How-to spegepølse?
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 27-10-08 17:24

Ren nysgerrighed, jeg skal ikke lave sådan en, men hvordan gjorde
bedstemor når hun lavede sådan en.
I korte træk gætter jeg på at man hakker en gris og kommer den tilbage
i dens egen tarm, men kan nogen fylde lidt flere detaljer på?
Kai

Fra : Linde

Dato : 27-10-08 18:21

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen
> [...]
> I korte træk gætter jeg på at man hakker en gris og kommer den tilbage i
> dens egen tarm, men kan nogen fylde lidt flere detaljer på?

Min mormor har lavet det nogle gange i mine livskabte dage, mens hun stadig
gad den slags. Hun lufttørrede strimler af svineside, og efter at være lagt
sammen med tynde strimler af spæk(og "mystery ingredients"?) blev det hele
røget i stramme net. Det var super spegepølle! Jeg ved ikke med
tarmen...måske det kan øge holdbarheden eller noget, men jeg husker ikke min
mumur brugte det. Spækket og røgningen klæbede det sammen til en vis grad.

Mvh
Linde

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-10-08 22:44

> [...]
> I korte træk gætter jeg på at man hakker en gris og kommer den tilbage i
> dens egen tarm, men kan nogen fylde lidt flere detaljer på?

Her laver vi selv spegepølser samt alt muligt andet pålæg: www.grillguru.dk

Steen.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-10-08 08:41

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> I korte træk gætter jeg på at man hakker en gris og kommer den tilbage i
> dens egen tarm, men kan nogen fylde lidt flere detaljer på?

Så bliver det medister.!

Fra : kim rasmussen

Dato : 28-10-08 09:14

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse

Hej
2? kg oksekød
2? kg svinekød
2? kg kogte kartofler
? kg løg
2 liter kogt mælk
1 slat god øl
100 g.salt
peber og hele korn
1 kg meget små flæsketerninger
Tarme ,rengjorte
Saltlage

Kødet køres igennem kødhakkemaskinen 3-4 gange sammen med kartoflerne og
løg.

Massen æltes derefter meget grundigt med mælken ,salt,peber efter smag,øl og
de små flæsketerninger.
Farsen fyldes i de rene tarme(det er vigtigt at prikke pølserne med en
stoppenål under arbejdet ,så man undgår luft i pølserne.)
Pølserne lægges der på i en balje og der hældes saltlage på dem ,der lægges
pres på.
Efter 1 døgn i lagen tages pølserne op og sendes til røgning.De skal røges
i ca 8 dage.

saltlage .
55 g nitritsalt pr. liter vand ,kogt sammen og kølet.Nitrit kan købes på
apoteket.

God fornøjelse og velbekommen
hilsen mcloud

Fra : kim rasmussen

Dato : 28-10-08 09:16

Ups........... Der skal stå ½ alle de steder hvor der er ?
hilsen mcloud

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 28-10-08 13:32

kim rasmussen udtrykte præcist:
> [...]
> ca 8 dage.
>
> saltlage .
> 55 g nitritsalt pr. liter vand ,kogt sammen og kølet.Nitrit kan købes på

Tak for det, så har jeg da en fornemmelse for hvordan de er lavet.
Kai

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-10-08 14:44

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> røges i ca 8 dage.
>
> saltlage .
> 55 g nitritsalt pr. liter vand ,kogt sammen og kølet.Nitrit kan købes på

Det var en noget mystisk opskrift på en hjemmelavet spegepølse synes jeg. Er
det noget du selv har prøvet?
Jeg tror ikke den vil være nem at få til at lykkes for amatører.
Jeg har en anden indgangsvinkel her hvor jeg selv har prøvet at lave en
tilsvarende blot med oksekød.
http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?t=5167&highlight=

Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-10-08 15:00

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har en anden indgangsvinkel her hvor jeg selv har prøvet at lave en
> tilsvarende blot med oksekød.
> http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?t=5167&highlight=

Her er én anden opskrift der ser god ud til hjemmebrug. Jeg plejer bare at
bruge nogen flere krydderier.

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&conference=57&posting=1240144

Steen.

Fra : kim rasmussen

Dato : 28-10-08 15:01

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tror ikke den vil være nem at få til at lykkes for amatører.
> Jeg har en anden indgangsvinkel her hvor jeg selv har prøvet at lave en

Hej
Dette er en opskrift efter en bog om egnsretter ,har ikke selv prøvet den.
Hilsen mcloud

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-10-08 15:33

> Hej
> Dette er en opskrift efter en bog om egnsretter ,har ikke selv prøvet den.
> Hilsen mcloud

Det der bekymrede mig var alt den vædske der skal i. Jeg kan ikke forestille
mig at det er til at lave for menigmand.
Forøvrigt kan man mig bekendt ikke købe nitrit som alm. menneske, dårligt
nok nitritsalt selvom det sidste kan findes.

Steen.