langsom g4
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 10-11-08 07:29

Jeg har en g4, der på det seneste er blevet særdeles sløv og langsom i det.

Jeg har tømt diverse papirkurve og slettet en del midlertidige
internetfiler. Det hjælper ikke.

Er der ikke noget med "oprydning på skrivebordet"??

Hvordan gøres det?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Svend Erik Jørgensen

Fra : Jon

Dato : 10-11-08 09:22

Svend Erik Jørgensen <hamselv@esenet.dk> wrote:

> Jeg har en g4, der på det seneste er blevet særdeles sløv og langsom i det.
>
> Jeg har tømt diverse papirkurve og slettet en del midlertidige
> internetfiler. Det hjælper ikke.

Hvor meget ledig plass er det på harddisken?

> Er der ikke noget med "oprydning på skrivebordet"??

/Kun/ dersom du kjører et klassisk Mac OS som styresystem (tror det
heter det på dansk?), i så fall System 9 på en G4. Gjør du det? Det er
jo særdeles få som har det som sitt daglige styresystem for tiden...

> Hvordan gøres det?

HVIS du bruker System 9, altså ikke Mac OS X, så gjør du som følger:
Under oppstart, umiddelbart etter at raden med systemtilleggssymboler
har marsjert over skjermen, trykker du ned og holder Eple og Alt
(Cmd+Option) og holder til du ser teksten "Gjenoppbygger
skrivebordsfilen" eller tilsvarende på dansk. La den gjøre seg ferdig.
Det er det hele.

> På forhånd tak for hjælpen.

Jo, velbekomme - hvis dette altså løser ditt problem.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 10-11-08 23:30

Hej Jon
Tak for dit svar. Nej jeg kører OSX, og lejlighedsvis OS9. Men det er i OSX,
at jeg oplever maskinen som massivt sløv. Der er masser af plads på
harddisken, og jeg har meget få programmer kørende ad gangen, så det er lidt
træls.

Er der noget med midlertidige temp-filer ligesom i windows, man kan rydde op
i?

Venlige hilsener
Svend Erik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:03

Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> træls.
>
> Er der noget med midlertidige temp-filer ligesom i windows, man kan rydde op

Det var egentlig min tanke, det godt kunne være sådan noget. - Det kan
især være galt på Panther 10.3.x og Tiger 10.4.x, men skam også på
Leopard 10.5.x.

MainMenu 1.7.x er et godt værktøj til det formål. Og samtidig vil jeg
anbefale, at du kører en 'Redo Prebinding' via MainMenu, og at du
sletter alle arkiverede logfiler, tømmer cache og sletter alle temp
filer... - Du behøver ikke at genstarte mellem hver handling, selvom den
ber om det, så klik blot 'Cancel', og du kan fortsætte med næste trin,
og først genstarte, når du er færdig med 'renselsen'...

MainMenu 1.7.3 (freeware)
menu bar system management/maintenance app
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902

En anden tanke, der faldt mig ind, er, om det kan være harddisken, der
er så slidt, at den er ved at være færdig, - så er det med at få lavet
en backup... - Hvilken diskmodel har du i den - IBMDeskStar, IBM DTLA,
IBM DRNS/DRAS, Maxtor, Seagate...? - Er det originaldisken?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 00:07

> [...]
> og først genstarte, når du er færdig med 'renselsen'...
>
> MainMenu 1.7.3 (freeware)
> menu bar system management/maintenance app

Ingen af de ting vil påvirke hastighed på systemet ..

> [...]
> en backup... - Hvilken diskmodel har du i den - IBMDeskStar, IBM DTLA,
> IBM DRNS/DRAS, Maxtor, Seagate...? - Er det originaldisken?

Den var nok lidt nærmere målet ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:18

Thomas von Hassel wrote:

> Ingen af de ting vil påvirke hastighed på systemet ..

Det kan jeg godt garantere for, det har! Både 10.3.x og 10.4.x har en
tendens til ikke at slette temp filer, når maskinen lukkes ned eller
genstartes. Og ligeledes visse logfiler bliver ved med at vokse og
vokse, så de tilsidst fylder flere megabyte.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 00:21

gErik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> tendens til ikke at slette temp filer, når maskinen lukkes ned eller
> genstartes. Og ligeledes visse logfiler bliver ved med at vokse og vokse,

Det kan godt være de fylder ... men det er så også det ... hastigheds
mæssigt er der så godt som ingeting at hente .. slet ikke når hans
system er blevet så lansomt at han kan mærke det .. så hjælper det ikke
at slette et par logfiler eller temp filer som ikke engang bliver
tilgået mere ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:42

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> system er blevet så lansomt at han kan mærke det .. så hjælper det ikke
> at slette et par logfiler eller temp filer som ikke engang bliver

Jo, for problemet er netop, at systemet (10.3.x og 10.4.x) skriver til
de samme log- og temp filer, men oftest ikke til samme cache filer, -
medmindre et program er cachet og igen får brug for den, - så skriver
den igen til samme cache. - Gælder fx. flere browsere som Firefox 2.x,
Safari 2.x, Camino 1.x, WaMCom X 1.3.x og Opera 7.x og 8.x, men også et
program som Amadeus II 3.8.x, RagTime Solo 5.x, Photoshop 6.x/7.x m.fl.
skriver til samme cache og logfil. - Og faktisk er den værste af dem
alle MSOffice X..

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-11-08 09:39

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> medmindre et program er cachet og igen får brug for den, - så skriver
> den igen til samme cache. - Gælder fx. flere browsere som Firefox 2.x,

Normal skrives logfiler med et kald der hedder "åben og gå til
slutningen af filen og gør klar til skrivning". Det er derfor ligemeget
hvor stor den er.

Jeg tror du er på vildspor her.

Maskiner sløves fordi de skal vente på noget. Det er som regel disken,
og den typiske grund til at man skal vente på disken efter at systemet
er kommet i luften, er fordi man kører flere programmer end maskinen har
fysisk RAM til at understøtte så den skal bruge disken til swap.

I den situation ville jeg starte aktivitetsovervågning for at se HVAD
der kører, HVORMEGET det fylder og om det er CPU eller DISK der laver mest.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-11-08 09:34

> [...]
> genstartes. Og ligeledes visse logfiler bliver ved med at vokse og
> vokse, så de tilsidst fylder flere megabyte.

I min erfaring sløver store filer ikke maskiner, det gør tmp-filer
heller ikke.

Fra : Jon

Dato : 11-11-08 00:08

Svend Erik Jørgensen <hamselv@esenet.dk> wrote:

> Er der noget med midlertidige temp-filer ligesom i windows, man kan rydde op
> i?

Jo, de finnes jo - men du kan kaste dem manuelt eller skaffe en liten
utility for å gjøre det (Macaroni e.l.). Du vil finne dem i
~/Library/Caches. Kast innholdet og se om det hjelper. Jeg tviler...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 00:09

> [...]

> internetfiler. Det hjælper ikke.
>
> Er der ikke noget med "oprydning på skrivebordet"??

Som Erik siger så kan det være disken som er ved at stå af. Start fra
din OS X cd/dvd og kør en check med disk værktøj. Se evt. om Disk
Værktøj viser S.M.A.R.T. status ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:15

Thomas von Hassel wrote:

> Som Erik siger så kan det være disken som er ved at stå af. Start fra
> din OS X cd/dvd og kør en check med disk værktøj. Se evt. om Disk
> Værktøj viser S.M.A.R.T. status ..

Det er absolut ingen garanti, selvom den viser OK status. - Jeg gjorde
en 533mhz klar med alt, og ville så lige opdatere den, inden den skulle
afhentes dagen efter. Checkede om eftermiddagen, og om aftenen døde
disken - en IBM DTLA-307045...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 00:18

> [...]
> en 533mhz klar med alt, og ville så lige opdatere den, inden den skulle
> afhentes dagen efter. Checkede om eftermiddagen, og om aftenen døde

Det ved jeg godt .. men hvis s.m.a.r.t brokker sig så er den ged ligesom
barberet ...

Det er også derfor jeg siger han skal køre en disk første hjælp nu han
er igang ..

Derudover kan han lytte til disken ... som regel kan man høre det hvis
den er ved at være gal rent mekanisk ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-08 00:23

Thomas von Hassel wrote:
> Derudover kan han lytte til disken ... som regel kan man høre det hvis
> den er ved at være gal rent mekanisk ..

Ikke på IBM/Hitachi, - de larmer i forvejen ad h... til, men nok på
Maxtor, Seagate og WesternDigital....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-08 00:25

> Ikke på IBM/Hitachi, - de larmer i forvejen ad h... til, men nok på
> Maxtor, Seagate og WesternDigital....

ah ja .. IBM "death"Star .. det var tider ... havde 3 af dem i et RAID
... og tro mig, jeg var glad for det var et raid, ellers var de data væk
.... heldigvis fejlede de med et par ugers mellemrum så jeg nåede at få
genopbygget raid'et imellem nedbrudene..

/thomas