Oplevelse i fogedretten
Fra : Holm

Dato : 10-11-08 12:11

Jeg udlejer en lejlighed til en person, som ikke har betalt husleje fra
og med august. Jeg overbragte derfor påkrav og efterfølgende ophævelse,
og jeg anmodede fogedretten om at tvangsudsætte lejeren.

Sagen blev berammet, lejeren udeblev, og udsættelsen blev berammet.
Dagen før udsættelsen ringede lejeren til fogedretten og påstod, at han
hverken havde modtaget påkravsskrivelse eller ophævelse.

Fogedretten mente ikke at man kunne behandle spørgsmålet ved en
udkørende forretning, denne blev udsat, og vi blev således indkaldt til
fogedretten igen.

Det hører til sjældenhederne, at vi kan få en lejer til at åbne og
kvittere for modtagelse, så jeg overbringer altid sammen med et vidne,
og vi underskriver sammen en overbringelseserklæring. Jeg medbragte
logbogen og de vidner, der havde været med til at overbringe hhv. påkrav
og ophævelse.

Fogedretten afviste dette med ordene "Ja, der kan jo desværre ikke føres
vidner i fogedretten, så I er nok nødt til at komme til en aftale om
hvornår X flytter", men ville alligevel gerne beramme en ny udkørende
til senere på måneden.

Lejerens forklaring på, at han ikke har reageret på vores henvendeler
var, at han engang var ude for et uheld i militæret, hvor han slog
hovedet, og han har nogle lejlighedsvise tilbagefald. Den historie vil
han vel kunne fremføre med lige så stor overbevisning, uanset hvordan
brevene havner i hans postkasse?

Han erkendte dog at være i restance for månederne august, september,
oktober og november - og han lovede højt og helligt at flytte senest en
uge før den nye udsættelsesdato... Nu må vi se - jeg har ingen anledning
til at tro på noget som helst, manden siger

--Spørgsmål 1: Er det virkelig sandt, at der ikke kan føres vidner i
fogedretten?

Fogedretten opfordrede mig til for fremtiden at sende den slags breve
som både almindelig og anbefalet post.

--Spørgsmål 2: Hvis jeg nu gør det, og lejeren ikke åbner for postbudet
og ikke afhenter det anbefalede brev, hvad så? Kan han da ikke stadig
hævde, at han ikke har modtaget brevet? Da det almindelige brev jo
sagtens kan blive væk i posten?

Forskellen er jo streng taget den, at kun hvis jeg overbringer med
vidne(r), så bliver brevet med sikkerhed kastet ind af brevsprækken.

Mvh Holm

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Jubii

Dato : 10-11-08 13:59

"Holm" <ssholmfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen

> --Spørgsmål 1: Er det virkelig sandt, at der ikke kan føres vidner i
> fogedretten?

Fra en sag om lejers modregning i husleje, men forklarer vel lidt om
hvorfor der ikke kan afhøres vidner.

"Problemet er imidlertid for fogedretten, at den ikke fungerer som en
almindelig domstol, hvor der kan foretages en større bevisførelse som
f.eks. afhøring af vidner. I fogedretten skal sagerne behandles hurtigt
og følgelig skal grundlaget for udlejers anmodning umiddelbart være
klart. Udlejer skal med Retsplejelovens ord kunne "godtgøre" sin ret til
at få lejeren ud af det lejede som betingelse for, at fogedretten
fremmer sagen. Såfremt fogedretten finder det "betænkeligt" at fremme
sagen, afvises udlejers udsættelsesbegæring."

Her er lidt om det samme fra landsrettens mening om at vidner blev
fremført i fogedretten.
http://www.forumadvokater.dk/Lovorientering/Erhverv/Inkasso/Arkiv%20Article/Bevisfoerelse%20i%20fogedretten.aspx

> [...]
> postbudet og ikke afhenter det anbefalede brev, hvad så? Kan han da
> ikke stadig hævde, at han ikke har modtaget brevet? Da det almindelige

Jeg mener brevet bliver sendt tilbage til dig med et notat om
uanbringelighed.
lejeren har fået en anmeldelse på at der ligger et brev til ham på
posthuset.

Ignorere lejer alt, så kan han jo godt hævde ikke at have fået noget
anbefalet brev. Hvordan du og postdanmark så vil dokumentere det
modsatte er nok endnu et spørgsmål.

> Forskellen er jo streng taget den, at kun hvis jeg overbringer med
> vidne(r), så bliver brevet med sikkerhed kastet ind af brevsprækken.

Men kan du ikke føre vidner så....

Jeg ville dog hellere få en dom i byretten på at lejer skal fraflytte på
grund af lejeretancer. Der kan der føres så mange vider du har.
Med en dom fra byretten vil det nok blive noget lettere at få en lejer
ud.
Lejer har jo haft mulighed for at føre sin sag i byretten.

Fra : Holm

Dato : 10-11-08 17:17

Jubii wrote:
> [...]
> fremmer sagen. Såfremt fogedretten finder det "betænkeligt" at fremme
> sagen, afvises udlejers udsættelsesbegæring."

Tak for dit svar. Ja, ovenstående er sådan set også en udmærket
betragtning.

Jeg fandt det dog uhensigtsmæssigt selvmodsigende, at fogedretten først
indkaldte mig for at dokumentere, at lejer havde modtaget de pågældende
breve og herefter nægtede mig at føre beviset

Det havde jeg måske fået lov til under henvisning til netop
retsplejelovens §597.2

> Jeg mener brevet bliver sendt tilbage til dig med et notat om
> uanbringelighed.

Ja, men det forhold, at jeg *ikke* modtager brevet retur med et sådant
notat, vil jeg end ikke kunne bruge til at *sandsynliggøre* for retten,
at han har modtaget det. Det når jo i øvrigt sandsynligvis ganske fint
frem.

(Medmindre manden er særligt snu og fjerner sit navneskilt straks det
står ham klart, at han må påregne rykker, påkrav og ophævelse...så
modtager han vitterligt ingenting)

> [...]
>
> Ignorere lejer alt, så kan han jo godt hævde ikke at have fået noget
> anbefalet brev. Hvordan du og postdanmark så vil dokumentere det

Hvis jeg f.eks. sender påkrav og ophævelse som både email, almindeligt
og anbefalet brev, kan jeg selvfølgelig påpege den akkumulerede
usandsynlighed for at han ikke skulle have modtaget *nogen* af brevene.

Et sådant argument ved jeg ikke om retten ville tillægge nogen vægt?

> Men kan du ikke føre vidner så....

Præcis.

> [...]
> ud.
> Lejer har jo haft mulighed for at føre sin sag i byretten.

Den mulighed har han fsv også haft i fogedretten. Han udeblev.

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Jubii

Dato : 10-11-08 17:47

> Den mulighed har han fsv også haft i fogedretten. Han udeblev.

Jeg tror ikke byretten vil finde sig i udeblivelser, de beder vist
politiet om at hente ham til et senere berammet retsmøde.
Man skal vist være særlig hårdkogt, hvis man vil opleve det 2 gange.
Og der er da noget der hedder "udeblivelsesdom" som har den egenskab at
den ikke kan ankes til landsretten.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 10-11-08 23:05

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man skal vist være særlig hårdkogt, hvis man vil opleve det 2 gange.
> Og der er da noget der hedder "udeblivelsesdom" som har den egenskab at

Fortæl hele sandheden, Jubii.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/ankeogkaere/anke/ankeafsmaasager/Pages/default.aspx

Sagen VIL blive genoptaget i op til 4 uger efter domsafsigelse - og op til
et år efter domsafsigelse, hvis retten tillader det.
Hvis man opnår en genoptagelse, kan man anke.

/Johnny

Fra : Karsten

Dato : 11-11-08 05:04

> [...]
>
>Forskellen er jo streng taget den, at kun hvis jeg overbringer med
>vidne(r), så bliver brevet med- ikkerhed kastet ind af brevsprækken.

Hej - man kan også sende brevet med såkaldt afleveringsattest,
hvor postbudet skal underskrive dato og tidspunkt , plus
afleveringsmetode ( brevsprække eller personligt)
de skulle vist holde i byretten

mvh. Karsten

Fra : Lasse

Dato : 12-11-08 05:53

"Karsten" <no@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor postbudet skal underskrive dato og tidspunkt , plus
> afleveringsmetode ( brevsprække eller personligt)

Hej Holm

Hvis brevet sendes både som anbefalet og normalt, ligges det normalt til
grund, at det almindelige brev er kommet frem, hvis ikke det anbefalede
bliver afhentet.

Lasse

Fra : Holm

Dato : 14-11-08 10:53

Lasse wrote:

> [...]
>
> Hvis brevet sendes både som anbefalet og normalt, ligges det normalt til
> grund, at det almindelige brev er kommet frem, hvis ikke det anbefalede

Tak for begge Jeres svar.

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Holm

Dato : 14-11-08 11:22

Fremover må proceduren så være at jeg sender sådan et brev både
anbefalet og som almindeligt brev med afleveringsattest. Desuden
overbringer jeg brevet med vidne, da vi ikke kan forvente at opnå lejers
kvittering på modtagelsen. Til sidst scanner jeg brevet og vedhæfter det
som et billede på en e-mail til lejer, hvoraf indholdet også fremgår i
klar tekst.

Så må man efterhånden kunne argumentere for, at det overordnet set er
noget usandsynligt, at ingen af henvendelserne skulle være kommet frem
til lejer

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m