200 km/t
Fra : J

Dato : 08-11-08 17:48

Jeg ser i medierne, at politietaten, da den fredag morgen skulle fragte en
58-årig englænder fra arresten i Århus til retten i Randers, gjorde dette
med fuld udrykning med 200 km/t - og kører ind i en lastbil.

Er det virkelig tilladt at køre på denne måde - alternativt kunne de have
startet 15 minutter tidligere og kørt ordentligt?

/J

Fra : Per

Dato : 08-11-08 18:39

J wrote:
> [...]
> fragte en 58-årig englænder fra arresten i Århus til retten i
> Randers, gjorde dette med fuld udrykning med 200 km/t - og kører ind

Hvor ser du det henne - jeg kan ikke umiddelbart finde noget i aviserne ?

> Er det virkelig tilladt at køre på denne måde - alternativt kunne de
> have startet 15 minutter tidligere og kørt ordentligt?

Det er svært at svare på - medierne kører tit tingene op og overdriver helt
vildt.

Havde de mulighed for at køre tidligere havde de nok gjort det - vi ved ikke
hvad der ligger til grund for den hurtige kørsel.

Men Færdselsloven er bare en særlov - og der kan være mange grunde til at
(lovligt) overtræde den. Der sker ting i samfundet der er langt langt
vigtigere en end at overholde færdselsloven.

AT føreren laver et færdselsuheld er selvfølgelig ikke i orden - og føreren
bliver med meget stor sandsynlighed sigtet og dømt for dette forhold. Der
langt mindre tolerance overfor uheld ifm. udrykning, idet føreren skal
udvise særlig agtpågivenhed.

Med andre ord færdeluheld ifm. udrykning straffes hårdere end hvis det ikke
havde være udrykning.

Mvh. Per

Fra : Kim

Dato : 08-11-08 19:43

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor ser du det henne - jeg kan ikke umiddelbart finde noget i aviserne ?

http://dr.dk/Nyheder/Indland/2008/11/07/143408.htm?wbc_purpose=15642

Mvh, Kim