Svineskank
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 04-11-08 13:17

Har lige været i Budapest, hvor vi på en lille lokal restaurant, hvor
lokalbefolkningen spiser, fik en delikat tilberedt svineskank.
Yderst sprødt svær, inderst mørt, aromatisk velsmagende kød - omkring de
store knogler.
Hvordan laver man noget sådant?
Måske er skanken marineret på en eller anden måde, men hvordan kan sværet
blive sprødt? Hvordan kan retten være tilberedret?
Evt. vidende bedes forklare!
Mvh
Aksel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-11-08 13:28

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
> Måske er skanken marineret på en eller anden måde, men hvordan kan sværet
> blive sprødt? Hvordan kan retten være tilberedret?

Svineskank er bestemt en - ufortjent - overset udskæring. Vi plejer
såmænd bare at ridse den, gnide den med salt og stikke stumper af
laurbærblade i ridserne (ligesom men gør med en flæskesteg.) Dernæst
stiller vi den på højkant i en bradepande og steger den i ovnen.

Ebbe

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 04-11-08 14:44

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ridserne (ligesom men gør med en flæskesteg.) Dernæst stiller vi den på
> højkant i en bradepande og steger den i ovnen.

Hej Ebbe!
Glad for at høre, at du også synes om svineskank. Min facination af retten
må ligge i tilberedningen.
Du nævner laurbærblade, som jeg kender godt, og som giver en mere pikant,
lidt skarp aroma. Det vi fik havde en blød, fyldig aroma, som jeg ikke kan
helt kan identificere. Håber, at andre kan byde ind.
Mvh
Aksel

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-11-08 16:29

On Tue, 4 Nov 2008 13:17:26 +0100, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lokalbefolkningen spiser, fik en delikat tilberedt svineskank.
>Yderst sprødt svær, inderst mørt, aromatisk velsmagende kød - omkring de

Her er et bud, selv om krydringen nok på ingen måde bliver som den, I
har oplevet i Budapest (for her er inspirationen spanks), men
beskrivelsen af kødets struktur og den sprøde svær kan nemt opnås ved
langtidsstegning og efterfølgende bruning under grill.

http://www.bergholt.net/svineskank_braiseret_i_cava_med_fennikelsalat_peberpiment_og_asparges_kartofler_fra_samsoe.html

Sværen bliver sprød lige som på en flæskesteg.

Marinade/braiseringslage kan gøres mere vinteragtig ved at bruge
rødvin og kraftigere urter (fx timian, bredbladet persille,
allehånde).

Svineskank egner sig også fortrinlingt til svinerillette. Forslag til
opskrift her:
http://www.bergholt.net/svinerillete_friteret_persille_ristet_broed_balsamicoglace.html

Men lad os høre om dine resultater, når du får fat i en svineskank,
som er en stærkt overset udskæring med fornem smagskoncentration, men
den kræver noget af tilberederen.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 04-11-08 16:58

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men lad os høre om dine resultater, når du får fat i en svineskank,
> som er en stærkt overset udskæring med fornem smagskoncentration, men

Hej Kasper!
Mange tak for din reaktion på min bøn om inspiration og hjælp til
fremstilling af svineskank.
Dine opskrifter lyder virkelig godt - for pokker, hvor lyder det godt.
Glæder mig til at eksperimentere, men svineskank er ikke det, der falder
mest i øjnene, når man kikker ned i supermarkedernes kummefrysere. Men vi
skal nu nok få fat i nogle stykker.
Mvh
Aksel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-11-08 11:49

Aksel Pedersen wrote:

> Glæder mig til at eksperimentere, men svineskank er ikke det, der falder
> mest i øjnene, når man kikker ned i supermarkedernes kummefrysere. Men vi
> skal nu nok få fat i nogle stykker.

Allegården <http://www.allegaardenskylling.dk> har dem, varenummer 3870.
Deres kyllinger er osse rigtig gode.

Ebbe

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 05-11-08 17:36

> [...]

> Men lad os høre om dine resultater, når du får fat i en svineskank,
> som er en stærkt overset udskæring med fornem smagskoncentration, men

Jeg har studeret din vejledning til "svineskank" . Den er - tror jeg -
avanceret med anvendelse af mange ingredienser, som det nok vil blive lidt
besværligt at få fat i, men det er sikkert heller ikke nødvendigt med det
hele.
Den lille billige restaurant i Budapest, hvor vi fik svineskank, er meget
beskeden og folkelig, men med stor kapacitet, Jeg gætter på, at
tilberedningen var tilsvarende ukompliceret - noget med store gryder,
håndfulde af rimeligt få ingredienser - og så en god portion know how og
rutine.
Men det smagte f.....e godt.
Mvh
Aksel

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-11-08 11:33

On Wed, 5 Nov 2008 17:36:18 +0100, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>besværligt at få fat i, men det er sikkert heller ikke nødvendigt med det

Nej, der kan bare vælges til og fra. Tilberedelsesmetoden er den
vigtigste. Langtidsstegning ved lav temperatur (i lidt væske) (eller
intervalstegning ved højere temperaturer) og senere grillning for at
få sværen sprød.

Min far kan godt li' traditionel flæskesteg, så jeg lavede en kamsteg
sidst, han var på besøg -- men med intervalstegning som stegeprincip.
Den blev dæleme god. Opskrift & billeder følger snart...

> [...]
>tilberedningen var tilsvarende ukompliceret - noget med store gryder,
>håndfulde af rimeligt få ingredienser - og så en god portion know how og

Det lyder rigtigt.

>Men det smagte f.....e godt.

God fornøjelse med at genskabe bare noget af smagen. Men det er jo
ofte sådan med ferieminder om en specifik ret, at de kan være ret
svære at slå. Jeg tror mange kender fornemmelse af at sidde med en
vin, man smagte on location -- men nu i glasset i DK -- og det er bare
ikke det samme.

I går i Kvickly lå der en fin svineskank -- fersk -- på omkring 2
kilo. Det svinger lidt, om de har det synes jeg.

---
Mvh.
Kaper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- illustrerede
opskrifter & vine, der matcher)

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-11-08 17:42

> [...]

Nu er det lykkedes mig at få et par svineskanke.
Jeg agter at bruge din opskrift på den ene - og så se, hvordan det falder
ud.
Men jeg har også fået den - måske vanvittige - tanke at prøve med først at
koge den anden skank en halv times tid i en urtebouillon, og så sætte den i
ovnen.
Men lad os nu se.
Mvh
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-11-08 20:14

In news:2eaac$492ad93f$551828b3$598@news.arrownet.dk,
Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> typed:

> [...]
> Men jeg har også fået den - måske vanvittige - tanke at prøve med
> først at koge den anden skank en halv times tid i en urtebouillon, og

Hvis alt andet glipper, kan du gøre lige som jeg. Jeg har idag lavet
julesylte (mums) af 2 skanke. Det har jeg gjort i flere år, siden jeg gik
væk fra grisehoved fordi jeg syntes at det var lige en tand for fedt. Skanke
giver en fortræffelig sylte.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats