Jeg får udskrevet et forkert årstal
Fra : ak000n

Dato : 07-11-08 17:34

Hej.

Kan I fortælle mig hvorfor <echo date("Y", $datoen)> viser
årstallet 1970?

Hvis jeg skriver <echo $datoen> så vises den rigtige dato
(2008-11-07). Jeg har brugt "Date" i mysql (data i Date-feltet
står således: 2008-11-07).

Samme fejl sker når jeg prøver at udskrive måneden og datoen
alene, altså den viser en helt anden dato, nemlig den fra 1970.
Jeg går ud fra det er en forkert måde at strippe dataene???

Kan I hjælpe mig?

Min kode ser således ud, i sidste ende vil jeg gerne udskrive en
sætning, som I kan se jeg har kommenteret sidst i koden:

$result = mysql_query("SELECT * FROM fmb_date WHERE aktiv=1");

while($row = mysql_fetch_array($result))
{
$datoen = $row['tid'];

$maaneder =
array("januar","februar","marts","april","maj","juni","juli","aug
ust","september","oktober","november","december");

$ugedage =
array("Mandag","Tirsdag","Onsdag","Torsdag","Fredag","Lørdag",
"Søndag");

$maaneder =
array("januar","februar","marts","april","maj","juni","juli","aug
ust","september","oktober","november","december");

// skal udskrive fx Fredag, 7. november, 2008
echo $ugedage[date("N", $datoen)].", ".date("j", $datoen)."
".$maaneder[date("n", $datoen)].", ".date("Y", $datoen);

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-11-08 17:48

"ak000n" <ak000n@gmail.com> skrev

> Kan I fortælle mig hvorfor <echo date("Y", $datoen)> viser
> årstallet 1970?
>
> Hvis jeg skriver <echo $datoen> så vises den rigtige dato
> (2008-11-07).

Prøv med:
echo date("Y",strtotime($datoen));

Fra : ak000n

Dato : 07-11-08 18:28

Philip Nunnegaard wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "ak000n" <ak000n@gmail.com> skrev

> Prøv med:
> echo date("Y",strtotime($datoen));

Mange tak, det virker! Dog er der en lille ting, der stadig ikke
virker :P

echo $ugedage[date("N", strtotime($datoen))];

Den udskriver bare: N

Håber I kan hjælpe =)

Ps. Ved ikke om I kan bruge dette, men ifølge nedenstående sider:
"ISO-8601 numeric representation of the day of the week (added in
PHP 5.1.0)" (om "N")

http://dk.php.net/date

Fra : ak000n

Dato : 07-11-08 18:43

ak000n wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Ps. Ved ikke om I kan bruge dette, men ifølge nedenstående sider:
> "ISO-8601 numeric representation of the day of the week (added in

Hmm nu virker det åbentbart, ved ikke lige hvad jeg gjorde :P

Lige et spørgsmål til - kan jeg godt trække klokken (timer,
minutter) ud også? Eller er det bedst at oprette et nyt felt (mysql)
til klokken alene?

Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-11-08 13:24

On Nov 7, 6:42 pm, ak000n <ak0...@gmail.com> wrote:

> Lige et spørgsmål til - kan jeg godt trække klokken (timer,
> minutter) ud også? Eller er det bedst at oprette et nyt felt (mysql)
> til klokken alene?

Nej, du skriver jo selv længere oppe at i din database står der kun: "
Jeg har brugt "Date" i mysql (data i Date-feltet
står således: 2008-11-07)."

Hvordan ville du kunne udtrække tiden fra et felt som kun indeholder
en dato?
Brug timestamp i stedet for, og brug time(); funktionen når der skal
skrives til databasen.

Prøv at smide nedstående i en php fil og refresh din browser et par
gange, så ser du nok hurtigt fidusen med time();

<?php

echo time();
echo " = ";
echo date("H:i:s d-m-Y", time());