Zip-filer
Fra : rt

Dato : 11-11-08 14:42

Så modtog kæresten langt om længe hendes nye MacBook, min MBP kommer
sandsynligvis i denne uge. Waouw, den er lækker!

Jeg har lige et måske dumt spørgsmål, men der er debut for både mig
og kæresten i Mac-verdenen.

Hvilket program skal vi have fat i, for at kunne udpakke zippede
filer?

Til Windows brugte jeg for det meste WinRar.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-11-08 14:45

On 11/11/08 14.41, rt wrote:
> [...]
> og kæresten i Mac-verdenen.
>
> Hvilket program skal vi have fat i, for at kunne udpakke zippede

Du skal bare åbne filen ;) Jeg kan ikke lige huske, hvad
hjælpeprogrammet hedder, men det er en del af OS X.

> Til Windows brugte jeg for det meste WinRar.

The Unarchiver eller Unrarx virker fint til rar.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 15:05

> Du skal bare åbne filen ;) Jeg kan ikke lige huske, hvad
> hjælpeprogrammet hedder, men det er en del af OS X.

Archive Utility.app .. ligger i /System/Library/CoreServices/

/thomas

Fra : rt

Dato : 11-11-08 15:23

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in

> Archive Utility.app .. ligger i /System/Library/CoreServices/

Uha, den slags mapper er vi slet ikke nået til :)

Men fint at det er en del af OS X, vi skal så bare lige have
fundet ud af hvordan man bruger det...

Tak for svar.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 15:32

rt wrote:

> Uha, den slags mapper er vi slet ikke nået til :)
>
> Men fint at det er en del af OS X, vi skal så bare lige have
> fundet ud af hvordan man bruger det...

Dobbeltklik på en .zip fil, og den pakker ud, - højreklik på en mappe og
vælg 'Komprimer dennexxxx' og der oprettes en .zip fil...

mvh. Erik Richard

Fra : rt

Dato : 11-11-08 16:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in

> Dobbeltklik på en .zip fil, og den pakker ud, - højreklik på en
> mappe og vælg 'Komprimer dennexxxx' og der oprettes en .zip
> fil...

Ja, det lyder jo lige til at gå til :)

Ved ikke hvad der gik galt i går. Måske er det i virkeligheden
download fra Safari der drillede. Prøver igen.

Tak for hjælpen.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 16:09

rt wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in

> Ja, det lyder jo lige til at gå til :)
>
> Ved ikke hvad der gik galt i går. Måske er det i virkeligheden
> download fra Safari der drillede. Prøver igen.

Nu bruger jeg ikke selv Safari, men et par gange har jeg da brugt den.
Visse filtyper kan mærkeligt nok ikke direkte downloades, men hvis du
højreklikker på linket og vælger 'Save link target as' (kan ikke huske,
hvad det hedder på dansk), skulle du kunne hente det ned. Filerne skulle
så gerne ligge i en 'Download' / 'New Download' mappe i din brugermappe.

mvh. Erik Richard.

Fra : rt

Dato : 11-11-08 16:40

> [...]
> skulle du kunne hente det ned. Filerne skulle så gerne ligge i
> en 'Download' / 'New Download' mappe i din brugermappe.

Det vil jeg prøve. Nu jeg tænker efter, hed filen vist også noget
med "etellerandet.doc.zip".Jeg tror det har været ved download,
problemerne opstod.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 15:53

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in

> Uha, den slags mapper er vi slet ikke nået til :)
>
> Men fint at det er en del af OS X, vi skal så bare lige have
> fundet ud af hvordan man bruger det...

Du dobbelt klikker bare på filen :)

/thomas

Fra : rt

Dato : 11-11-08 16:03

MBP

> Du dobbelt klikker bare på filen :)

Ja ok. Nemmere bliver det nok ikke.
Tak.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 16:32

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Archive Utility.app

Den har jeg ikke. Jeg plejer at bruge StuffIt og den slags.

Faktisk ligger ovenstående overhovedet ikke i mit system.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 16:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Den har jeg ikke. Jeg plejer at bruge StuffIt og den slags.
>
> Faktisk ligger ovenstående overhovedet ikke i mit system.

så har du pillet .. det er en del af std. installationen ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 16:35

> så har du pillet .. det er en del af std. installationen ..

Nope, jeg har endda lige lavet en fyldstændig nystrøget og nyvasket
installation. Måske har jeg brugt for meget skyllemiddel?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 16:38

> Nope, jeg har endda lige lavet en fyldstændig nystrøget og nyvasket
> installation. Måske har jeg brugt for meget skyllemiddel?

Kigger du det rigtige sted ?

/System/Library/CoreService/

Ikke i /Bibliotek eller dit eget bibliotek, ej heller Application
mappen.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 16:44

> /System/Library/CoreService/

CoreServices, ja,

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 17:55

Flemming Rubini wrote:

> Den har jeg ikke. Jeg plejer at bruge StuffIt og den slags.
>
> Faktisk ligger ovenstående overhovedet ikke i mit system.

Jo, den ligger godtnok, hvor Thomas siger, men den hedder på dansk
'Komprimeringsværktøj'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 18:55

> Jo, den ligger godtnok, hvor Thomas siger, men den hedder på dansk
> 'Komprimeringsværktøj'...

arh .. sprog versionering har fanden skabt .. det gør det lidt svært en
gang imellem når ting ikke bare hedder det samme ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 19:05

> arh .. sprog versionering har fanden skabt .. det gør det lidt svært en
> gang imellem når ting ikke bare hedder det samme ..

Gud har skabt problemt:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Babelst%C3%A5rn>

og ja jeg havde oversat, og nej ikke gefunden es.

Træls. Mojn.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 19:28

> Gud har skabt problemt:
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Babelst%C3%A5rn>
>
> og ja jeg havde oversat, og nej ikke gefunden es.
>
> Træls. Mojn.

Jeg kan ikke finde programmet nogen steder.

Har du nogen ideer om hvor jeg kan finde det?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 11-11-08 19:50

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

[snip]
> Jeg kan ikke finde programmet nogen steder.
>
> Har du nogen ideer om hvor jeg kan finde det?

HD/System/Boibliotek/CoreServices

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 20:05

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
>
> [snip]

> HD/System/Boibliotek/CoreServices

Tak, men programmet er ikke på min maskine, hverken som
komprimeringsværktøj eller Archive utility.app

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 20:16

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak, men programmet er ikke på min maskine, hverken som
> komprimeringsværktøj eller Archive utility.app

.... eller rettere det er GUI'et der mangler. Jeg kan sagtens køre det,
jeg kan bare ikke finde det som selvstændig program.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 11-11-08 19:52

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
[snip]
> Jeg kan ikke finde programmet nogen steder.
>
> Har du nogen ideer om hvor jeg kan finde det?

HD/System/Bibliotek/CoreServices

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 20:46

Flemming Rubini wrote:

> Jeg kan ikke finde programmet nogen steder.
>
> Har du nogen ideer om hvor jeg kan finde det?

Øh Flemming, - kører du ikke stadig 10.4.x? - For hvis du gør det, så
finder du den ikke med hverken 'Archive Utility' eller
'Komprimeringsværktøj'.... - I Tiger 10.4.x hedder den - bare for at
være vanskelig - 'BOMArchiveHelper', men har samme ikon som
'archiveUtility', - så jeg åbnede lige BOMArchiveHelper og vips... -
alle komprimeringsformater lå nydeligt placeret på række...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 20:51

> [...]
> 'archiveUtility', - så jeg åbnede lige BOMArchiveHelper og vips... -
> alle komprimeringsformater lå nydeligt placeret på række...

Nu siger hans user-agent jo:

MacSOUP/2.8.2 Da (Mac OS X version 10.5.5 (x86))

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 21:13

Thomas von Hassel wrote:

> Nu siger hans user-agent jo:
> MacSOUP/2.8.2 Da (Mac OS X version 10.5.5 (x86))

Hm, hvis det er rigtig, - så er der jo to muligheder, - enten at han
kører med 10.5.x på en IntelMac, - eller at MacSoup 2.8.2 kan køre på
både 10.4.x og 10.5 uafhængig af hardwaretype... - Faktum er ihvertfald,
at ArchiveTuility/Komprimeringsværktøj ikke eksisterer som selvstændigt
program på 10.4.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 23:47

> [...]
> både 10.4.x og 10.5 uafhængig af hardwaretype... - Faktum er ihvertfald,
> at ArchiveTuility/Komprimeringsværktøj ikke eksisterer som selvstændigt

Hørte du ikke en gal ulv forleden råbe, køb en mat Early 2008 MacBook
Pro 2,4 )) Brrrr brrrr brrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hviiiinnnn

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-08 00:32

Flemming Rubini wrote:

> Hørte du ikke en gal ulv forleden råbe, køb en mat Early 2008 MacBook
> Pro 2,4 )) Brrrr brrrr brrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hviiiinnnn

Så rolig nu, - ellers pudser jeg et par hidsige boxere på dig. - Nej,
jeg så, men læste ikke den tråd. - Jeg går jo ikke efter en MacBook /
MacBook Pro lige nu, - selvom jeg får en sådan 15,4" ind ad døren om et
par dage, - men det er såmænd bare én, jeg skal færdigmontere til et par
svagtseende...

Når endelig det skal være, kigger jeg istedet mere efter en 17"
PowerBook 1,67ghz til en fornuftig pris, og med fx. en ny 260gb HD, vil
en sådan fuldt ud klare det, jeg søger - både 10.4.x + classic og så
10.5.s...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-08 00:41

> [...]
> PowerBook 1,67ghz til en fornuftig pris, og med fx. en ny 260gb HD, vil
> en sådan fuldt ud klare det, jeg søger - både 10.4.x + classic og så

Jeg mangler ellers kun Blå blink på kanten af skærmen og så radial dæk.
Jeg har da vist cyklet for længe rundt på min iBook. Men fandens vi er
tilbage til spejlægget, det lover ikke godt. Lidt småTV og blæserne er
på 2.000 rpm i begge sider. And the World goes around and around, ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-08 01:11

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> tilbage til spejlægget, det lover ikke godt. Lidt småTV og blæserne er
> på 2.000 rpm i begge sider. And the World goes around and around, ...

Kan du ikke nøjes med det blå lys i tastaturet.? - Ellre det er måske
en af dem helt uden lys... Den 15,4, jeg har fået fingre i til mine
venner er svjh. en 2.2ghz og med både mat skærm og lys i tastaturet,
hvilket jo er genialt for netop svagtseende...

Mht. varmeafgivelse, så ja, de kan vist blive ret hotte... Jeg så på et
tidspunkt et eller andet sted på nettet en slags PB stand med nogle
metalribber, der skulle gøre, at varme blev bedre afledt. Samtidig kunne
selve standen justeres i vinkel fra 0 til 35 grader og give præcis den
hældning på tasterne, men nu bedst kunne arbejde med, men producent
eller webside kan jeg da ikke huske - kun at den var dyr som bare det -
svjh. et par hundrede USd... - Samme firma lavede/laver også en holder
med arm, der kan monteres i de fleste bilmærker på kardanboksen, så fx.
en repræsentant o.l. kan slutte den til 12v/24v og gøre et arbejde
færdigt... - Yderligere et par hundrede...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-08 11:25

> Flemming Rubini wrote:
> Kan du ikke nøjes med det blå lys i tastaturet.

Jeg lå flad af grin over det, også over lysføleren under venstere
højtaler, der regulere skærmlyset.

> Mht. varmeafgivelse, så ja, de kan vist blive ret hotte...

Det er altså ikke i orden. Lyset i tastaturet kommer til en pris. At man
er nødt til at lægge isolerende ting og sager, som hindrer
varmeudstrålingen.

> tidspunkt et eller andet sted på nettet en slags PB stand med nogle
> metalribber, der skulle gøre, at varme blev bedre afledt.

Jeg har en drejelig skråpult til formålet.

> selve standen justeres i vinkel fra 0 til 35 grader og give præcis den
> hældning på tasterne

Jeg har nu aldrig været vild med at tippe harddisken. Og den skal følge
med bordet som drøner op og ned.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 20:37

Thomas von Hassel wrote:

> arh .. sprog versionering har fanden skabt .. det gør det lidt svært en
> gang imellem når ting ikke bare hedder det samme ..

Og for at gøre det endnu værre... - Jeg er jo igang med at lave et sæt
svagtsynsvenlige ikoner, hvor jeg samtidig bruger de originale. -
Trækker jeg fx. 'Komprimeringsværktøj' til ikonprogrammet for at editere
ikonet, skifter den automatisk navn til 'Archive Utility'... Faktisk så
er alle andre sprog end engelsk blot en overflade, der er lagt ovenpå
det oprindelige engelske system...

mvh. Erik Richard

Fra : rt

Dato : 11-11-08 15:22

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> Du skal bare åbne filen ;) Jeg kan ikke lige huske, hvad
> hjælpeprogrammet hedder, men det er en del af OS X.

Hmm, ok. Så er det åbenbart en anden form for begynderfejl. Hun
prøvede i går aftes a downloade en fil vedhæftet en e-mail via
Safari. Det lykkedes ikke. Jeg må prøve igen i aften, det burde jo
åbenbart kunne lade sig gøre. Tak for svar.

> The Unarchiver eller Unrarx virker fint til rar.

Ok.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 15:27

rt wrote:
> [...]
>
> Hvilket program skal vi have fat i, for at kunne udpakke zippede
> filer?
>
> Til Windows brugte jeg for det meste WinRar.

Finder kan både pakke og udpakke .zip filer, men ellers er Alumne
StuffIt Expander gratis - både til mac og Windows... her er Mac versionen.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/182

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 15:53

> Alumne

Det er vist længe siden det har hedder Alume ... Smith Micro har købt
hele Stuffit serien ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-11-08 16:18

On 11/11/08 15.53, Thomas von Hassel wrote:
> Det er vist længe siden det har hedder Alume ... Smith Micro har købt
> hele Stuffit serien ..

Og det har været et ganske forfærdeligt program. Om det stadig er det
ved jeg ikke.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 16:27

> Og det har været et ganske forfærdeligt program. Om det stadig er det
> ved jeg ikke.

Jep .. absolut ubrugeligt, bortset fra den gratis Stuffit Ekspander som
er ok at have i baghånden.

Generelt er det stortset spild af tid at pakke ting ned ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 17:17

> Jep .. absolut ubrugeligt, bortset fra den gratis Stuffit Ekspander som
> er ok at have i baghånden.
>
> Generelt er det stortset spild af tid at pakke ting ned ..
>
> /thomas

Det var det altså ikke i modemmernes dage.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 18:55

> Det var det altså ikke i modemmernes dage.

Korrekt .. men selv den mindste adsl er på hvad .. 256kbit/sec nu ? ..
og harddiske er så billige at det slet ikke er nødvendigt at pakke ting
ned ... ikke for at spare plads i hvertfald ...

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 19:19

> Korrekt .. men selv den mindste adsl er på hvad .. 256kbit/sec nu ? ..
> og harddiske er så billige at det slet ikke er nødvendigt at pakke ting
> ned ... ikke for at spare plads i hvertfald ...

Enig - det var nu også mest for historikkens skyld

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 19:26

> Enig - det var nu også mest for historikkens skyld

Jeg brugte faktisk CompactPro:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Pro>

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-11-08 23:52

Look what the cat dragged in - Thomas von Hassel:

<snip>

> Generelt er det stortset spild af tid at pakke ting ned ..

Uenig. Det er en smart måde at samle en masse file og mapper.

F.eks når man vil gemme sin Dokumenter-mappe på en Windows boks med træk-
og-slip som backup. Der vil altid være nogle tegn i navne- og/eller sti
betegnelserne som Windows ikke forstår. Så vælger man bare et lave et arkiv
i OS X og smider den over på sin server.

Kompression er bare en bi-ting. Tænk på tar og .tgz arkiver

Det kræver selvføgelig at man har en ordenlig hastigheder på sit LAN.
Ellers må man nøjes med inkremental backup.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-08 09:04

> [...]
>
> Det kræver selvføgelig at man har en ordenlig hastigheder på sit LAN.
> Ellers må man nøjes med inkremental backup.

Jeg snakkede specifik mht. kompressions. Det andet har du helt ret i.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 17:16

> Og det har været et ganske forfærdeligt program. Om det stadig er det
> ved jeg ikke.

Jeg har været glad for det i internettets spæde, danske dage - men
dengang var det altså Aladdin, der stod for det, så det har levet en
lidt omtumlet tilværelse

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 18:07

Morten Lind wrote:

> Jeg har været glad for det i internettets spæde, danske dage - men
> dengang var det altså Aladdin, der stod for det, så det har levet en
> lidt omtumlet tilværelse

Tja, jeg har såmænd også brugt den siden ver. 1,5 - både som Aladdin
Expander, aladdin StiffIt Expander, Alumne Expander eller hvad de
efterhånden har heddet.... - Lige nu sidder jeg med seneste ver. 13.0.2
i Expander og StuffIt standard 12.0.2. Fungerer glimrende. - Faktisk har
jeg også beholdt den gamle stuffIt Standard 9.0.2, da det er sidste
ver., der kan lave en almindelig .sit fil og ikke kun .sitx...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 17:13

> Det er vist længe siden det har hedder Alume ... Smith Micro har købt
> hele Stuffit serien ..
>
> /thomas

Ja, og svindelfirmaet svarer ikke, når de uretmæssigt har hævet 110$,
bonderøve

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 18:03

Morten Lind wrote:

> Ja, og svindelfirmaet svarer ikke, når de uretmæssigt har hævet 110$,
> bonderøve

Og du har tilsyneladende ikke læst licensbestemmelserne. - Det står
klart og tydeligt, hvis du downloader en trial af fx. StuffIt Deluxe og
installerer den, så vil pengene blive hævet efter de 30 dages prøvetid.
- så det....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 18:12

> [...]
> klart og tydeligt, hvis du downloader en trial af fx. StuffIt Deluxe og
> installerer den, så vil pengene blive hævet efter de 30 dages prøvetid.

Ro på, Erik - jeg har haft licens til Alladins StuffIt DeLuxe i næsten
ti år - vi to talte iøvrigt om det, da jeg ville opgradere til version
10, så hvad...?

Smith Micro er et svindelfirma.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 20:30

Morten Lind wrote:

> Ro på, Erik - jeg har haft licens til Alladins StuffIt DeLuxe i næsten
> ti år - vi to talte iøvrigt om det, da jeg ville opgradere til version
> 10, så hvad...?

Hm, det er da vist rigtig nok... - Det var svjh. noget med en grim fejl
i ver. 9.x + Tiger....så det.

> Smith Micro er et svindelfirma.

Det har jeg nu ikke oplevet. Jeg har altid fået en god service fra dem,
- uanset hvad de har heddet gennem årene...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 11-11-08 17:08

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Så modtog kæresten langt om længe hendes nye MacBook, min MBP kommer
> sandsynligvis i denne uge. Waouw, den er lækker!

Tillykke...

> Jeg har lige et måske dumt spørgsmål, men der er debut for både mig
> og kæresten i Mac-verdenen.

Kun svar ka´ være dumme

> Hvilket program skal vi have fat i, for at kunne udpakke zippede
> filer?

Du dobbeltklikker - så klarer Mac OS resten

M.

Fra : rt

Dato : 11-11-08 17:49

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) wrote in

> Tillykke...

Tak tak, den sender jeg videre til damen, og forventer en mere,
når min egen kommer :)

> Kun svar ka´ være dumme

Det var heldigt...

> Du dobbeltklikker - så klarer Mac OS resten

Jeps, det ved jeg nu. Men så langt nåede vi ikke. Som sagt, det
var et meget hurtigt forsøg sent i aftes, og vi har stort set
aldrig prøvet en Mac før. Det kommer...:)

--
De bedste hilsner,

/rt