Achtung hjemmesyrnere!
Fra : Linde

Dato : 03-11-08 22:25

Hej

Jeg var sekunder fra at bestille en gærkrukke fra hjemmeproduktion, indtil
jeg så at hendes 5-liters vejer 20 kilo...en lidt voldsom tara når den skal
med post danmark. Det er fordi, jeg vil prøve at lave en dynge surkål, så
jeg er på jagt efter en passende beholder. MEN, så fandt jeg en opskrift på
havenyt, hvor der bl. a. står følgende:

"Kram kålen med salt og krydderier. Kom det hele i syltetøjsglas med
patentlåg og gummiring. Stil krukken varmt, dvs. stuetemperatur, i et par
dage, og så skal den stå et køligt sted og gære færdigt"

Fint nok. Men den mælkesyregæring jeg kender til foregår under udvikling af
CO2...at lukke et boblende glas med patentlåg og gummipakning kan da umuligt
være sagen?? Nogle garvede surkålsfetichister derude der kan kaste lys over
dette?

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-11-08 22:32

Linde skrev:

> Fint nok. Men den mælkesyregæring jeg kender til foregår under
> udvikling af CO2...at lukke et boblende glas med patentlåg og
> gummipakning kan da umuligt være sagen?

Jeg mælkesyregærer sædvanligvis en blanding af gulerødder og grønne
peberfrugter, og det giver en voldsom udvikling af kuldioxyd, men jeg
har et par gange lavet surkål selv, og begge gange har jeg været i
tvivl om hvorvidt processen overhovedet kom i gang - så lidt boblede
det. Så måske er det ok med patentlåg og gummipakning når man vil
lave surkål (men det ville helt bestemt ikke fungere med blandingen
af gulerødder og peber). Om ikke andet kan man vel linde lidt på
låget engang imellem.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 03-11-08 22:43

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lave surkål (men det ville helt bestemt ikke fungere med blandingen
> af gulerødder og peber). Om ikke andet kan man vel linde lidt på

Hm, ja der kan vel være forskellige forhold mellem kraftigt CO2 dannende
bakterier i de to slags grøntsager. Det lyder bare mystisk, at patentlåg med
gummipakning skulle være i stand til at slippe CO2 ud, men ikke luft
ind...bliver den først trykket ud kryber den vel ikke bare ind igen? Ja, og
slet ikke med dine gulerødder, så ville den jo være revet i laser!

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-11-08 22:59

Linde skrev:

> Hm, ja der kan vel være forskellige forhold mellem kraftigt CO2
> dannende bakterier i de to slags grøntsager.

Det er mere lettilgængelige kulhydrater i både gulerødder og peber-
frugter, end i kålblade, og arealet af snitfladerne er givetvis
større i førstnævnte - det tror jeg er de mest betydende faktorer
mht. forskellen i gasudvikling.

> Det lyder bare mystisk, at patentlåg med gummipakning skulle være
> i stand til at slippe CO2 ud, men ikke luft ind...

Forudsat at der er et lille, men konstant overtryk i beholderen, kan
jeg godt forestille mig at CO2 kan sive langsomt ud, men at ilt (det
er vel fortrinsvis ilt man vil undgå) ikke diffunderer 'mod strømmen'.

> Ja, og slet ikke med dine gulerødder, så ville den jo være revet
> i laser!

Jeg bruger faktisk høje patentglas (1-2 L) når jeg mælkesyregærer
grøntsager, men så lukker jeg osse overtrykket ud 1-flere gange
dagligt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 03-11-08 22:45

> [...]
> lave surkål (men det ville helt bestemt ikke fungere med blandingen
> af gulerødder og peber). Om ikke andet kan man vel linde lidt på

Hvad mener du om en 5 liters plasticspand som beholder, er den for
"slatten"? I låget kunne jeg sætte en gærlås.

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-11-08 22:51

Linde skrev:

> Hvad mener du om en 5 liters plasticspand som beholder, er
> den for "slatten"? I låget kunne jeg sætte en gærlås.

En plastikspand med gærlås vil være meget velegnet, tror jeg, ikke
mindst pga. gærlåsen (jeg ville selv foretrække et andet materiale
end plast, men kan godt se at hvis vi taler om rummål på 5+ L, er
der nogle praktiske begrænsninger).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 03-11-08 23:00

> [...]
> mindst pga. gærlåsen (jeg ville selv foretrække et andet materiale
> end plast, men kan godt se at hvis vi taler om rummål på 5+ L, er

Jow, nu er det jo ikke fordi jeg skal overvintre på surkål, men netop med
kål virker det fornuftigt at lave en stor dynge...hvad nu hvis det bliver
godt!

Men tak for hints. Jeg "eksporterer" et par spande og låg fra job ved
lejlighed.

Mvh
Linde

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-08 15:28

> [...]
> peberfrugter, og det giver en voldsom udvikling af kuldioxyd, men jeg
> har et par gange lavet surkål selv, og begge gange har jeg været i

Glimrende. Så er det jo lige dig jeg kan spørge om hvordan hjemmelavet
surkål bliver.
Jeg har nemlig smagt surkål nogen gange i Prag og denne kål smagte rigtigt
godt med tilpas syrlighed.
Jeg har så prøvet at købe noget weinkraut i Føtex samt noget økologisk
surkål i en helseforretning.
Begge dele var meget sure,uspiseligt vil jeg sige, og jeg synes ikke det
fungerer godt at komme sukker i.
Spørgsmålet er så om du har smagt noget færdiglavet til sammenligning med
dit eget?

Mvh, Steen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-11-08 17:23

Steen Jakobsen skrev:

> [...]
> surkål bliver.
>    [···]
> Spørgsmålet er så om du har smagt noget færdiglavet til

Det er så lang tid siden jeg har smagt færdigkøbt surkål, at jeg næppe
kan huske hvordan det smager. Min egen surkål husker jeg som mildt
syrlig og sprød. Hvis man selv laver surkål mange gange, vil man for-
modentlig opdage at smagen og konsistensen ikke bliver helt ens fra
gang til gang.

Noget jeg kan anbefale at mælkesyregære, er drueagurker (lægges lagvis
med friske hvidløg, chili og dild (eller vin- eller solbærblade) i et
stort henkogningsglas og overhældes med kuldslået saltvand (1 spsk/L),
hvorefter de får lov til at stå til gæringen er overstået) - de plejer
at blive meget lækre og sprøde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-08 18:21

> [...]
> stort henkogningsglas og overhældes med kuldslået saltvand (1 spsk/L),
> hvorefter de får lov til at stå til gæringen er overstået) - de plejer

Ok, tak for det.

Mvh, Steen Jakobsen.