Egg eller høne
Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-10-08 20:22

Efter denne store interesse for kokte egg. *lol*
Er mitt spørsmål:
Når man steker fugl....hva må steketermometeret si når kjøttet er
gjennomstekt?

Jeg har til dags dato aldri sett et steketermometer som viser 2-benede
individers ferdige temperatur!

Mvh Grethe....deilig å være norsk... i DK...

Fra : jos

Dato : 27-10-08 20:36

Grethe Hoff wrote:
> [...]
> individers ferdige temperatur!
>

> Mvh Grethe....deilig å være norsk... i DK...

Jeg bruger ikke termometer til fugle.
En gaffel eller strikkepind og du kan tydeligt mærke når kræet er mørt!

finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-10-08 22:32

In news:490614bd$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Grethe Hoff <grethe---@ceroy.dk> typed:
> [...]
> individers ferdige temperatur!
>

> Mvh Grethe....deilig å være norsk... i DK...

Årsagen til det tror jeg er, at fjerkræ jo har et skrog (skelet) og et
stegetermometer må ikke komme i berøring med ben, hverken i et stykke kød
eller i fjerkræ for så bliver temperaturen ikke målt nøjagtigt. Jeg ved ikke
om det er rigtigt, men det lyder da meget logisk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Grethe Hoff

Dato : 29-10-08 14:43

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller i fjerkræ for så bliver temperaturen ikke målt nøjagtigt. Jeg ved
> ikke om det er rigtigt, men det lyder da meget logisk.

Du er sannsybligvis inne på forklaringen der. Men nu er det jo så alminnelig
med kalkunbryst f.eks.
Men nu har jeg jo fått svar.

Grethe...deilig å være norsk i DK...fremdeles.

Fra : Inger D.

Dato : 28-10-08 12:15

> Når man steker fugl....hva må steketermometeret si når kjøttet er
> gjennomstekt?
>
> Jeg har til dags dato aldri sett et steketermometer som viser 2-benede
> individers ferdige temperatur!

Mit stegetermometer siger 82 grader til både kylling og kalkun. Det er et
OBH Nordica 4770.

Inger D.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 28-10-08 20:17

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Mit stegetermometer siger 82 grader til både kylling og kalkun. Det er et
> OBH Nordica 4770.
>
> Inger D.

Hei Inger!
Takk skal du ha! Det var akkurat hva jeg ville vite!

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-08 22:13

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> deilig å være norsk... i DK...

Hvorfor egentlig?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 29-10-08 10:30

Jens Bruun wrote:
> "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor egentlig?

Billige øl?
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-10-08 10:31

Jens Bruun wrote:
> "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor egentlig?

Øl fra Nøgne Ø og Håndbryggeriet kan købes i Kvicly og er til at betale?

Ebbe

Fra : Grethe Hoff

Dato : 29-10-08 14:41

> "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor egentlig?
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Ingen sne...iallfall meget lite, godt øl er alt nevnt, hyggelige
mennesker...og en sønn som har funnet seg en deilig danske pige. Dette er
noen av de gode grunner for å si Deilig å være norsk i Danmark...som
forøvrig Danmark brukte i sin markedsføring mot Norge for maaaange år side.

Så:

Grethe
....deilig å være norsk i DK

Fra : Max

Dato : 29-10-08 15:15

Hej Grethe

> ...deilig å være norsk i DK

Men vort sprog er åbenbart ikke værd at lære ?

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-10-08 15:56

> Hej Grethe

> Men vort sprog er åbenbart ikke værd at lære ?
>
> --
> Mvh Max

Og det er indbegrebet af dansk knottenhed forhåbentligt heller ikke. Her har
vi en person, som helt frivilligt giver udtryk for(på et forståeligt norsk)
at det er dejligt at være i Danmark, og det eneste du kan byde ind med er at
være fornærmet over at du ikke forstår norsk?
Vorherrebevares................

Anders

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-10-08 14:57

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> norsk) at det er dejligt at være i Danmark, og det eneste du kan byde ind
> med er at være fornærmet over at du ikke forstår norsk?

Jaja, Anders, men Max kan have en dårlig dag.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 17:05

In news:49086fcd$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Grethe

> Men vort sprog er åbenbart ikke værd at lære ?

Er det ikke lidt under lavmålet Max ? Det plejer ikke at ligne dig.

Grethe spørger pænt og høfligt, og hvis man ikke forstår hendes indlæg, kan
man jo bare springe dem over.

Jeg synes også at det er dejligt at være dansk..........en gang imellem, når
jeg ikke er flov over det.

Fra : Max

Dato : 29-10-08 19:06

Hej Tove

> Er det ikke lidt under lavmålet Max ? Det plejer ikke at ligne dig.

Jeg beklager hvis jeg formulerede mig lidt uheldigt, men spørgsmålet
var ærligt ment. En af mine gamle kammerater har haft en norsk kone
i over 25 år, en nabokone fra Norge har boet i DK i 30 år, en af min
søns kammerater's fader er norsk og har boet i DK i mindst 20 år,
og så er der et par stykker mere, og fælles for dem alle er at de
faktisk ikke taler dansk nogen af dem. Derimod har vi på fabrikken
en ung pige fra Norge, hun taler et ganske almindelig dansk som
vi andre. Så det undre mig bare hvorfor nordmænd åbenbart
bliver ved det norske selv efter mange år i danmark.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-08 19:12

> Så det undre mig bare hvorfor nordmænd åbenbart
> bliver ved det norske selv efter mange år i danmark.

Måske fordi der ikke er den helt store forskel på dansk og norsk, hvorfor
der ikke er så megen grund til at lære dansk?

Min farmor - æret være hendes minde - var nordmand, og blev mere og mere
norsk med alderen. I tiden op til hun døde, kunne vi næsten ikke længere
forstå hende, fordi hendes udtale blev mere og mere norsk (vesterlandsk,
vistnok).

--
-Jens B.

Deilig å være 1/4 norsk... i DK...

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-10-08 15:01

> [...]
> norsk med alderen. I tiden op til hun døde, kunne vi næsten ikke længere
> forstå hende, fordi hendes udtale blev mere og mere norsk (vesterlandsk,

Nei, det er liten forskjell på sprogene våres, nyanser i skrivemåte, større
forskjell i talemåte, men med litt god vilje kan vi alltid forstå
hverandre/hinannen.
Vesterlandsk forstår mange nordmenn heller ikke! Den er SVÆR at forstå...på
samme måte som vest-jyllandsk også er det...også for dansker, forstår jeg.

Mvh Grethe Deilig å være norsk... i DK...

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 19:23

In news:4908a610$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> vi andre. Så det undre mig bare hvorfor nordmænd åbenbart
> bliver ved det norske selv efter mange år i danmark.

Jeg vil tro at ihvertfald én af grundene er, at nordmændene er *meget*
patriotiske. Meget mere end vi er, og så er det jo også et yderst
charmerende sprog. Ny-norsk kan være meget svært at forstå, og det er heller
ikke nær så pænt som "gammel-norsk" hvis det da hedder sådan. Jeg har en del
familie i Bergen, og bergensisk er let at forstå, men de hævder da også, at
de ikke er nordmænd men bergensere.

Den unge pige på fabrikken vil sikkert gerne være mere moderne, og det er jo
også lettere at lære dansk når man er ung. Dansk er nu heller ikke det
smukkeste sprog i verden, men hellere dansk end hollandsk eller finsk.

Fra : Max

Dato : 29-10-08 19:46

Hej Tove
> Jeg vil tro at ihvertfald én af grundene er, at nordmændene er *meget*
> patriotiske. Meget mere end vi er, og så er det jo også et yderst
> charmerende sprog. Ny-norsk kan være meget svært at forstå, og det er

Nu finder jeg ikke norsk spor charmerende og hvad angår det med at
være patriotisk, ja det her vel ikke noget med sagen at gøre. Hvis jeg
havde valgt at slå mig ned i et andet land, ja så ville jeg da at
respekt
for det land og dets befolkning gøre der yderste for at komme til at
tale deres sprog korrekt og så gemme mit danske til turene hjem
i ferien.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 20:10

In news:4908af67$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:

> Nu finder jeg ikke norsk spor charmerende og hvad angår det med at
> være patriotisk, ja det her vel ikke noget med sagen at gøre.

*OT*

Hej igen Max.

Smag kan jo ikke diskuteres, men hvis du spø'r en nordmand så vil du sikkert
finde ud af, at det har en hel del med patriotisme at gøre. Det emne har jeg
engang diskuteret med min norske familie, og de gav mig faktisk ret. Èn af
dem var dog så stædig, at han ikke ville indrømme at deres gamle kong Håkon
var dansker, og hed prins Carl inden han blev deres konge, han var endda
bror til Chr. d. X.

> [...]
> for det land og dets befolkning gøre der yderste for at komme til at
> tale deres sprog korrekt og så gemme mit danske til turene hjem

Det ville jeg da helt sikkert også gøre, hvis indbyggerne i pågældende land
ikke forstod dansk, men jeg synes ikke at vi i de nordiske lande (bortset
fra Finland) behøver at lave om på vort sprog, hvis vi bosætter os i vore
respektive nabolande. Jeg har aldrig haft problemer med sproget hverken i
Norge eller Sverige, og de forstod da også hvad jeg sagde.

Jeg har så til gengæld en enorm respekt for andre landes skikke og følger
dem til punkt og prikke, men det er jo en helt anden sludder, så der kan man
se hvad der kommer ud af et spørgsmål om stegetermometre.

Fra : Max

Dato : 29-10-08 20:16

Hej Tove

> så der kan man se hvad der kommer ud af et spørgsmål om
> stegetermometre.

Ja, egentlig tror jeg også at jeg skal holde her, beklager det
OT indlæg fra min side.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 20:21

In news:4908b654$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Tove

> Ja, egentlig tror jeg også at jeg skal holde her, beklager det
> OT indlæg fra min side.

Hej Max.

Bortset fra det, og tilbage til mad. Jeg kan godt more mig en gang imellem
når jeg ser dine svar i gruppen, for i de fleste af tilfældene er vi nærmest
uhyggeligt enige. Vore mødre må have lavet mad efter den samme kogebog.

Fra : jos

Dato : 29-10-08 22:06

Tove Krieger wrote:
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Bare for at holde os lidt til topic:
Har du en god opskrift?

finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 22:18

In news:4908d039$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
jos <jos@her.dk> typed:
> Tove Krieger wrote:
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats
>
> Bare for at holde os lidt til topic:
> Har du en god opskrift?
>
> finn

Hvis du dermed mener om jeg har en god opskrift på, hvordan man tilbereder
en kat, må jeg desværre skuffe dig.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-08 22:32

> Hvis du dermed mener om jeg har en god opskrift på, hvordan man
> tilbereder en kat, må jeg desværre skuffe dig.

Jamen så må jeg jo træde til:

Man tager sine huskatte - gerne tre - og holder dem i bagbenene. Så Slynger
man dem hårdt ind i eksempelvis et træ og sikrer sig, at de får kraniet
smadret godt og grundigt. Hvis man kan ser hjernemasse, plejer den at være
hjemme. Rammer man ved siden af, kan de finde på at kradse, så det er
vigtigt, man gør det ordentligt første gang. Så slipper man også for at
skulle trampe på dem. Alternativt kan man baske dem én over knolden med et
baseball-bat eller eksempelvis en spade. Et militært blålyn som
aflivningsmiddel kan ikke anbefales, da katteresterne er svære at finde bag
efter.

Derefter pelses ligene. Pelsene kan efterfølgende garves, og er vist rigtig
god mod reumatisme og den slags. Ellers vil hunden elske at bide lidt i dem.

Skrogene smides i en stor gryde sammen med en mursten. En økologisk
munkesten fra Hammershus slotsruin er at foretrække, men en almindelig rød
eller gul industrimursten kan gå an. Vand til kanten af gryden.

Koges i ca. fem timer.

Skrogene smides ud til hunden, og murstenen serveres med kogte kartofler og
smørsovs.

Velbekomme.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-10-08 15:11

> Hej Tove

> Ja, egentlig tror jeg også at jeg skal holde her, beklager det
> OT indlæg fra min side.
>
> --
> Mvh Max

Men må ske vi alle lærte noget ved ditt OT, Max!

Mvh Grethe
....deilig at være norsk i DK. )

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-10-08 15:07

> [...]
> jo også lettere at lære dansk når man er ung. Dansk er nu heller ikke det
> smukkeste sprog i verden, men hellere dansk end hollandsk eller finsk.

Jo, vi er mæget patriotiske, vi er jo en NY-gammel nation, efter først 400
år under Danmark!!! derefter 100 år under Sverige. Det er nok forklaringen
på den noget *gale* patriotismen dere ser fra oss nordmenn.
Bergensere er absolutt ikke nordmenn...*lol*...Byen er også den eneste
Hanseat-byen i Norge. Riktig med ny-norsk som et mæget lille antall
mennesker snakker, resten av oss snakker rett og slett norsk. Gammel-norsk
er mere likt islandsk.
Etthvert sprog er vakkert, Tove. Hollandsk sies å være en hals-sykdom. )

Mvh Grethe
....deilig at være norsk i DK.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-10-08 14:56

> Hej Grethe

> Men vort sprog er åbenbart ikke værd at lære ?
>
> --
> Mvh Max

Kære Max!
Jeg har kun boed her i 2 1/2 år, så give mig lit tid? Jeg er en eldre dame
som høre en smule dårlig....ting tar længere tid da, skal du vide.
Men jeg skal fortelle at jeg har en synonymordbog ved mitt bord, læser
Viborg Folkeblad hver dag.....

Mvh Grethe
....deilig å være norsk i DK, fremdeles.

Fra : Max

Dato : 30-10-08 16:57

Hej Grethe

> Jeg har kun boed her i 2 1/2 år, så give mig lit tid? Jeg er en eldre
> dame som høre en smule dårlig....ting tar længere tid da, skal du

Ja det kan jeg fint forstå, men så længe vi lærer nyt, ja så bliver
vi ældre, men ikke gamle.

Tak fordi du ikke misforstod min nysgerrighed.

--
Mvh Max