Nye kartofler 1. oktober?
Fra : Svend

Dato : 25-07-01 11:28

Hej NG,
kan man få kartofler til at spire på denne årstid så man kan høste nye
kartofler 1. oktober?
mvh
Svend

Fra : H. Olesen

Dato : 25-07-01 12:08

On Wed, 25 Jul 2001 12:27:59 +0200, "Svend" <svjkl@yahoo.dk> wrote:

>kan man få kartofler til at spire på denne årstid så man kan høste nye
>kartofler 1. oktober?

Det burde du kunne.
Du skal bare være opmærksom på, at kartoflerne ikke vokser videre når
skimmelen har været der. Så spørgsmålet er hvornår den kommer i år, om
dine kartofler når at blive store nok inden skimmelen har taget dem.

Det er min erfaring, at selvom du køber sorter der skulle være
resistente overfor skimmel, så den den nok få tag i dem alligevel på
et eller andet tidspunkt.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-07-01 18:28

Svend <svjkl@yahoo.dk> skrev i en
> Hej NG,
> kan man få kartofler til at spire på denne årstid så man kan høste nye
> kartofler 1. oktober?

Det skulle man umiddelbart tro.
Desværre får man ikke ret meget ud af at lægge
kartofler så sent - det gælder ikke blot for kartofler,
men for mange andre afgrøder også.
Der er udført masser af forsøg med landbrugsafgrøder
m.h.t. såtid - den tidligste såtid giver altid det største
udbytte - jo senere såtid - des lavere udbytte.

Per A. Hansen