gulerødder
Fra : Kirsten Marker

Dato : 26-10-08 08:23

Hej Gruppe!

Hvordan gør i jeres gulerødder spiselige?
( kogte, stegte eller rå?)

mvh/kirsten

Fra : Hauge

Dato : 26-10-08 08:49

Kirsten Marker wrote:
> Hvordan gør i jeres gulerødder spiselige?

Det er de vel allerede efter de er taget op af jorden ;)

Men skåret i stave og blandet sammen med kartoffelbåde og rødbedebåde og en
tur i ovnen. Uhm det er guf..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 26-10-08 09:22

Kej Kirsten

> ( kogte, stegte eller rå?)

Du glemte at man også kan drikke dem, smager
fortrinneligt sammen med æblesaft.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-10-08 09:25

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> writes:

> Hvordan gør i jeres gulerødder spiselige?
> ( kogte, stegte eller rå?)

Rå, enten bare som de er eller revne. Let kogte til noget mad. Let
stegte med f.eks. sesam til andet mad. Som suppe med god med ingefær,
kokosmælk og chili. Bagte sammen med andre rodfrugter. Og min datter
spiser dem som mos. Gerne med lidt hvidløg, ingefær og/eller chili.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : jos

Dato : 28-10-08 13:54

.. Og min datter
> spiser dem som mos. Gerne med lidt hvidløg, ingefær og/eller chili.
>
> Mvh Trine
herligt med unger som ikke er bange for smag!

finn

Fra : Hauge

Dato : 28-10-08 15:56

jos wrote:
> herligt med unger som ikke er bange for smag!

De fleste unger har smag, det er normalt kun forældrene der tror at alle
ungerne kun kan li' fritter og røde pølser. Så lærer de at det er rigtig
mad..

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-08 22:25

> De fleste unger har smag, det er normalt kun forældrene der tror at
> alle ungerne kun kan li' fritter og røde pølser. Så lærer de at det
> er rigtig mad..

Vrøvl. Smagsløg udvikler sig over alder. Babyer kan f.eks. ikke smage surt.
Børn (og kvinder) bryder sig ikke om bitter-smag. Osv. osv.

Man skal være voksen for at sætte pris på mange smagsvarianter - og det har
intet med opdragelse eller vane at gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 29-10-08 06:31

Jens Bruun wrote:
> Vrøvl. Smagsløg udvikler sig over alder. Babyer kan f.eks. ikke smage
> surt. Børn (og kvinder) bryder sig ikke om bitter-smag. Osv. osv.

Aeh, du er også typen der kun giver ungerne røde pølser og fritter.. Jaja..

Sjovt, du er en af de typer der *kun* kan se sort og hvidt.. Du mener altså
at ungerne ikke kan lide god mad, så de skal bare have junk?!.

Men ok, så var jeg sikkert bare underlig på madområdet som barn.. Men det
kan ikke passe, det siger Jens B., så mine erindringer om mad må være
forkerte, det må have været røde pølser, selvom jeg tror det var mad.

/Hauge

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-10-08 10:30

Hauge wrote:

> Aeh, du er også typen der kun giver ungerne røde pølser og fritter.. Jaja..

Njaeh, det er nu ikke heeelt forkert hvad Jens siger. Indtil en vis
alder synes børn at øl smager udmærket. Men så begynder de at kunne
smage det bitre og så er det først når der kommer gruppepres på at man
begynder at drikke øl igen. Nogen lærer det aldrig hvilket er en
væsentlig del af årsagen til at Bacardi Breezers o.lign overhovedet kan
sælges

Ebbe

Fra : Hauge

Dato : 29-10-08 17:16

Ebbe Kristensen wrote:
> Njaeh, det er nu ikke heeelt forkert hvad Jens siger.

Men som jeg også skrev, så er alt ikke sort og hvidt (som alt hvad Jens
udtaler sig om, er), altså der er forskel på unger..

/Hauge

Fra : Max

Dato : 29-10-08 19:10

Hej Ebbe

> alder synes børn at øl smager udmærket. Men så begynder de at kunne

Det er så ikke noget generelt, mine børn har drukket øl fra
småbørnsalderen
og til voksenalderen uden ophold.

--
Mvh Max

Fra : -=JF=-

Dato : 26-10-08 10:33

Kirsten Marker skrev:

> Hvordan gør i jeres gulerødder spiselige?
> ( kogte, stegte eller rå?)

Som Hauge skriver er de lækre efter en tur i ovnen sammen med andre
rodfrugter. Vi skæder dem dog i skiver, vender dem i lidt god olie og
salter dem inden de ryger i ovnen.

Som barn elskede jeg at bare æde dem rå!
Jeg plejede at bide det yderste af og spise først, og endte op med den
søde kerne der blev spist som dessert til sidat

Hvis jeg skal spise rå gulerødder i dag, skal de være revne og blandet
med revne æbler, evt. med et lille skvæt citronsaft og måske en håndfuld
rosiner. Mums

Mvh John

Fra : Ralph

Dato : 26-10-08 11:49

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan gør i jeres gulerødder spiselige?
> ( kogte, stegte eller rå?)

1) revne i kødsovs
2) revne rå, m. citronsaft
3) revne i bolledej
4) i ovnen sammen med andre rodfrugter og balscamicoeddike
5) stegte i olie sammen med timian
6) smagsgiver til flæskestegssovs sammen med løg og laurbærblad
7) i suppe (idag
8) alm. kogte sammen med kød og kartofler
9) rå hundegodbidder
10) for sjov i pølsebrød
11) rå sunde snacks sammen med agurk, blegselleri, cremefraiche-dressing og
hvidvin
12) stegte i olie sammen med porrer og eddike
13) i kartoffelmos

--
Ralph

Fra : Kirsten Marker

Dato : 28-10-08 20:41

Takker for jeres mange forslag med gulerødder;
gulerødder i posevis er købt hjem og jeg vil nu afprøve jeres opskrifter
og håber jeg får et bedre forhold til denne rodfrugt soms jeg hidtil er gået
langt udenom!.
mvh/kirsten

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 26-10-08 13:13

Kirsten Marker skrev:
> Hej Gruppe!
>
> Hvordan gør i jeres gulerødder spiselige?
> ( kogte, stegte eller rå?)
>
> mvh/kirsten

Hej Kirsten

Vi har en skrællekniv vi bruger til at skære en masse gulerødder i
papirstynde strimler med (på langs af guleroden så man får nogle lange
flager). Strimlerne kan efter et opkog spises som pasta.

Ofte kommer vi flagerne i en gryde med en klat smør, salt, peber og
oregano og damper dem 3-5 minutter. Så er de al dente, varme og smager
virkelig godt. Vi har nogle venner som kommer en klat gedeost i, men da
vi ikke her i huset er så begejstrede for gedeost, så undlader vi det.

Hilsen Jesper