/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returret og returneret beløb
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 06-11-08 20:55

Hej!

Jeg købte en telefon i Skypes internetbutik (ligger svjv i Schweiz) og
valgte efterfølgende at returnere telefonen (komplet og 100% intakt)
indenfor de 30 dage som de har som krav. Jeg fik imidlertid kun
produktets pris refunderet, og ikke den porto jeg betalte samtidigt med
købet.

Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
tilbage, ikke?

Kan ikke overskue hvilke regler der gælder her, så jeg spørger derfor
ekspertpanelet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

 
 
Jesper Lund (06-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 06-11-08 22:17

Kim Voss Schrader wrote:

> Kan ikke overskue hvilke regler der gælder her, så jeg spørger derfor
> ekspertpanelet.

Hvis firmaet direkte henvender sig til danske kunder, er det principielt
de danske regler som er gældende.

--
Jesper Lund

Kim Voss Schrader (06-11-2008)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 06-11-08 22:33

Hej!

Jesper Lund wrote:
>
> Kim Voss Schrader wrote:
>
>> Kan ikke overskue hvilke regler der gælder her, så jeg spørger derfor
>> ekspertpanelet.
>
> Hvis firmaet direkte henvender sig til danske kunder, er det principielt
> de danske regler som er gældende.

Ok. Men nu udvider de så returretten til 30 dage istedet for de normale
14 ved fjernkøb.

Og hvad så med portoen i det oprindelige køb. Skal de returnere det
fulde oprindelige beløb der blev trukket på min konto?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Carsten (06-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 06-11-08 22:34

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:49134b90$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
> den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
> tilbage, ikke?

nope ! Hvis *du* fortryder et køb så betaler du også returningsportoen (det
skulle da lige passe at virksomheden skulle betale for din fortrydelse).
Hvis du derimod returnerer pga. en fejl ved varen (reklamation) så skal
virksomheden betale returportoen.

Carsten



bem (06-11-2008)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 06-11-08 22:40


"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
news:491362e3$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:49134b90$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
>> den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
>> tilbage, ikke?
>
> nope ! Hvis *du* fortryder et køb så betaler du også returningsportoen
> (det skulle da lige passe at virksomheden skulle betale for din
> fortrydelse). Hvis du derimod returnerer pga. en fejl ved varen
> (reklamation) så skal virksomheden betale returportoen.
>
> Carsten


Hvorfor mener du at spørgeren taler om returporto?

/Bo



Carsten (07-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 07-11-08 08:49

"bem" <bembem_2(FJERNgskrivBEM)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4913641f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvorfor mener du at spørgeren taler om returporto?

Det gør han heller ikke viser det sig, det var en mistolkning fra min
side...

Carsten



JBJ (07-11-2008)
Kommentar
Fra : JBJ


Dato : 07-11-08 11:30

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
news:491362e3$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:49134b90$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
>> den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
>> tilbage, ikke?
>
> nope ! Hvis *du* fortryder et køb så betaler du også returningsportoen
> (det skulle da lige passe at virksomheden skulle betale for din
> fortrydelse). Hvis du derimod returnerer pga. en fejl ved varen
> (reklamation) så skal virksomheden betale returportoen.
>
> Carsten
>


Det er der dog en del der forsøger at smutte udenom, de siger bare at man
skal sende varen til dem og dermed står man selv med portoen. Hos en kendt
computerforetning på nettet skriver de i deres RMA betingelser at man skal
bede dem udtrykkeligt om at sende en returlabel. Når de skriver man skal
reture varen så de kan checke den for fejl, skriver de intet om dette. Man
skal altså selv ind og finde dette i deres RMA betingelser.

--

Mvh

JBJ


Ole C (07-11-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 07-11-08 12:03

JBJ skrev blandt andet:

> Det er der dog en del der forsøger at smutte udenom,

Det er der desværre rigtigt mange der gør - også e-mærkede butikker....

--
vh
Ole C


Bertel Lund Hansen (07-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-11-08 13:09

Ole C skrev:

> Det er der desværre rigtigt mange der gør - også e-mærkede butikker....

E-mærket er en joke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jesper Lund (06-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 06-11-08 22:40

Kim Voss Schrader wrote:

> Ok. Men nu udvider de så returretten til 30 dage istedet for de normale
> 14 ved fjernkøb.

I teorien kunne der gælde andre regler mellem 15 og 30 dage. Her er der
principielt aftalefrihed efter de danske regler, da loven kun kræver 14
dages returret.

> Og hvad så med portoen i det oprindelige køb. Skal de returnere det
> fulde oprindelige beløb der blev trukket på min konto?

Ja. Men du får næppe noget ud af at forfølge sagen.

--
Jesper Lund

Henning (06-11-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 06-11-08 23:59

On Thu, 06 Nov 2008 20:55:09 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!
>
>Jeg købte en telefon i Skypes internetbutik (ligger svjv i Schweiz) og
>valgte efterfølgende at returnere telefonen (komplet og 100% intakt)
>indenfor de 30 dage som de har som krav. Jeg fik imidlertid kun
>produktets pris refunderet, og ikke den porto jeg betalte samtidigt med
>købet.

Korrekt - hvis der på faktura står to beløb; et for telefonen og et
for porto/ekspedition, får du kun telefonens pris refunderet. Var der
derimod tale om et samlet beløb skulle du have det hele tilbage.


Jesper Lund (07-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 07-11-08 01:39

Henning wrote:

> Korrekt - hvis der på faktura står to beløb; et for telefonen og et for
> porto/ekspedition, får du kun telefonens pris refunderet. Var der
> derimod tale om et samlet beløb skulle du have det hele tilbage.

Det gør ingen forskel efter dansk lovgivning.

--
Jesper Lund

Bertel Lund Hansen (07-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-11-08 08:55

Jesper Lund skrev:

> Det gør ingen forskel efter dansk lovgivning.

Nej, men misforståelsen florerede ganske længe her i gruppen for
nogen tid siden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

per christoffersen (09-11-2008)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 09-11-08 15:10


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:62t7h4p1ec9fled50q9jauj5uias03t5vs@news.stofanet.dk...
> Jesper Lund skrev:
>
>> Det gør ingen forskel efter dansk lovgivning.
>
> Nej, men misforståelsen florerede ganske længe her i gruppen for
> nogen tid siden.

Det skyldes bla. at fortolkningen på bjerget (læs Forbrugerstyrelsen) i lang
tid var uklar på det punkt, men nu er den helt klar og tydelig, -
fragtomkostninger til fremsendelse skal også tilbagebetales.

/Per



Henning (09-11-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 09-11-08 17:26


>Det skyldes bla. at fortolkningen på bjerget (læs Forbrugerstyrelsen) i lang
>tid var uklar på det punkt, men nu er den helt klar og tydelig, -
>fragtomkostninger til fremsendelse skal også tilbagebetales.

Problemet er så bare, at Forbrugerstyrelsen kun er en
interesseorganisation uden juridisk dømmekraft. Så længe der ikke er
afsagt dom i en sag er deres ord ligegyldige.


per christoffersen (09-11-2008)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 09-11-08 19:15


"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:4n3eh4lmcnor2gg38plbvrp65tcmickjso@4ax.com...
>
>>Det skyldes bla. at fortolkningen på bjerget (læs Forbrugerstyrelsen) i
>>lang
>>tid var uklar på det punkt, men nu er den helt klar og tydelig, -
>>fragtomkostninger til fremsendelse skal også tilbagebetales.
>
> Problemet er så bare, at Forbrugerstyrelsen kun er en
> interesseorganisation uden juridisk dømmekraft. Så længe der ikke er
> afsagt dom i en sag er deres ord ligegyldige.

Jeg er ikke enig, at man kan kalde Forbrugerstyrelsen for en
interesseorganisation. Der er tale om en statslig styrelse, hvis opgave bla.
er overvåge og fortolke forbrugerjuridiske område.
Styrelsen samarbejder tæt med Forbrugerombudsmanden (som er sin egen
institution, men vist administrativte r udnerlagt styrelsen), og han har
decideret udøvende juridisk magt, - han kan feks. (gennem forhandling)
fastlægge bindende retningslinjer for forskellige områder.

/Per



Jesper Lund (09-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 09-11-08 17:33

Henning wrote:

> Problemet er så bare, at Forbrugerstyrelsen kun er en
> interesseorganisation uden juridisk dømmekraft. Så længe der ikke er
> afsagt dom i en sag er deres ord ligegyldige.

Forbrugerrådet er ikke det samme som Forbrugerstyrelsen.
Forbrugerombudsmanden har gennemgået betingelserne for en lang række
danske netbutikker for nylig, og dette punkt er blevet kontrolleret i den
forbindelse. Se desuden
<http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/
sager/markedsfoeringsloven-sager/internete-handel/fortrydelsesret-vejl/
tilbagebetaling/>

--
Jesper Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste