Ejerforening - medlem vil ikke betale?
Fra : jj92_2

Dato : 07-11-08 11:31

Hej,

Vi er en selvadministrerende ejerforening (10 lejligheder) som er
igang med en større renovering - vedtaget på generalforsamling(er).

Nu er der et medlem af ejerforeningen som ikke vil betale en aconto-
indbetaling på 72.000 kr.

Hvad gør bestyrelsen i den situation?

Ja,jeg kender godt et af svarerne "Går til en advokat" - men kan i
ridse handlemulighederne og forløbet op?

Fra : Knut

Dato : 07-11-08 19:37

"jj92_2" <jj92_2@hotmail.com> wrote in message
[...]

I kan jo sende medlemmet til inkasso / på tvangsauktion, hvis I er sikre på
at have retten på Jeres side.
På den anden side - har han ingen midler - og med det fald i
ejendomspriserne vi nu har - er det ikke sikkert I får flere penge ved at
føre jer hårdt frem.
Ellers har I vel reelt kun muligheden for at tale vedkommende til fornuft.

Knut

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 07-11-08 19:44

jj92_2 <jj92_2@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Hvad gør bestyrelsen i den situation?
>
> Ja,jeg kender godt et af svarerne "GÃ¥r til en advokat" - men kan i
> ridse handlemulighederne og forløbet op?

Sat på spidsen er der tre muligheder:

1. Vedkommende kommer på bedre tanker og betaler.
2. I gennemfører et tvangssalg på en eller anden måde, og håber på
den kan sælges til mere end hvad der er taget af pant.
3. I får rettens ord for at vedkommende skal host op med pengene, og
får tinglyst beløbet som pant.

Hvilken i vælger bør afhænge af hvor firkantede ejerforeningens
vedtægter er omkring mulighed for at tvangssælge en lejlighed, ved
manglende betaling, størrelsen af det pant der er i lejligheden, og
den pris i med rimelighed kan forvente at få for den.

--
/Wegge

Fra : Lasse

Dato : 12-11-08 05:48

"jj92_2" <jj92_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Noget af det første det vil være fornuftigt at gøre, er at afklare om
vedtægterne er lyst pantstiftende eller om der er givet anden sikkerhed fra
ejerens side. Hvis der er det og sikkerheden er højt i pantet kan I i
yderste konsekvens begære lejligheden på tvangsauktion.
Hvis ikke der er lyst sikkerhed, eller sikkerheden er mindre end kr. 72.000
hvilket den formentlig er, har I ikke bedre muligheder for at inddrive
(rest)beløbet end enhver anden kreditor, dvs. sende sagen til inkasso eller
få dom for Jeres tilgodehavende, så der kan lyses udlæg på ejendommen. Et
sådan udlæg vil dog komme til at står sidst i pantet og det er derfor ikke
sikkert det er så meget værd lige nu.

Lasse