Ovnestege frosne kyllingebrystfiletter?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-08 13:53

Jeg har købt to kilogram frosne kyllingebrystfiletter i Føtex, men på
pakken står der kun anvisning til pandestegning.

Hvad hvis jeg vil ovnstege dem, og helst helt fra frossen tilstand? Hvor
længe og ved hvilken temperatur? Min kombiovn kan maksimalt præstere
2010 grader celsius...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 02-11-08 14:15

Peter Knutsen wrote:
> Min kombiovn kan maksimalt
> præstere 2010 grader celsius...

Brug *aldrig* max temperatur, det er meget farligt..

Mvh Hauge

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-08 14:29

Hauge wrote:

> Brug *aldrig* max temperatur, det er meget farligt..

Ja okay, det kan jeg godt se... Den reelle maksimaltemperatur i min
kombiovn er 210 grader. Den ovenfor nævnte var en sålfejl.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-11-08 14:39

Peter Knutsen wrote:

> Ja okay, det kan jeg godt se... Den reelle maksimaltemperatur i min
> kombiovn er 210 grader. Den ovenfor nævnte var en sålfejl.

Er det derfor dit kød bliver som sålelæder?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-11-08 18:20

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvad hvis jeg vil ovnstege dem, og helst helt fra frossen tilstand? Hvor
> længe og ved hvilken temperatur? Min kombiovn kan maksimalt præstere

Du må nok bruge et stegetermometer. Når de ser færdige ud burde de være
optøede nok til at det kan komme ind.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-11-08 19:35

> Du må nok bruge et stegetermometer. Når de ser færdige ud burde de være
> optøede nok til at det kan komme ind.

Er det ikke lidt besværligt ? - eller skal Peter bare bruge en boremaskine
til at bore for i det frosne kød ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-11-08 22:02

In news:490df2ec$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> typed:

> Er det ikke lidt besværligt ? - eller skal Peter bare bruge en
> boremaskine til at bore for i det frosne kød ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Jeg tror at jeg ville tø dem op først, men der er rigtig mange gode
opskrifter med kyllingebryst, hvis man googler.

Jeg tror nok at jeg ville lave dem i ovnen med et godt tilbehør samtidig i
bradepanden. Kyllingebryst er jo ret tørt, så man skal passe på at det ikke
bliver kedeligt at tygge i.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Emil

Dato : 02-11-08 23:45

Peter Knutsen wrote:

>Jeg har købt to kilogram frosne kyllingebrystfiletter i Føtex, men på
>pakken står der kun anvisning til pandestegning.

Det optimale er, først at brune de frosne kyllingebrystfiletter på
pande i rigeligt olie eller ghee (klaret smør) på begge sider.
Fedtstoffet skal være omkring 130 til 140 grader C. - brug
stegetermometer. Det tager omkring 5 min. på den flade side + 3 min på
den runde side.

Fordelen ved denne metode er, at ydersiderne bliver pænt lysebrune, og
der opstår en masse gode smagsstoffer, uden at det indre i brysterne
bliver kogt.

Brun højest 2 filletter på en lille tynd pande, eller 4 stk på en stor
tykbundet pande af gangen, da fedtstoffets temperatur ellers bliver
for lav, så der koges i stedet for steges. Dup overflødigt fedtstof af
i køkkenrulle.
Kyllingebrystfiletterne kan herefter overnatte i køleskab, eller
færdigbehandles i ovn ved ca. 75 - 80 grader C. ved varmluft.
Fra køleskab omkring 6 - 8 timer, fra køkkentemperatur omkring, eller
lidt under, det halve.

>Hvad hvis jeg vil ovnstege dem, og helst helt fra frossen tilstand? Hvor
>længe og ved hvilken temperatur? Min kombiovn kan maksimalt præstere
>2010 grader celsius...

De 210 grader er nok i underkanten af, at opnå det optimale. Problemet
er, at luft ikke kan overføre så megen varme på kort tid. Forsøger du
alligevel til brun skorpe, vil du sandsynligvis få kogte (=hvide,
trevlede) kyllingebrystfiletter.

Hvis din kombiovn har grill, kan kyllingebrystfiletterne først
grilles, herefter hvile, og en smagsprøve kan afgøre om de skal
varmebehandles videre. Vælg selv.

m.v.h. Emil