OpenOffice 3.0 - igen!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-08 17:54

Ja, jeg véd godt, det her lige har været vendt engang, men alligevel...
- der er jo nogle af folkene bag, der smugkigger her i grupperne.

Det er simpelthen for dårlig af teamet bag OpenOffice 3.0.0, at de
åbenbart ikke gider lave hverken en dansk PPC version eller endnu værre
- hverken Intel eller PPC version til norsk, mens der er kommet både PPC
og Intel på svensk. - End ikke en US-EN PPC version er der kommet!

Jeg er udmærket klar over, at ver. 3.0.0rc4 PPC/Intel er næsten
identiske på flere sprog - bl.a. US-EN, men der er altså forskel på
nogle punkter.

Jeg synes egentlig, at især det danske og norske - men også det engelske
- team bag OOo skylder os en meget, meget fornuftig og saglig
begrundelse for, hvorfor de ikke /vil/ lave en PPC version Det er jo
langt fra alle Mac brugere, der har en Intel baseret maskine, og
begrundelsen, - at der dels ingen brugere vil være, dels at det er for
besværlig, køber jeg simpelthen ikke!

Jeg kender til både private og firmaer, der har både PPC og Intel
maskiner, - så hvorfor i alverden skal de ikke have samme muligheder for
at kunne bruge OOo, men er tvunget til enten at bruge en beta - eller
endnu værre - bruge NeoOffice, der er både dårligere og klart
langsommere end OpenOffice 3.0.

Det her virker fuldstændig tåbeligt af OpenOffice.org! - Og til jer OOo
folk, der smugkigger... Hvis I virkelig vil satse på, at OpenOffice skal
få det reelle gennembrud som et modstykke til MSOffice, så må I altså
til at tage jer sammen og ikke på forhånd afskrive mellem en trediedel
og halvdelen af alle Mac brugere. - for det er dét, I lige præcis er ved
at gøre med den politik.

Alene i den sidste uge har jeg vel fået omkring 25-30 forespørgsler på,
hvornår der dels kommer en dansk PPC version, dels en norsk PPC/Intel
version, og hver gang må jeg henvise dem til at bruge 3.0.0rc4...

Hvis det er den politik, I som udviklerteam vil til at bruge fremover,
så er jeg egentlig komplet ligeglad med, at en stortalende 'leder' af
det danske team i dansk TV står og praler af, hvor godt OpenOffice er. -
Fortsætter I på den måde, så er OpenOffice en dødssejler! - At så MS's
danske direktør i samme udsendelse står og lyver for åben skærm, gør det
ikke bedre. - Her burde både den danske OOo teamleder og studieværten
være skredet ind med et par opklarende spørgsmål eller kommentarer.

Jeg synes, der er ved at vise sig en tendens til, at OOo er ved at blive
så skråsikre, at de/i tror, de/I kan behandle os brugere, som det passer
jeg. Men hvis de/I regner med at fortsætte den politik fremover, så er
jeg alvorlig bange for, at det er en stakket frist for, hvornår
OpenOffice vil gå i sig selv igen, - og det endda nu, hvor også
forskellige offentlige myndigheder er ved at få øjnene op for, at OOo
faktisk på næsten alle punkter _er_ bedre end fx. MSOffice.

Og - hvad værre er, SUN StarOffice har for nyligt sendt en native OS X
version på markedet i en UB version, der kører på både PPC og Intel. Og
det er kun et spørgsmål om kort tid, inden en færdig version bliver
frigivet, så der vil være en 100% identisk version til både Mac
PPC/Intel, Windows 2000-Vista/Seven + ca. 10 forskellige Linux
versioner, hvorved vi får et fuldstændigt identisk produkt, der er 100%
uafhængig af platform og styresystem. Når det sker, tror jeg, de fleste
gerne vil betale det, som StarOffice koster for at være sikker på at få
et produkt, der virker overalt! - Og prisen vil stadig kun være ca. 20%
af, hvad MSOffice vil koste.

Så tag jer dog sammen og vis, hvad I dur til! - Jeg véd, der sidder
mange dygtige folk rundt omkring både her i Skandinavien, men ikke
mindst i USA, som gør et kæmpearbejde for at gøre OpenOffice så god og
perfekt som mulig. - Skal det arbejde virkelig vise sig at være spildt,
fordi der sidder nogle bagstræbere herovre og trækker i modsat retning?

På vegne af testgruppen for handicapvenligt software
mvh. Erik Richard Sørensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 19:09

> Det her virker fuldstændig tåbeligt af OpenOffice.org!

Ja, det her helt hen i hampen at et opensource projekt drevet af
ulønnede frivillige ikke har samme release standarder som et commercielt
produkt ... fy føj ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-08 19:49

Thomas von Hassel wrote:

> Ja, det her helt hen i hampen at et opensource projekt drevet af
> ulønnede frivillige ikke har samme release standarder som et commercielt
> produkt ... fy føj ...

Knyt sylten og spar dine dumme kommentarer, Thomas! - Der er millioner
af dollars i det projekt, selvom det er frivillige, der laver
størstedelen af arbejdet. Hvis du ikke véd det, så er der mange små
innovative programmeringsfirmaer med i udviklingen, og for dem, kan det
i sidste ende være spørgsmål om overlevelse.

Og så længe, der ligger en så nær færdig PPC version på mere end 20
sprog, er det uforståeligt, at de ikke gider lave de få ændringer, så en
PPC version 3.0.0 kan frigives - ihvertfald på engelsk - og derved give
adgang for _alle_ Mac brugere til at kunne bruge netop OpenOffice! - Og
husk så lige på, at der stadig er mere end 50% af Mac brugerne, der
bruger PPC enten alene eller i kombination med en Intel baseret Mac!

Jeg er ikke ude efter dumme kommentarer fra 'dumme' brugere, men jeg er
interesseret i at ruske op i nogle tilsyneladende temmelig dovne
personer, der tilsyneladende er ligeglade med en stor del af de
potentielle brugere!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 21:04

> [...]
> interesseret i at ruske op i nogle tilsyneladende temmelig dovne
> personer, der tilsyneladende er ligeglade med en stor del af de

Det er ikke en dum kommentar .. synes blot at dine forventinger er for
høje i forhold til hvad det er for et produkt du snakker om ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 21:13

> [...]
> interesseret i at ruske op i nogle tilsyneladende temmelig dovne
> personer, der tilsyneladende er ligeglade med en stor del af de

nå, lige en ting mere. Normalt vil et opstød som dit i et OpenSource
forum blive mødt med en "put up or shut up" kommentar. Dvs. hvis du er
utilfreds så hjælp til istedet for at brokke dig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-08 22:22

Thomas von Hassel wrote:
> nå, lige en ting mere. Normalt vil et opstød som dit i et OpenSource
> forum blive mødt med en "put up or shut up" kommentar. Dvs. hvis du er
> utilfreds så hjælp til istedet for at brokke dig ...

Når man ikke kan råbe dem op på den ene måde, må man jo prøve på andre....

I de senre uger har jeg både hørt og set folk fra div. OOo grupper i
både dansk radio, dasnk, svensk, tysk og engelsk TV. - Jeg må indrømme,
at det er sjældent, jeg har hørt og set så selvglade og selvhøjtidelige
personer præsentere et nyt produkt, der på længere sigt vil kunne slå
selv MS totalt af banen, hvis de gad gøre en indsats for det... Men
trods det, så er der både i Frankrig, Tyskland og Sverige kommet en fuld
PPC ver. til Mac, - ja selv til japansk er der både Intel og PPC til Mac....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 08-11-08 23:58

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Men trods det, så
> er der både i Frankrig, Tyskland og Sverige kommet en fuld PPC
> ver. til Mac, - ja selv til japansk er der både Intel og PPC til
> Mac....

Det betyr at noen som har ønsket en slik versjon har sørga for
at den ble laget.

Den totale matrisen av OOo, med platformer og språkpakker er så
stor at det tar tid og det er ikke gitt at kjerneteamet skal bruke tid
på slikt når kildekoden er åpen og det bare er for de som
ønsker det å gjøre det selv.

De fleste andre OOo-pakkene er laget av eksterne, til og med eksterne
prosjekter som gjør små endringer og pakketerer.

Det du sier er at det ikke er noen som har hatt ønske eller behov
for det du vil ha og dermed kompilert opp og pakketert det du klager
på at ikke finnes.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 00:51

Thomas Lundquist wrote:

> [...]
>
> De fleste andre OOo-pakkene er laget av eksterne, til og med eksterne
> prosjekter som gjør små endringer og pakketerer.

Jeg er udmærket klar over, at der sidder OOo grupper rundt omkring i de
enkelte lande, som laver det arbejde, og som eksempelvis også laver
lande-specifikke tilrettelser.

> Det du sier er at det ikke er noen som har hatt ønske eller behov
> for det du vil ha og dermed kompilert opp og pakketert det du klager
> på at ikke finnes.

Nej, det, jeg siger, er, at OOo teamet ikke *vil* lave en PPC version,
trods det, at der er mange, der ønsker det. - Det gælder ikke bare i
Danmark og Norge, men i allerhøjeste grad også i de engelsktalende
lande. Problemet vil ikke være så stort, hvis der bare kom en US-EN
version, da mange - om ikke de fleste - jo alligevel bruger engelsk som
arbejdssprog.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 01:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nej, det, jeg siger, er, at OOo teamet ikke *vil* lave en PPC version,

Og dette vet du hvordan? Hva har de isåfall brukt som grunn til
å ikke *ville* gjøre det?

Og blir det dermed umulig for andre å gjøre dette?

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 01:16

Thomas Lundquist wrote:

> Og dette vet du hvordan? Hva har de isåfall brukt som grunn til
> å ikke *ville* gjøre det?

At der "tilsyneladende" ingen behov er for det, hvilket er noget
vrøvl... - Hvorfra jeg har oplysningerne, kan være ligemeget, - jeg
ønsker ikke at sætte nogen i et dårligt lys, men det er fra folk, der er
rimelig tæt på bl.a. den danske OOo gruppe.

> Og blir det dermed umulig for andre å gjøre dette?

Det har jeg skam heller ikke sagt ét eneste ord om, men som jeg lige har
svaret dig, så kræver det trods alt folk med en vis ekspertise og
kompetance, hvis det skal laves ordentlig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 09:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> At der "tilsyneladende" ingen behov er for det, hvilket er noget
> vrøvl...

Så det er ingen teknisk grunn til at dette ikke finnes ennå.

> Det har jeg skam heller ikke sagt ét eneste ord om, men som jeg
> lige har svaret dig, så kræver det trods alt folk med en vis
> ekspertise og kompetance, hvis det skal laves ordentlig.

Det kommer an på dokumentasjonen, har du lest den og prøvd?

Jeg sier det igjen; dette går gjerne under prinsippet "scratching
my itch" og det er tydeligvis ingen med denne platformen og lyst til
å pakke dette slik at det blir gjort.

ez

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 11:11

Thomas Lundquist skrev:

> Jeg sier det igjen; dette går gjerne under prinsippet "scratching
> my itch" og det er tydeligvis ingen med denne platformen og lyst til
> å pakke dette slik at det blir gjort.

Eriks styrke ligger ikke i at bygge software men at foretage omhyggelige
aftestninger helt ud i krogene (Q&A).

Han er derfor ikke rigtigt vant til hvordan Open Source projekter
normalt kører, og bliver desværre ret hurtig hidsig.

I den aktuelle situation havde den mest konstruktive vinkel været at
Erik havde spurgt en erfaren udvikler pænt om han/hun ville bygge det
ønskede software til ham, og han så selv aftestede om det virker
tilfredsstillende. Det kan såmænd endda nåes endnu :)

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 11:30

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Eriks styrke ligger ikke i at bygge software men at foretage
> omhyggelige aftestninger helt ud i krogene (Q&A).

Og han ser ut til å være ivrig der.

> [...]
> han/hun ville bygge det ønskede software til ham, og han
> så selv aftestede om det virker tilfredsstillende. Det kan

Så mye som han faktisk gjør for prosjektet så fortjener han
hjelp men hvis innleggene i denne diskusjonen er representative kan
jeg forstå at ingen gidder å hjelpe til.

ez

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:27

Thomas Lundquist <erik@zelow.no> wrote:

> Så mye som han faktisk gjør for prosjektet så fortjener han
> hjelp men hvis innleggene i denne diskusjonen er representative kan
> jeg forstå at ingen gidder å hjelpe til.

Det er de ikke. Erik er engageret.

> ez

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:29

> [...]
> ønskede software til ham, og han så selv aftestede om det virker
> tilfredsstillende. Det kan såmænd endda nåes endnu :)

Hva´ Fan´ - har du også taget pædagogikum?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 13:52

Morten Lind skrev:

> Hva´ Fan´ - har du også taget pædagogikum?
>
> M.

Det er alt andet sjovere at tage afrodisiakum (dog helst ikke alene).

Men spøg til side: Enkeltfags datalogi giver ikke
undervisningskompetance, og jeg har derfor ikke taget pædagogikum. De
rigide mødetider i gymnasiet gør også at det ikke frister specielt :)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 17:30

> De
> rigide mødetider i gymnasiet gør også at det ikke frister specielt :)

Hmm..hvornår møder man da? Klokken 09:00, urgh

Så kan jeg i hvert tilfælde godt forstå dig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 17:51

Morten Lind skrev:

> Hmm..hvornår møder man da? Klokken 09:00, urgh

Så vidt jeg ved starter første time kl 8 nul dut.

> Så kan jeg i hvert tilfælde godt forstå dig

Glæder mig - det der morgennoget er ikke særligt rart, urgh.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 18:21

> Så vidt jeg ved starter første time kl 8 nul dut.

> Glæder mig - det der morgennoget er ikke særligt rart, urgh.

Nå, så har vi da misforstået hinanden - jeg har de seneste femogtyve år
stået op ved fire-tiden, ikke ved seksten-tiden.

Hvis jeg sover til kl.: 05:30 på en fridag, har jeg sovet længe, men
sådan er vi heldigvis så forskellige...

Til gengæld besværes jeg Gudskelov ikke af myldretid og
ulvetime.....skøøøønt

Alt efter kl.: 13:24 er fritid.

M.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-11-08 15:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Han er derfor ikke rigtigt vant til hvordan Open Source projekter
> normalt kører, og bliver desværre ret hurtig hidsig.

Jeg véd som skrevet godt, hvordan opensource fungerer, - og ja, jeg kan
godt blive hidsig, når det skal være. - Og i tilfældet her, mener jeg,
det er fuldt berettiget at snakke med lidt store bogstaver. Som skrevet,
så _har_ jeg prøvet de - hm... 'officielle' kanaler. - Og hertil er jeg
så meget jyde, at jeg ikke finder mig i at blive spist af af en flok
arrogante og selvglade personer, der påberåber sig at være 'opensource
programmører' og endda 'lede' dette foretagende, eller 'projekt' om du
foretrækker det udtryk.

> [...]
> ønskede software til ham, og han så selv aftestede om det virker
> tilfredsstillende. Det kan såmænd endda nåes endnu :)

- Og så har vi forvirringen... Hvis nu tilsvarende et par tusind andre
gjorde, som du siger, så ender vi op med måske 100, 200 eller endnu
flere forskellige versioner...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 15:57

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> arrogante og selvglade personer, der påberåber sig at være 'opensource
> programmører' og endda 'lede' dette foretagende, eller 'projekt' om du

Erik, jeg er bange for du ikke ved hvordan OpenSource fungerer.

Herudover synes jeg du burde stikke piben ind fordi din nuværende
opførsel garanterer at du skal sige undskyld inden nogen gider gøre
noget for dig, og det er der jo præcedens for ikke falder dig let.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-11-08 16:05

> [...]
> opførsel garanterer at du skal sige undskyld inden nogen gider gøre
> noget for dig, og det er der jo præcedens for ikke falder dig let.

Undskyld mig Thorbjørn, men jeg siger dælme ikke undskyld til nogen, der
ikke holder de løfter, de alligevel ikke opfylder! - Længere er den ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 16:09

Erik Richard Sørensen skrev:

> Undskyld mig Thorbjørn, men jeg siger dælme ikke undskyld til nogen, der
> ikke holder de løfter, de alligevel ikke opfylder! - Længere er den ikke.

Undskyld Erik, men hvem har lovet dig noget?

Jeg holder stadig på at du ikke forstår hvordan OpenSource fungerer, og
at din opførsel ikke er specielt heldig.

Indtil videre kan du vurdere hvor meget du har fået ud af dagens tirader.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-11-08 16:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Undskyld Erik, men hvem har lovet dig noget?

Ikke mig, men os... Hvem det er, kan være lige meget her. - Du burde
vide, at jeg aldrig opgiver hverken navne eller fortrolige oplysninger i
en nyhedsgruppe.

> Jeg holder stadig på at du ikke forstår hvordan OpenSource
> fungerer, og at din opførsel ikke er specielt heldig.

Det må stå for din egen vurdering...

> Indtil videre kan du vurdere hvor meget du har fået ud af dagens
> tirader.

Tja, det vil tiden jo vise, om 'lurkiggerne' hører efter. - Jeg regner
skam ikke med, at nogen af dem vil - eller tør - give sig til kende her
i grupperne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 17:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Ikke mig, men os... Hvem det er, kan være lige meget her. - Du
> burde vide, at jeg aldrig opgiver hverken navne eller fortrolige
> oplysninger i en nyhedsgruppe.

Så du skjeller ut en hel gjeng med folk fordi en person du ikke
vil oute har lovet deg noe?

ez

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 18:02

> [...]
>
> Ikke mig, men os... Hvem det er, kan være lige meget her. - Du burde
> vide, at jeg aldrig opgiver hverken navne eller fortrolige oplysninger i

Tjah, nu har jeg været involveret i OpenSource verdenen på forskellige
niveauer de sidste 17 år som programmør så jeg vil mene at jeg har en
vis forståelse af hvad der driver værket. Jeg kan naturligvis tage fejl
(troede jeg tog fejl sidste år, men det havde jeg misforstået) så derfor
vil jeg foreslå dig en skribent som du måske endda vil kunne lide :)

Eric Raymond (en af dine kloge navnefæller) har fået sat ord på en del
af de ting som "vi" allesammen godt vidste, men ikke kunne formidle til
"ikke-vi"'erne.

Jeg vil seriøst anbefale dig at læse "The Magic Cauldron" på
http://www.catb.org/esr/writings/cathedral-bazaar/

(og også de øvrige i serien, men den her forklarer hvorfor virksomheder
er interesserede i modellen). Der er en dansk oversættelse, men jeg
har ikke læst den og ved ikke hvor god den er. ESR er ganske
velformuleret i sig selv, men kræver et godt engelskkundskab.

Jeg tvivler endda særdeles kraftigt.

Nå, nu får vi se.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 19:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, jeg véd godt, det her lige har været vendt engang, men alligevel...
> - der er jo nogle af folkene bag, der smugkigger her i grupperne.

Rolig nu Mulle.

Den smøre havde nok været bedre brugt konstruktivt i et OpenOffice forum
end her, og der vil det nok vinde lidt hvis du drejer din skrivestil fra
brokkehoved til konstruktivt.

Hvis du virkelig har fået 25-30 henvendelser så sig det dog til OOo
folkene. Det er nok den mest betydningsfulde information du kan komme
med :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 08-11-08 20:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Rolig nu Mulle.

hvor hulen kender du mit 'tredie ego' fra..-)? - Det er ellers kun de
gamle rødder fra 'Tutten' (Blindeinstituttet), der kender det.

> Den smøre havde nok været bedre brugt konstruktivt i et OpenOffice forum
> end her, og der vil det nok vinde lidt hvis du drejer din skrivestil fra
> brokkehoved til konstruktivt.

Muligens du kalder det for brok, men det er da lige så konstruktiv at
påpege, at det er en direkte _mangel_ for tusindvis af mac brugere, -
også når, - jeg som skrevet, - véd, flere OOo folk lurkigger med på
grupperne her...

> Hvis du virkelig har fået 25-30 henvendelser så sig det dog til OOo
> folkene. Det er nok den mest betydningsfulde information du kan komme
> med :)

Nå? - du skulle prøve selv, - så vil du som Mac bruger blive spist af
med, at OOo først og fremmest retter sig mod Windows og især
Linux-folket! - Prøv at kigge i div. fora, så vil du hurtigt finde ud
af, hvor få Mac brugere, der skriver dér, og når endelig de gør, får de
enten en sludder for en sladder eller slet intet svar.

Det er lige før, jeg vil gå så langt, at jeg vil anbefale Mac brugere at
holde godt øje med, når StarOffice X frigives som final, og så ofre de
penge, den koster. Hos SUN får man faktisk en rigtig god hjælp - også
som Mac bruger!

Men jeg håber stadig, OOo folkene besinder sig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 20:18

> hvor hulen kender du mit 'tredie ego' fra..-)? - Det er ellers kun de
> gamle rødder fra 'Tutten' (Blindeinstituttet), der kender det.

Ved alt. Mit kors i livet.

> [...]
> påpege, at det er en direkte _mangel_ for tusindvis af mac brugere, -
> også når, - jeg som skrevet, - véd, flere OOo folk lurkigger med på

Lad os sige det sådan: Chancen for at blive taget alvorligt er
betydeligt større hvis du henvender dig de rigtige steder, og du er kvik
nok til at vide bedre.

Du ringer jo heller ikke til Jørn Hjorting hvis du har brug for en
ambulance, vel?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 08-11-08 21:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ved alt. Mit kors i livet.

Stakkels mand.

> Lad os sige det sådan: Chancen for at blive taget alvorligt er
> betydeligt større hvis du henvender dig de rigtige steder, og du
> er kvik nok til at vide bedre.

Jeg /HAR/ prøvet til de amerikanske grupper omkring et andet problem,
men fik end ikke ét eneste svar, og det var endda omkring en regulær
bug.!

> Du ringer jo heller ikke til Jørn Hjorting hvis du har brug for en
> ambulance, vel?

Godt nok har jeg en vis forbindelse til d højere magter, men jeg tror
aligevel ikke, den rækker her.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 22:17

> Stakkels mand.

Ved det. Suk suk.

> Jeg /HAR/ prøvet til de amerikanske grupper omkring et andet problem,
> men fik end ikke ét eneste svar, og det var endda omkring en regulær
> bug.!

Grupper? Fejlrapportering? Du er nok blevet ignoreret fordi du har
været det forkerte sted.

Alle fejlrapporter til OpenOffice skal igennem deres
fejlrapporteringssystem som så vidt jeg kan se tilgåes gennem

http://qa.openoffice.org/ooQAReloaded/ooQA-ReportBugs.html

men jeg kender ikke lige deres system, da jeg ikke har interesseret mig
for projektet som andet end bruger.

Jeg tror faktisk at du vil kunne gøre en forskel i deres
kvalitetssikrings-hold! Vær dog opmærksom på at det er vigtigt at være
en god holdspiller - Thomas har ret i at tolerancetærsklen mht grove
udbrud fra andre er ret lav i den slags ting, og at man skal være
fuldstændig uundværlig førend de finder sig i at høre på sådan noget som
du skrev tidligere i tråden.

Bare et venligt råd :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 08-11-08 22:36

> [...]
>
> http://qa.openoffice.org/ooQAReloaded/ooQA-ReportBugs.html
>
> men jeg kender ikke lige deres system, da jeg ikke har interesseret mig

Der er både alm. diskussionsgrupper og så deres bug system, og ja, jeg
har rapporteret gennem bugsystemet.

> [...]
> udbrud fra andre er ret lav i den slags ting, og at man skal være
> fuldstændig uundværlig førend de finder sig i at høre på sådan noget som

Som jeg lige har skrevet til Thomas, så må man råbe op på en anden måde,
hvis man ikke kan gøre det på normal vis. - Jeg kan godt være grov -
også på engelsk, hvis det skal være, men at sende en regulær
fejlrapport, kan næppe gøres på andet end én måde, - nemlig ved at
beskrive fejlen.

Selv MS, - og nu er jeg grov, - er bedre til at give respons og svar,
når man henvender sig til dem, selvom det er sjælden, man kan bruge
deres svar til noget, - og det siger ikke så lidt, da de ellers er nogen
af de ringeste af det ringe!

> Bare et venligt råd :)

Javel, - men så er mit råd til OOo, at de snart begynder at lytte til
_brugerne_ og ikke bare læne sig tilbage efter 'vel-/halvgjort' arbejde!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 22:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> Bare et venligt råd :)
>
> Javel, - men så er mit råd til OOo, at de snart begynder at lytte til
> _brugerne_ og ikke bare læne sig tilbage efter 'vel-/halvgjort' arbejde!

Jeg tror dine kræfter er spildt i en dansk nyhedsgruppe, desværre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 23:18

> [...]
> når man henvender sig til dem, selvom det er sjælden, man kan bruge
> deres svar til noget, - og det siger ikke så lidt, da de ellers er nogen

Det her er lidt "stating the obvious" men Microsoft er et multimillard
foretagende og det er da klart at de har en tech support afdelinger med
lønnede medarbejdere som skal sørge for at det bliver svaret tilbage ..
Og igen, jeg tror du overvurderer hvordan et OpenSource projekt bliver
drevet ...

/thomas

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 09-11-08 01:14

Thomas von Hassel skrev:

> Og igen, jeg tror du overvurderer hvordan et OpenSource projekt bliver
> drevet ...

Kan du forklare hvordan et «OpenSource» prosjekt blir drevet? Drives
alle prosjekter på samme måte? Hvordan blir OpenOffice drevet? Er
OpenOffice i det hele tatt et prosjekt?

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-08 09:27

Martin Bekkelund <usenet@bekkelund.net> wrote:

> Hvordan blir OpenOffice drevet? Er
> OpenOffice i det hele tatt et prosjekt?

<http://about.openoffice.org/index.html>

/thomas

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 09-11-08 13:17

Thomas von Hassel skrev:

> <http://about.openoffice.org/index.html>

Det var et retorisk spørsmål, men takk likevel.

Dog, kan du besvare mine andre spørsmål?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-08 16:56

> [...]

> Dog, kan du besvare mine andre spørsmål?
>
> — Kan du forklare hvordan et «OpenSource» prosjekt blir drevet?

Det er forskelligt, men i bund og grund har du en styregruppe som prøver
at koordinere arbejdet med udviklerer som sidder for sig selv og
arbejder på diverse stumper i deres fritid. Alterativt kan du have
sponsorer som donerer udviklingstimer til projektet. Humlen er at du i
de fleste tilfælde er afhænig af frivilligt arbejde, oftest uden
kompenstation for deltagerne udover det "publicity" og prestige du får
ved at være med i et kendt opensouce projekt.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 18:06

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> kompenstation for deltagerne udover det "publicity" og prestige du får
> ved at være med i et kendt opensouce projekt.

Det kan også let betyde meget i en gavekultur som programmørverdenen
virkelig er (man kan give alting væk mange gange, uden selv at miste
noget, men man har doneret tid, sved og hjerteblod for at lave det man
giver væk), og ligesindedes anerkendelse er meget betydningsfuld i den
verden.

Der er også en tilfredsstillelse i at vide at det man laver, er til gavn
for rigtigt mange mennesker, herunder en selv :)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 18:25

> Der er også en tilfredsstillelse i at vide at det man laver, er til gavn
> for rigtigt mange mennesker, herunder en selv :)

Godt brølt, løve

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 19:14

Morten Lind skrev:

> Godt brølt, løve

Tak tak, men det er nu altsammen stort set hugget fra Eric Raymonds
skriblerier :)

Du anbefales også at læse dem. Det vil give dig indsigt i en fremmed
verden :)

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 09-11-08 19:59

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> kompenstation for deltagerne udover det "publicity" og prestige du får
> ved at være med i et kendt opensouce projekt.

Jeg tør påstå at typiske små Open Source-prosjekter benytter modellen du
omtaler, med frivillige både til koordinering og utvikling. Det er
imidlertid ikke en bærekraftig modell som nødvendigvis sikrer
videreføring av løsningene som utvikles.

OpenOffice er ikke utviklet etter en slik modell. Jeg kjenner selv flere
utviklere i OpenOffice, blant annet her i Norge. Man kan selvsagt bidra
som frivillig, men modellen baserer seg på en kommersiell aktør som
leverer den samme pakken både som Open Source (OpenOffice) og som en
kommersiell pakke (StarOffice). Dette er en modell som er mindre
akseptert i Europa, men som har stor aksept i USA.

http://lmaugustin.typepad.com/lma/2008/09/commercial-open-source-in-europe-verses-the-us.html

Det finnes ingen standard for hvordan et Open Source-prosjekt blir
drevet, akkurat som det ikke finnes noen standard for hvordan proprietær
programvareprosjekter blir drevet. Det finnes en lang rekke forskjellige
modeller som fungerer for forskjellige markeder, produkter og
målgrupper. Det du omtaler med frivillige er en variant, men langt
derifra den eneste. Her i Norge ser vi i stadig økende grad at en eller
flere kunder betaler en leverandør for å levere en programvare som så
deles ut som Open Source, eller fri programvare som vi kaller det her
oppe. Jeg tror denne modellen vil få økt utbredelse i årene som kommer.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 14:42

Thomas von Hassel wrote:

> <http://about.openoffice.org/index.html>

Jeg synes, du bør svare på Martins spørgsmål istedet for at krybe
udenom. - Med den henvisning siger du jo kun, at du ikke véd noget som
helst om, hvordan tingene er skruet sammen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-08 16:52

> Jeg synes, du bør svare på Martins spørgsmål istedet for at krybe
> udenom. - Med den henvisning siger du jo kun, at du ikke véd noget som
> helst om, hvordan tingene er skruet sammen.

så er vi to ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 22:25

> Godt nok har jeg en vis forbindelse til d højere magter, men jeg tror
> aligevel ikke, den rækker her.

Er guddommelig indgriben ligefrem nødvendigt? Manden er ikke død endnu
(tror jeg), så en almindelig telefon skulle være tilstrækkelig...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 08-11-08 22:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er guddommelig indgriben ligefrem nødvendigt? Manden er ikke død endnu
> (tror jeg), så en almindelig telefon skulle være tilstrækkelig...

Hm, det mente jeg nu, han var, men har lige checket lidt rundt, og det
ser faktisk ud til, han stadig er i live.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 10:44

> Hm, det mente jeg nu, han var, men har lige checket lidt rundt, og det
> ser faktisk ud til, han stadig er i live.

Nu må I lige... Han er født i 1931, så han er altså ikke oldgammel. Otto
Leisner er jo lige død sidste år, og han var en del ældre. Jørn Hjorting
arbejder skam stadig:

<http://www.dk4.dk/?p=plug-side-item;id=91>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 10:55

Henrik Münster skrev:

> Nu må I lige... Han er født i 1931, så han er altså ikke oldgammel. Otto

Hvis Douglas Adams (ham med håndbogen for vakse galakseblaffere) kan dø
i en alder af 49, kunne Jørn Hjorting vel også være dejset.

> Leisner er jo lige død sidste år, og han var en del ældre. Jørn Hjorting
> arbejder skam stadig:
>
> <http://www.dk4.dk/?p=plug-side-item;id=91>

Han kan nok slet ikke lade være :)

Men det kan jo være genudsendelser - vi må have Erik til faktisk at
ringe til ham så vi kan være SIKRE på det ikke bare er en statslig
konspiration!

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:34

> Hvis Douglas Adams (ham med håndbogen for vakse galakseblaffere) kan dø
> i en alder af 49, kunne Jørn Hjorting vel også være dejset.

Ja, og jeg har de seneste to år begravet tre rødder, der ikke blev
halvtreds - senest Carsten, der var fra 1956, yngre end jeg selv.

Så tænker man lidt.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 13:54

Morten Lind skrev:

> Ja, og jeg har de seneste to år begravet tre rødder, der ikke blev
> halvtreds - senest Carsten, der var fra 1956, yngre end jeg selv.

Det er altid trist at sige farvel til gode kolleger og måske endda venner?

> Så tænker man lidt.

Jeg går ud fra at dødsårsagerne ikke var trafikrelaterede?

Når du nu tænker, er det måske tiden at droppe smøgerne, ikke drikke
andet end skummetmælk og løbe til og fra arbejde?

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 14:54

> [...]
>
> Når du nu tænker, er det måske tiden at droppe smøgerne, ikke drikke
> andet end skummetmælk og løbe til og fra arbejde?

Jeg er også begyndt at kigge mig lidt omkring i omgangskredsen, og det
er lidt deprimerende, så tidlig mænd dør. Der er godt nok ikke mange
onkler i min familie eller svigerfamilie, der har nået pensionsalderen.
Kvinderne lever derimod i bedste velgående.
Det er lidt deprimerende for os mænd. I mine bedstforældres
generation synes jeg da, de fleste kom op i halvfjerdserne eller mere.
Jeg tror, det er den usunde levevis først og fremmest med rygningen, der
nu slår igennem, men det er jo bare et gæt. Når jeg spørger andre, mener
det, det er al den forurening og skidt, der er i verden nu om dage. Jeg
synes, det virker lidt som om, det er meget belejligt at kunne skyde
skylden på noget stort og udefinerbart, som er "systemets" skyld.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 18:09

> Jeg er også begyndt at kigge mig lidt omkring i omgangskredsen, og det
> er lidt deprimerende, så tidlig mænd dør.

Ja, men vi er jo også det svage køn .

> I mine bedstforældres
> generation synes jeg da, de fleste kom op i halvfjerdserne eller mere.

I min familie blive de fleste mere end halvfems.....

> Jeg tror, det er den usunde levevis først og fremmest med rygningen, der
> nu slår igennem, men det er jo bare et gæt.

Dét tror jeg er for tidligt - hvis det var rygningen, havde det kunnet
ses for længe siden (& iøvrigt er der vel ikke så mange, der ryger,
mere(?)) - men måske den generelle usunde levevis, altså inkluderende
både rygning, mangel på motion og elendig føde....?

> [...]
> synes, det virker lidt som om, det er meget belejligt at kunne skyde
> skylden på noget stort og udefinerbart, som er "systemets" skyld.

Hæ, hæ, Prügelknaber er sat i Verden for det samme .

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 17:56

> Det er altid trist at sige farvel til gode kolleger og måske endda venner?

Ja.

> Jeg går ud fra at dødsårsagerne ikke var trafikrelaterede?

Ih, du milde, nej.....blot slidt op, levet hårdt & hurtigt og min
private betragtning er, at livet måske ikke var det sjoveste i Verden,
og så giver man nemmere op - jeg véd det ikke?

> Når du nu tænker, er det måske tiden at droppe smøgerne, ikke drikke
> andet end skummetmælk og løbe til og fra arbejde?

Jeg ryger ikke særligt meget, skummetmælk er ikke mælk, og jeg cykler
til og fra arbejde.

Jeg synes selv, jeg har et godt liv, og i min familie bliver man gammel,
men jeg kan da godt mærke indsatsen for landets ve og vel

Men det er jo også sådan, det er/har været: Et livs arbejde slider dig
ned.

Måske ikke så meget mere, da der er focus på både helbred og pskykisk
stabilitet i arbejdslivet, som derudover er flyttet indendøre og på
kontorer.

Men vi er altså stadig en røvfuld af rigtige arbejdere, der efter
tredive/fyrre års fysisk arbejde helt automatisk bliver slidt ned.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 23:19

Morten Lind skrev:

> Ih, du milde, nej.....blot slidt op, levet hårdt & hurtigt og min
> private betragtning er, at livet måske ikke var det sjoveste i Verden,
> og så giver man nemmere op - jeg véd det ikke?

Har man ikke livsglæde, er der jo ikke meget ved livet. Måske skulle du
have givet dem en Mac?

> Jeg ryger ikke særligt meget, skummetmælk er ikke mælk, og jeg cykler
> til og fra arbejde.

Kan godt høre du allerede er godt i gang. Men dristigt at cykle
til/fra arbejde - jeg har prøvet den københavnske morgentrafik, burde
have haft et skilt bagpå hvor der stod "Plejer at køre gylletraktor -
hold afstand". Synes ikke trafikken er rar.

> Jeg synes selv, jeg har et godt liv, og i min familie bliver man gammel,
> men jeg kan da godt mærke indsatsen for landets ve og vel

Jeg tror ikke så meget det er det at gå på arbejde, men mere antallet af
år man gør det i. Alt andet lige er man jo ikke pensionsmoden uden grund.

> [...]
>
> Måske ikke så meget mere, da der er focus på både helbred og pskykisk
> stabilitet i arbejdslivet, som derudover er flyttet indendøre og på

Alt andet lige er det ikke så hårdt at få en flad mås på en kontorstol
mens man drikker kaffe som at være jord-og-beton-arbejder (eller hvad
det nu hedder), og slider derfor ikke så meget. Til gengæld er
kontorfolket oftere i dårligere form hvilket kombineret med overvægt let
giver slidgigt strategiske steder, så alt andet lige, kan det let gøre
lige så ondt til sidst.

> Men vi er altså stadig en røvfuld af rigtige arbejdere, der efter
> tredive/fyrre års fysisk arbejde helt automatisk bliver slidt ned.

Nu tror jeg dig naturligvis når du siger det, men er det ikke i praksis
stillesiddende arbejde du har? Det er vel ikke så tit du behøver stå ud
og skubbe?

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-08 01:28

> [...]
> have haft et skilt bagpå hvor der stod "Plejer at køre gylletraktor -
> hold afstand". Synes ikke trafikken er rar.

Hvis du tog gyllesprederen med, ville det nok hjælpe betragteligt på
afstanden.

> Jeg tror ikke så meget det er det at gå på arbejde, men mere antallet af
> år man gør det i. Alt andet lige er man jo ikke pensionsmoden uden grund.

Tiden i sig selv slider jo også. Selv om man ikke arbejder, bliver man
alligevel ældet og svag.

> [...]
> kontorfolket oftere i dårligere form hvilket kombineret med overvægt let
> giver slidgigt strategiske steder, så alt andet lige, kan det let gøre

Der er nok ingen tvivl om, at fysisk arbejde slider. Jeg vil mene, at
jeg kan se på ældre mennesker, hvor hårdt arbejde, de har haft. Der er
himmelvid forskel på f.eks. en gammel rengøringskone og Asger Aamund.
Det samme gælder rygning. Som regel kan man godt se på folk, om de
ryger, når de er lidt oppe i årene.
Helt let er det nu ikke altid at se disse ting. Folk ældes meget
forskelligt. For nylig undersøgte jeg to mænd på samme dag. Begge var
godt oppe i tredserne, og i hvert fald den ene havde røget stort indtil
for to år siden. Ingen af dem havde antydning af åreforkalkning, og det
plejer man at have i den alder, og rygere har normalt mere end
ikke-rygere. Bemærkelsesværdigt nok, var ingen af dem gråhårede, selv
mennesker i gennemsnit bliver gråhårede som 36-årige. Nogle mennesker
holder sig altså godt, uanset hvad de udsætter sig for.

> Nu tror jeg dig naturligvis når du siger det, men er det ikke i praksis
> stillesiddende arbejde du har? Det er vel ikke så tit du behøver stå ud
> og skubbe?

Er det ikke det, man har passagerer til?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-11-08 18:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> jeg har prøvet den københavnske morgentrafik, burde
> have haft et skilt bagpå hvor der stod "Plejer at køre gylletraktor -
> hold afstand".

Det er jo ikke for sjov at jeres halvø derovre på nordsiden af Tyskland
hedder Gylland. (Ja - ja - jeg ved godt at I selv foretrækker at stave
det med J).

Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-11-08 18:31

Lars Kongshøj skrev:

> Det er jo ikke for sjov at jeres halvø derovre på nordsiden af Tyskland
> hedder Gylland. (Ja - ja - jeg ved godt at I selv foretrækker at stave
> det med J).

Ser du, dyr skal nemlig have det godt og komme på græs og sådan. Det
vil derfor være dyreplageri at have dem tættere på København end Jylland.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 10-11-08 19:22

Lars Kongshøj wrote:

> Det er jo ikke for sjov at jeres halvø derovre på nordsiden af Tyskland
> hedder Gylland. (Ja - ja - jeg ved godt at I selv foretrækker at stave
> det med J).

Vær du glad for det Lars... Der er et godt gammeldaws jysk mundheld, der
siger, at "Det er lorten, der sætter kagen på bordet"... - Så hvis I
ikke havde os, ville I Hurtigt dø af sult.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 23:18

> Godt nok har jeg en vis forbindelse til d højere magter, men jeg tror
> aligevel ikke, den rækker her.

det hjælper meget sjældent efter min meniing ...

/thomas

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 08-11-08 23:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Så tag jer dog sammen og vis, hvad I dur til!

Det kan jo du også, det er bare å kompilere og pakke. Du har jo
en PPC-Mac.

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 00:42

Thomas Lundquist wrote:

> Det kan jo du også, det er bare å kompilere og pakke. Du har jo
> en PPC-Mac.

Jeg har et par stykker ja, men jeg er ikke sikker på, at de værktøjer,
jeg har, kan bruges. Desuden vil det nok også være bedst, hvis det var
lidt mere kompetente folk, der samtidig har adgang til råkoden, der står
for den sag. - og så kræver det nok også lidt mere overblik, end jeg kan
med mit dårlige syn....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 00:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg har et par stykker ja, men jeg er ikke sikker på, at de
> værktøjer, jeg har, kan bruges.

Jeg setter en femmer på at det du mangler er nedlastbart og gratis.

http://download.openoffice.org/3.0.0/source.html

> der står for den sag. - og så
> kræver det nok også lidt mere overblik, end jeg kan med mit
> dårlige syn....

Tynn unnskyldning sålenge du lett klarer å klage og delta i
diskusjonen her uten noe problem.

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 01:10

Thomas Lundquist wrote:

> Jeg setter en femmer på at det du mangler er nedlastbart og gratis.

> http://download.openoffice.org/3.0.0/source.html

Det véd jeg skam godt..

> Tynn unnskyldning sålenge du lett klarer å klage og delta i
> diskusjonen her uten noe problem.

Det synes jeg nu ikke. Der er stor forskel på, om du hurtigt skal kunne
overskue 2-3 parallelopsatte kodetekster og sammenligne og evt. rette
til i den ene. - Husk på, jeg bruger ZoomView med ca. 4x forstørrelse,
når jeg sidder ved en skærm...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 09:24

> [...]

> evt. rette til i den ene. - Husk på, jeg bruger ZoomView med ca. 4x
> forstørrelse, når jeg sidder ved en skærm...

Da sier du at dette ikke lar seg kompilere uten videre. Jeg klarer meg
ofte med et terminalvindu når jeg kompilerer opp en hel
Linuxdistro.

Har du prøvdå kompilere opp?

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 14:28

Thomas Lundquist wrote:

> Da sier du at dette ikke lar seg kompilere uten videre. Jeg klarer meg
> ofte med et terminalvindu når jeg kompilerer opp en hel
> Linuxdistro.
>
> Har du prøvdå kompilere opp?

Ja, men det er efterhånden mange år siden, og den side af arbejdet med
programmerne interesserer mig ganske enkelt ikke.

mvh. Erik Ricard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 15:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Ja, men det er efterhånden mange år siden, og den side af
> arbejdet med programmerne interesserer mig ganske enkelt ikke.

Og å lage en versjon av OOo for deg interesserer ikke de du
skjeller ut.

ez

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 09-11-08 20:00

Thomas Lundquist skrev:

> Og å lage en versjon av OOo for deg interesserer ikke de du
> skjeller ut.

Jeg tror ikke denne debatten gavner noen. Erik har fått passet påskrevet
og sannsynligvis også forstått poenget, mens vi som arbeider med og for
fri programvare kan forsøke å reflektere mer over /hvorfor/ brukere blir
frustrerte.

Dagens diplomat.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-08 14:06

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> overskue 2-3 parallelopsatte kodetekster og sammenligne og evt. rette
> til i den ene. - Husk på, jeg bruger ZoomView med ca. 4x forstørrelse,

Jeg har arbejdet sammen med en blind programmør. Han var lige så
effektiv som sine seende kollegaer. Så det må også kunne lade sig gøre
for en svagtseende.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 14:18

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg har arbejdet sammen med en blind programmør. Han var lige så
> effektiv som sine seende kollegaer. Så det må også kunne lade sig gøre
> for en svagtseende.

Interessant. Hvor længe siden er det og hvad brugte han? Grunden til
at jeg spørger er fordi jeg synes det er fuldstændig umuligt at bruge
moderne udviklingsmiljøer uden at gribe til musen hele tiden fordi man
skal til panel 48's tredie faldnedboks og lignende.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-08 14:57

> [...]
> moderne udviklingsmiljøer uden at gribe til musen hele tiden fordi man
> skal til panel 48's tredie faldnedboks og lignende.

Et år siden. Han brugte et program, jeg ikke kan huske hvad hed, til at
læse op. Han fik selvfølgelig ikke opgaver om udvikling af grafiske
brugergrænseflader, men klarede sig fint med programmer som telnet,
sqlplus og notepad.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-11-08 16:10

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> læse op. Han fik selvfølgelig ikke opgaver om udvikling af grafiske
> brugergrænseflader, men klarede sig fint med programmer som telnet,

Lyder, som om det kunne være 'Jaws for Windows', - det er ihvertfald det
mest brugte talesyntese på x86+windows platformen.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 09-11-08 01:18

Thomas Lundquist skrev:

> Tynn unnskyldning sålenge du lett klarer å klage og delta i
> diskusjonen her uten noe problem.

Vel, selv er jeg velsignet med alt annet enn tekniske evner. Det er en
ærlig innrømmelse og helt legalt å vedgå at jeg ikke er kapabel til å
kompilere min egen versjon. Ekskluderer det meg fra retten til å klage
over noe jeg finner upassende?

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 09:25

Martin Bekkelund <usenet@bekkelund.net> writes:

> [...]
> kapabel til å kompilere min egen versjon. Ekskluderer det meg fra
> retten til å klage over noe jeg finner upassende?

Hva mener du er upassende? at noen ikke lager alt for en?

Ja, du hadde fått huden full du også om du oppførte deg som
om du mente at de som lager fri programvare skal gjøre det du vil.

ez

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 09-11-08 13:22

Thomas Lundquist skrev:

> Hva mener du er upassende? at noen ikke lager alt for en?

Det var et generelt spørsmål om hvorvidt mangel på kompetanse
ekskluderer en fra å kritisere noe, ref. mitt eksempel.

Muligens en unødvendig kommentar, men heri ligger det implisitt at man
fører en saklig og konstruktiv debatt.

> Ja, du hadde fått huden full du også om du oppførte deg som
> om du mente at de som lager fri programvare skal gjøre det du vil.

Selvsagt. Jeg vil faktisk snu det på hodet og si at utviklere av fri
programvare gjør mer som kundene vil enn hva utviklere av lukket
programvare gjør.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 14:08

Martin Bekkelund <usenet@bekkelund.net> writes:

> Det var et generelt spørsmål om hvorvidt mangel på kompetanse
> ekskluderer en fra å kritisere noe, ref. mitt eksempel.

Det har litt med hva som kritiseres og måten det gjøres på.

> Muligens en unødvendig kommentar, men heri ligger det implisitt at
> man fører en saklig og konstruktiv debatt.

Det var mangelen på slikt jeg reagerte mest på.

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 14:39

Thomas Lundquist wrote:

> Hva mener du er upassende? at noen ikke lager alt for en?
>
> Ja, du hadde fått huden full du også om du oppførte deg som
> om du mente at de som lager fri programvare skal gjøre det du vil.

Aha! Det vil altså sige, at de stakkels opensource programmører gør det
udelukkende for deres _egen_ skyld og ikke for at udbrede et produkt,
som de langt henad vejen får betaling for via sponsorater, udgifter
betalt, reklameindtægter til deres (ofte) egne små
programmeringsvirksomheder?

- Kjára liten Thomas, - jag tror, det ár tida till, du stácker inn piba
och _lárer_ hur saken rett stállar seg! - Eller sagt, så også danskerne
kan forstå det. - Der er millioner og atter millioner af kroner,
dollars, Euro i det at programmere opensource!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 15:07

> [...]

> et produkt, som de langt henad vejen får betaling for via
> sponsorater, udgifter betalt, reklameindtægter til deres (ofte)

Hæ? så du tror det er normalen for de fleste i den verdenen?

Hvor mange av de du har klaget på har det egentlig slik du
påstår de har det?

Og der det er slik så er det gjerne sånn at de som betaler
betaler for å få noe gjort for dem og resten gjøres
frivillig. I OOo-prosjektet er det gjerne snakk om oversetting og
nasjonalisering.

> [...]
> Eller sagt, så også danskerne kan forstå det. - Der er
> millioner og atter millioner af kroner, dollars, Euro i det at

Og det at noen betaler andre for å få visse ting utført er
grunn god nok til at akkurat DU skal både slippe å betale og
alikevel få det som du vil selv om du oppfører deg som en
bortskjemt drittunge?

Jeg vet rimelig mye om hvordan det fungerer i OSS-verdenen etter å
ha vært en del av den i femten år og en ting kan jeg si deg; de
fleste er ikke der for å tjene masse penger. Selv i et
presisjeprosjekt som OOo.

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 15:42

Thomas Lundquist wrote:

> Hæ? så du tror det er normalen for de fleste i den verdenen?
>
> Hvor mange av de du har klaget på har det egentlig slik du
> påstår de har det?

Det her drjer sig ikke om et eller andet lille stykke værktøj, der kun
kan bruges til ét bestemt formål, men om en officepakke, der på længere
sigt vil kunne bryde MS's dominans.

Hvis du ikke tror, der er endda rigtig mange penge involveret i OOo
projektet, så er du godt nok mere naiv, end jeg troede!

> Og der det er slik så er det gjerne sånn at de som betaler
> betaler for å få noe gjort for dem og resten gjøres
> frivillig. I OOo-prosjektet er det gjerne snakk om oversetting og
> nasjonalisering.

Både rigtig og forkert. OpenOffice og visse andre større opensource
projektet er langt henad vejen financieret af store multinationale
firmer - OG - små innovative programmørvirksomheder, som derigennem får
en reklame for deres andre produkter, så de får en indtjening igennem
slaget af disse produkter.

> Og det at noen betaler andre for å få visse ting utført er
> grunn god nok til at akkurat DU skal både slippe å betale og
> alikevel få det som du vil selv om du oppfører deg som en
> bortskjemt drittunge?

Læg lige mærke til min underskrift på det oprindelige indlæg... Når så
det er sagt, så har jeg aldrig sagt, at hverken jeg eller andre vil
betale for et færdigt produkt. Men så skal produktet minsandten også
fungere efter hensigten, - og det gør det ikke på nuværende tidspunkt!

> [...]
> ha vært en del av den i femten år og en ting kan jeg si deg; de
> fleste er ikke der for å tjene masse penger. Selv i et

Jeg kender skam også en del til det miljø, og jeg véd udmærket, at i
udviklingsfasen er det ikke det store, man tjener. Men på længere sigt
kan det sagtens betyde at den eller den programmør pludselig sidder i en
rigtig givtig stilling i dette eller hint firma.

mvh. Erik Richard

Fra : Torfinn Ingolfsen

Dato : 09-11-08 16:14

> [...]
> firmer - OG - små innovative programmørvirksomheder, som derigennem får
> en reklame for deres andre produkter, så de får en indtjening igennem

Her passer det jo fint at du dokumenterer hvilke store internasjonale
firmaer som _finansierer_ OpenOffice prosjektet.
--
Torfinn Ingolfsen

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 16:19

Torfinn Ingolfsen <tingo@start.no> writes:

> Her passer det jo fint at du dokumenterer hvilke store internasjonale
> firmaer som _finansierer_ OpenOffice prosjektet.

Og spesiellt de som burde ha gjort som han vil.

ez

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-08 16:31

Torfinn Ingolfsen wrote:

> Her passer det jo fint at du dokumenterer hvilke store internasjonale
> firmaer som _finansierer_ OpenOffice prosjektet.

Beklager Torfinn, men det vil jeg ikke, hverken af hensyn til egne
interesser eller til disse firmaers interesse.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 17:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Beklager Torfinn, men det vil jeg ikke, hverken af hensyn til egne
> interesser eller til disse firmaers interesse.

Hæ? er det hemmelig hvem som finansierer slikt?

Du kommer med en haug påstander og nekter fullstendig å
underbygge en eneste en.

ez

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-08 17:27

Thomas Lundquist <erik@zelow.no> wrote:

> Hæ? er det hemmelig hvem som finansierer slikt?

Ikke meget når det nu står på openoffice.org ...

> Du kommer med en haug påstander og nekter fullstendig å
> underbygge en eneste en.

get used to it ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 18:15

Torfinn Ingolfsen skrev:

> Her passer det jo fint at du dokumenterer hvilke store internasjonale
> firmaer som _finansierer_ OpenOffice prosjektet.

Det er da ingen hemmelighed at Sun finansierer OpenOffice-udviklingen.

Tilsvarende ville det være oplagt at fx Novell og Redhat smider timer
efter OpenOffice da det er ret vigtigt at det kører godt på deres
Linuxdistributioner.

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 18:32

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Tilsvarende ville det være oplagt at fx Novell og Redhat smider
> timer efter OpenOffice da det er ret vigtigt at det kører godt
> på deres Linuxdistributioner.

Slikt sett kunne sinnet kanskje vært retta mot Apple som ikke har
sørge for at OOo fungerer på deres platform.

(Nei, *jeg* mener ikke at de skal eller bør gjøre det selv om det hadde
vært en hyggelig gest.)

ez

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 19:09

Thomas Lundquist skrev:

> Slikt sett kunne sinnet kanskje vært retta mot Apple som ikke har
> sørge for at OOo fungerer på deres platform.

Apple har ikke nogen interesse i sagen. De har selv Pages og Microsoft
har Office.

Desuden er de ikke gode til at arbejde sammen med open source projekter.
Deres rettelser til WebKit blev på et tidspunkt forkastet.

> (Nei, *jeg* mener ikke at de skal eller bør gjøre det selv om det hadde
> vært en hyggelig gest.)

OpenOffice har rollen som murbrækker - det er stort og tungt, men
opfylder Suns behov for en officepakke på DERES platform (ellers havde
de aldrig købt det). Jeg tror det der bliver en værdig konkurrent til
Office bliver Google Docs - de har viljen, gysserne og hjernemassen der
skal til :)

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 16:17

> [...]

> der kun kan bruges til ét bestemt formål, men om en officepakke,
> der på længere sigt vil kunne bryde MS's dominans.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.

> Hvis du ikke tror, der er endda rigtig mange penge involveret i OOo
> projektet, så er du godt nok mere naiv, end jeg troede!

Åjoda, det er nok mye penger involvert og Sun bruker store mengder
samtidig som Novell blander seg inn via sitt pakketeringsopplegg
go-oo. De gjør det ikke bare fordi de er snille men fordi det
handler om kontroll og til slutt penger.

<URL:http://go-oo.org/>

Men å dermed påstå at alle som driver med OpenSource er noen
overbetalte og arrogante tullinger som du hinter til er helt på
trynet.

> [...]
> programmørvirksomheder, som derigennem får en reklame for deres
> andre produkter, så de får en indtjening igennem slaget af disse

Og hva så?

> [...]
> så skal produktet minsandten også fungere efter hensigten, - og
> det gør det ikke på nuværende tidspunkt!

Fordi ingen har betalt for dets eksistens?

> [...]
> tjener. Men på længere sigt kan det sagtens betyde at den eller
> den programmør pludselig sidder i en rigtig givtig stilling i dette

Og da har man kanskje gjort seg fortjent til det?

Det er mange motiver blandt folk for å bedrive både
programmering og annet rundt åpen programvare og viser man sin
dyktighet så kan det hende man får jobb. Lærer man produkter
å kjenne kan det hende man får jobb.

Du motsier jo deg selv, du sier at OOo er styrt av penger og hvis det
er helt tilfellet vil man se på hva man får igjen for pengene og
hvor mye jobb det er og da vil marginale platformer lide. Samme
resultat som før.

Uansett er resultatet at du har en mulighet til å få ønsket
ditt oppfylt og det hadde ikke nødvendigvis skjedd om det ikke var
snakk om åpen kildekode, irrelevant hvem det er som betaler eller
kontrollerer.

ez

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 14:48

> [...]
> - hverken Intel eller PPC version til norsk, mens der er kommet både PPC
> og Intel på svensk. - End ikke en US-EN PPC version er der kommet!

Du fik vist ikke læst det der står med småt under "Download" på

http://www.openoffice.org/

"Download OpenOffice.org 3.0 for free, or find out about other ways of
getting it (not all platforms and languages are up yet)"

Det lyder som om det vil være et spørgsmål om tid inden de kommer.
Altså under forudsætning af at OS X/PPC er en understøttet platform...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-11-08 15:21

> [...]
>
> Det lyder som om det vil være et spørgsmål om tid inden de kommer. Altså
> under forudsætning af at OS X/PPC er en understøttet platform...

Åh jo, jeg har skam læst det med småt... Jeg har flere gange dagligt
været inde på sitet og checket, om der er kommet nye versioner, men
siden release date på 3.0.0 Intel, er der ikke kommet _én_ eneste til!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 15:48

> [...]

> været inde på sitet og checket, om der er kommet nye versioner, men
> siden release date på 3.0.0 Intel, er der ikke kommet _én_ eneste til!

Så er OS X/PPC nok ikke en understøttet platform.

Du må vente på StarOffice...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-11-08 16:01

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så er OS X/PPC nok ikke en understøttet platform.

Jo, det er den faktisk. OOo 3.0.0rc4 PPC er som tidl. nævnt ude og
fungerer rimeligt godt, men har nogle bugs, der er rettet i 3.0.0 Intel.
- Så grundkoden findes altså...

> Du må vente på StarOffice...

Tja, det kan jo blive enden på det, og så indtil da vende tilbage til
NeoOffice trods det, den er temmelig sløv i forhold til OpenOffice...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-11-08 18:45

Thomas Lundquist <erik@zelow.no> writes:

> Slikt sett kunne sinnet kanskje vært retta mot Apple som ikke har
> sørge for at OOo fungerer på deres platform.

Mon ikke, at Apple hellere så at du købte iWork i stedet?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-11-08 19:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Mon ikke, at Apple hellere så at du købte iWork i stedet?

Næææh.

ez