Lamper igen igen
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:21

G'aften i hytterne

Jeg plejer ikek at reklamere nogen steder - men jeg har købt og testet
de nye Osram pærer ( i H4 version ) der kaldes Night Breaker

Der er sgu' blus på lampen

i forhold til amindeligt gode H4 pærer taler vi omkring 50 % mere lys
, og absolut intet streflys .... (hvilket også skulle ligne Osram
dårligt )

De kan kun varmt anbefales - hvis du skal have blus på , uden at
montere brianpærer

--
Jan_stevns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-11-08 22:23

Hej!

jan_stevns wrote:
> De kan kun varmt anbefales - hvis du skal have blus på , uden at
> montere brianpærer

Smelter de parabolerne på en Ford-vogn?

Escorten har skisme ikke meget lys at give af...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:33

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Smelter de parabolerne på en Ford-vogn?

næppe - de virker ikke til at bruge mere strøm

men benytter åbenbart rigtigt godt glas

>Escorten har skisme ikke meget lys at give af...

det er da værd at prøve dem .... underligt nok har også Thansen dem
på lager, så jeg lige ud af øjenkrogen
--
Jan_stevns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-11-08 22:35

Hej!

jan_stevns wrote:

> næppe - de virker ikke til at bruge mere strøm

Ok, fino. Gider sq ikke risikere mine forlygter af den grund :)

> men benytter åbenbart rigtigt godt glas

På Ford? Mener da f.eks. de gamle Mondeoer har plasticparaboler.

> det er da værd at prøve dem .... underligt nok har også Thansen dem
> på lager, så jeg lige ud af øjenkrogen

Må jeg kigge på. Dem der sidder i bilen er vel også efterhånden en 3-4
år gamle...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:37

>På Ford? Mener da f.eks. de gamle Mondeoer har plasticparaboler.

Glasset omkring glødetråden i pæren mand ! ;)

--
Jan_stevns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-11-08 22:38

Hej!

jan_stevns wrote:

> Glasset omkring glødetråden i pæren mand ! ;)

Ah. Jamen jeg aner skisme da ikke hvorledes de har fået så meget ekstra
lys ud af dimsen. Er tilfreds bare det virker ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:42

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Ah. Jamen jeg aner skisme da ikke hvorledes de har fået så meget ekstra
>lys ud af dimsen. Er tilfreds bare det virker ;)

der skal ikke meget til at forurene glas ;)

--
Jan_stevns

Fra : Leif

Dato : 10-11-08 22:35

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> Hej!

> Smelter de parabolerne på en Ford-vogn?
>
> Escorten har skisme ikke meget lys at give af...
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Nu ved jeg ikke hvad der findes af lygter i dag, men på
min spanske Escort årgang 85 brugte jeg de såkaldte
rallypærer på 80/100watt. I de 4 år så jeg ikke
noget der mindede om parabolfejl. Brugte dem også
efterfølgende på min Sunny uden problemer i 6 år.

Aldrig været nogen der blinkede af mit lys pga. dem.

Skiftede dem bare inden syn til alm. H4'ere.

For at få mere strøm ud til pærerne trak jeg ledninger
direkte fra batteriet via et dobbelstrelæ. Det kan vel også
bruges med alm. pærer.

Mvh, Leif

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-11-08 22:37

Hej Leif

Leif wrote:
> For at få mere strøm ud til pærerne trak jeg ledninger
> direkte fra batteriet via et dobbelstrelæ. Det kan vel også
> bruges med alm. pærer.

Kunne man også. Orker det bare næsten ikke på den gamle kasse.

Men hvis et par andre pærer kunne give lidt ekstra her-kommer-jeg ville
det da være fint ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:40

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev :

>Nu ved jeg ikke hvad der findes af lygter i dag, men på
>min spanske Escort årgang 85 brugte jeg de såkaldte
>rallypærer på 80/100watt.

Den havde jo heller ikek plasticparaboler , eller plasticglas

>Skiftede dem bare inden syn til alm. H4'ere.

>For at få mere strøm ud til pærerne trak jeg ledninger
>direkte fra batteriet via et dobbelstrelæ. Det kan vel også
>bruges med alm. pærer.

det var det jeg gjorde med Rekorden - 4 stk relæer monteret ved lygten
, og knap 1 volt større spænding - bedre lys

--
Jan_stevns

Fra : ShutEye

Dato : 11-11-08 02:39

> det var det jeg gjorde med Rekorden - 4 stk relæer monteret ved lygten
> , og knap 1 volt større spænding - bedre lys

Hmm og var det ikke dig jeg havde en længere diskussion med om spændingsfald
over ledninger?
Oh well :)

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 17:39

"ShutEye" <no@no.no> skrev :

>Hmm og var det ikke dig jeg havde en længere diskussion med om spændingsfald
>over ledninger?
>Oh well :)

det kan jeg søreme ikke huske - jeg diskuterer lystigt med hvem som
gider - også de andre ;)

--
Jan_stevns

Fra : ShutEye

Dato : 11-11-08 18:48

> det kan jeg søreme ikke huske - jeg diskuterer lystigt med hvem som
> gider - også de andre ;)

Hehe :)

Fra : A.Kaup

Dato : 10-11-08 14:36

Nå ja - og nu vi er igang med reklamerne, så er jeg lige blevet
positivt overrasket over Phillips Night Vision Plus, der blev no.1 i
den test FDM lavede for et par år siden. Dengang var prisen opgivet
til 350 kr for et sæt - fandt dem på nettet til 130 kr inkl porto.
Meget klar forbedring i forhold til de no-name-pærer der sad i den
gamle Micra før...
Akaup

Fra : Kragelund

Dato : 10-11-08 22:49

<jan_stevns> wrote in message

> Der er sgu' blus på lampen

Hej Jan,

Ja, du har ret, der er virkelig blus på. Det er en fornøjelse at køre med
dem. Jeg købte mit første sæt i starten af 2008. Desværre sprang den første
pære allerede efter en måned.

Da jeg kom hjem kiggede jeg lidt ekstra på pæren der var sprunget - den var
næsten smeltet i den ene side, og havde en stor 'udposning'.

Fabrikationsfejl tænkte jeg så, og skrev en venlig mail til osram, og
spurgte om det virkelig kunne passe at en af deres dyre pærer (omkring 160kr
så vidt jeg husker) kun kunne holde i en måneds tid. Inden jeg fik svar fra
Osram, nåede pæren i den anden side også at springe.

Svaret der kom tilbage var at jeg formentligt havde monteret dem forkert,
eller også var der fejl på min bil. Det var i alt fald ikke deres fejl, men
de ville sende mig et nyt sæt pærer. Det var sådan set fint nok, alle var
glade.

Nyt sæt Night Breaker i begge lygter, og samme resultat - efter ca. 1 måned
røg de begge igen. Min kære fader havde samme oplevelse. Han havde dengang
en 530d fra 2003, der holdt de i 2 måneder.

Konklusion? De giver et kanon lys, men jeg har ikke råd til at køre med
dem.!

Mvh

Jakob

Pegøjt 206 1.4 HDI 2005

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 23:06

"Kragelund" <SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> skrev :

> [...]
>dem. Jeg købte mit første sæt i starten af 2008. Desværre sprang den første

historien lyder træls - så tiden får vise hvad der sker - nu ved jeg
med sikkerhed hvad spænding jeg har på stikket til pæren, så jeg
forventer da en rimelig levetid - eller ryger de retur i hovedet på
sælgeren .... til ombytning

--
Jan_stevns

Fra : KASO

Dato : 11-11-08 06:19

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> [...]
> med sikkerhed hvad spænding jeg har på stikket til pæren, så jeg
> forventer da en rimelig levetid - eller ryger de retur i hovedet på

Husk at holde os orienteret

Min far har også monteret Nightbreaker og er ret begejstret. Jeg mener, at
han talte om, at levetiden var fin - men jeg ved ikke, hvor længe han har
kørt med dem.....

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-11-08 06:54

Hej

On 11/11/08 06.18, in article
491915f1$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "KASO" <SUK@nospam.invalid>
wrote:

> [...]
> han talte om, at levetiden var fin - men jeg ved ikke, hvor længe han har

Det skulle kun være H7 der er problemer med...

Mvh
Hans

Fra : KASO

Dato : 11-11-08 17:57

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>

> On 11/11/08 06.18, in article
> 491915f1$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "KASO"
> <SUK@nospam.invalid>

> Det skulle kun være H7 der er problemer med...

Det er også dem han bruger - jeg skal have hørt ham, hvor længe han har kørt
med dem.....

Fra : Henning

Dato : 10-11-08 23:30

> [...]
>en 530d fra 2003, der holdt de i 2 måneder.
>
>Konklusion? De giver et kanon lys, men jeg har ikke råd til at køre med

Og det er ikke bare fordi du har rørt ved dem med dine bare fingre?
Brug handsker eller en klud så du ikke afsætter fedt eller sved på
pæren!

Fra : Kragelund

Dato : 11-11-08 08:40

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Brug handsker eller en klud så du ikke afsætter fedt eller sved på
> pæren!

Naturligvis ikke - og slet ikke ved det 2. sæt - der var jeg meget
påpasselig.

Men var der egentligt ikke noget med at det var en myte?

/Jakob

--
Pegøjt 206 1.4 HDI 2005

Fra : Brian H

Dato : 11-11-08 10:45

"Kragelund" <SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> skrev i meddelelsen

> Naturligvis ikke - og slet ikke ved det 2. sæt - der var jeg meget
> påpasselig.
>
> Men var der egentligt ikke noget med at det var en myte?

Har du sendt en mail til MythBusters eller skal jeg?
:)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-11-08 12:53

Brian H forklarede den 11-11-2008:

> Har du sendt en mail til MythBusters eller skal jeg?
> :)

Se det er god værkstedshumor.
*LOL*

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : co@ch [4130]

Dato : 11-11-08 00:09

"Kragelund" <SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dengang en 530d fra 2003, der holdt de i 2 måneder.
>
> Konklusion? De giver et kanon lys, men jeg har ikke råd til at køre med

Brug Phillips Night Vision...de er mindst lige så gode.

Jeg kører på 13 mdr. med et sæt til 185,-

Bri@n

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 17:41

"co@ch [4130]" <coach_fjern_@_dette_lite.invalid> skrev :

>Brug Phillips Night Vision...de er mindst lige så gode.

tænkeligt !

>Jeg kører på 13 mdr. med et sæt til 185,-

Jamen flyv mig 185.- og jeg piller fluks de nyindkøbte ud, og tester
de andre ;)

Nå ikke ;( <fnis>

--
Jan_stevns

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-11-08 06:52

Hej

On 10/11/08 22.49, in article
4918ac54$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Kragelund"
<SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> wrote:

> [...]
>
> Da jeg kom hjem kiggede jeg lidt ekstra på pæren der var sprunget - den var
> næsten smeltet i den ene side, og havde en stor 'udposning'.

Vores nabo, som arbejder hos et reserdelsdepot, har oplyst mig at Night
Breaker i H7 ikke duer. De springer for et godt ord!

Men jo godt lys giver de - så længe det varer ;)

Mvh
Hans

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-11-08 09:02

Kragelund wrote:

> [...]
> en 530d fra 2003, der holdt de i 2 måneder.
>
> Konklusion? De giver et kanon lys, men jeg har ikke råd til at køre med

Det kommer an på bilen. Alle +xx% pærer er bare designet til lavere
spænding. Når bilen leverer max ca. 13,5v til dem holder de sikkert fint
(det gør de (philips) på min gamle audi). En nyere peugeot kører med
notorisk høj spænding, og behøver derfor almindelige eller ligefrem
longlife pærer der er designet til højere spænding.

Lysudbyttet på en pug med alm. pærer bør derfor være ca. lige så godt
som andre biler med +30% lamper.

--
vh
Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-08 22:40

> [...]
> dengang en 530d fra 2003, der holdt de i 2 måneder.
>
> Konklusion? De giver et kanon lys, men jeg har ikke råd til at køre med

Jeg har haft lignende oplevelse. Levetid omkring 2 mdr. Peugeot 405 med 11.7
volt ved lygterne.

- Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-11-08 08:00

Martin Petersen wrote:

> Jeg har haft lignende oplevelse. Levetid omkring 2 mdr. Peugeot 405 med
> 11.7 volt ved lygterne.

Med omdrejninger på motoren?

--
vh
Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-11-08 17:25

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Med omdrejninger på motoren?

Jeps.

- Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-11-08 10:48

Martin Petersen wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeps.

Usædvanlig fransker. Og virkeligt dårlige pærer lader det til.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 00:07

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> De kan kun varmt anbefales - hvis du skal have blus på , uden at
> montere brianpærer

Hvor kan man købe gule fransker-pærer ??

Fra : claus b.p.

Dato : 11-11-08 02:25

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> <jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man købe gule fransker-pærer ??
Det bliver nok svært efter at franskmændene holdt op med at bruge dem....

/Claus

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 08:50

> Det bliver nok svært efter at franskmændene holdt op med at bruge dem....

Nope - Ebay.de. Der er nogen der holder liv i gamle traditioner

Jeg har fornyligt købt nogle - Bare søg på H4 (eller hvad du skal bruge) og
gelb eller gold.

Jeg har købt H4 fra N-Tron24
3 for 30,75 Euro
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180258108670
men de er ikke helt så gule som den gamle.

Jeg har dog kun haft den ene i brug da forlygterne skal skiftes på den anden
for at kunne tage H4 pærer.

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 16:39

> Jeg har købt H4 fra N-Tron24
> 3 for 30,75 Euro
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180258108670
> men de er ikke helt så gule som den gamle.

Btw jeg kunne godt finde på at bestille en gul H1 dernedefra - nogen der vil
dele portoen ?
(Omkring viborg eller storkbh)

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-11-08 16:59

On Wed, 19 Nov 2008 16:38:57 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Btw jeg kunne godt finde på at bestille en gul H1 dernedefra - nogen der vil
>dele portoen ?
>(Omkring viborg eller storkbh)

Du har læst det her?

Bitte beachten Sie: Diese Lampe ist innerhalb der StVo in Deutschland
und Europa nicht gestattet!

Fly

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 17:22

> Du har læst det her?
>
> Bitte beachten Sie: Diese Lampe ist innerhalb der StVo in Deutschland
> und Europa nicht gestattet!

Jeg ved ikke hvorfor tyskerne ikke længere må køre med gult lys - men mig
bekendt er det stadig tilladt i DK (og for danske køretøjer i udlandet)

Jeg tog chancen og den H4 jeg har kørt med har et ganske veldefineret nærlys
så jeg er såmend ikke bange for "stray light"
De levederede er
Æsken:
Bosma Lamps, Holland
H4 P43t Gold
12V 60/55W
20.12605.043Y
og mærket med oem quality, blyfri osv

Og pæren med
AMA H4 12V 60/55W (E13) 271U

Så producenten mærker dem som godkendte H4 pærer ...

Så jeg antager fortsat at den tyske sælger blot er forsigtig ...

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 17:32

> Bosma Lamps, Holland
> H4 P43t Gold
> 12V 60/55W

http://bosma.pl/download/bosma_kat_08.pdf

Der kan jeg kun finde deres all-weather, ikke gold

/A

Fra : René Løweneck

Dato : 11-11-08 04:09

Hej !

> Hvor kan man købe gule fransker-pærer ??

Jeg ville prøve i Biltema. Jeg ved dog ikke om de har dem, men det er da et
forsøg værd. THansen tror jeg ikke har dem. Der skal lysene jo helst være
blå (hvilket jeg synes burde være forbudt).

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Brian H

Dato : 11-11-08 10:05

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> et forsøg værd. THansen tror jeg ikke har dem. Der skal lysene jo helst
> være blå (hvilket jeg synes burde være forbudt).

Det er det skam også...

Fra : Tom

Dato : 11-11-08 19:29

> [...]
> dårligt )
>
> De kan kun varmt anbefales - hvis du skal have blus på , uden at

hehe, så skulle du prøve nogen rigtige HiD pærer....mine kører stadig efter
en 3-4 år.
Skulle holde ca. lige så lang tid som bilen og bruger kun 32W selv om lyset
svarer til omkring 200W :)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 19:45

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :

>hehe, så skulle du prøve nogen rigtige HiD pærer....mine kører stadig efter
>en 3-4 år.

Jeg gider ikke en synsindkaldelse på den konto ;)

>Skulle holde ca. lige så lang tid som bilen og bruger kun 32W selv om lyset
>svarer til omkring 200W :)

You'll learn ;)

--
Jan_stevns

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-11-08 17:00

On Tue, 11 Nov 2008 19:44:57 +0100, jan_stevns wrote:

>Jeg gider ikke en synsindkaldelse på den konto ;)

>You'll learn ;)

Det er jo ikke brændt for ham endnu...

Fly