Sauce / Creme med mayonaise til kold laks
Fra : Janus Høi

Dato : 31-10-08 06:13

Jeg søger en mayonaisesauce, man kan servere med en afkølet dampet
laks.

Jeg har fået det ved en Seafood-buffet, hvor der var en hel side kold
laks og sådan en rigtig lækker lyserød creme ved siden af. Det var jo
nok ikke en gang Thousand island-dressing, men det havde samme farve.

--
Janus

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-08 17:47

"Janus Høi" <newsgroup@hjerteknuser.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået det ved en Seafood-buffet, hvor der var en hel side kold
> laks og sådan en rigtig lækker lyserød creme ved siden af. Det var jo
> nok ikke en gang Thousand island-dressing, men det havde samme farve.

Hmm. Jeg ville forsøge mig med lidt hjemmerørt mayonaise (rørt med limesaft
i stedet for estragoneddike - husk lidt sukker i), og så smage den til med
hvidløg og tomatketchup. Jeg ville muligvis også give den lidt "bid" med en
smule chili.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 31-10-08 20:29

On Fri, 31 Oct 2008 17:46:58 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvidløg og tomatketchup. Jeg ville muligvis også give den lidt "bid" med en

Lyder som rigtigt et fint bud, muligvis justeret med:

en anelse tabasco
lidt paprika (evt. halvt røget)
lidt god peber (Kerala el. Penja- fx.)
en anelse rygeost (som jeg synes går fortrinligt til laks)

---
eller drop thousand island-rip off'et og kør i stedet:

1dl del økologisk rygeost
2 spsk citronsaft
3-5 spsk ufiltreret olivenolie
groftkværnet kvalitetspeber
2 fingerdrys havsalt
1/6 fint-fint-hakket hvidløg (ikke kinesisk)

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)