rodfrugter
Fra : battlefields

Dato : 30-10-08 15:05

Hej
Jeg søger en god opskrift på ovnbagte rodfrugter, i dem jeg har fundet på
nettet skal der kartofler i, men det vil jeg ikke have i. Desuden varierer
ovntemperaturen og bagetiden utroligt meget i de forskellige opskrifter, alt
fra 15 minutter ved 200 gr. til 45 minutter ved 225 grader.
Nogle forslag?
Hilsen Vibeke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-10-08 15:39

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> ovntemperaturen og bagetiden utroligt meget i de forskellige opskrifter, alt
> fra 15 minutter ved 200 gr. til 45 minutter ved 225 grader.

I går aftes fik vi blandet godt i ovnen til en oksesteg. Der var godt
nok kartofler i, men det er jo bare en smagssag.

En masse kartofler, gulerødder, pastinakker og et par rødløg blev
skåret i store tern og smidt i en bradepande med lidt rapsolie og
balsamicoeddike og groft salt. Det røg ind i bunden af ovnen (der var
oksesteg i midten) ved 180 grader og det fik vel en god times tid.

Men jeg må indrømme at jeg bare mærker efter hvornår det er klart.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : battlefields

Dato : 30-10-08 16:46

> [...]
> oksesteg i midten) ved 180 grader og det fik vel en god times tid.
>
> Men jeg må indrømme at jeg bare mærker efter hvornår det er klart.

Hej Trine
Tak for svaret.
Skal jeg mon dække fadet til, når jeg ikke har en oksesteg til at stå og
dryppe ned i fadet
Hilsen Vibeke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-10-08 17:53

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Skal jeg mon dække fadet til, når jeg ikke har en oksesteg til at stå og
> dryppe ned i fadet

Min oksesteg var i en stegeso med rødvin og rødløg. Ellers bliver den
nemt tør.

Hvis man dækker fadet til, får man møre og bløde grøntsager. Det gør
jeg med den del Ellen skal have - lidt endnu i hvert fald. Men dem til
os selv vil jeg gerne have brune og sprøde, så de bliver ikke dækket
til.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 16:05

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> alt
> fra 15 minutter ved 200 gr. til 45 minutter ved 225 grader.

Brug mikrobølgeovn og højeste temperatur og øg varighed lidt efter lidt

Aldi har denne uge nogle billige rodfrugter bla.a. persillerod der er min
yndling
Kålrabi ses sjældent, idag

Fra : battlefields

Dato : 30-10-08 16:47

> Brug mikrobølgeovn og højeste temperatur og øg varighed lidt efter lidt
>
> Aldi har denne uge nogle billige rodfrugter bla.a. persillerod der er min
> yndling
> Kålrabi ses sjældent, idag

Hej
Tak for svaret, desværre er min microovn for lille, ellers et godt forslag.
Hilsen Vibeke

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-08 17:49

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret, desværre er min microovn for lille, ellers et godt
> forslag.

Ikke, hvis man vil have lidt kulør på sine bagte rodfrugter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 30-10-08 10:04

On 30 Okt., 15:04, "battlefields" <battlefi...@mail1.stofanet.dk>
wrote:
> [...]
> ovntemperaturen og bagetiden utroligt meget i de forskellige opskrifter, alt
> fra 15 minutter ved 200 gr. til 45 minutter ved 225 grader.

Så kan du vel bare lade være med at lave kartoflerne

Jeg plejer at skære rodfrugter i både eller stave, giver med olie og
salt og krydderier alt efter hvad jeg lige har og har lyst til og så
kommer de i ovnen, gerne med varmluft og 200 grader indtil de er
færdige. nogle gange er ovene lidt koldere og 175 c og andre gange er
den varmere 225 c, det er lidt lige meget hvor præcis det er. Ligesom
tiden heller ikke er noget præcist. de er klar når de er klar jeg
vil gætte på at jeg foretrækker 30-45 minutter.

Mvh
Malmberg

Fra : Heidi

Dato : 30-10-08 17:51

battlefields wrote:
> [...]
> Desuden varierer ovntemperaturen og bagetiden utroligt meget i de
> forskellige opskrifter, alt fra 15 minutter ved 200 gr. til 45

Pastinakker, persillerødder, gulerødder, kartofler, rødbeder i stænger
og rødløg i både er det foretrukne her - løgene skal dog ikke have så
længe som de andre ting (kan også godt være at rødbeder skal have lidt
længere end de andre rødder, jeg er ikke så erfaren med selv at lave
dem - men det bliver jeg på lørdag ).
Masser af koldpresset rapsolie, havsalt og evt. rosmarin, og så i
varmluftsovn ved 200 grader i mellem 30 og 60 minutter - kommer an på
hvor gennembagt man kan lide det.
Det var mit bud - og så kan man jo bare undlade de rødder man ikke kan
lide.

--
Heidi

Fra : jos

Dato : 30-10-08 20:04

> Pastinakker, persillerødder, gulerødder, kartofler, rødbeder i stænger
> og rødløg i både er det foretrukne her -

og i behøver ikke være bange for at smide lidt almindelig frugt imellem:
æble, pære vindruer, blomme osv..

finn

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 30-10-08 20:15

On Thu, 30 Oct 2008 15:04:51 +0100, "battlefields"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>ovntemperaturen og bagetiden utroligt meget i de forskellige opskrifter, alt
>fra 15 minutter ved 200 gr. til 45 minutter ved 225 grader.

Hej Vibeke!

Der er en del forslag til retter med rodfrugter her:

http://gastronomi.wikidot.com/rodfrugter

Temperaturen afhænger naturligvis af rodfrugternes størrelse og ønsket
tilberedningsgrad. Det er smag og behag. Jeg foretrækker selv lang tid
ved lav varme og så en hurtig grillnig mod slutningen. Det resulterer
i, at vandet drives ud og smagen koncentreres. Gulererødder fx kan
opnå en nærmest karamelliseret overflade.

Så umiddelbart lyder 15 minutter ved 200 grader lavt -- med mindre,
der arbejdes med meget små stykker af rodfrugterne.

Claus Meyer saltbagte engang et helt selleri -- det skal naturligvis
have længere tid for at opnå den ordentlig kernetemperatur.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Heidi

Dato : 31-10-08 16:09

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
> ved lav varme og så en hurtig grillnig mod slutningen. Det resulterer
> i, at vandet drives ud og smagen koncentreres.

Jeg kunne se i en af dine opskrifter at du gav rodfrugterene 3 timer ved
120 grader - duer den også hvis man gerne vil have dem sprøde udenpå?
Sidste gang jeg lavede pastinakker, persillerøder og gulerødder, synes
jeg mest de blev bløde (fik en times tid ved ca. 200 grader), men jeg
ville rigtig gerne have dem mere sprøde - i hvert fald udenpå.
Hvad er fidusen?

--
Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-08 16:11

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> writes:

> [...]
> jeg mest de blev bløde (fik en times tid ved ca. 200 grader), men jeg
> ville rigtig gerne have dem mere sprøde - i hvert fald udenpå.

Rodfrugterne skal være tørre i overfladen og der skal godt med olie
på. Og så høj varme - i det mindste til sidst.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 31-10-08 19:18

On Fri, 31 Oct 2008 16:08:45 +0100, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

>Jeg kunne se i en af dine opskrifter at du gav rodfrugterene 3 timer ved
>120 grader - duer den også hvis man gerne vil have dem sprøde udenpå?

Nej, ved 120 grader bli'r de ikke sprøde. Men det kan klares ved en
tur under grillristen eller på panden i fedtstof, der tåler kraftig
opvarming, fx andefedt eller smør.

> [...]
>jeg mest de blev bløde (fik en times tid ved ca. 200 grader), men jeg
>ville rigtig gerne have dem mere sprøde - i hvert fald udenpå.

Grillning i ovn eller efterristning på pande i smør el.
andefedt.

Fra : Max

Dato : 30-10-08 20:24

Hej Vibeke

> Jeg søger en god opskrift på ovnbagte rodfrugter, i dem jeg har
> fundet på nettet skal der kartofler i, men det vil jeg ikke have i.

Der er jo mange måder at lave det på og der er mange ting man
kan blande sammen. Når jeg skal lave det i ovnen, ja så foretrækker
jeg så få ting som muligt da det er svært at finde ting der skal
have samme tid i ovnen. Så skal det være blandet, ja så har
jeg en stor wok formet stegegryde jeg steger blandingen i,
oh så starter man med at putte de ting i der skal have lang
tid først og så putte i efterhånden som man mener det
passer med tiden.

Kartofleren kan man jo udelade og så prøve sig frem med
alt muligt som f.eks. majroer, selleri, pastenak, persillerod,
rødbeder, gulerødder, kålrabi, porre, løg, og så vidre. Man
kan jo også putte nødder, mandler, vandkastanier, minimajs,
blomkål, brokkoli, sukkerærter, ærter, æble, annanas, fersken,
figne, dadler og så vidre i.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-10-08 11:45

battlefields wrote:
> [...]
> ovntemperaturen og bagetiden utroligt meget i de forskellige opskrifter, alt
> fra 15 minutter ved 200 gr. til 45 minutter ved 225 grader.

Nu har du jo fået en bunke gode ideer fra andre skribenter, så jeg vil
nøjes med at tilføje at en god græsk yoghurt smager rigtig godt sammen
med ovnbagte grøntsager, specielt hvis der er overvægt af de søde af dem
(gulerødder, persillerod osv.)

Ebbe