Tyndskivet okse, marineret - carpaccio?
Fra : Ole Larsen

Dato : 06-11-08 22:20

Hejsa -
Jeg hænger på at lave en gang rå marineret okse(filet?) tyndskivet til
noget fælles tam-tam. Vil jo gerne sikre at det er
delikat og ikke sundhedsfarligt. Kan sagtens google det, men hører helst
om erfaringer og gode ideer?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-11-08 22:32

> Vil jo gerne sikre at det er
> delikat og ikke sundhedsfarligt.

Om det bliver delikat, er svært at udtale sig om, men hvor skulle
sundhedsfaren være?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-11-08 22:36

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Om det bliver delikat, er svært at udtale sig om, men hvor skulle
> sundhedsfaren være?

Har du et godt bud?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-11-08 22:40

> Har du et godt bud?

Ja. Det er ikke sundhedsfarligt for så vidt, du ikke marinerer i noget, der
indeholder Clostridium botulinum eller lign.

Hvis jeg var dig, ville jeg slet ikke marinere, men blot servere rå,
tyndskivet okse med en god, hjemmelavet pesto til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-08 06:56

Jens Bruun skrev:
> [...]
>
> Hvis jeg var dig, ville jeg slet ikke marinere, men blot servere rå,
> tyndskivet okse med en god, hjemmelavet pesto til.

Jo tak. Når du siger Pesto, mener du med Basilikum?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-11-08 09:51

> Jo tak. Når du siger Pesto, mener du med Basilikum?

Ja. Godt med frisk basilikum, pinjekerner, parmegiano, lidt hvidløg, lidt
salt, lidt sukker og et ordentligt skvæt olivenolie. Jeg smider nogen gange
lidt "semidried" tomat i. Alt køres til passende konsistens i din foretrukne
køkkenmaskine. Smager fremragende på oksecarpaccio, der derudover pyntes med
rucola, friskrevet parmegiano og et godt stænk olivenolie. Kan snildt
tilberedes i forvejen, hvis de anrettede tallerkner efterfølgende opbevares
køligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-08 10:22

Jens Bruun skrev:
> [...]
> rucola, friskrevet parmegiano og et godt stænk olivenolie. Kan snildt
> tilberedes i forvejen, hvis de anrettede tallerkner efterfølgende opbevares

Fint og tak - så er den hjemme - mange benævner andre blandinger som
Pesto også

Det jeg selv havde overvejet var en appelsinmarinering som jeg for mange
år siden smagte hos den fremragende nu afdøde Zander - han var for godt
20 år siden en Odenseansk gave til det gode køkken - husker hans smukke
tallerken råkostlækkerier til en da lidt kræsen 6 årig pige, hans
havtaskekæber, hans brød (med lidt fennikel i) o s v o s v

http://olelarsen.eu/84/index.html