"Tog-musik"
Fra : Mads Pedersen

Dato : 30-10-08 22:38

Hej

Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i bred
forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller decideret
omhandlende tog/togrejser).

I min egen samling kunne jeg finde følgende

D.A.D: Ride my train
Gasolin': Get on the train
Gasolin': Perron "Gare du Nord"
Love Shop: #1
Souvenirs: Han tog et nattog
Olesen-Olesen: Skyerne over Sjælland set fra et tog undervejs
Elizabeth Cotten: Freight train
Karen Busck: Det sidste tog
Kenneth Thordahl: Toget til Island
TV-2: Gare du Nord
Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg

....men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

--
Mvh Mads

---

Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Lars Lindhard

Dato : 30-10-08 22:44

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> TV-2: Gare du Nord
> Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Futte-futte-fut, nu kører toget...

Lars
-
www.skala-n.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-10-08 22:47

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i meddelelsen

> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

> Mvh Mads

____

Ja, det tør siges. Du har glemt den mest kendte togsang overhovedet.
KÆRE GAMLE TOG med Peter Belli

Hilsen Åge

Fra : Oh Vandringsmand

Dato : 03-11-08 23:50

> Ja, det tør siges. Du har glemt den mest kendte togsang overhovedet.
> KÆRE GAMLE TOG med Peter Belli
>
> Hilsen Åge

Og på udenbysk:

The Seekers: Morning Town Ride

Cirka samme årgang.

Oh Vandringsmand

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-10-08 22:49

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej

> Toget til Island

> Mvh Mads

_______________

Toget til Island ?????? - hmmmm........ øhh.. ISLAND ?

Hilsen Åge

Fra : Mads Pedersen

Dato : 30-10-08 23:33

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> _______________
>

> Toget til Island ?????? - hmmmm........ øhh.. ISLAND ?
>
> Hilsen Åge

Jamen det hedder den altså!!! Det kan selvfølgelig også være, at der har
indsneget sig en fejl i covernoterne, og at nummeret retteligt hedder "Tåget
til Island" og omhandler en flok hashpåvirkede ungdomskriminelle på
springtur til Nordatlanten...

Mvh Mads

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-10-08 09:47

> "Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det hedder den altså!!!

SV: Jojo, jeg spekulerede bare på hvordan toget kunne køre på vandet.

> Det kan selvfølgelig også være, at der har indsneget sig en fejl i
> covernoterne,

SV: Ja, se DET lyder jo egentlig meget rimeligt

> og at nummeret retteligt hedder "Tåget til Island" og omhandler en flok
> hashpåvirkede ungdomskriminelle på springtur til Nordatlanten...

SV: Det er nok sån det hænger sammenrrffrfrrrrrfrrrr

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 30-10-08 22:51

Mads Pedersen wrote:

> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Kan kun lige komme i tanke om Deacon Blue med "This Train Will Take You
Anywhere" og Sheena Easton med "9 to 5" (eller "Morning Train" som den
også kaldes).

Men i news:dk.kultur.musik har der igennem det sidste år kørt en leg med
dagens ord, hvor man finder sange, der passer til ordet. Ordet train/tog
har også tidligere været brugt, så prøv at søg tilbage i gruppen efter
den tråd.

Fra : Holst

Dato : 31-10-08 00:06

Holst wrote:

> Kan kun lige komme i tanke om Deacon Blue med "This Train Will Take You
> Anywhere" og Sheena Easton med "9 to 5" (eller "Morning Train" som den
> også kaldes).

Kom også til at tænke på KLF - Last Train to Transcentral
http://www.youtube.com/watch?v=aqxtBggVsi0

Fra : Holst

Dato : 31-10-08 12:41

Holst wrote:

> Kom også til at tænke på KLF - Last Train to Transcentral
> http://www.youtube.com/watch?v=aqxtBggVsi0

Og så er der jo en hel musical om tog, nemlig Starlight Express.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-10-08 22:52

Mads Pedersen wrote:
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

De Gyldne Løver: 4-toget til Nashville

Tørfisk: VLTJ

ELO (Electric Light Orchestra) - Last Train To London

?: Magic Train
(vist instrumental)

Ove Sprogø: Der kommer altid en sporvogn
(ja, ja, også en slags tog)

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-08 22:55

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> wrote in message
> [...]
> omhandlende tog/togrejser).
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Oscar Peterson: Night Train

Fra : thl

Dato : 30-10-08 15:55

On 30 Okt., 22:37, "Mads Pedersen"
<nyhedsgrup...@sletdettehotmail.com> wrote:
> [...]
> TV-2: Gare du Nord
> Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Der er godt nok mange!
Kig her:

http://www.thespoon.com/trainhop/songs.html
Der er en meterlang liste

Hvis der skulle være rockabillybands i området, så lyt,
de er de som regel velforsynede med (damp)togmusik

mvh

Thorbjørn

Fra : Stephan Aller, OZ2U ~

Dato : 30-10-08 23:27

> [...]
> TV-2: Gare du Nord
> Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Take the A-train af legendariske Duke Ellington??

Aller

Fra : Christian Cederberg

Dato : 30-10-08 23:32

thl formulerede torsdag:
> http://www.thespoon.com/trainhop/songs.html
> Der er en meterlang liste

Rigtig god liste. Jeg vil tillade mig at fremhæve min yndling.
City of New Orleans helst sunget af Johnny Cash om en togtur
Chicago-New Orleans i den sidste tid inden dannelsen af Amtrak.

The City of New Orleans
by Steve Goodman

Riding on the City of New Orleans,
Illinois Central Monday morning rail
Fifteen cars and fifteen restless riders,
Three conductors and twenty-five sacks of mail.
All along the southbound odyssey
The train pulls out at Kankakee
Rolls along past houses, farms and fields.
Passin' trains that have no names,
Freight yards full of old black men
And the graveyards of the rusted automobiles.

CHORUS:
Good morning America how are you?
Don't you know me I'm your native son,
I'm the train they call The City of New Orleans,
I'll be gone five hundred miles when the day is done.

Dealin' card games with the old men in the club car.
Penny a point ain't no one keepin' score.
Pass the paper bag that holds the bottle
Feel the wheels rumblin' 'neath the floor.
And the sons of pullman porters
And the sons of engineers
Ride their father's magic carpets made of steel.
Mothers with their babes asleep,
Are rockin' to the gentle beat
And the rhythm of the rails is all they feel.

CHORUS

Nighttime on The City of New Orleans,
Changing cars in Memphis, Tennessee.
Half way home, we'll be there by morning
Through the Mississippi darkness
Rolling down to the sea.
And all the towns and people seem
To fade into a bad dream
And the steel rails still ain't heard the news.
The conductor sings his song again,
The passengers will please refrain
This train's got the disappearing railroad blues.

Good night, America, how are you?
Don't you know me I'm your native son,
I'm the train they call The City of New Orleans,
I'll be gone five hundred miles when the day is done.

Christian Cederberg
Besøg min damplokomotivfotoside: http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Lars Lindhard

Dato : 30-10-08 23:44

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i bred
> forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller decideret

Der er jo også "Marrakesh Express" med Crosby, Stills, Nash (& Young?)

Lars
-
www.skala-n.dk

Fra : thl

Dato : 30-10-08 16:50

On 30 Okt., 23:31, Christian Cederberg
<Christian_cederb...@snydspam.hotmail.com> wrote:
> [...]
> Besøg min damplokomotivfotoside:http://www.damplokomotiv.dk/
> For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Den er lige her:

http://www.youtube.com/watch?v=Jtu_r62SAkU

smuk sang

mvh
Thorbjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-08 00:22

thl skrev:

> http://www.youtube.com/watch?v=Jtu_r62SAkU

> smuk sang

Meget. Willie Nelsons version er også god.

--
Bertel

Fra : thl

Dato : 30-10-08 18:06

On 31 Okt., 00:21, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Meget. Willie Nelsons version er også god.

Spike Jones syntes at det var lidt vel meget med alt det
togmusik, så han lavede sin egen; Chinese Mule Train.
http://www.last.fm/music/Spike+Jones/_/Chinese+Mule+Train
mvh
Thorbjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-08 01:13

thl skrev:

> Spike Jones syntes at det var lidt vel meget med alt det
> togmusik, så han lavede sin egen; Chinese Mule Train.

Den tror jeg ikke jeg har, men Spike Jones styrer for vildt.

--
Bertel

Fra : Ove

Dato : 31-10-08 22:26

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> [...]

Nu handler den sang altså ikke om et tog i den forstand men om et
muldyrtrukket vogntog over den amerikanske prærie. Jeg tror det var Frankie
Lane der lavede den oprindelige "Mule Train" som Spike så tog livet af med
en kinesisk version :D Spike var GENIAL......

Fra : thl

Dato : 30-10-08 18:32

On 31 Okt., 01:13, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Den tror jeg ikke jeg har, men Spike Jones styrer for vildt.
>
> --
> Bertelhttp://bertel.lundhansen.dk/           FIDUSO:http://fiduso.dk/

De kan hentes her, kvit og frit!

http://www.spikejones.net/download.php?view.3

mvh
Thorbjørn

Fra : Claus Hansen

Dato : 30-10-08 22:51

Mads Pedersen skrev

...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Hvis man er til jazz så Oscar Peterson "Night train", dejlig beroligende
musik.

Mvh
Claus

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-10-08 00:10

Claus Hansen wrote:
> Mads Pedersen skrev
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?
>
> Hvis man er til jazz så Oscar Peterson "Night train", dejlig
> beroligende musik.

Men tyvstjålet fra Ellingtons "Happy-go-lucky Local".

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-08 23:27

Mads Pedersen skrev:

> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er
> lavet om tog (i bred forstand - d.v.s. enten med ordet
> tog/train i teksten eller decideret omhandlende tog/togrejser).

Fra en anden Oscar Peterson-lp, Night Train vol. 2,
Duke Ellington-nummeret: »Take the "A" Train«.

--
Herluf ·

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-10-08 00:03

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Fra en anden Oscar Peterson-lp, Night Train vol. 2,
> Duke Ellington-nummeret: »Take the "A" Train«.

Fra samme lp: "Chattanooga Choo Choo".

Her med Glenn Miller Orchestra:
http://www.youtube.com/watch?v=00giGIsauiQ

--
Herluf

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 30-10-08 23:33

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:ged9fi$2sgt$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
> TV-2: Gare du Nord
> Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Hvad med Lumbyes "Dansk jernbane dampgallop"
Det må da være togmelodien over danske togmelodier!
--
Michael D

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 30-10-08 23:48

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvad med Lumbyes "Dansk jernbane dampgallop"
> Det må da være togmelodien over danske togmelodier!
Sorry det er "Kjøbenhavns jernbane dampgallop"
--
Michael D

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-10-08 23:42

Der er også Kraftwerk: "Trans-Europe Express"/"Trans-Europa Express".

/Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-08 23:44

Mads Pedersen skrev:

> [eller decideret omhandlende tog/togrejser)]

H.C. Lumbye: Københavns Jernbanedampgalop.

--
Herluf ·

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 31-10-08 00:00

On Thu, 30 Oct 2008 22:37:53 +0100, "Mads Pedersen"
> [...]

>TV-2: Gare du Nord
>Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
>...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Ulla Bjerre & Ole Bredahl: Med expresstog til Kina

Chattanooga Choo Choo
http://en.wikipedia.org/wiki/Chattanooga_Choo_Choo

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-08 00:05

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i en meddelelse

> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

The Kinks: 'Last of the steam powered trains'
The Cure: 'Jumping someone else's train'

-Joachim

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-10-08 00:14

J. Larsen wrote:
> "Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:ged9fi$2sgt$1@newsbin.cybercity.dk...

> The Kinks: 'Last of the steam powered trains'
> The Cure: 'Jumping someone else's train'

Der er hundreder af jazzmelodier, der handler om tog. Den dunkende rytme fra
gammeldags skinnestød har inspireret mange, fx:
Pianisten Meade Lux Lewis: "Honky Tonk Train blues"
Ellington: "Daybreak Express" WAcross the tracks blues" og "Lightning"
Count Basie: "9:20 Special"

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Mogens V.

Dato : 30-10-08 17:59

Hvad med DSB's egen - Vi er på banen - med Rejseholdet, bestående af
blandt andet

Caroline Henderson, Frede Norbrink, Frank Arnesen og Klaus Kjellerup.

Den blev udgivet i forbindelse med Ren Rejse mod grafitty.

Mogens V.

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-10-08 01:01

Mads Pedersen skrev:
> [...]
> omhandlende tog/togrejser).

> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Roger Whittacker's hyldest til Good old EAR&H, har set en video hvor
han sidder i tenderen på en garrat og synger.

Hilsen Kim

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 10:09

Kim Christensen wrote:
> Roger Whittacker's hyldest til Good old EAR&H, har set en video hvor
> han sidder i tenderen på en garrat og synger.

A propos video: I Aerosmith: Living on the edge indgår også et tog.

/Lars

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 31-10-08 09:29

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog

Kenny Rogers - The Gambler
http://www.youtube.com/watch?v=kn481KcjvMo

Last Train to Clarksville 1 - Monkees
http://www.youtube.com/watch?v=3WAB0yPgbdM

VH Pernille

Fra : tgpedersen@hotmail.c~

Dato : 31-10-08 03:07

Mads Pedersen skrev:
> Hej
>
> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i bred
> forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller decideret
> omhandlende tog/togrejser).

http://www.youtube.com/watch?v=bt5lznvz9iE
http://www.youtube.com/watch?v=sGdaTNxR0f8
http://www.youtube.com/watch?v=7nz0boA0BFo

Torsten

Fra : tgpedersen@hotmail.c~

Dato : 31-10-08 10:55

On 31 Okt., 10:07, tgpeder...@hotmail.com wrote:

> http://www.youtube.com/watch?v=bt5lznvz9iE
> http://www.youtube.com/watch?v=sGdaTNxR0f8
> http://www.youtube.com/watch?v=7nz0boA0BFo

Man bør heller ikke glemme den her.
Elvis holdt meget af tog.
http://www.youtube.com/watch?v=HZBUb0ElnNY

Torsten

Fra : tgpedersen@hotmail.c~

Dato : 31-10-08 03:23

On 30 Okt., 22:37, "Mads Pedersen"
> [...]
>
> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i bred
> forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller decideret

Honeggers 'Pacific 231'
http://www.youtube.com/watch?v=s93_JGtxozA
fra 2:52

Torsten

Fra : Finn Justesen

Dato : 31-10-08 11:32

<tgpedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i bred
> forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller decideret

hej gruppe
Louis Armstrong/Sidney Bechet
2,19 blues
Finn Just

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 31-10-08 11:38

> [...]

>TV-2: Gare du Nord
>Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
>...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

ShuBiDua - "Tunnelåbningsang"

Ellers kan jeg anbefale dig at kigge her
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.musik/search?hl=da&group=dk.kultur.musik&q=Train&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

eller denne, hvis ovenstående er klippet i stykker. Det er til samme
sted, blot lidt langsommere

http://tinyurl.com/6kcdjn

Der er der mange henvisninger til musik om tog, de fleste med link til
Youtube.com, hvor du kan høre dem.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-10-08 12:22

> [...]
> TV-2: Gare du Nord
> Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Hej Mads.

Det var sådan lige hvad jeg kunne komme i tanker om

Danica - Intercity ( toget er på vej )
Slåbrock band - Min ligtorn
Jim Reeves - A railroad bum
Jim Reeves - The wreck of the number nine
The Monkees - Last train to Clarksville
Brdr Olsen - The Vienna express
Johnny Cash - Blue train
Johnny Cash - I heard that lonesome whistle
Johnny Cash - The wreck of the old '97
The Move - Wave your flag and stop the train
Charley Pride - When the trains come in
Shocking blue - Never marry a railroad man
The Seekers - Morningtown ride
The Seekers - Rattler

M.V.H....Benny..

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 31-10-08 14:14

Mads Pedersen wrote:
> Hej
>
> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i
> bred forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller
> decideret omhandlende tog/togrejser).

Allan Olsen: I statsministerens undergrund.

"og jeg er fuldstændig ligeglad
det pisser ned og min knallert er flad
så få da armene ned Anders Fogh
det er trods alt kun et lille futtog"

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-08 14:52

> [...]
> TV-2: Gare du Nord
> Poul Krebs: På en kaj i Kalundborg
>
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Springsteen med "Downbound Train"
Elton John med "This Train Don't Stop There Anymore"
Soul Asylum med "Runaway Train"
Albert Hammond med "I'm A Train"
Toto med "Gypsy Train"
Holly Johnson med "Love Train"
George Michael med "Cars And Trains"
George Harrison med "Night Train To Memphis"
Jimi Hendrix med "Hear My Train A Coming"
Cat Stevens med "Peace Train"
Ozzy Osborne med "Crazy Train"
Osv osv (sikkert maaange flere endnu )

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Max

Dato : 31-10-08 15:18

Hej Mads

> I min egen samling kunne jeg finde følgende

Johnny Cash lavede jo en hel LP der hedder
Ride This Train som fortæller en lang historie.

Johnny Cash- Ride This Train Medley
http://www.youtube.com/watch?v=TPKaYlFc-d4

--
Mvh Max

Fra : Karsten Vinding

Dato : 31-10-08 15:37

TV-2 (Steffen Brandt) har skrevet endnu et par sange der foregår om bord
på tog:

September 85

Læn dem ud

Desuden er der også nogen der foregår på togstationer og på togfærger:

Kalundborgbåden

Skanderborg station

Randers station

Jeg ved der er flere, men kan selvfølgelig ikke lige komme på dem.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-08 17:51

Honky tonk train blues (Keith Emerson)

Jeg har engang for MANGE år siden oplevet Fessors Big City Band spille
den i næste en time. Der var ikke et øje tørt

http://www.youtube.com/watch?v=xMTG_dPFe7w

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-08 21:38

-var der andre end mig, der kunne høre skinnestødene ?

Bo //

Fra : -=JF=-

Dato : 31-10-08 18:38

Mads Pedersen skrev:

> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

The Monkeys - Last train to Clarksville.
http://www.youtube.com/watch?v=1ISEV3evXwc

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 31-10-08 12:26

Mads Pedersen

> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog

Dionne Warwick, "Trains and Boats and Planes".

Marquis de Sade, "Nattog".

Fra : Ove

Dato : 31-10-08 22:43

> [...]

> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i
> bred forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller

Lad os tage nogle klassikere

Lonnie Donnegan "Rock Island Line" http://www.youtube.com/watch?v=K_aIQ1
_sAVg

Aerosmith: "Train kept a Rollin" http://www.youtube.com/watch?v=2kwctaceDxQ

Saxon : "Princess of the night" http://www.youtube.com/watch?v=RdVxQRkFy_Q

Fra : Tom Larsen

Dato : 31-10-08 23:56

********snip**********
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

"On the Atchison, Topeka and the Santa Fe", blandt andet sunget af Judy
Garland i filmen "The Harvey Girls".

Tom

Fra : Tom Larsen

Dato : 01-11-08 00:19

Utroligt hvad der dukker op når man først begynder at tænke i de baner.

Gruppen Midnight Sun lavede et nummer der hed "Kul på". Omkvædet var noget a
la:
"Vi har ingen bremser, med udsyn er det småt,
men bare hjulene ruller skal det nok bli'e godt"

Klassisk dansk rock - ved ikke lige om den holde til et genhør.

Tom

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-11-08 09:35

Tom Larsen wrote:
> [...]
> men bare hjulene ruller skal det nok bli'e godt"
>
> Klassisk dansk rock - ved ikke lige om den holde til et genhør.

Den handler i hvert fald ikke om tog.

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-08 10:31

Per Vadmand skrev:

> Den handler i hvert fald ikke om tog.

Jo jo. Det drejede sig om et tog der næsten var kørt og som det
gjaldt om at springe på i en fart.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-11-08 11:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jo jo. Det drejede sig om et tog der næsten var kørt og
> som det gjaldt om at springe på i en fart.

Ja, det var en sang mod EF.
Bent Hesselmans tekst begynder således:

Europaexpressen er klar til start
Hilmar og Egone si'r "Alle får det rart"
det rykker i vognen, nu går det løs [...]

Her er et link hvor hele teksten er med (nederst):
<
http://dvm.nu/hierarchy/periodical/mm/1973/02/?show=data/periodical/d/0/5/1973_02_03.tkl&type=periodical

--
Herluf ·

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 01-11-08 00:42

Mads Pedersen wrote:

> Jeg kom til at tænke på, hvilke sange der egentlig er lavet om tog (i bred
> forstand - d.v.s. enten med ordet tog/train i teksten eller decideret
> omhandlende tog/togrejser).
[SNIP]
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

C.V. Jørgensen: Verden fra mit vindue.

/Henrik
(sætter Followup-To dk.kultur.musik)

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 11:06

Mads Pedersen wrote:

> [...]
> decideret omhandlende tog/togrejser).
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Din liste du skriver, er jo menneske-musik, men i emnelinje skriver du
tog-musik. Hvad mener du egentlig?

Rigtig tog-musik kunne man opleve i gamle dage inden man gik over til
overbygningskonstruktioner med sammensvejste skinner. Her dannede
klangen af hjulenes slag mod skinnestødende den rytmiske bund for
musikken, akkompagneret af de mange andre lyde: Flangernes hvinen mod
den ydre skinne i kurver, trævognkassernes knirken, dampslagene fra
lokomotivet, de skurrende lyde fra bremserne, syden af damp og kondensat
fra dampvarnesystemet og mange andre.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Holst

Dato : 01-11-08 11:16

Erik Olsen wrote:

> Din liste du skriver, er jo menneske-musik, men i emnelinje skriver du
> tog-musik. Hvad mener du egentlig?

Hvis du læser hans første tre linjer i indlægget og ikke blot emnelinje,
vil du se en præcisering af, hvad 'togmusik' dækker over i denne
forbindelse.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 11:30

Holst wrote:

> Hvis du læser hans første tre linjer i indlægget og ikke blot
> emnelinje, vil du se en præcisering af, hvad 'togmusik' dækker over i
> denne forbindelse.

Jeg illustrerede blot at jeg opfatter tog-musik som noget helt andet end
menneskeskabt musik. De fremgik tydeligt af den efterfølgende del af mit
indlæg.

Fra : Holst

Dato : 01-11-08 11:33

Erik Olsen wrote:

> Jeg illustrerede blot at jeg opfatter tog-musik som noget helt andet end
> menneskeskabt musik. De fremgik tydeligt af den efterfølgende del af mit
> indlæg.

Ja, det var ganske tydeligt.

Men med dit spørgsmål: "Hvad mener du egentlig?" tydede det jo kraftigt
på, at du ikke forstod, hvad Mads mente.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-08 11:38

Holst wrote:

> Men med dit spørgsmål: "Hvad mener du egentlig?" tydede det jo
> kraftigt på, at du ikke forstod, hvad Mads mente.

Er du aldrig før stødt på et retorisk spørgsmål?

Fra : Mads Pedersen

Dato : 02-11-08 17:30

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Er du aldrig før stødt på et retorisk spørgsmål?

Indledningsvis fattede jeg ikke en bjælde, men da jeg så læste længere nede,
fangede jeg den - og gav Erik fuldstændig ret
Mindes selv en tur med toget fra Vilnius til Warszawa i '95, hvor der ganske
vist ikke var hverken damp eller trævogne, men skinnestødene var der -
sammen med en hærdebred, kvindelig hviderussisk grænsevagt, tre fulde
polakker, et par emsige toldere, et utal af andre emsige grænsevagter (for
hver gang vi rendte ind i en ny, sagde vi til os selv, at _nu_ kunne
kasketskyggen da umuligt findes større - for kort tid efter at blive
klogere...), men det er nu en helt anden historie, som jeg da hjertens gerne
skal berette, men så bliver det vist i en "rejse-gruppe."

For nu at vende tilbage til Eriks beskrivelse af "rigtig" jernbanemusik, så
må jeg tilstå, at jeg da ligefrem blev en lille smule rørt over
beskrivelsen, på trods af, at jeg slet ikke er gammel nok til nogensinde at
have oplevet nogle af tingene i daglig drift (som sagt altså lige på nær
skinnestødene i Hviderusland)

Mvh Mads

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-11-08 12:40

Erik Olsen skrev bl.a.:

> [...]
> dampslagene fra lokomotivet, de skurrende lyde fra
> bremserne, syden af damp og kondensat fra

Ja, *det* er musik. Jeg vil lige tilføje et lokomotiv, som
også kan lave musik. Nemlig litra MY. Det vil jeg kalde
"jernbanens Stravinskij". Jeg har en cd med lyde fra disse
GM/Nohab-maskiner. Sådan en MY kan få vibreret tårerne
frem i øjnene. Jeg var med på MY 1101's 50 års jubilæumstur
fra Hellerup til Helsingør 7. februar 2004. Den lavede en
"fed koncert" hele vejen.

--
Herluf :·)

Fra : Kjeld

Dato : 01-11-08 13:56

> [...]
> frem i øjnene. Jeg var med på MY 1101's 50 års jubilæumstur
> fra Hellerup til Helsingør 7. februar 2004. Den lavede en

Den bedste del af den koncert kom da vi kørte gennem 'røret'... Lige før
perronen på Nørreport fik 1101 lige stilling 8... MAND et BRØL det gav, og
dem der stod og ventede, gloede så det kunne blive til noget... )

Mvh MY fan Kjeld

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-11-08 14:19

Kjeld wrote:
> [...]
> før perronen på Nørreport fik 1101 lige stilling 8... MAND et BRØL
> det gav, og dem der stod og ventede, gloede så det kunne blive til

Men ingen af den "musik" overgår lyden af et damplokomitiv, når man stod på
Langeliniebroen, og det tøffede ind under, og man så kæmpede sig igennem
trafik og dampskyer for at stå lige det rigtige sted, når det kom ud på den
anden side.

Det er nok 50 år siden jeg oplevede det, men jeg kan mærke både lugten,
lyden og fornemmelsen i fødderne den dag i dag.

Per V

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 20:44

"Kjeld" <kjeld22@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Den bedste del af den koncert kom da vi kørte gennem 'røret'... Lige før
> perronen på Nørreport fik 1101 lige stilling 8... MAND et BRØL det gav, og
> dem der stod og ventede, gloede så det kunne blive til noget... )

Så skulle du høre turen gennem 'det store rør' i Storebælt.

-Joachim

Fra : Kjeld

Dato : 03-11-08 22:51

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i en meddelelse

> "Kjeld" <kjeld22@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Så skulle du høre turen gennem 'det store rør' i Storebælt.
>
> -Joachim

Ja tak, meget gerne...

Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 23:46

> Ja tak, meget gerne...
>
> Kjeld

Ok, jeg skal forsøge at optage det næste gang jeg har mulighed for det. Jeg
vil dog sige, at det ikke lyder særlig godt "live"...jeg vil betegne det som
ufattelig larm...

-Joachim

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-11-08 23:48

Kjeld skrev:

> Den bedste del af den koncert kom da vi k�rte gennem 'r�ret'... Lige f�r
> perronen p� N�rreport fik 1101 lige stilling 8... MAND et BR�L det gav, og
> dem der stod og ventede, gloede s� det kunne blive til noget... )

Og her er en lidt morgensur MZ1439 der starter.

http://www.youtube.com/watch?v=5WBeqicbxZQ

Hilsen Kim

Fra : Morten

Dato : 05-11-08 11:51

"Mads Pedersen"
> ...men der er jo helt sikkert mange, mange flere. Har I nogle bud?

Hvis man er til country, så er (var) Boxcar Willie en nærmest uudtømmelig
leverandør af tog-sange :) Gad vide hvordan han fik sit navn.

Last Train to Heaven (on Rails of Solid Gold)
Big Freight Train Carry Me Home
I Love the Sound of a Whistle

og et hav af mange andre, ovenstående var hvad jeg lige havde på den indre
harddisk. På amazon kan du købe at album kun med tog-sange af ham.

Mvh
Morten

Fra : Bigboy \(Paulo Thrig~

Dato : 06-11-08 00:55

> [...]
> Mvh Mads
>
> ---
>
> Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Kunne ikke lige se om der er nogen der har denne her med:
Anne Linnet - Nattog til Venus

Mvh.
Paulo Thrige