"Glemt" pantebrev - kan det udnyttes til n~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-11-08 22:45

I februar solgte jeg min bil og købte en anden. Den gamle bil var
finansieret med banklån og dertil hørende pant osv. Lånet blev afbetalt og
afsluttet (hvilket jeg har kvittering på fra banken). For en lille måneds
tid siden skiftede jeg så til en anden bank og i forgårs ringede min nye
bank - de havde fået et pantebrev med da de overtog min konto og undrede
sig lidt over det. Det drejede sig om en Peugeot 306 (min gamle bil) men de
havde ik overtaget noget lån og min gamle bank havde fortalt dem det ikke
var tilknyttet noget længere (min nye bil er finansieret udenom bankerne).

Mit spørgsmål er så:
Hvis jeg var endt i økonomiske problemer og havde overtrukket min konto
langt mere end aftalt og min gamle bank havde krævet pengene indbetalt,
kunne de så have udnyttet pantet i bilen - og solgt den for at få penge -
selvom billånet - hvortil pantet var oprettet - var afbetalt og lukket for
længst? Kort sagt: kunne banken have brugt pantet til noget som helst når
lånet var afsluttet?

Fra : Carsten

Dato : 07-11-08 08:54

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længst? Kort sagt: kunne banken have brugt pantet til noget som helst når

I teorien ja, i praksis vil banken nok aldrig gøre det. Det kommer foresten
også helt an på hvad der står i pantebreve om hvad det er sikkerhed for.
Normalt er banker dog smarte her og skriver noget a la "det til enhver tid
udestående", hvilket jo i praksis betyder at pantebrevet ikke er knyttet
specielt til billånet.

Pantebreve i løsøre bør aflyses i samme øjeblik at lånet er indfriet. I fast
ejendom er det en anden sag - der kan pantebrevet nemmere genbruges (det kan
bilens pantebrev måske nok også men besparelsen er ikke den store).

Carsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-08 18:25

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in

> [...]
> "det til enhver tid udestående", hvilket jo i praksis betyder at
> pantebrevet ikke er knyttet specielt til billånet.

Jeg er faktisk ikke klar over hvad der står i det - og jeg har kun fået den
sidste side til at skrive under på at det bliver aflyst. Men der står noget
med "vedr <cpr nummer>" hvilket jeg tolker lidt som det er ikke er billånet
det er hængt op på men mig som kunde.

Ku være blevet en rigtig træls sag ud af det hvis banken havde valgt at
sælge bilen for at få penge ind - ville den nye ejer overhovedet kunne gøre
noget som helst? (krav mod mig, krav mod sælger, krav mod bank, forhindre
salget)

> Pantebreve i løsøre bør aflyses i samme øjeblik at lånet er indfriet.

Enig, og det regnede jeg egentlig også med det var. Banken vidste godt
lånet blev lukket fordi jeg skulle sælge bilen og de vidste også at jeg
skulle bruge kvitteringen på at det var lukket for at forhandleren ville
tage bilen i bytte. Både jeg selv og forhandleren regnede med at den blev
afmeldt pantet også.