mangler ved køb af bil
Fra : jsnyheder@gmail.com

Dato : 06-11-08 12:09

Hej

Jeg har købt en brugt bil hos en forhandler hvor der i salgsannoncen

firmaets hjemmeside, bilbasen m.fl. samt på skiltet i bilens rude
stod, at
der var kørecomputer (=tripcomputer/brændstofsforbrugmåler m.m.)
installeret. I den pågældende model var det et stykke ekstraudstyr som
kostede x kr ekstra i 2006 og som derfor ikke er i alle modeller. Det
er
derfor et stykke udstyr der kan være med til at agere
beslutningsgrundlag
ved brugtbilkøb.
Da jeg prøvekørte bilen lagde jeg ikke mærke til at knappen til
kørecomputeren, som skal sidde på enden af stilken, ikke var monteret
da der
jo er rigeligt andre knapper der skal tjekkes ved bilkøb. Jeg har
derfor
først bagefter, efter at have kigget i instruktionsbogen, erfaret at
den
ikke er installeret. Ifølge en (anden) forhandler er det ikke muligt
at
eftermontere, så det kan jeg ikke kræve.

Mit spørgsmål er derfor:
Hvordan er jeg stillet i ovenstående sag? Kan jeg kræve penge for
manglen?
Jeg har salgsannoncen fra hjemmesiden samt fra bilbasen.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Carsten

Dato : 06-11-08 22:28

<jsnyheder@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hvordan er jeg stillet i ovenstående sag? Kan jeg kræve penge for
>manglen?
>Jeg har salgsannoncen fra hjemmesiden samt fra bilbasen.

Lignende sager har været diskuteret her før og essensen har været ...

1) hvad står der i slutsedlen omkring omtalte kørecomputer (sikkert ikke
nævnt )
2) hvor essentiel er den manglende dims for "the overall use" af bilen
(desværre nok ikke særlig stor)

Hvis du *ikke* har betalt (og nok dermed afhentet bilen) har du en mulig
forhandlingssituation. Hvis bilen er betalt og afhentet så står du *ret*
skidt...

Carsten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-11-08 23:38

<jsnyheder@gmail.com> wrote in message
> Hvordan er jeg stillet i ovenstående sag? Kan jeg kræve penge for
> manglen?

Jeg prøvede det tilsvarende med en manglende fartpilot. Den blev
eftermonteret uden vrøvl.

Fra : Henning

Dato : 06-11-08 23:57

On Thu, 6 Nov 2008 23:38:12 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

><jsnyheder@gmail.com> wrote in message
>
>Jeg prøvede det tilsvarende med en manglende fartpilot. Den blev
>eftermonteret uden vrøvl.

Citat fra det oprindelige indlæg:
" Ifølge en (anden) forhandler er det ikke muligt at eftermontere, så
det kan jeg ikke kræve".

Så eftermontering er ikke en option

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-11-08 19:36

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Så eftermontering er ikke en option

Nej, men så må sælger udbetale "x" kr.

Fra : /Peter

Dato : 07-11-08 13:17

<jsnyheder@gmail.com> skrev i en meddelelse

Du er vel ikke indgået en handel med salgsannoncen som aftalegrundlag,
(slutseddel), ellers ville du måske kunne gøre krav på et eller andet.
En kørecomputre, er som du selv skriver måske noget der har betydning
for din beslutning om køb, men den ikke af væsentlig betydning for bilen i
øvrigt.

Fra : jsnyheder@gmail.com

Dato : 07-11-08 12:05

On 7 Nov., 19:35, "Uffe Kousgaard" <o...@no.no> wrote:
> "Henning" <no.m...@all.invalid> wrote in message

> Nej, men så må sælger udbetale "x" kr.

Tjahh, så let er det nok ikke da det jo er en brugt bil hvor der
naturligvis også er noget afskrivning på det monterede ekstraudstyr -
også selv om det ikke er monteret.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-11-08 21:28

> Tjahh, så let er det nok ikke da det jo er en brugt bil hvor der
> naturligvis også er noget afskrivning på det monterede ekstraudstyr -
> også selv om det ikke er monteret.

Der er ingen tvivl om, at du har retten på din side. Afviser forhandleren?

Fra : jsnyheder@gmail.com

Dato : 07-11-08 12:18

On 6 Nov., 22:28, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> Lignende sager har været diskuteret her før og essensen har været ....
>
> 1) hvad står der i slutsedlen omkring omtalte kørecomputer (sikkert ikke
> nævnt  )
Nej ikke nævnt, men det er der nærmest ikke noget der er, hvilket vel
egentlig er meget normalt.

> 2) hvor essentiel er den manglende dims for "the overall use" af bilen
> (desværre nok ikke særlig stor)
Nej bilen kan køre og er sikkerhedsmæssigt forsvarlig uden
kørecomputeren, men jeg synes at det er vanskeligt at vurdere, hvor
grænsen går. Man kan vel ikke forvente at køber gennemgår bilen
fuldstændigt når det er hos en forhandler. Lad os sige at der stod i
annoncen, at bilen var undervognsbehandlet og jeg efter et par måneder
opdagede, at den ikke var det. Hvis man som sælger kan skrive den
slags gratis synes jeg at det er ret urimeligt.
Er det virkeligt, ren juridisk, kun det der står i slutsedlen der kan
gøres krav på? Slutsedlen underskrives jo som oftest på baggrund af en
salgsannonce, et skilt i ruden, en prøvetur og en visuel vurdering.
Problemet med denne sag her er så at jeg kunne/burde have opdaget det
inden køb - på den anden side kræver det enten forudgående kendskab
til den pågældende bilmodel eller en ekstrem grundighed ved prøvetur
og visuel vurdering.

> Hvis du *ikke* har betalt (og nok dermed afhentet bilen) har du en mulig
> forhandlingssituation. Hvis bilen er betalt og afhentet så står du *ret*
> skidt...

Ja, det frygtede jeg også - jeg synes bare at det er urimeligt - så
andre erfaringer eller viden om lignende sager er mere en velkomne

> Carsten
Tak for svaret.

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-11-08 11:22

jsnyheder@gmail.com skrev:

> Mit spørgsmål er derfor:
> Hvordan er jeg stillet i ovenstående sag? Kan jeg kræve penge for
> manglen?
> Jeg har salgsannoncen fra hjemmesiden samt fra bilbasen.

Hvorfor kikkede du ikke efter den kørecomputer da du så bilen?
Du går meget op i at der stod i annoncen var en kørecomputer så burde du
jo have gjort opmærksom på at den ikke var der da du så bilen.
Bilen var måske også blå selv om der i annoncen stod at den var gul.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Henning

Dato : 08-11-08 16:05

On Sat, 08 Nov 2008 11:21:55 +0100, Lars Raaby
<Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote:

>Hvorfor kikkede du ikke efter den kørecomputer da du så bilen?
>Du går meget op i at der stod i annoncen var en kørecomputer så burde du
>jo have gjort opmærksom på at den ikke var der da du så bilen.

Som der blev skrevet var der meget at checke ifm. med købet. Jeg
kigger heller aldrig efter om der er tågebaglys o.a. når man forventer
det som en selvfølge!

Fra : jsnyheder@gmail.com

Dato : 13-11-08 04:31

On 8 Nov., 11:21, Lars Raaby <Lars.Ra...@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> jo have gjort opmærksom på at den ikke var der da du så bilen.
> Bilen var måske også blå selv om der i annoncen stod at den var gul..

Har du selv prøvet at købe bil?
Jeg har absolut intet sagt om at jeg inden købet "gik meget op i" at
der var kørecomputer i bilen.
Synes du ikke selv der er forskel på om der mangler en lille knap på
0,4*0,4 cm i enden af stiklen eller om bilen har en forkert farve.
Tag lige at være lige så saglig som de andre flinke mennesker der har
besvaret mit indlæg.