dine egne

Har du læst hvad du selv skriver ?

--
Mvh Max

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-11-08 21:34

> Hej Mads

> Har du læst hvad du selv skriver ?
>
> --
> Mvh Max

Yes sir.

Men det kan selvfølgelig godt skabe lidt forvirring, om hvad det rent
faktisk er vi snakker om.
Jeg citerer lige spørgeren:
"Mit spørgsmål går på om det er bedst at have batterierne i skuret, hvilket
er det mest hustruvenlige, eller om det er bedst for batterierne at komme
ind i varmen."
Bedst = hvad er bedst for batterierne.
Fra mit link: Hvis du opbevarer batterierne ved 25 grader opladt 40% mister
de 4 % af kapaciteten efter et år. Hvis det istedet er fuldt opladet ved
stuetemperatur mister de 20%!
Derfor skriver jeg som jeg gør.

Når jeg så skriver "mindste afladning" mener jeg, at du opnår det mindste
tab af kapacitet. Beklager, hvis det var svært at forstå.

Mvh
Mads