iSync, iCal og SE Z770i
Fra : fjern

Dato : 07-11-08 19:38

Et godt råd udbedes venligst

Har fået problemer med iSync, iCal og min mobil...

Lige pludseligt får jeg denne besked, når jeg vil synkronisere min
kalender med mobilen:

   Kalender, der kan skrives til, ikke fundet..
   Du kan ført synkronisere dine kalendere, når du har åbnet et
kalenderprogram, der understøtter synkronisering, og har          oprettet
mindst en kalender, der kan skrives til...

Jeg har ikke ændret noget overhovedet - problemet er for mig at se
opstået ud af "den blå luft".
Ingen problemer med at synkronisere med mobele.me - og min anden mac.

Når jeg går i iSync, vælger min mobil, kan jeg ikke vælge at
synkronisere - kan ikke sætte flueben...

Hvad er der mon hændt...

Bruger MacBook 2.0 og 10.5.5

Vgst
Kristian Stange

Fra : jagge

Dato : 07-11-08 22:34

> Hvad er der mon hændt...
>
> Bruger MacBook 2.0 og 10.5.5
>
> Vgst
> Kristian Stange

Jeg har en anden telefon og bruger et uoriginalt driver til sync. Jeg må
IKKE have datebook eller adressebog åben når jeg syncer. Så bliver jeg
nødt til geninstallering.

Det er nok ikke det men da et bud :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 08:11

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> Ingen problemer med at synkronisere med mobele.me - og min anden mac.

Til gengæld har jeg problemer; tilsyneladende tror MobileMe at vi kører
med GMT, så 7:50 på min iPhone eller mine Mac'er bliver på MobileMe til
6:50 - som så også er det tidspunkt der synkroniseres videre til de
andre maskiner ;-(.

Jeg tror ikke at problemet opstod før vi forlod sommertid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 11:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> andre maskiner ;-(.
>
> Jeg tror ikke at problemet opstod før vi forlod sommertid.

MobileMe tager den tid, du har på din computer. Du må derfor have en
forkert tidszone på din computer. Jeg har samme problem på arbejdet.
Genierne i IT-afdelingen kan ikke finde ud af at sætte computerne på
sommertid. De skifter bare tidszone 1 time. Resulatet er, at tidsstregen
på kalenderen er en time forskudt hele sommeren. Hvis jeg stiller
computeren på den rigtige tidszone og så sommertid, så går tidsstregen
rigtig, men alle aftaler flytter sig en time.
Vi har faktisk lige haft et problem med min kones iPhone efter
en tur til Kreta. Alle aftaler var forskudt en time. Jeg ledte rundt i
indstillingerne, men jeg kunne ikke finde noget forkert, før jeg en dag
opdagede, at man kan tvinge kalenderen til at vise en bestemt tidszone
uafhængigt af, hvilken tidszone man er i. På en eller anden måde var den
blevet stillet til GMT -2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 15:16

> [...]
> opdagede, at man kan tvinge kalenderen til at vise en bestemt tidszone
> uafhængigt af, hvilken tidszone man er i. På en eller anden måde var den

MacBook:

Systemindstillinger->Dato og tid->Tidszone->CET (København-Danmark).

MacMini (Leopard Server):
ditto.

G4/867:
ditto.

iPhone:
Indstillinger->Generelt->Dato & tid->Indstil automatisk.

På min iPhone kan jeg så læse:

Torsdag: 7:50 Øjenlæge.
Lørdag: 20:40 Valkyrien Sverige TV 2
Torsdag: 13:00 Læge.

På mine Mac'er og på MobileMe er tidspunktet 6:50, 19:40 og 12:00.

Men måske skal jeg slet ikke have det indstillet automatisk? Fjerner jeg
den kan jeg isætte tidszone (var korrekt) samt dato og tid (var
korrekt).

Jeg er mystificeret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 16:18

> [...]

> Men måske skal jeg slet ikke have det indstillet automatisk? Fjerner jeg
> den kan jeg isætte tidszone (var korrekt) samt dato og tid (var

Det ser ud til, at din Mac'er er i orden. Måske er det din iPhone. Den
er jo trods alt i mindretal her. Det kan være, der er sket det samme,
som vi var ude for med min kones iPhone, hvor iCal var blevet sat til
altid at vise kalenderbegivenheder i GMT -2. Jeg har prøvet at sætte
vores til automatisk, men man kan også sætte den til tidszonen her i
Danmark. Jeg ved ikke, hvad der er bedst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 18:12

> [...]
> vores til automatisk, men man kan også sætte den til tidszonen her i
> Danmark. Jeg ved ikke, hvad der er bedst.

Nu bliver det så endnu mere mystisk. I dag står der eksempelvis i iCal
18:40 for starten af Valkyrien [sendes på svensk TV2 19:40],men hvis jeg
dobbeltklikker på begivenheden, står der 19:40?

Går jeg ind på mobileme.com står der 18:40, mens der på min iPhone står
19:40!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 18:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Går jeg ind på mobileme.com står der 18:40, mens der på min iPhone står
> 19:40!

I MobileMe kan man gå ind i Preferences->Advanced. Der er klikket på
»Tinezone On« og valgt centraleuropæisk tid, UTC+1 !

Der må altså være tale om en eller anden fejl hos Apple.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 20:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I MobileMe kan man gå ind i Preferences->Advanced. Der er klikket på
> »Tinezone On« og valgt centraleuropæisk tid, UTC+1 !
>
> Der må altså være tale om en eller anden fejl hos Apple.

Prøv lige, som jeg foreslog, at tage din iPhone, gå ind under
"Indstillinger", vælg punktet "E-post, kontakter, kalendere", gå ned til
afsnittet "Kalendere", som er det sidste. Hvad står den til under
"Understøt tidszone"? Hvis du foretrækker engelsk som sprog, hedder det
nok noget andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-08 06:11

> [...]
> afsnittet "Kalendere", som er det sidste. Hvad står den til under
> "Understøt tidszone"? Hvis du foretrækker engelsk som sprog, hedder det

Dér har jeg været inde, og det gør tydeligt ingen forskel om man
specifikt vælger CET eller Automatisk.

Jeg kan ikke se at MobileMe »skjult« skriver '19:50' når der står
'18:50', men jeg kunne forestille mig at der er noget galt på såvel iCal
[Mac] som MobileMe - men ikke på iPhone. Hvorfor skulle iCal ellers have
to modstridende oplysninger?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 11:53

> Dér har jeg været inde, og det gør tydeligt ingen forskel om man
> specifikt vælger CET eller Automatisk.

OK. Jeg var bare ikke helt sikker. Det kunne jo være, den var blevet sat
på en forkert tidszone. CET eller Automatisk gør ingen forskel, så længe
du bliver i vores tidszone. Rejser du til en anden tidszone, vil
aftalerne flytte sig til den anden tidszone, hvis den står på
automatisk. Hvis du tager til New York vil din tennistime kl. 16
pludselig stå til kl. 10. Stiller du den derimod til CET, vil tennistime
stadig blive vist som kl. 16.

> [...]
> '18:50', men jeg kunne forestille mig at der er noget galt på såvel iCal
> [Mac] som MobileMe - men ikke på iPhone. Hvorfor skulle iCal ellers have

Computere regner jo i "absolutte" klokkeslet. Den ved, hvornår en
begivenhed finder sted. Så kan du selv bestemme, hvilken tidszone den
skal vises i. Har du set i indstillingerne til kalenderen i MobileMe,
når du åbner den på nettet i en browser? Her kan man også stille
tidszone under Preferences. Min står til, at der IKKE er hak i "Turn on
time zone support". Så skulle den tage den tidszone, computeren står
til. Og jeg går ud fra, at du har dobbeltchekket, at den står rigtigt.
Jeg har svært ved at forestille mig, at det her skulle være en
fejl hos MobileMe. Det er meget mere sandsynligt, at det er et sted i
din opsætning, der er noget galt. Som jeg har skrevet, har vi for nylig
været ude for det med min kones iPhone. Det tog også mig en del tid at
finde fejlen, og min kone kom til fysioterapeut en hel time for tidligt
en dag
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 08:30

> [...]
> automatisk. Hvis du tager til New York vil din tennistime kl. 16
> pludselig stå til kl. 10. Stiller du den derimod til CET, vil tennistime

Naturligvis.

> [...]
> time zone support". Så skulle den tage den tidszone, computeren står
> til. Og jeg går ud fra, at du har dobbeltchekket, at den står rigtigt.

Alt står i CET, men i MobileMe vises det en time forskudt. Også på mine
Mac'er - bortset fra når jeg vil redigere tidspunktet. Så vises det
korrekt før jeg retter det!

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-08 22:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Alt står i CET, men i MobileMe vises det en time forskudt. Også på mine
> Mac'er - bortset fra når jeg vil redigere tidspunktet. Så vises det
> korrekt før jeg retter det!

OK, et sidste gæt, og så giver jeg op: Du har slået understøttelse af
tidszoner til i iCal på en af dine computere. Så dukker der en tidszone
op med lille skrift øverst i højre hjørne af iCal, og det er altså en
forkert tidszone. Det giver præcis de symptomer, du beskriver: At tiden
er rigtig, når man retter den, for her tages tidszonen fra computerens
indstillinger. Slå understøttelse af tidszone fra i iCals indstillinger
og se, hvad der sker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 09:17

> [...]
> er rigtig, når man retter den, for her tages tidszonen fra computerens
> indstillinger. Slå understøttelse af tidszone fra i iCals indstillinger

I går står der på min iPhone at jeg skulle være til lægen 13:00. Efter
at have gjort som du sagde står der på min MacBook stadig 12:00, men det
står der så også når jeg dobbeltklikker på aftalen.

På MacMinien, som stadig har tidszone sat på, står der det samme, men
ved dobbeltklikning på aftalen 13:00. Hvilket lige er ændret til 12:00,
efter at jeg slog tidszone fra.

Men det ændrer stadig ikke at det rigtige tidspunkt var 13:00, som der
står på iPhone. 12-13 er hans frokostpause ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-08 09:55

> [...]
>
> Men det ændrer stadig ikke at det rigtige tidspunkt var 13:00, som der
> står på iPhone. 12-13 er hans frokostpause ...

Der er vist bare formange kokke .. dvs. du laver ændringer som så bliver
syncet frem og tilbage forkert ... vælg en "master" og lave rene sync
til de andre bagefter .. med de samme indstillinger.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 11:06

> Der er vist bare formange kokke .. dvs. du laver ændringer som så bliver
> syncet frem og tilbage forkert ... vælg en "master" og lave rene sync
> til de andre bagefter .. med de samme indstillinger.

Der skal mindst være to 'masters'; min MacBook og min iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-08 11:08

> Der skal mindst være to 'masters'; min MacBook og min iPhone.

Det kan du også .. .men lige nu for at få de forskellige problemer væk
så skal du starte "på en frisk" fra en master og rulle synkroniseringen
ud fra den ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 12:08

> Det kan du også .. .men lige nu for at få de forskellige problemer væk
> så skal du starte "på en frisk" fra en master og rulle synkroniseringen
> ud fra den ..

Nu synkes MacMini med MobileMe, og derefter MobileMe med MacBook. Kun på
kalendere, og kun manuelt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 17:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu synkes MacMini med MobileMe, og derefter MobileMe med MacBook. Kun på
> kalendere, og kun manuelt.

Og nu lykkedes det at få alle kalendere til at vise 13:00 for i går.

På iPhone er stort set alle kalendere dog forsvundet ;-(.

Jeg får set om de dukker op igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-11-08 10:08

On 14/11/08 09.17, Per Rønne wrote:
> I går står der på min iPhone at jeg skulle være til lægen 13:00. Efter
> at have gjort som du sagde står der på min MacBook stadig 12:00, men det
> står der så også når jeg dobbeltklikker på aftalen.

Jeg forstår ikke det der med at der står ét tidspunkt på aftalen og så
pludselig noget andet. Skriver du, udover at angive det i iCal, selv
tidspunktet på dine aftaler i titlen på dem (f.eks. '12:00 læge')?

Kan du ikke prøve at vise et eksempel i form at et screenshot?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 10:51

> Jeg forstår ikke det der med at der står ét tidspunkt på aftalen og så
> pludselig noget andet. Skriver du, udover at angive det i iCal, selv
> tidspunktet på dine aftaler i titlen på dem (f.eks. '12:00 læge')?

Jeg skriver det som det skal i iCal.

> Kan du ikke prøve at vise et eksempel i form at et screenshot?

Ikke på usenet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-11-08 10:55

On 14/11/08 10.51, Per Rønne wrote:

> Jeg skriver det som det skal i iCal.

Ok. Det lyder altså underligt.

> Ikke på usenet.

Uhh. Og vi kan ikke rode os ud i noget multimedial kommunikation? Jeg
tænker iDisk, flickr, e-mail ... der er ok mange muligheder ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 11:11

> Ok. Det lyder altså underligt.

> Uhh. Og vi kan ikke rode os ud i noget multimedial kommunikation? Jeg
> tænker iDisk, flickr, e-mail ... der er ok mange muligheder ;)

E-mail kan jeg klare. Er sendt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-11-08 12:04

On 14/11/08 11.10, Per Rønne wrote:

> E-mail kan jeg klare. Er sendt.

Ok. Har ikke modtaget noget endnu. Du kan godt tyde, hvad min
e-mail-adresse er - ikke? peter snabela farsinsen punktum dk

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 12:49

> Ok. Har ikke modtaget noget endnu. Du kan godt tyde, hvad min
> e-mail-adresse er - ikke? peter snabela farsinsen punktum dk

Jep. Men det er også lang tid siden at jeg har modtaget nye e-mails,
lige som jeg tilsyneladende i øjeblikket slet ikke man komme ind på
me.com?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-11-08 19:21

Peter Farsinsen skrev:

> Uhh. Og vi kan ikke rode os ud i noget multimedial kommunikation? Jeg
> tænker iDisk, flickr, e-mail ... der er ok mange muligheder ;)

Nej. Ikke det der moderne pjat - du kan få en stabel hulkort kan du.

Fra : fjern

Dato : 08-11-08 21:13

fjern wrote:
> Et godt råd udbedes venligst
>
> Har fået problemer med iSync, iCal og min mobil...

Tak til interesserede i gruppen for bl.a. indlæg om iPhone... - som jeg
desværre ikke kan bruge til så meget...

Har fået løst mit problem

Fjernet Feisar sync-driver til Z770i
Slettet kalender på tlf. og MacBook.
Hentet sikkerhedskopi af iCal fra min AluBook G4 (tjeneste-Mac)
Geninstalleret sync-driver på MacBook'en
Importeret sikkerhedskopi til iCal på MacBook
Rettet diverse konflikter med mobile.me

Nu har jeg retvisende kalender på begge mac's
MacBook'en kan synkronisere med Z770i - adressebog og kalender.
AluBook'en har hele tiden kunne synkronisere med min SE T610-tjenestemobil.

Alt skulle nu være i orden - osse med hensyn til tidszoner etc. (som før
havde været noget rod...)

Jeg håber, I der har iPhone-bøvl finder løsninger herpå

Vgst
Kristian Stange