Inspiration: Andebryst med kardemommeæbler~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-11-08 20:30

Kære gruppe!

Det er egentlig lidt pudsigt, at det er et år siden, jeg sådan rigtig
kom i gang med at dokumentere mine opskrifter med billeder og ord.

Dengang skrev jeg om confit de canard og syrlige madæbler. Så det er
oplagt at lægge november for med en opskrift på andebryst med syrlige
madæbler -- sødet med mørk sukker og krydret lidt juleagtigt.

Juniorine og jeg var alene hjemme, så det skulle ikke være kompliceret
og tidskrævende. Kartoflerne kom i ovnen ved lav temperatur og kunne
stå og passe sig selv i en smule andefedt og økologisk smør.
Andebrysttet blev skåret i firkanter på skindsiden og krydret med salt
i ca. et par timer inden tilberedning. Æblerne -- gode, syrelig
madæbler -- blev vendt med hvidvin, en anelse mørk sukker, kardemomme,
allehånde og keralapeber og bagte med sammen med kartoflerne. Rødløg
blev skivet fint og svitset først i en anelse andefedt sammen med
frisk timian og et fed hvidløg. Efterfølgende blev løgene glaseret i
først lidt rødvin, dernæst en god sjat hjemmelavet hyldebærsaft.
Glacen af løgafkog, rødvin, hyldebærsaft tjener som en fin, enkel
sauce, hvis frugtige toner går godt sammen med andekødet

Opskrift og billeder her:

http://bergholt.net/andebryst_kardemommeaebler_loeg.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej: Kamsteg og
rodfrugter -- eller annanas og valrhona)