Æbleflæsk og Jakob Langgaard
Fra : Max

Dato : 29-10-08 22:24

Hej Jakob

Hvis du stadig læser med her i gruppen, ja så vil
jeg gerne takke dig for den opskrift på æbleflæsk
med kartofler lavet i ovn. Det er jo en herlig ret
som jeg har lavet idag, og det er bestemt ikke
sidste gang at den bliver lavet her.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 22:45

In news:4908d480$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> [...]
> med kartofler lavet i ovn. Det er jo en herlig ret
> som jeg har lavet idag, og det er bestemt ikke

Hej Max.

Det er egentligt pudsigt. Netop den opskrift fra Jakob (d. 3/10 2007) gemte
jeg i mine opskrifter, fordi jeg syntes at den lød bragende god. Jeg har
bare ikke fået lavet den ret endnu, men det vil jeg da gøre en af de
nærmeste dage.

Jeg har lige et spørgsmål. Hvor tynde skal kartoffelskiverne være ? Jeg
synes ikke at de kartofler jeg hidtil har lavet på den måde vil blive møre,
når de bliver lagt i 2-3 lag i et fad. Jeg vil bruge mine dejlige store
Mutzu æbler fra haven. Min mand har lige plukket dem og der blev til 3
kasser. Herligt, saftigt æble både til at spise og til madlavning.

Hvor lang tid ialt havde du retten i ovnen ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 29-10-08 23:13

Hej Tove

> Jeg har lige et spørgsmål. Hvor tynde skal kartoffelskiverne være ?

2-3 mm vil jeg tro.

> Jeg synes ikke at de kartofler jeg hidtil har lavet på den måde vil
> blive møre, når de bliver lagt i 2-3 lag i et fad. Jeg vil bruge mine

Jeg fulgte opskriften og havde vel 3-4 lag der blev møre uden
problem.

> Hvor lang tid ialt havde du retten i ovnen ?

En halv time ved 225 grader, så ud og med den og vende
kartofler og flæsk og putte æbler i og så ind i ovnen igen
lidt over en halv time.

Jeg brugte et stykke bacon skåret i 1 cm. skiver.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 29-10-08 23:50

"Max" wrote:

>Tove:
>
>Jeg fulgte opskriften og havde vel 3-4 lag der blev møre uden
>problem.

Jeg synes der mangler en meget vigtig oplysning: Hvilken
kartoffelsort, eller i det mindste type, er den optimale?

Der er jo f.... til forskel på aspargeskartofler og bagekartofler.
Mit umiddelbare bud er, at bagekartofler er bedst egnede. F.eks.
Folva.

Her ville jeg have skrevet linket til den netop overståede smagstest
af kartoffelsorter (sorter og anvendelsesområder); men det smuttede.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 30-10-08 08:52

Hej Emil

> Jeg synes der mangler en meget vigtig oplysning: Hvilken
> kartoffelsort, eller i det mindste type, er den optimale?

Nu må du tage dig lidt sammen, kartofler i skiver i en
lille bradepande i en ovn, med de oplysninger kan de
fleste vel selv regne ud hvad kartofler det drejer sig om ?

:)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 31-10-08 02:42

"Max" wrote:

>Nu må du tage dig lidt sammen, kartofler i skiver i en
>lille bradepande i en ovn, med de oplysninger kan de
>fleste vel selv regne ud hvad kartofler det drejer sig om ?

Jo da. I en lille bradepande i en mini-ovn, må det være små kartofler.
Den var da nem nok.
Hvis man nu kun har en micro-ovn med en micro-bradepande, hvor små ...
Ikke mere pjat herfra.

Her er det manglende link til viden om kartofler og kartoffelsmagning:
<http://groent-smagninger.blogspot.com/2008/10/kartoffelsmagning-den-21-oktober.html>

m.v.h. Emil

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-08 11:08

In news:4908dfcc$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> kartofler og flæsk og putte æbler i og så ind i ovnen igen
> lidt over en halv time.
>
> Jeg brugte et stykke bacon skåret i 1 cm. skiver.

Mange tak for det. Vi glæder os til at prøve retten. Den lyder godt nok god.

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 31-10-08 20:19

Tak Max, jeg er glad for at du kan bruge den

> [...]
>kasser. Herligt, saftigt æble både til at spise og til madlavning.
>
>Hvor lang tid ialt havde du retten i ovnen ?

Tove,

Jeg tager ikke tykkelsen af skiverne så tungt, 3-5mm, ligesom sorten
somregel er almindelige spisekartofler.

Og til Jer alle, så er dette jo bare en alternativ form for æbleflæsk.
Jeg kan også rigtig godt lide den traditionelle type, til rugbrød. Men
det dejligt simple her er jo kartofler, ovnstegt i svinefedt (ja, det
er det jo), det salte flæsk og syrligheden fra æblerne der spiller så
godt sammen, så jeg heller ikke kan blive træt af retten

/Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-08 20:34

In news:jukmg45juh8uiremt7v20kv481l617v1um@4ax.com,
Jakob Langgaard <not@mine.com> typed:
> [...]
> er det jo), det salte flæsk og syrligheden fra æblerne der spiller så
> godt sammen, så jeg heller ikke kan blive træt af retten

Hej Jakob.

Du var ihvertfald "dagens mand" her i går. Opskriften er allerede givet
videre, foreløbig til min datter.

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-08 17:58

> [...]
> med kartofler lavet i ovn. Det er jo en herlig ret
> som jeg har lavet idag, og det er bestemt ikke

Jeg vil lige tilslutte mig din begejstring over "Jakobs æbleflæsk".

Har lige rejst mig fra middagsbordet, og kan knapt rokke med ørerne. Hold da
helt op hvor det smagte godt. Jeg plejer ikke at spise så meget, men det er
næsten umuligt at stoppe med denne ret.

Jeg har ihvertfald fået en ny livret, og den vil fremover være et fast
indslag i vores middagsplan.

Mange tak til Jakob (og hans mor) og dig, som bragte opskriften op igen.
Tænk, den har jeg haft i et helt år uden at prøve den.

P.S. Da vi er meget glade for løg, dryssede jeg et lille finthakket løg ud
over kartoffelskiverne inden jeg kom baconskiverne på. Det gør bestemt ikke
retten ringere - tværtimod.

Fra : Max

Dato : 30-10-08 19:59

Hej Tove

> Mange tak til Jakob (og hans mor) og dig, som bragte opskriften op
> igen. Tænk, den har jeg haft i et helt år uden at prøve den.

Jeg kan sige det samme, glædeligt at du også kunne lide det.

> P.S. Da vi er meget glade for løg, dryssede jeg et lille finthakket
> løg ud over kartoffelskiverne inden jeg kom baconskiverne på. Det gør
> bestemt ikke retten ringere - tværtimod.

Se, lige nøjagtig den med løgene snakkede vi også om, og jeg plejer
at putte løg i min æbleflæsk, så vi var også enige om at det skulle
jeg prøve næste gang. Jeg vil også lige overveje om æbelskiverne
skal have lidt sukker drysset på.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-08 20:05

In news:490a03d8$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> at putte løg i min æbleflæsk, så vi var også enige om at det skulle
> jeg prøve næste gang. Jeg vil også lige overveje om æbelskiverne

Jeg plejer også at komme løg i æbleflæsk. Derimod tror jeg ikke at du skal
komme sukker i æblerne til Jakobs ret. Vores Mutzu som jeg brugte er både
lidt søde og syrlige ligesom Belle de Boskoop, så jeg undlod sukker. Man
skal jo også passe på at det ikke bliver vammelt.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 31-10-08 08:44

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> P.S. Da vi er meget glade for løg, dryssede jeg et lille finthakket løg ud
> over kartoffelskiverne inden jeg kom baconskiverne på. Det gør bestemt

Ja, løg.!
Æbleflæsk med løg,timiam og lynghonning er min favirit.
http://www.altomkost.dk/Opskrifter/Hverdagsmad/Koed/aebleflaesk.htm

--
Ole

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-08 12:33

In news:6f97c$490ab72d$574876bc$3084@news.comxnet.dk,
Ole Christiansen <abc@invalid.invalid.invalid> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, løg.!
> Æbleflæsk med løg,timiam og lynghonning er min favirit.
> http://www.altomkost.dk/Opskrifter/Hverdagsmad/Koed/aebleflaesk.htm

Det lyder som en rigtig lækker ret. Den skal da afprøves ved lejlighed.

Fra : Ralph

Dato : 30-10-08 18:36

> Hej Jakob
> Hvis du stadig læser med her i gruppen, ja så vil
> jeg gerne takke dig for den opskrift på æbleflæsk
> med kartofler lavet i ovn. Det er jo en herlig ret

Tak for ingenting, I har jo ikke sendt hverken opskrift eller link

Men så må man jo gætte, vil en eller anden fortælle mig om dette er OK.

750 g. melede kartofler skrælles, snittes i skiver
750 g. bacon skæres i 1 cm. skiver
1 løg hakkes fint
salt peber

Disse lægges lagdelt i bradepande med knap ½ liter grønsagsbuillon, i ovnen
½ time ved 225 grader, imens skrælles et par æbler, skræres i både og venter
i vand indtil man putter dem iretten efter den ½ time, vender det hele lidt
rundt og endnu en halv time, eller til det hele er mørt.

Ovenstående burde kunne virke, men hvis I har nogle fifs, så skal vi da vist
snart prøve den - jeg har faktisk et stykke gris til røgning ved naboen, mon
ikke jeg får den søndag eller mandag.

--
Tak
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-08 18:44

In news:4909f07f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
Ralph <rwr@post6.tele.dk> typed:

> [...]
> da vist snart prøve den - jeg har faktisk et stykke gris til røgning
> ved naboen, mon ikke jeg får den søndag eller mandag.

Din opskrift lyder da også glimrende, men den er ikke helt identisk. Det er
faktisk ikke så længe siden Max gengav Jakobs opskrift her i gruppen, men nu
sender jeg den så igen:

Jakobs æbleflæsk:

1 kg kartofler
1/2 - 1 kg røget flæsk
3-4 Madæbler (Belle de Boscop) skrællet og skåret i både.

Kartoflerne skrælles (!) og skives, lægges i en bradepande i 2-3 lag
og drysses med salt og peber. Ovenpå lægges tykke skiver af røget
flæsk.

Dette skal i ovnen i ca. 1/2 time (indtil flæsket er godt stegt) ved
225C.

Efter den halve time tages fadet ud og flæsket tages af,
kartoffelskiverne vendes let og man laver en rende i midten af fadet
hvori man fylder op med æblebådene.

Flæsket lægges udover det hele igen, med den stegte side nedaf,
og det hele får en halv time mere, eller indtil flæsket er godt stegt,
og æblerne er meget møre.

Jeg dryssede også (som jeg skrev) et lille finthakket løg ud over
kartoffelskiverne. Du kan glæde dig, det smager himmelsk.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 31-10-08 17:05

> [...]

> Jeg dryssede også (som jeg skrev) et lille finthakket løg ud over
> kartoffelskiverne. Du kan glæde dig, det smager himmelsk.

Hvad med fedtet!!!
Mvh
Aksel

Fra : Ralph

Dato : 31-10-08 17:35

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad med fedtet!!!

Nu er det jo ikke så moderne mere, så når bacon er stegt i ovn, og kartofler
og æble suger det meste op, så må man jo spise det - suk, man KAN jo ikke
gøre noget
For en enkelt gang så sker der næppe så meget.

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-08 17:37

In news:c022a$490b2cba$551828b3$17297@news.arrownet.dk,
Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med fedtet!!!
> Mvh
> Aksel

Det kommer vel an på hvor fedtforskrækket man er, vil jeg tro.

Fra : Max

Dato : 31-10-08 17:44

Hej Aksel

> Hvad med fedtet!!!

Hvilket fedt ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-08 17:58

In news:490b35ab$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Aksel

> Hvilket fedt ?

Axel mener jo nok baconfedtet.

Alle mine bedsteforældre blev over 80 år. Det er egentlig forbavsende, når
man tænker på alt det fedt de havde spist i deres levetid. Det var jo rent
fedt, da der mig bekendt ikke fandtes fedtreducerede produkter i deres tid
som der gør nu. Hvis man ikke overdriver eller er for hysterisk med
fedtstoffer, så sker der sikkert ikke noget.

Fra : Max

Dato : 31-10-08 19:45

Hej Tove

> Axel mener jo nok baconfedtet.

Det er jo en del af retten, så det høre med, vil man ikke
have det, ja så skal man da bare holde sig langt væk.
Forøvrigt kan man da finde bacon hvor der er meget
lidt fidt i.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-08 20:12

In news:490b5208$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> have det, ja så skal man da bare holde sig langt væk.
> Forøvrigt kan man da finde bacon hvor der er meget

Hej Max

Jeg synes ikke at det skal være magert bacon, der må gerne være lidt fedt i.
Det er jo det der gør især kartoflerne så lækre og sprøde.

Men sådan er det jo med alt der er godt. Enten er det forbudt, umoralsk
eller fedende. LOL

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 31-10-08 20:32

> [...]
> i. Det er jo det der gør især kartoflerne så lækre og sprøde.
>
> Men sådan er det jo med alt der er godt. Enten er det forbudt, umoralsk

Forleden dag stegte jeg flæsk til kartofler og persillesovs. Der blev
søreme afsmeltet næsten en halv liter fedt. Det er jeg ikke så ked af, da
det skal indgå i min produktion af krydderfedt, som spises i løbet af det
næste års tid.
Men hvis 2 personer skal spise denne mængde fedt til et aftensmåltid, synes
jeg, at det er for meget.
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-08 20:39

In news:96969$490b5d0f$551828b3$26761@news.arrownet.dk,
> [...]
> løbet af det næste års tid.
> Men hvis 2 personer skal spise denne mængde fedt til et aftensmåltid,

Hej Aksel.

Det har allerhøjest drejet sig om 1-1½ *deciliter* fedt, så det var såmænd
ikke så "livstruende" endda. Stegt flæsk og persillesovs er også herligt.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 01-11-08 14:11

> [...]

> ikke så "livstruende" endda. Stegt flæsk og persillesovs er også herligt.

Hej Tove.
Nej når vi laver stegt flæsk, er der ikke tale om bacon, men vi opsøger
egentlig gammeldags fedt flæsk, som sprødsteges.
Der afsmeltes virkelig meget fedt. Den halve liter er skam rigtig nok!
Det er usundt at nedsvælge så meget fedt på en dag. Man risikerer
åreforkalkning, fedtaflejringer her og der - ikke mindst om hjertet - og
efterfølgende hjertekvababbelse! )). Velbekomme!
Mvh
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-08 14:58

In news:78eb2$490c5567$551828b3$23554@news.arrownet.dk,
> [...]
> åreforkalkning, fedtaflejringer her og der - ikke mindst om hjertet -
> og efterfølgende hjertekvababbelse! )). Velbekomme!

Hej Aksel.

Det behøver du såmænd ikke at oplyse mig om. Min mand havde en blodprop i
hjertet for fem år siden og fik tre ballonudvidelser på Rigshospitalet. Jeg
bruger kun meget lidt fedtstof i hverdagen, men en gang imellem må man godt
skeje lidt ud, ihvertfald ifølge hospitalets diætist. Det skal bare ikke
være "hverdagsmad". Lidt "fræk" mad skal der også være plads til en sjælden
gang, hvis man ikke overdriver.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 01-11-08 16:00

> [...]
> godt skeje lidt ud, ihvertfald ifølge hospitalets diætist. Det skal bare
> ikke være "hverdagsmad". Lidt "fræk" mad skal der også være plads til en

Hej Tove,
Du har nok ret i det, du skriver. Det skal ikke blive alt for trist i
hverdagen. Lidt nydelser skal man have lov til - hvad lever man ellers for?
Men helt ærligt: se for dig en pakke margarine 500 g. Der skal mod til at
tage den "indenbords" her og nu.
Mvh
Aksel
(Who likes own small singing birds better - than the neighbourgs cats!)

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-08 17:04

In news:27926$490c6ed3$551828b3$22439@news.arrownet.dk,
> [...]
> ellers for? Men helt ærligt: se for dig en pakke margarine 500 g. Der skal
> mod til at tage den "indenbords" her og nu.

Nej for søren, det er der vel ingen af os der gør, men godt 1 deciliter
baconfedt er heller ikke lig med 500 gram margarine (som jeg forøvrigt
aldrig bruger). Jeg bruger flydende Becel, selv om det ganske vist heller
ikke er det optimale, men dog en smule bedre.

> Mvh
> Aksel
> (Who likes own small singing birds better - than the neighbourgs
> cats!)

Det problem har vi da heldigvis ikke her. Naboens katte er også i kattegård,
så vores små havefugle lider ingen nød. De kan jo også få det fedt der er
til overs, iblandet fuglefrø og nødder, og ja - min signatur har efterhånden
givet anledning til mange små fikse bemærkninger.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-10-08 20:49

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in

> Hvad med fedtet!!!