Udlejning af hus til forældre - skat og hu~
Fra : Bo Christensen

Dato : 10-11-08 14:32

Hej !

Hvem ved noget ?

Hvis jeg køber et lille hus og udlejer det til mine forældre, og fastsætter
huslejen til hvad de kan opnå i boligsikring (pensionister), må man det ?
Kan Skat mene at huslejen er for lav og derfor kræve "skat af fri bolig"
eller lignende ?

Jeg forventer at Skat vil have sin andel af lejeindtægten, eller er der en
nedre grænse - hvor det er skattefrit ?
Når udlejede ikke er en del af min egen bolig.

Kunne en konstruktion være:

Husleje = Lavest husleje mulig udfra boligsikring / skatteregler.
Manglende sum til dækning af difference mellem lejeindtægt efter skat og
afdrag på kreditforeningslånet gives som "arveforskud" fra forældrene ?

Formålet med øvelsen:
Bolig til mine forældre, som ikke vil gældsætte sig ved at indgå en aftale
med kreditforeningen, samt at jeg ud over udgiften til købet af boligen,
ikke umiddelbart har udgifter - og den dag forældrene ikke er mere, står med
en delvist eller helt betalt bolig som jeg kan sælge, da jeg jo i forvejen
ejer den.
(Derved skal jeg vel heller ikke betale arveafgift m.v. ?)

Er der nogen som kender en god konstruktion, til formålet ?

Med venlig hilsen

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Jubii

Dato : 10-11-08 17:04

"Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i meddelelsen
> Hej !
>
> Hvem ved noget ?

> Er der nogen som kender en god konstruktion, til formålet ?

Jeg er sikker på de sociale myndigheder vil hjælpe, men ved ikke om de
grønlandske vil.

Fra : Bo Christensen

Dato : 10-11-08 23:17

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i meddelelsen

> Jeg er sikker på de sociale myndigheder vil hjælpe, men ved ikke om de
> grønlandske vil.

Nu er det også i DK det hele skal foregå, når vi kommer ned til sydens sol i
DK i fremtiden,
hvilket ikke fremgik klart af mit indlæg, så min fejl.

Hmm... tror du socialforvaltningen vejleder om den slags ?

Bo

Fra : Jubii

Dato : 11-11-08 02:27

> Hmm... tror du socialforvaltningen vejleder om den slags ?

Nej, det er et styrende organ direkte under borgerrepræsetationen.
Deres opgave er at hjælpe de sårbare og udsatte borgere i samfundet i
den kommune forvaltningen befinder sig i.
Det er nok ikke den vej du skal gå alligevel.

Fra : Bo

Dato : 11-11-08 09:39

On 10 Nov., 15:31, "Bo Christensen" <b...@greennet.gl> wrote:
> [...]
> (Derved skal jeg vel heller ikke betale arveafgift m.v. ?)
>
> Er der nogen som kender en god konstruktion, til formålet ?

Du kunne oversende dit spm til Bindende svar hos SKAT betaling 300
kr !
vh Bo

Fra : Padre

Dato : 12-11-08 07:38

On 11 Nov., 17:39, Bo <solfran...@gmail.com> wrote:

> [...]

Husk Ligningslovens § 12:

§ 12. Udgifter til løbende ydelser, som den skattepligtige ensidigt
har forpligtet sig til at udrede, kan fradrages ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter reglerne i stk. 2-6.

(sakset)

Stk. 4. Udgifter til ydelser som nævnt i stk. 1 kan fradrages, hvis
ydelsen udredes i form af hel eller delvis fribolig for modtageren.
Begrænsningen af fradragsretten i stk. 2 finder ikke anvendelse på
sådanne ydelser.

(sakset)

Fidusen er, at hvis du laver en aftale, som er bindende (da jeg læste
jura i slut-80erne var beskeden at man skulle binde sig fopr mindst 10
år) og som består i at du løbende forærer penge væk, får du fuldt
fradrag for det, du forærer væk. Modtageren beskattes så af beløbet,
men det kan betale sig, hvis vedkommendes trækprocent er markant
lavere end din.

Bemærk at jeg har sakset i paragraffen, og alliér dig med en revisor
eller en anden prof. rådgiver med en ansvarsforsikring, før du går i
gang.

Det er mine råd

--
padre

Fra : alexbo

Dato : 12-11-08 10:35

> [...]

> man det ?
> Kan Skat mene at huslejen er for lav og derfor kræve "skat af fri bolig"
Nej, dine forældre bliver ikke beskattet, men du kan sættes i skat af
markedslejen, hvis huslejen er kunstig lav,
det er samme situation som såkaldte forældrekøb hvor et forældrepar køber en
ejerlejlighed og lader et barn bo billigt.
http://www.skat.dk/data.aspx?action=openall&oId=1566233&vId=201340&i=2

> Husleje = Lavest husleje mulig udfra boligsikring / skatteregler.
> Manglende sum til dækning af difference mellem lejeindtægt efter skat og
> afdrag på kreditforeningslånet gives som "arveforskud" fra forældrene ?
Arveforskud er afgiftfri under en vis grænse ca. 56.000 pr barn/forældre

> [...]
> ikke umiddelbart har udgifter - og den dag forældrene ikke er mere, står
> med en delvist eller helt betalt bolig som jeg kan sælge, da jeg jo i
Hvis du ikke selv har boet i huset skal du betale skat af fortjenesten, så
det kunne være en fordel at bo der selv et års tid.

> (Derved skal jeg vel heller ikke betale arveafgift m.v. ?)
Nej du arver jo ikke huset, det er dit.

> Er der nogen som kender en god konstruktion, til formålet ?
Kig på forældrekøb, og se så også på forældrenes pensionsforhold, store
gaver kan betyde at der modregnes i tillæg.

mvh
Alex Christensen