kristen?
Fra : dorthe.grenov@gmail.~

Dato : 04-11-08 02:16

hei :)
jeg har lige nogle fler spørgsmål.
hvad er det der gør det er fedt at være kristen??
hvad er det helt præsist der gør at folk vælger at være kristen?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-08 11:38

<dorthe.grenov@gmail.com> wrote:

> hei :)
> jeg har lige nogle fler spørgsmål.
> hvad er det der gør det er fedt at være kristen??
> hvad er det helt præsist der gør at folk vælger at være kristen?

At være 'kristen' er vist ikke noget man som sådan 'vælger' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : dorthe.grenov@gmail.~

Dato : 04-11-08 06:04

On 4 Nov., 11:38, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> At være 'kristen' er vist ikke noget man som sådan 'vælger' ...
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk

øh jo man vælger at sige ja til Gud, jeg ville jo ikek ha været
kristen hvis ikke jeg havde sagt ja til Gud vel ?

og du svare ikke rigtigt på mit spørgsmål :L

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-08 15:28

<dorthe.grenov@gmail.com> wrote:

> øh jo man vælger at sige ja til Gud, jeg ville jo ikek ha været
> kristen hvis ikke jeg havde sagt ja til Gud vel ?
>
> og du svare ikke rigtigt på mit spørgsmål :L

Jov da, at være kristen er ikke noget man selv vælger. Man kan nemlig
ikke beslutte sig til at man vil tro [eller ikke tro]; sådan noget
ligger dybt i ens personlighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-11-08 15:32

"Per Rønne" skrev i

[ ... ]
> Jov da, at være kristen er ikke noget man selv vælger. Man kan nemlig
> ikke beslutte sig til at man vil tro [eller ikke tro]; sådan noget
> ligger dybt i ens personlighed.

Naturligvis kan man selv vælge om man vil tro eller ikke tro.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : dorthe.grenov@gmail.~

Dato : 04-11-08 11:45

On 4 Nov., 15:32, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dewnull> wrote:
> "Per Rønne" skrev i
>
> [ ... ]

> Naturligvis kan man selv vælge om man vil tro eller ikke tro.

> [...]

du modsiger dig selv... først siger du at være kristen er noget vi
ikke selv vælger og bag efter siger du at vi selv vælger det...!

og jo det er jo et valg man tager om man vil være kristen, hvis jeg
siger ja til gud, har jeg valgt Guds vej.
at tro er noget man tager som et valg..!

og hvis du ikke kan svare på mit spørgsmål så svar ikke

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-11-08 20:07

dorthe.grenov@gmail.com skrev i

> [...]

[ ... ]
> og hvis du ikke kan svare på mit spørgsmål så svar ikke

Nej, jeg modsiger IKKE mig selv. Jeg svarede på det Per Rønne skrev, og det
var ham der påstod at man ikke kan vælge selv.

Men bevares, jeg skal da nok lade være med at svare på dine indlæg
fremover - selv om dette er et helt frit forum hvor alle har lov til at give
sit besyv med. Men det passer tydeligvis ikke damen.

Fra : Lars Jensen

Dato : 07-11-08 00:37

<dorthe.grenov@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

du modsiger dig selv... først siger du at være kristen er noget vi
ikke selv vælger og bag efter siger du at vi selv vælger det...!

Undskyld men hvor ser du det henne, såvidt jeg kan se så svarer du på to
individers svar som om det var én.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-08 07:06

Lars Jensen <lj@hotmail.com> wrote:

> [...]

> ikke selv vælger og bag efter siger du at vi selv vælger det...!
>
> Undskyld men hvor ser du det henne, såvidt jeg kan se så svarer du på to

Og du kan ikke selv få din newsreader til at skelne mellem forskellige
niveauer af svar ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-08 02:48

<dorthe.grenov@gmail.com> skrev i en meddelelse:

> hvad er det der gør det er fedt at være kristen??
> hvad er det helt præsist der gør at folk vælger at være kristen?

Da ordet "kristen" kan dække over 117 forskellige
betydninger, er der også 117 forskellige svar på dine
spørgsmål.

Blot nogle få af de mulige svar:

- Fordi man er døbt.
- Fordi ens forældre har givet én en kristen baggrund.
- Fordi man er født ind i og lever i en kristen kultur.
- Fordi det er den mindst ringe blandt religionerne.
- Fordi det står i grundloven.
- Fordi man selv må skabe mening i det absurde liv.
- Fordi vi alle skal dø, og døden er afskrækkende.
- Fordi "værdier" som f.eks. menneskerettighederne
ikke kan begrunde sig selv.

V.h. -- Ib

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-11-08 12:08

Ib Baagøe skrev i

> [...]
> - Fordi vi alle skal dø, og døden er afskrækkende.
> - Fordi "værdier" som f.eks. menneskerettighederne

Og ikke nogen af de svar giver det rigtige svar på hvad det vil sige at være
kristen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-08 05:34

"Andreas Falck" skrev i en meddelelse:

> Og ikke nogen af de svar giver det rigtige svar på hvad det vil sige at
> være kristen.

Nu var jeg jo blot så venlig at give nogle mulige svar, uden
at tage stilling til deres "rigtighed".
Men da det fremgår af din indvending, at du åbenbart ligger
inde med andre, mere rigtige svar, synes jeg da, at du skal
åbenbare dine svar på lige så kort form her i NG.

V.h. -- Ib

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-08 13:37

Den 04.11.2008 kl. 10:16 skrev <dorthe.grenov@gmail.com>:

> hei :)
> jeg har lige nogle fler spørgsmål.
> hvad er det der gør det er fedt at være kristen??
> hvad er det helt præsist der gør at folk vælger at være kristen?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er helt klart at kende Jesus! At kende kærlighedens væsen. At få et
perspektiv for sit liv. At få en mening og en sag at kæmpe for:Udbredelsen
af evangeliet.
Og når man kører sur i teologiske udredninger at tænke på Stig Grenovs
udbrud:"Jeg er glad for at der er en Gud udenfor Bibelen!"

Lever Rolf Grenov endnu? Vi har to af hans billeder på væggen, som vi
glæder os over. Jeg kan ærgre mig til denne dag over at jeg ikke købte et
af hans pragtfulde "sofastykker"
Din far forekom mig meget "teologisk" orienteret. Bogreolen fuld af
"forklaringer"
Hils hele familien!

Fra
Annette og Jens Erik Bech.
Velkommen på gruppen! Den trænger til et nyt pust.

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lars Poulsen

Dato : 05-11-08 21:59

<dorthe.grenov@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Dorthe,

> hvad er det der gør det er fedt at være kristen??

For at kunne besvare dit spørgsmål, bliver jeg nødt til at spørge dig hvad
lægger du i ordene "fedt" og "kristen"?

> hvad er det helt præsist der gør at folk vælger at være kristen?

Det tror jeg der er lige så mange svar på, som der er kristne "folk".

Men prøv at definere de to ord ovenfor lidt nærmere, så vi helt præcist ved
hvad vi taler om

Mvh

Lars