Whiskysauce
Fra : Bent Bjerre

Dato : 04-11-08 20:20

Jeg skal, som tidligere nævnt, have et par gæster på lørdag. Nu er der styr
på forretten, men så er der lige et spørgsmål angående whiskysaucen til
hovedretten. Jeg har fundet nedenstående opskrift, men jeg vil helst
tilbringe så kort tid som muligt i køkkenet når gæsterne er ankommet. Derfor
kunne jeg godt tænke mig at lave saucen inden gæsterne kommer og så
genopvarme den inden hovedretten. Men kan man det uden at forringe saucen?

På forhånd tak
Bent

1/4 l piskefløde
sukker, salt og peber
2 spsk whisky
100 g smør
2 tsk rosmarin
1 lille ds. tomatpuré

Smør og tomatpuré røres sammen før de øvrige dele tilsættes. Simrer i 5 min.

Fra : Heidi

Dato : 05-11-08 18:01

Bent Bjerre wrote:
> [...]
> 2 tsk rosmarin
> 1 lille ds. tomatpuré
>
> Smør og tomatpuré røres sammen før de øvrige dele tilsættes. Simrer i

Rent bortset fra at jeg vil mene du sagtens kan undvære smørret, så tror
jeg absolut ikke der er nogen problemer i at lave den på forhånd og
genopvarme den.

--
Heidi

Fra : Hauge

Dato : 05-11-08 18:08

Hej
Heidi wrote:
> Rent bortset fra at jeg vil mene du sagtens kan undvære smørret, så
> tror jeg absolut ikke der er nogen problemer i at lave den på forhånd
> og genopvarme den.

Vi er helt enige, laver den selv efter ca. samme opskrift dog uden smør, og
den er god, og kan sagtens genopvarmes.

Mvh Hauge

Fra : Bent Bjerre

Dato : 05-11-08 19:25

> Hej
>
> Vi er helt enige, laver den selv efter ca. samme opskrift dog uden smør,
> og den er god, og kan sagtens genopvarmes.
>
> Mvh Hauge

Takker for svarene, specielt det med at at jeg ikke behøver at bruge 100 g
smør i opskriften. Jeg er normalt glad for smør, men synes det virker lidt
voldsomt med så meget smør.

Hilsen
Bent

Fra : Hauge

Dato : 05-11-08 18:10

Hej
Bent Bjerre wrote:
> 2 tsk rosmarin

Jeg plejer at pulverisere rosmarinen i en kaffekværn, da der er mange der
ikke kan li' det helt.

Mvh Hauge

Fra : Ralph

Dato : 05-11-08 18:27

"Bent Bjerre" <bhb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> genopvarme den inden hovedretten. Men kan man det uden at forringe saucen?

DET er vel en smagssag, men det koster under en tyver at lave sovsen, så lav
en portion nu (eller en halv) smag på det, varm det op imorgen og smag
igen - jeg synes egentlig mange supper, sovser, sammenkogte retter bliver
bedre dagen efter.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 05-11-08 20:10

"Bent Bjerre" wrote:

>hovedretten.

Ja, det kunne være en god hjælp, hvis man vidste hvad den vil være.
Med henvisning til sovsens oprindelse, vil jeg gå ud fra, at det er
bøffer af Skotsk højlandskvæg.

>Derfor
>kunne jeg godt tænke mig at lave saucen inden gæsterne kommer og så
>genopvarme den inden hovedretten. Men kan man det uden at forringe saucen?

En sovs med tomat vinder i velsmag ved lang tids simring (ikke
kogning). En 'holde varm'-funktion er velegnet; den findes i
riskogere, hvis dine kogeplader eller ovn ikke kan reguleres langt nok
ned.

Tilsmagningen kan så deles i to, så den endelige foregår en timestid
før spisetid. Det er jo blot en spsk. whisky og en teske _friskt_
rosmarin.

>100 g smør

Der findes mange opskrifter med meget smør. Det er som regel påståede
kopier fra "Jensens Bøfhus". Og opskrifterne er vidt forskellige.
Meget interessant - nix. Drop dem. Disse sovser skiller nemt, og det
er ikke smart, når gæsterne sidder og venter.

Tilbage er der to typer opskrifter, med tomatpuré og med BBQ-sovs.
Whiskyen kan i alle tilfælde være af billigste slags, da nuancerne
alligevel går tabt. Selv kendere er enige i dette.
Mængden af whisky til 4 personer går fra 2 spsk. til 3 dl. Selv om
meget af spritten fordamper, bør man, smagsmæssigt, nok holde sig i
den lave ende.
Rosmarinen skal være helt frisk, og hakkes let før tilsætning. Det er
nemt med en kniv, hvor skæret er buet.
Det er en nødløsning at bruge den tørrede. En teske friske, hakkede
svarer ca til en lille spsk. tørrede.

Med tomatpuré: Det er den klassiske her i DK. Den er mild og god.
Her har de fleste opskrifter den fejl, at de mangler syre.
Tilsæt en spsk. god eddike, eller 70 gram tomatketchup af billigste
slags. Den billige ketchup indeholder dels en anderledes tomatsmag (og
det er jo godt), dels det nødvendige eddike og sukker.
De nye Øko-udgaver med extra tomat smager faktisk af tomat, og kan
varmt anbefales. Her skal man så tilsætte en teske god eddike og en
teske sukker.

Opskrift:
1 lille ds. tomatpuré (70 gram). Brug den tomme dåse som målebæger for
70 gram billig tomatketchup.
   Hvis Øko-type, tilsæt eddike og sukker som beskrevet.
2,5 dl. piskefløde.
2 teske frisk, hakket rosmarin, eller 2 spsk. tørret.
Simrer let i nogle minutter.
2-3 spsk. slave-whisky tilsættes
Simrer let i nogle minutter.
Tilsmag med lidt salt og peber.
Låg på, og hold varm, ikke koge, og tilsmag med 1 spsk. whvisky og
lidt rosmarin kort før servering.

Med BBQ-sovs: Det er den legendariske whiskey-sovs fra Skotland. Den
er noget mere krydret, og foretrukket af kendere, men nok ikke så
børnevenlig.
Herhjemme bruges den (af nød) som regel Santa Marie BBQ-sovs. Der er
lidt strid om mængden af BBQ-sovsen, fra en halv til en hel flaske. Så
er du advaret!

Opskrift:
0,5 dl whisky opvarmes med
2 dl BarBeQ-sovs og
3,5 dl Fløde. Simrer i få min., og tilsættes:
2 teske frisk rosmarin. Simrer herefter under låg.

Whiskysovs bør nydes i store mængder, så lav rigeligt. Ovenstående
opskrifter er til fire småtspisende personer.

m.v.h. Emil

Fra : Bent Bjerre

Dato : 06-11-08 19:41

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, det kunne være en god hjælp, hvis man vidste hvad den vil være.
> Med henvisning til sovsens oprindelse, vil jeg gå ud fra, at det er
> bøffer af Skotsk højlandskvæg.

Skotsk højlandskvæg bliver det sandsynligvis ikke, men ellers har du gættet
rigtigt. Det bliver et par at slagterens gode bøffer til grillen. Jeg satser
på entrecote, men hvis slagteren har et bedre forslag er jeg åben for ideér

> [...]
> 2 dl BarBeQ-sovs og
> 3,5 dl Fløde. Simrer i få min., og tilsættes:
> 2 teske frisk rosmarin. Simrer herefter under låg.

Ovenstående BBQ-sauce lyder lækker, så det kan være den kommer på bordet i
stedet for whiskysaucen på lørdag

Hilsen
Bent

Fra : Emil

Dato : 06-11-08 22:30

"Bent Bjerre" wrote:

> [...]
>på entrecote, men hvis slagteren har et bedre forslag er jeg åben for ideér

Det var nu kold statestik, for hovedparten af retter med whiskysovs er
med oksebøffer eller andet oksekød.

Men whiskysovs med tomatperé kan fint fungere sammen med fisk og fugl,
hvis rosmarinen udskiftes med andet krydderi. Div. forslag lyder:

Kogt fisk: Dild (en smule fransk esdragon; pynt med karse)
Stegt fisk: Dild, fransk esdragon, purløg (citronsaft)
Kogt fugl: fransk esdragon, persille (charlotteløg)
o.s.v. med de klassiske krydderier.
Man skal ikke være bange for at eksperimentere - når man altså _ikke_
har gæster

Du nævner grillen. Kigger man på 'de hemmelige' opskrifter på marinade
til grillede bøffer, kan de, stort set, sammenfattes som en whiskysovs
uden rosmarin (og uden ketchup) med med en spsk. honning og to teske
sennep. Pensles før, under og efter grillningen - ingen yderligere
sovs. Det gælder begge de opskrifter jeg bragte.
Jeg har ingen personlige erfaringer, så her må grill-folket tage over.

>Ovenstående BBQ-sauce lyder lækker, så det kan være den kommer på bordet i
>stedet for whiskysaucen på lørdag

Det vil også være mit valg, og det er den mest autentiske whiskysovs
til oksekød. Og så er den nem.

God appetit.

m.v.h. Emil

Fra : Steen F.

Dato : 06-11-08 15:52

Bent Bjerre wrote:
> [...]
> 2 tsk rosmarin
> 1 lille ds. tomatpuré
>
> Smør og tomatpuré røres sammen før de øvrige dele tilsættes. Simrer i

Er der noget galt med Jensens Whiskysauce? Jeg synes den er let at lave med
fløde og smager fint.

Fra : Hauge

Dato : 06-11-08 16:15

Steen F. wrote:
> Er der noget galt med Jensens Whiskysauce?

Sikkert prisen.. I hvert fald i forhold til hvad man får for pengene.

> Jeg synes den er let at
> lave med fløde og smager fint.

Joeh, flaskesnask og fløde, det kan alle da lave. Pizza i papæsker er også
nemme, og smager også fint, hvis man ikke er så kritisk.

Mvh Hauge

Fra : Steen F.

Dato : 07-11-08 02:15

Hauge wrote:
> Sikkert prisen.. I hvert fald i forhold til hvad man får for pengene.

Jeg har aldrig smagt whiskysauce der er hjemmelavet fra bunden.

> Joeh, flaskesnask og fløde, det kan alle da lave. Pizza i papæsker er
> også nemme, og smager også fint, hvis man ikke er så kritisk.

Hvis du mener frostpizza, så er jeg også stået af. Men jeg kan til gengæld
ikke lave en ligeså god pizza som det lokale italienske pizzaria. Jeg har
ellers prøvet. Bunden og osten bliver bare aldrig helt rigtig. Det smager
ikke af noget.

/Steen