Derfor køber jeg ikke DRM-beskyttet musik
Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 26-10-08 12:03

Jeg har sendt følgende til den online-musikbutik, jeg plejer at købe
musikfiler hos. Som det sikkert indirekte fremgår, holder jeg mig til
mp3-formatet og ærgrer mig over, at ikke alt er til salg i dét format.

----------------------------------

Jeg køber ikke DRM-beskyttet musik. DRM-beskyttelsen giver mig nemlig INGEN
fordele som forbruger, men KUN ulemper:

- Jeg kan ikke spille det på de platforme, jeg ønsker (mine Linux-computere
og min internetradiomodtager). Kun min mp3-afspiller kan håndtere det, og
jeg skal oven i købet låse de DRM-beskyttede musikfiler op med Windows
Media Player på en Windows-maskine, inden jeg kopierer dem over på min
mp3-afspiller.

- Jeg kan kun kopiere et DRM-beskyttet musiknummer over på min mp3-afspiller
et vist antal gange. Selv om dette antal gange måtte være 100, finder jeg
det uacceptabelt, at denne begrænsning overhovedet er der, når jeg først
har købt og betalt nummeret.

- Min nuværende mp3-afspiller er en Creative, men den næste bliver måske en
iPod - og dén kan ikke spille jeres DRM-beskyttede musik.

- I bedste fald skal jeg også bruge en Windows-maskine, hvis jeg vil ophæve
DRM-beskyttelsen. Og det er i det hele taget for besværligt at ophæve den.

For eksempel er der kommet to nye numre med Sam Sparro og ét med Anastacia,
som jeg godt kunne tænke mig at have i mit musikbibliotek.
Download-versionen af dem er imidlertid DRM-beskyttede.

Så er der den mulighed at købe numrene på fysiske cd'er. For de tre nævnte
numres vedkommende er de imidlertid de eneste numre, jeg synes om på de
pågældende cd'er. Og jeg køber altså IKKE en hel cd, hvis jeg kun kan lide
ét eller to numre på den.

Resultat: I går glip af at sælge mig tre numre, og jeg går glip af at have
de tre numre i mit musikbibliotek. Det må dog være bedre for jer at sælge
tre numre end IKKE at sælge 23.

Jeg ved, at det er pladeselskaberne og ikke jer, der bestemmer, om deres
digitale musik skal være DRM-beskyttet eller ej. Derfor opfordrer jeg jer
til at sende mine synspunkter videre til de pladeselskaber, der stadig
insisterer på at beskytte deres musik med DRM.