Spis din Fuchia
Fra : H. Olesen

Dato : 25-07-01 12:09

Fuchia afsætter bær som bør fjernes for at fremme blomstringen. Disse
bær er spiselige, smager hen i retning af ærter.

Bon Appetit

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Erik Aalund

Dato : 25-07-01 17:17

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Fuchia afsætter bær som bør fjernes for at fremme blomstringen. Disse
> bær er spiselige, smager hen i retning af ærter.
>
> Bon Appetit

Tak!!!
Jeg har godt nok aldrig set bær på nogle af mine.

Men nu hvor vi snakker om fuschia.......

Jeg har en del Fuschia stående i et bed og plejer at overvintre dem ved at
grave dem ned i jorden og dække med jord
og en vintermåtte, således at de ligger fugtigt og frostfrit. Det kniber dog
efterhånden med pladsen, idet de jo bliver større med tiden.

Jeg har bl.a. set i Tambours Have (ved Varde) at de har nogle meget store og
gamle Fuschiaer som jeg ikke kunne forestille mig blive gravet op hver
vinter. Jeg har også hørt om folk der lader dem stå ude hele året!

Kan jeg også gøre det? Og hvis det kan lade sig gøre, hvordan bør man så
gøre det...... skal de dækkes?

Hvad er det egentlig der er følsom over for frosten? Rødderne eler grenene?

Vh

--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-01 21:28

On Wed, 25 Jul 2001 13:09:17 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Fuchia afsætter bær som bør fjernes for at fremme blomstringen. Disse
>bær er spiselige, smager hen i retning af ærter.

Af ærter?
Jeg har selv set bærrene et par gange på mine. Og jeg har set en
opskrift på fuchsia-marmelade engang.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 26-07-01 11:07

On Wed, 25 Jul 2001 22:28:13 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Af ærter?

Jeps, men...... Har lige smagt på naboens. Den er bitter
Mærkeligt, da den er moderplante til mine egne. Men måske den bliver
bitter med alderen på planten?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-01 18:18

On Thu, 26 Jul 2001 12:06:35 +0200, H. Olesen

>Jeps, men...... Har lige smagt på naboens. Den er bitter
>Mærkeligt, da den er moderplante til mine egne. Men måske den bliver
>bitter med alderen på planten?

Det kan måske også være fordi den ikke er ordentlig moden? De skal
vist være rigtig meget mørkerøde, ja næsten sorte inden de er modne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tove Gregersen

Dato : 28-07-01 20:41

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Fuchia afsætter bær som bør fjernes for at fremme blomstringen. Disse
> bær er spiselige, smager hen i retning af ærter.
>
> Bon Appetit

Hvis man har mange fuchsia kan man lave både marmelade og gelé af
frugterne - ja sågar også en julesnaps
Opskrifterne som jeg desværre ikke selv har afprøvet, stammer fra
fuchsiaklubbens medlemsblad.

Marmelade fremstilles af : 1 kg modne bær
750 g sukker
2 dl vand
1/2 tsk atamon
Bær, sukker og vand bringes langsomt i kog, og koges godt indtil bærrene
flyder ud.
Atamon tilsættes efter kogning.
Når det hele er lidt afkølet, kan der evt. tilsættes lidt rom.

Fuchsia Gelé: 1/2 l modne bær
1/2 l vand
1 tsk vinsyre
gul melatin
500 g sukker
Bærrene knuses og koges sammen med 1/2 l vand og vinsyre i ca. 15 minutter.
Herefter sies lagen og måles igen. Der tilføres yderligere vandtil man har 3
1/4 dl.
Saften blandes med gul melatin og gives et opkog, hvorefter der tilsættes
500 g sukker,
og der koges kraftigt i ca. 1/2 minut.
Geléen hældes på glas med det samme. Glassene lukkes når geléen er kold.

mvh
Tove Gregersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-01 21:18

On Sat, 28 Jul 2001 21:41:10 +0200, "Tove Gregersen"
<Elstrup@worldonline.dk> wrote:

>Hvis man har mange fuchsia kan man lave både marmelade og gelé af
>frugterne - ja sågar også en julesnaps

[klip opskrifter]
Jeg ville nu helst have opskriften på julesnapsen Flere bær giver
min fuchsia vist ikke. Du skulle vel ikke ligge inde med den?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tove Gregersen

Dato : 28-07-01 22:42

> [klip opskrifter]
> Jeg ville nu helst have opskriften på julesnapsen Flere bær giver
> min fuchsia vist ikke. Du skulle vel ikke ligge inde med den?

Julesnaps:
20 - 25 godt modne bær ( ca. en kaffekopfuld ) skylles let og lægges til
afdrypning på et stykke køkkenrulle.
Frugterne kommes i et glas og overhældes med en ukrydret vodka eller
brøndumsnaps til de er dækket,
hvorefter der sættes låg på glasst - ( og på flasken også )
Står i sprit i 3 - 4 uger - skifter farve fra lysende rød til helt sort.
Ekstrakten blandes så med 5 dele ren vodka ( eller brøndum ), og skal så stå
og modne i 3 mdr.
Vil man have en lidt mere likøragtig smag, kan man tilsætte en spiseskefuld
honning til en halv flaske snaps.
Her er det vigtigt at overholde modningstiden på de 3 mdr.

mvh
Tove Gregersen