Det gode tastatur og OSX
Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-11-08 22:03

Da jeg fik min G4 var der problemer med at beholde mit gode tastatur
(fra min 8500, tror jeg). Det klarede Erik Richard med en iMate dims
mellem tastatur og computer.
Kan jeg beholde denne løsning? Med min nye iMac fulgte en designersmart
tastatur. Kors hvor jeg hader det. I hvert andet ord mangler der et
bogstav når jeg har skrevet en tekst.
Hvad skal jeg gøre for at beholde mit gamle tastatur. Help, please.
Jeg er ikke maskinstormer, but if it ain't broken, why fix it?
Det minder mig om nogle billeder jeg scannede forleden. Det var første
gang jeg mødte Dan Turell, hjemme hos ham selv, anno 1972. Bag ham ser
man et gammelt hakkebrædt af en skrivemaskine (Remington?) og en stor
telefon - med drejeskive. Undskyld, jeg fortaber mig i de analoge
nostagitåger. Det var mit kære tastatur vi kom fra.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-08 23:51

Jørgen Angel wrote:

> Da jeg fik min G4 var der problemer med at beholde mit gode tastatur
> (fra min 8500, tror jeg). Det klarede Erik Richard med en iMate dims
> mellem tastatur og computer. Kan jeg beholde denne løsning?

Ja, iMate virker fuldt ud til og med OS X 10.4.11, hvis du installerer
iMate X 1,5.3 controlpanelet, så virker det ganske udmærket. Du kan
hente både seneste OS 9.x ver (ver. 9.2.7) og OS X (ver. 1.5.3) her

http://www.griffintechnology.com/software

Scroll ned til iMate og download begge filer. - Hvis ellers den
'opfører' sig som ver. 1.5.2, så vil du se i mappen, når den er pakket
ud, at der er nogle drivere, der skal lægges i oS 9's udvidelsesmappe.
det skal du så gøre, - også selvom Os 9.x siger, at de drivere, der
allerede er der, er nyere, - det er de bare ikke.

> Med min nye iMac fulgte en designersmart
> tastatur. Kors hvor jeg hader det. I hvert andet ord mangler der et
> bogstav når jeg har skrevet en tekst.

Ja, det er nok et godt tastatur, men man kan altså ikke skrive så
hurtig, som på det store gamle. - Desværre virker det store ISO tastatur
+ iMate ikke korrekt på en MacPro, så jeg er pisket til at bruge det
sorte Pro tastatur, men det har også betydet, at min skrivehastighed er
gået ned.

> Hvad skal jeg gøre for at beholde mit gamle tastatur. Help, please.
> Jeg er ikke maskinstormer, but if it ain't broken, why fix it?

Bare gør som ovenfor nævnt - hent driver og kontrolpanel. Du skal blot
huske at kontrolpanelet skal stå til 'OSX Prefers' - hedder det vist, -
men det er std. indst....

> [...]
> telefon - med drejeskive. Undskyld, jeg fortaber mig i de analoge
> nostagitåger. Det var mit kære tastatur vi kom fra.

Ak ja, - det var i de go'e gamle dage, hvor der var skrivemaskiner
til. - Jeg har selv lært på en klods af en Olympia med
'bogholderivalse' / 'vippevalse' og det hele, - så man skulle bruge et
ton tryk for at vippe valsen ved indtastning.

Bortset fra det, så er jeg så heldig, at jeg har 2 stk. splinternye
'Apple Extended II ISO' + 2 næsten nye ditto stående i mit skab, - så de
holder nok min tid ud...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:20

Erik Richard Sørensen wrote:
> Bortset fra det, så er jeg så heldig, at jeg har 2 stk. splinternye
> 'Apple Extended II ISO' + 2 næsten nye ditto stående i mit skab, - så de
> holder nok min tid ud...

Glemte lige at tilføje, at jeg har et hav af spiralkabler, hvis du
skulle mangle et par stykker...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 11-11-08 00:41

> Glemte lige at tilføje, at jeg har et hav af spiralkabler, hvis du
> skulle mangle et par stykker...

Jo tak, men jeg er ikke lige klar over hvor jeg skal bruge dem?
Jeg har et spiralkabel fra tastatur til iMate. Mangler jeg et, tror du?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:49

Jørgen Angel wrote:

> Jo tak, men jeg er ikke lige klar over hvor jeg skal bruge dem?
> Jeg har et spiralkabel fra tastatur til iMate. Mangler jeg et, tror du?

Kun da hvis et stikben knækker. - De plastic-DIN stik er ikke de mest
solide i benene, men hvis man ikke lige taber en klump jern ned på det
stykke, der rager ud, tror jeg nok, de holder i de fleste tilfælde. -
Men faktisk så har jeg se et spiralkabel 'dø' uden videre... Der var
ingen synlige fejl, så vi blev enige om, at der måtte være opstået en
metaltræthed i en leder...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 11-11-08 00:41

> [...]
> iMate X 1,5.3 controlpanelet, så virker det ganske udmærket. Du kan
> hente både seneste OS 9.x ver (ver. 9.2.7) og OS X (ver. 1.5.3) her

Tak. Jeg regnede med du vidste hvordan.
Tak