Oxford afskaffer julen
Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-08 11:31

På:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/303050:Kirke---tro--Politikere
-omdoeber-julen-til-lysfestival>

kan man se hvad multikulturalistisk, politisk korrekthed kan lede til.

Nu har byrådet i Oxford besluttet at omdøbe julen til 'lysfestival'.

Men se om dem det skulle 'gavne' er glade for beslutningen. Såvel
lederen af det lokale islamiske råd, Sabir Mirza, som den lokale
rabbiner Eli Bracknell er skuffede. Førstnævnte siger:

=
- Det er den ene begivenhed, som alle ser frem til i løbet af året.
Kristne, muslimer og andre religioner ser alle frem til jul. Jeg er vred
og meget skuffet. Jul er noget særligt, og vi skal ikke ignorere det.
=

Og sidstnævnte:

=
- Det er vigtigt at vedligeholde en traditionel britisk jul. Alt, hvad
der udvander traditionel kultur og kristendom i England, er ikke
positivt for britisk identitet
=

Så måske er det bare ateisterne der i ly af multikulturalistisk ideologi
søger at fjerne traditionelle, kristne mærkedage ...

FUT dk.livssyn.kristendom [kan naturligvis ændres].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-11-08 11:56

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> kan man se hvad multikulturalistisk, politisk korrekthed kan lede til.
>
> Nu har byrådet i Oxford besluttet at omdøbe julen til 'lysfestival'.

Antikrist har kronede dage

Mvh
Martin

Fra : /Peter

Dato : 04-11-08 12:13

Man kan vel ikke afskaffe julen, da det er individets valg om at afholde jul
eller ej.

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-11-08 12:32

In article <49102bdc$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

> Man kan vel ikke afskaffe julen, da det er individets valg om at afholde jul
> eller ej.

Idet at der er helligdagsbetaling for at arbejde den 25 december, eller
om søndagen, så er det ikke individet, der vælger. Det er det grundlag,
landets lov er bygget på.

I Europa lever vi i en kristen forståelse og kristen verden, og de
helligdage, m.m. der følger med er præget af denne forståelse.

Man kunne afskaffe julen ved at lave det om til en ganske almindelig dag
som folk kan holde personligt, hvis de ønsker.

Men jeg ser ikke meget pointe i det.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => www.nytestamente.org
.... Den, der ikke nyder livet får ingen desssert.

Fra : kaz

Dato : 04-11-08 20:34

/Peter wrote:

> Man kan vel ikke afskaffe julen, da det er individets valg om at
> afholde jul eller ej.

bulls-eye

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-08 07:19

kaz <kazai@yahoo.de> wrote:

> bulls-eye

Et samfund kan beslutte sig at afskaffe julen, og lade juledagene være
almindelig hverdage ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kaz

Dato : 05-11-08 12:30

"Per Rønne" wrote:

> Et samfund kan beslutte sig at afskaffe julen, og lade juledagene være
> almindelig hverdage ...

Min fødselsdag er også afskaffet kan jeg forstå. Nej for søren, det passer
ikke, det har den altid været.

Et samfund kan intet beslutte. Et menneske kan beslutte noget.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-08 13:19

kaz <kazai@yahoo.de> wrote:

> Min fødselsdag er også afskaffet kan jeg forstå. Nej for søren, det passer
> ikke, det har den altid været.
>
> Et samfund kan intet beslutte. Et menneske kan beslutte noget.

Det danske samfund beslutter gennem de kanaler, som [grund]loven
foreskriver. Det vil sige gennem folketing og om nødvendigt gennem
grundlovsændringer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-11-08 15:00

Per Rønne skreiv:

> Det danske samfund beslutter gennem de kanaler, som [grund]loven
> foreskriver. Det vil sige gennem folketing og om nødvendigt gennem
> grundlovsændringer ...

Det gjør de nok, men de bestemmer ikke hva enkeltmennesker skal tro.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-08 15:22

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Per Rønne skreiv:

> Det gjør de nok, men de bestemmer ikke hva enkeltmennesker skal tro.

Naturligvis ikke, men når juledagene har status som helligdage så er de
som udgangspunkt fridage for alle lønmodtagere, fridage der vel at mærke
ligger ud over de seks ugers ferie om året, vi har i Danmark.

Skal folk så alligevel arbejde på en helligdag skal der gives
helligdagsbetaling. Efter overenskomstens bestemmelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 05-11-08 17:29

In article <4911a708$0$25381$8404b019@news.wineasy.se>,
Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Det gjør de nok, men de bestemmer ikke hva enkeltmennesker skal tro.

Er Jul en tro?

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : kaz

Dato : 05-11-08 20:49

Cyril Malka wrote:

> Er Jul en tro?

jo, det tror jeg nok det er.

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-11-08 21:53

Cyril Malka skreiv:

> Er Jul en tro?

Det kristne eventyret om julen er en del av en tro.

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-11-08 03:39

In article <491207cf$0$25387$8404b019@news.wineasy.se>,

> Det kristne eventyret om julen er en del av en tro.

Det er brød og vin også.

Men for at vende tilbage til emnet: Altså kan et samfund sagtens
afskaffe julen som kristen højtid..

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-11-08 10:58

Cyril Malka skreiv:

> Det er brød og vin også.
>
> Men for at vende tilbage til emnet: Altså kan et samfund sagtens
> afskaffe julen som kristen højtid..

Blir ikke dette å diskutere pavens skjegg?

Kirkemakten forsøkte å avskaffe den norrøne jolefeiringen i Norge fra
1000 tallet, men fremdeles er forbausende mange gamle skikker like
levende. Rett nok her kirken forsøkt å gi dem en "kristen" innpakking,
uten at det har hjulpet.

Neidå. Enkeltmennesker kan avvise, men lovverk har liten virking.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-11-08 18:21

In article <4912bfc5$0$23599$8404b019@news.wineasy.se>,

> Blir ikke dette å diskutere pavens skjegg?

Jo, men det er ikke mig, der bragte denne flueknepperi på tæppet.

EOD herfra.

Fra : kaz

Dato : 08-11-08 16:40

Harald Mossige wrote:
[...]
> [...]
> uten at det har hjulpet.
>
> Neidå. Enkeltmennesker kan avvise, men lovverk har liten virking.

I Serbien blev al samling i kristen regi forbudt i de 500 år da tyrkerne var
i landet. Det forårsagede en opblomstring af kristne værdier i private hjem
og blandt folk flest.

Loven alene adfskaffer ikke noget, lige så lidt som det afskaffer koldt vejr
eller sol om sommeren.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 18:12

kaz <kazai@yahoo.de> wrote:

> Harald Mossige wrote:
> [...]
> >
> I Serbien blev al samling i kristen regi forbudt i de 500 år da tyrkerne var
> i landet.

Hvor har du dog den fra?

Ganske vist blev kristne under islamisk lov gjort til anden klasses
undersåtter, til /dhimmier/, og ganske vist var det almindeligt at man
ikke måtte opføre eller restaurere kirker, lige som kristne skulle bære
en slags jødestjerne, men et direkte forbud mod mod kristne
gudstjenester har jeg aldrig hørt om.

Derimod er det velkendt at de kristne skulle betale tiende; hver tiende
ung skulle afleveres som slave, og udvælgelsen foregik landsbyvis, hvor
tyrkerne udvalgte de unge, som de ville have. Til brug i minerne, i
bordellerne eller som kanonføde; de kunne dog også ende som officerer.

Der er skam historiske grunde til de kristne Balkan-befolkningers
holdning til islam.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kaz

Dato : 08-11-08 22:50

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> ikke måtte opføre eller restaurere kirker, lige som kristne skulle
> bære en slags jødestjerne, men et direkte forbud mod mod kristne

mange kirker og klostre blev destrueret. Jeg har boet i området i et par år
og det er de historier jeg er blevet fortalt af en familie som rejste jorden
rundt som ambassadører under Tito. Nu lever de i kummerlige kår. De samledes
under påskud af en kulturel tradition som i virkeligheden var fordi de var
kristne. Husker ikke lige hvad disse fester heder i dag.

> [...]
> ende som officerer.
>
> Der er skam historiske grunde til de kristne Balkan-befolkningers

ja

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-08 05:41

kaz <kazai@yahoo.de> wrote:

> [...]
> under påskud af en kulturel tradition som i virkeligheden var fordi de var
> kristne. Husker ikke lige hvad disse fester heder i dag.

Ja, pogromer mod kristne fandt sted, ikke mindst i Anatolien, hvor
kristendommen på det nærmeste blev udryddet.

/Romaioi/, østromerne, fik populært sagt valget mellem at få kappet det
øverste eller det nederste hoved af ...

Men et direkte forbud mod kristne gudstjenester var der aldrig tale om.

Fra : kaz

Dato : 09-11-08 14:01

"Per Rønne" wrote:
[...]
> [...]
> det øverste eller det nederste hoved af ...
>
> Men et direkte forbud mod kristne gudstjenester var der aldrig tale

Nu kan jeg se vi er tilbage hvor vi startet. Imo kan der godt være et
funktionelt forbud uden gravering i stentavler. Modsat kan der lovgives
eller noget kan afskaffes uden at der reelt er forbud, hvor folk selv
bestemmer.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 08:30

kaz <kazai@yahoo.de> wrote:

> [...]
> funktionelt forbud uden gravering i stentavler. Modsat kan der lovgives
> eller noget kan afskaffes uden at der reelt er forbud, hvor folk selv

Det tog tyrkerne århundreder at islamisere befolkningerne; i dag er der
kun få tusinde kristne tilbage i Tyrkiet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 06-11-08 01:32

In article <malka-71A758.17284605112008@news-3.proxad.net>,
Cyril Malka <malka@nytestamente.org> wrote:

> Er Jul en tro?

Nope, jul er business $-)

--
Britt Malka

http://psykologividen.blogspot.com

Fra : kaz

Dato : 06-11-08 02:12

Britt Malka wrote:

> Nope, jul er business $-)

åhh yes , selvfølgelig, det havde jeg glemt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-11-08 03:40

In article <news-C5307C.01312906112008@old-sunsite.dk>,
Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Nope, jul er business $-)

Det har de vist altid været.

Et af de første marketingsværktøjer

Fra : kaz

Dato : 05-11-08 15:37

"Per Rønne" wrote:

> Det danske samfund beslutter gennem de kanaler, som [grund]loven
> foreskriver. Det vil sige gennem folketing og om nødvendigt gennem
> grundlovsændringer ...

Jeg kaster hermed håndklædet...

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-08 12:06

> [...]
> Kristne, muslimer og andre religioner ser alle frem til jul. Jeg er vred
> og meget skuffet. Jul er noget særligt, og vi skal ikke ignorere det.

Muslimer som kaldte sig flygtninge og er blevet hjulpet af os, bør være
taknemlige og respektere vor juletraditioner.
Vi har ikke som dem en lovreligioin men Jesus siger
Giv Gud hvad Guds er og Kejseren hvad kejserens er

Fra : Lyrik

Dato : 04-11-08 21:17

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Så måske er det bare ateisterne der i ly af multikulturalistisk ideologi
> søger at fjerne traditionelle, kristne mærkedage ...

Ja det er hvad det er. politikerne vil være verdens lys! De vil være Gud!
Men de ender i muddergrøften!

MvH
Jens