Amarone della Valpolicella, Villa Serafin
Fra : battlefields

Dato : 02-11-08 18:06

Hej
Vi skal snart til en fødselsdag, hvor fødselaren har god forstand på vin.
Derfor vil jeg gerne vide, om denne vin mon er god nok som gave, den er på
tilbud hos Løvbjerg til 89,95.
Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om den på nettet.
Hilsen Vibeke

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 02-11-08 19:55

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbud hos Løvbjerg til 89,95.
> Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om den på nettet.

Hvis modtageren har forstand på vin, er jeg helt sikker på, at han vil
værdsætte at du går en tur til vinhandleren istedet, og bruger din 90,-
kroner der.
(Alt for) mange supermarkeder sælger alt for dårlige vine, der bærer de
"rigtige" navne såsom Amarone, Barolo, Brunello etc. , men de er sjældent
pengene værd. Ordentlig Amarone koster fra 200 og op, men jeg kender ikke
Løvbjergs.
Hvor bor du? Så kommer jeg gerne med et par konkrete anbefalinger....

mvh

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Autocadster

Dato : 02-11-08 20:18

Anders Halskov-Jensen kom med denne ide:

> Ordentlig Amarone koster fra 200 og op

Hvad er det for noget sludder, har købt Amarone til +400kr. flasken,
der IKKE kun nå en Amarone købt i Brugsen til 600kr. for 6 flasker

Høj pris er helt sikkert ikke = god vin

Autocadster / 2620

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 02-11-08 20:46

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Anders Halskov-Jensen kom med denne ide:

> Hvad er det for noget sludder, har købt Amarone til +400kr. flasken, der
> IKKE kun nå en Amarone købt i Brugsen til 600kr. for 6 flasker
>
> Høj pris er helt sikkert ikke = god vin

Næææh, men det er heller ikke det jeg skriver. Og der er da sikkert også
undtagelser, jeg har bare ikke været så heldig at ramme dem endnu. Jeg har
fået supermarkeds-amarone, der som vin betragtet var udmærket, det smagte
bare ikke af Amarone. Og supermarkederne vil gerne sælge navne folk kender,
uanset kvaliteten, hvorimod vinhandleren ikke har noget imod at sælge vin
fra en skæv producent i et ukendt sydvestfransk distrikt, sålænge den er
god.

Anders

Fra : Autocadster

Dato : 02-11-08 21:01

Anders Halskov-Jensen tastede følgende:
> "Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Næææh, men det er heller ikke det jeg skriver.

Øhh citat "Ordentlig Amarone koster fra 200 og op" er det ikke dyr vin
= god vin, billig (under 200) = dårlig vin ?

Autocadster / 2620

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 02-11-08 22:13

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Anders Halskov-Jensen tastede følgende:

> Øhh citat "Ordentlig Amarone koster fra 200 og op" er det ikke dyr vin =
> god vin, billig (under 200) = dårlig vin ?

Nej, det er et udsagn specifikt om Amarone. Jeg har endnu ikke fået en
billig Amarone, der var sit prædikat værdigt. Om grænsen lige går ved 200,-
kan vi diskutere, men supermarkederne er ihvertfald ikke de dygtigste
Amarone-indkøbere. Men selvfølgelig gælder det ikke al vin. Der findes gode
vine i (næsten) alle prislag, men man får dog som regel hvad man betaler
for.

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-08 22:25

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Høj pris er helt sikkert ikke = god vin

Nej, men hvis man ved lidt om, hvordan Amarone produceres, bør alle
alarmklokker ringe, når en flaske tilbydes til 100 kr.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : battlefields

Dato : 03-11-08 13:58

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Løvbjergs.
> Hvor bor du? Så kommer jeg gerne med et par konkrete anbefalinger....

Tak for svarene.
Her i byen har Løvbjerg ry for at have en meget fin vinafdeling med udsøgt
vin, som en bedre vinforretning, så det kunne sådan set godt være et godt
vintilbud. Jeg aner bare ingenting om netop denne vin og kan ikke finde en
før-pris.
Efter annoncen er de 90 kr et "kanon-tilbud"
Jeg kunne selvfølgelig også bare købe en flaske og selv prøvesmage den
Hilsen Vibeke

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-11-08 15:09

> [...]
> Efter annoncen er de 90 kr et "kanon-tilbud"
> Jeg kunne selvfølgelig også bare købe en flaske og selv prøvesmage den

Det var da den bedste idé. Lad os endelig høre resultatet. Jeg har også
forsøgt at finde detaljer på den, uden held, hvilket kunne antyde at navnet
måske er skabt til detailhandelen, og at vinen kommer fra et kooperativ. Det
gør den naturligvis ikke dårlig af den grund. Hvor er "her i byen" ?

Anders
www.vinkritik.dk

Fra : battlefields

Dato : 03-11-08 15:15

> [...]
Det
> gør den naturligvis ikke dårlig af den grund. Hvor er "her i byen" ?

Hej Anders
Det er Horsens.
Hilsen Vibeke

Fra : battlefields

Dato : 03-11-08 16:53

Hej
Jeg fandt lige dette om Villa Serafin, det lyder da ikke så tosset, vel?
Hilsen Vibeke
Serafin

Vine fra Christian Serafin er kraftige, koncentrerede og meget
eftertragtede. De mængder man rationeres er yderst begrænset, men vi har
været så heldige at få lov at af hans betydelige bagkatalog. Serafin er en
af de der høster senest i Gevrey Chambertin, så vinene er fyldt med moden
koncentreret frugt og en intens dyb krydret aroma.
De gamle vinstokkene, hvis alder er mellem 25-65 år gamle, beskæres kraftig
i foråret og efter håndplukning sorteres druerne og 90% afstilkes. Efter
endt vinifikation lagres vinene i 80% nye egefade. Vinene hverken klares
eller filtreres. Vinene bør gemmes mindst i 5 år før de afproppes.

"Many people in Burgundy believe Serafin is producing the finest wines in
Gevrey-Chambertin"

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-11-08 17:25

battlefields skrev:
> [...]
> eller filtreres. Vinene bør gemmes mindst i 5 år før de afproppes.
>

> "Many people in Burgundy believe Serafin is producing the finest wines in

Øh - der er nu et stykke vej fra Bourgogne til Norditalien (hvor
Amaronen laves)

Fra : Henrik

Dato : 03-11-08 19:06

Kan ikk finde den på nettet. Kan ikke finde den i Gambero Rosso. Er der en
årgang?
Tror ikke det er en rigtig Amarone.
Betegnelsen Amarone della Valpolicella anvends ikke længere. Vinen hedder
idag Amarone (bitter) eller Valpolicella ripasso (metode hvor kvaset fra
amarone tilføres de lettere valpolicella-vine) eller Recioto de Valpolicella
(søde vine). Der er meget snak om der tilføres syditaliensk vin op for at
blive blandet med mindre gode årgange af Valpolicella. I nordeuropa er vi
meget glade for Amarone, Barolo, Brunello og Barberesco. Dette har medført
en kolossal udvanding af produkterne med svindel tilfølge. Man kan få andre
gode vine til 90 kr.

Henrik

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-11-08 20:06

> [...]
> eller filtreres. Vinene bør gemmes mindst i 5 år før de afproppes.
>

> "Many people in Burgundy believe Serafin is producing the finest wines in

Christian Serafin er Bourgogne-producent og har ikke noget med Amarone at
gøre, desværre......

Anders

Fra : Knagsted

Dato : 15-11-08 11:58

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> "Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Mener at Løvbjerg sælger GOBI-vine, som da vist ikke er så ringe et firma?
Iøvrigt sælger FAKTA amarone classico fra Farina til knapt 100 kr, og (uden
dog at være helt sikker) mener jeg ikke at det er den problematiske 2002.
Farina er da fundet "go' nok" til at optræde i Mikael Lyng's bog Amarone.
For nu at nævne et alternativ.

Men Løvbjergs Amarone ved jeg altså intet om, prøv den dog!

*S*

PS
Nogle links:
http://www.fakta.dk/vin_detalje.asp?id=3446
http://www.farinawines.com/
http://www.amaronebog.dk/

Fra : battlefields

Dato : 16-11-08 12:44

"Knagsted" <knag@nomail.ru> skrev i en meddelelse

> [...]
> For nu at nævne et alternativ.
>
> Men Løvbjergs Amarone ved jeg altså intet om, prøv den dog!

Den nævnte vin blev opgivet, jeg fandt i stedet to flasker DeLio Ripasso
Valpolicella 2006, som Aldi havde på tilbud i sidste uge. Den fik 6 stjerner
i Jyllands Posten, så nu jeg håber jeg bare, at den falder i fødselarens
smag.
Hilsen Vibeke

Fra : Knagsted

Dato : 16-11-08 13:17

> [...]
> stjerner
> i Jyllands Posten, så nu jeg håber jeg bare, at den falder i fødselarens

Den har jeg prøvet og fandt den ret god - jeg kan ikke forestille mig nogen
vin-interesseret, der ikke ville ku' li' den. Efter min mening er "rigtig
Amarone" blevet for dyr, når prisen kommer over 300 kr. I stedet synes jeg
at det er en sport at finde vine til under 100 kr, der smager "dyrere".
*S*

Fra : battlefields

Dato : 16-11-08 13:32

> [...]
> at det er en sport at finde vine til under 100 kr, der smager "dyrere".
Hej
Tak for svaret. Det glæder mig, ikke mindst fordi jeg også købte et par
flasker hjem til vores egen vinreol
Hilsen Vibeke

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 05-11-08 12:36

On 2 Nov., 22:12, "Anders Halskov-Jensen" <and...@dontgetspam.dk>
wrote:

> [...]
> billig Amarone, der var sit prædikat værdigt. Om grænsen lige går ved 200,-
> kan vi diskutere, men supermarkederne er ihvertfald ikke de dygtigste

Enig. Jeg fik på i øvrigt på et tidspunkt et glas Amarone, hvor
flasken havde kostet 120 kroner ved en lille vinhandler, den hed vist
Vivaldi og var udmærket uden på nogen måde at få alle en amarone-fans
klokker til at ringe. Kan desværre ikke huske årgangen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang