Løgsuppe
Fra : Bent Bjerre

Dato : 03-11-08 19:23

Jeg har fornøjelsen af at arrangere en 3 retters menu for noget familie på
lørdag. Jeg har besluttet mig for at starte med en god løgsuppe, men
desværre vrimler det med opskrifter på gode, fantastiske og uovertrufne
løgsupper på nettet...

Så i stedet for at tage chancen, vil jeg prøve at spørge her, hvad er jeres
bud på en god løgsuppe?

På forhånd tak
Bent

Fra : Niels

Dato : 03-11-08 11:51

Jeg har prøvet den her, som jeg synes er god (jeg kan godt li'
gratineringen):

"
500 g løg
2 spsk smør
2 spsk mel
1 1/2 l bouillon (høns/okse)
salt
hvid peber
8 tynde skiver baguette eller ciabatta
4 spsk reven ost

Skær løgene i fine strimler, og steg dem klare i smøret i tykbundet
gryde (må ikke brunes). Drys melet over, spæd med bouillon og lad
koges ca. 10 min. Smag til med salt og peber. Rist brødskiverne, hæld
suppen i ovnfaste portionsskåle og læg brødet ovenpå. Drys med ost og
gratinér ved 225 g til osten er gylden.

Server straks.
"
At det netop skal være hvid peber, synes jeg er noget pjat.

Opskriften er fra:

http://www.sol.dk/opskrifter/

- hvor en søgning på "løgsuppe" gi'r 10 hits.

Men lad os endelig høre andre bud...

--
Niels

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-11-08 20:34

Niels <nboegh@gmail.com> wrote in news:2dd55ef7-0dcf-4dc5-9f21-4d85f3fb4ce8
@g17g2000prg.googlegroups.com:

> Skær løgene i fine strimler, og steg dem klare i smøret i tykbundet
> gryde (må ikke brunes).

Hvis ikke løgene får lov at karamelisere bliver resultatet noget smagsløs
og tynd.

Fra : kim rasmussen

Dato : 03-11-08 20:29

"Bent Bjerre" <bhb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Her er min opskrift på løgsuppe:

100 gram smør
4 løg eller ca 500 gram i skiver
2 tsk mel
1 1/4 liter god grøntsagsbouilon eller hønsebouilon
6-8 spsk tør hvidvin eller 1 spsk. tør sherry
250 gram gruyère eller emmentaler ost revet
Salt og friskkværnet peber

Smelt smørret i en stor gryde ,
tilsæt løg og kog i ca 12-14 minutter,
eller til de er let brunede.
Rør melet i og kog videre, til melet skifter farve.
Hæld så bouilonnen og vin eller sherry over og bring suppen i kog igen
under omrøring.
Krydr med salt pg peber ,
læg låg på og lad suppen simre i ca 20 minutter.
Serveres rygende varm med løgene fordelt, på hver tallerken og osten
drysset i midten.

hilsen kim

Fra : kim rasmussen

Dato : 03-11-08 20:30

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> "Bent Bjerre" <bhb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej
Glemte ,selvfølgelig skal i have et godt brød til
Velbekommen

Fra : Emil

Dato : 04-11-08 02:59

"kim rasmussen" wrote:

> 2 tsk mel
>Rør melet i og kog videre, til melet skifter farve.

Det er løgene, som skal give suppen farve og smag.
Melet er OK i løgsovs, men det har intet med løgsuppe at gøre.

m.v.h. Emil

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-11-08 20:31

"Bent Bjerre" <bhb@stofanet.dk> wrote in

> Så i stedet for at tage chancen, vil jeg prøve at spørge her, hvad er
> jeres bud på en god løgsuppe?

Løgsuppe er en af den slags retter hvor tilberedning kan gøre hele
forskellen. Gør det omhyggeligt, og du har en lækker ret. Gør det sløset,
og det smager enten af ingenting eller brændt.

Til hverdag laver jeg denne grund løgsuppe:

Skær 4-6 løg i halve og derefter i skiver. Svits dem ved middel varme i
smør og en smule salt, indtil de er karameliseret og blevet til en tyk,
brun, grødet masse. Rør konstant i løgene, så massen ikke brænder på. Det
tager ca en halv time. Pas på den ikke brænder på.

Hæld nu en ikke for kraftig kyllingefond på løgene, sørg for at sirup
substansen i bunden bliver rørt ud i suppen så den ikke brænder på. En
god grydeske er at foretrække. Lad suppen simre 20-30 min. Smag til med
salt og peber. Kan spises som den er, men mange foretrækker at tilsætte
krydderier sammen med kyllingefonden.

F.eks: 1 laurbærblad, en kvist timian, en dusk persille og et glas
sherry. Husk at fjerne urterne når suppen er færdig.

Til suppen passer ostebrød eller ostecroutoner fortrinligt. Traditionelt
rister man brød, hælder suppe i terriner, placerer ristet brød i suppen,
drysser en fed revet ost over brødene og griller suppen indtil osten
begynder at tage farve, og serverer.

Men man kan fint lave ostebrød ved siden af.

Men der vil sikkert være andre varianter mht. krydderurter og spiritus,
men metoden er klassisk.

Fra : Emil

Dato : 04-11-08 00:36

"Kent Oldhøj" wrote:

>Løgsuppe er en af den slags retter hvor tilberedning kan gøre hele
>forskellen. Gør det omhyggeligt, og du har en lækker ret. Gør det sløset,
>og det smager enten af ingenting eller brændt.

Indledningsvis er jeg ganske enig i dine betragtninger og din
fremgangsmåde, den bliver rigtig god!

Nogle gange er variation påkrævet, og mine kommentarer drejer sig om
disse, plus nogle alternatine tips.

> [...]
>brun, grødet masse. Rør konstant i løgene, så massen ikke brænder på. Det
>tager ca en halv time. Pas på den ikke brænder på.

Saltet kan erstattes af _lidt_ af en suppeterning (grøntsags eller
hønse). Det gøres nemmest ved at opløse en terning i en halv kop
kogende vand, og dossere med en spiseskefuld af gangen.

Smørret kan med fordel erstattes af klaret smør (ghee), da det
mindsker risokoen for påbrænding.

Lav _rigeligt_ ; løg er friske og billige lige nu. Det overskydende
nedfryses i portioner af ca. 100 gram, som passer fint til en portion
brun sovs til hakkebøffer til 4 personer. Det giver en himmelsk god
løgsmag i sovsen.

> [...]
>
>F.eks: 1 laurbærblad, en kvist timian, en dusk persille og et glas
>sherry. Husk at fjerne urterne når suppen er færdig.

Her kan man i stedet si suppen, fryse løgene til brug i
hakkebøfsovsen, og komme friske, tynde (ca. 3 m.m.) skiver af løg og
rødløg i suppen. Løgene koges al dente, så der er lidt bid i dem.

Den med sherryen har jeg ikke smagt, men den skal prøves. Det skal
være en tør type?

> [...]
>begynder at tage farve, og serverer.
>
>Men man kan fint lave ostebrød ved siden af.

Jeg foretrækker at servere brødet ved siden af. Varme, friskbagte
flutes flækkes på langs, smøres let med en blanding af et presset fed
hvidløg iblandet 2 spske olivenolie. Det rækker til 6 flutes, så der
skal ikke ret meget på hver halvdel. Herpå ost, og en tur under
grillen til lyst brunt.

En velsmagende variant er, at drysse en lille smule ristede løg mellem
flutes og ost. Det skaber kontrast til løgsuppen.

Jeg har også været udsat for, at der har været sød sennep mellem
flutes og ost. Det var en fiasko, som tog magten fra den gode
løgsuppe.

>Men der vil sikkert være andre varianter mht. krydderurter og spiritus,
>men metoden er klassisk.

Og velsmagende.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 04-11-08 02:25

"Kent Oldhøj" wrote:

>Skær 4-6 løg i halve og derefter i skiver. Svits dem ved middel varme i
>smør og en smule salt, indtil de er karameliseret og blevet til en tyk,
>brun, grødet masse.

Her glemte jeg at tilføje en god frugteddike. Nogle spiseskefulde vil,
sammen med de karamelliserede løg, danne gastrik, og dermed sikre en
eventyrlig god smag.

Eddiken tilsættes kort før løgene er færdige, og koger således lidt
ind, så den skarpe smag forsvinder, mens syren og frugtsmagen
beholdes. Æblecidereddike kan anbefales til denne ret.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-08 16:47

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ind, så den skarpe smag forsvinder, mens syren og frugtsmagen
> beholdes. Æblecidereddike kan anbefales til denne ret.

Lyder godt! Og det er rigtigt at lidt eddike hæver smagsoplevelsen
væsentligt. Det har jeg lært fra det indonesiske køkken, som ikke er helt
forskelligt fra det thailandske.

Steen.

Fra : Bent Bjerre

Dato : 04-11-08 20:09

Jeg takker for de mange forslag. Glæder mig til det bliver lørdag

Hilsen
Bent