Er Espionage sagen
Fra : Erik

Dato : 06-11-08 21:39

Jeg overvejer hvordan jeg bedst kryptere mine data og jeg har fået øje på
Espionage - er det lige det rigtige program eller findes der bedre og mere
sikre alternativer? Jeg er tidligere Windows bruger og har været godt
tilfreds med Truecrypt (som endda er gratis).

Desværre har jeg problemet med, at min Time Capsule ikke er krypteret og så
er det jo ét eller andet hbul i hovedet, at kryptere computeren (hvis man
har indbrud i éns hjem).

Hvad gør I andre (som også har en TC)?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 21:55

Erik <a1asdfsdfhj321sdfjhg@gmail.where> wrote:

> [...]
> er det jo ét eller andet hbul i hovedet, at kryptere computeren (hvis man

De mest fortrolige ting er i et krypteret disk image som bliver mountet
når jeg har brug for de data og unmountet når jeg er færdig ..

Alterntivet er at slå FileVault til på din konto, men så virker
TimeMachine kun når du er logget ud ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-08 22:48

> [...]
> når jeg har brug for de data og unmountet når jeg er færdig ..
>
> Alterntivet er at slå FileVault til på din konto, men så virker

Jeg fik dette link tilsendt forleden, prøv at tjekke det ud:

http://www.truecrypt.org/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-08 22:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg fik dette link tilsendt forleden, prøv at tjekke det ud:
>
> http://www.truecrypt.org/

Truecrypt er smart .. især hvis du er mere end alm. paranoid .. jeg
bruger bare et diskimage laver med Disk Værktøj og 256bit AES krypteret
... jeg er stor tilhænger af at bruge de indbyggede værktøjer .. jeg som
regel ikke hvilken maskine jeg skal bruge de ting på ... og så er det
surt f.eks. ikke at have adgang til internettet og ikke kunne installere
truecrypt ..

/thomas

Fra : Erik

Dato : 07-11-08 00:02

> Jeg fik dette link tilsendt forleden, prøv at tjekke det ud:
> http://www.truecrypt.org/

Ahhh, dét havde jeg slet ikke tænkt på - TrueCrypt virker også på OS X -
smart, tak for hintet Jeg håber bare ikke den er lige så kerne afhængig
som på Linux, hvor den mindste lille kerne opdatering gør, at man skal
rekompilere TrueCrypt (men det er det nok ikke siden den er binary
tilgængelig).

Jeg kan dog stadigt godt se det smarte i Esp. men hvordan er sikkerheden
imellem de to programmer - Esp. kan jo også(?) sættes til AES 256
kryptering? Jeg synes i hvert fald at det er smart, at man kan vælge hvilke
mapper man vil have krypteret og at de ikke ligger på en selvstændig disk
(men jeg foretrækker sikkerhed fremfor hvad der er smart).

Fra : Erik

Dato : 07-11-08 00:40

> Alterntivet er at slå FileVault til på din konto, men så virker
> TimeMachine kun når du er logget ud ...

Vil det sige, at man ikke kan restore en fil mens man er logget ind?
Eller hvad mener du med, at man kun kan bruge den når man er logget ud?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 05:53

> Vil det sige, at man ikke kan restore en fil mens man er logget ind?

ja, det virker i så tilfælde kun som disaster recovery ... alternativt
skal man snyde lidt og mounte sit eget backup image og pille dem ud
manuelt ... du kan bare ikke bruge det smarte 3D interface.

> Eller hvad mener du med, at man kun kan bruge den når man er logget ud?

Den tager kun backup når du er logget ud, men hvis man er så sikkerheds
minded at man har filevault slået til, så logger man da helt naturligt
ud når man ikke arbejder.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-08 23:14

> [...]

> er det jo ét eller andet hbul i hovedet, at kryptere computeren (hvis man

Jeg har gemt min godt væk. Så håber jeg, at evt. indbrudstyve ikke
finder den. Jeg formoder, at de helst stjæler smart designede ting, der
står frit fremme. Det gider vel ikke opspore netværksudstyr og kabler,
der er gemt af vejen i skabe og paneler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik

Dato : 07-11-08 00:03

> [...]
> står frit fremme. Det gider vel ikke opspore netværksudstyr og kabler,
> der er gemt af vejen i skabe og paneler.

Men du kan vel heller ikke gemme den alt for langt væk, hvis den skal
fungere som accesspoint for din Mac? Det går vel ud over signalet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-08 01:38

> Men du kan vel heller ikke gemme den alt for langt væk, hvis den skal
> fungere som accesspoint for din Mac? Det går vel ud over signalet.

OK, I kan jo lige så godt få det at vide. Jeg regner ikke med, at nogen
af jer vil begå indbrud. Jeg har hængt den op ved kældertrappen. Vi har
en buet trappe til 1. sal og under den en buet trappe til kælderen.
Kældertrappen er lukket af med en dør. Det hele er en trækonstruktion,
der ikke bremser radiobølger væsentligt. Den hænger lige indenfor døren
helt oppe under loftet, som er øverste trin på trappen til 1. sal. Det
er faktisk lige præcis midt i huset og løftet op i højde med lofte i
stueetagen. Det giver altså et godt signal i hele huset incl. 1. sal,
men måske knap så godt i kælderen. Vores Nintendo Wii kan nu godt få
forbindelse. Vores antenne og dermed bredbåndsforbindelse kommer ind i
kælderen, så kabelmodemmet står der, og så er der trukket et kabel hen
langs loftet i kælderen og op til Time Capsule. Det hele er pænt og
velfungerende. Da der er ret mørkt op under trappen til 1. sal, tvivler
jeg på, at en tyv får øje på den. Ser han den endelig, er den ikke
videre køn nedefra, så jeg tvivler på, at den frister ham. Tyve stjæler
jo heller ikke ringeklokker og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg