Familiens ynglings dessert
Fra : F2

Dato : 26-10-08 00:37

Vores familie har brugt denne dessert til mange fødselsdage.

Kakaofromage.

5 spsk kakao
1½ dl vand
6 blade husblas
4 æg delte (varmebehandlede)
1 dl sukker
1 tsk. vanilla
Pynt: Piskefløde

Kakao og vand røres sammen over svag varme, til det er uden klumper.
Den i koldt vand udblødte husblas tages op af vandet og smeltes deri.
Æggeblommer, sukker og vanilla piskes godt.
Kakaohusblasopløsningen tilsættes.
Når blandingen begynder at blive jævn, vendes de stiftpiskede æggehvider
forsigtigt i.
Fromagen hældes i en skål og stilles koldt.
Pyntes med flødeskum før serveringen.

Kilde: Den gule Dessertbog fra Tørsleffs Husmoder Service.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-10-08 09:28

"F2" <1@1.com> writes:

> Vores familie har brugt denne dessert til mange fødselsdage.

Vi har en anden: Fritterguf. Meget nemt og hurtigt.

1 liter surmælksprodukt af en art
4-6 bananer i skiver
8-10 knuste makroner

Blandes og spises. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Max

Dato : 26-10-08 09:38

Hej

> Vores familie har brugt denne dessert til mange fødselsdage.

Når man har en masse unge mennesker på besøg, ja så er
en gang abemad et virkelig hit til dessert.

En brik Karoline's VaniljeCreme piskes op så den har konsistens
som tyk flødeskum, og deri puttes bananskiver, æblestykker,
rosiner, hakket abrikoser, diverse nødder, hakket chokolade og
andet som man lige har der passer til

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-08 18:00

> [...]
> som tyk flødeskum, og deri puttes bananskiver, æblestykker,
> rosiner, hakket abrikoser, diverse nødder, hakket chokolade og

Jeg har en endnu bedre udgave:

En brik Øllingegaard piskefløde piskes op, så den har konsistens som tyk
flødeskum. Et passende antal ikke-varmebehandlede æg slåes i stykker, og
hviden smides ud. Æggeblommerne piskes godt sammen med rørsukker i forholder
2 spsk pr. blomme. Når ægblommer+sukker er pisket godt igennem, så massen
næsten kan stå selv, piskes indholdet af et par vaniliestænger i. Vendes i
flødeskummen, og serveres med frugtstykkerne, nødderne og chokoladen fra din
udgave. Abrikoser og rosiner kan med fordel udelades.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 26-10-08 20:07

"Jens Bruun" wrote:

>Jeg har en endnu bedre udgave:
>
>Et passende antal ikke-varmebehandlede æg slåes i stykker, og
>hviden smides ud.

For slikmunde er der andre muligheder: F.eks.:

Italiensk marengs (flødebolleskum)

En halv dl vand
150 g sukker
En halv dl lys sirup eller flydende honning
En halv stang vanilje
3 æggehvider eller 2 bægre pasteuriserede
1 spsk sukker

*Kog vand, sukker og sirup eller flydende honning til temperaturen er
120 grader (benyt et stegetermometer), eller kog ca. 5 min. til lagen
er som en tyk sirupslage.
*Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Kom dem i en skål med
æggehviderne. Pisk æggehviderne stive med sukker ca. 10 minutter med
en elmixer. Hæld den varme sirupslage i og pisk videre for fuld kraft.
Pisk ca. 10 minutter til skummet er koldt.

Det var så grundopskriften.
Der kan også iblandes div. knuste nødder/mandler, rom eller cognac,
kan kommes på bunde af kransekagedej, overtrækkes med god chokolade
o.s.v.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 26-10-08 21:52

"Jens Bruun" wrote:

>Et passende antal ikke-varmebehandlede æg slåes i stykker, og
>hviden smides ud.

Det _er_ vanskeligt, lige at finde på anvendelse af tiloversblevne
æggehvider.

Jeg kom i tanke om en artikkel i Dansk Kemi, nr. 6/7, 2004,
<http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=Details&Item=591>
som nok lige er værd at læse, hvis man interesserer sig lidt for
baggrunden for, hvordan råvarerne fungerer.

Har det ingen interesse, er her kommentarer og opskrift på Englekagen:

Angel Food Cake
Efter Anne Willan (AW): Den klassiske køkkenskole. Gad 1994.

"Denne klassiske amerikanske kage, som er snehvid, bages af
æggehvider. Den indeholder hverken æggeblommer eller fedtstof.
Fordi den er så delikat, hersker der en del mystik om, hvordan man
laver den, men faktisk er principperne de samme som i andre kager af
pisket dej.
I USA bruger man specielt kagemel med lavt glutenindhold, som giver en
let og fugtig konsistens. Men almindeligt dansk hvedemel giver også et
godt resultat.
Man kan også vælge at bruge flormelis i stedet for sukker og få en let
kage.
Det er meget vigtigt, at hviderne er pisket godt; når de begynder at
skumme tilsættes lidt eddike eller citronsaft for at gøre dem stive.
Så snart de danner stive toppe tilsættes lidt sukker, så massen bliver
en marengs.
Det er særdeles vigtigt, at man vender massen forsigtigt
sammen, da hviderne hverken må overpiskes eller blive
tørre - det gør dem svære at blande med andre ingredienser.
Kagen skal bages så hurtigt som muligt og må beskyttes mod træk under
og efter bagningen. Derfor køler en Angel Food Cake altid i formen,
der vender bunden i vejret".

Opskrift til 8-10 personer

90 g hvedemel
30 g majsstivelse
300 g sukker
12 æggehvider
1½ tsk citronsaft
1 knivspids salt
1 tsk vanillesukker
flormelis (eller white mountain frosting)
En Angel Food Cake-form med løs bund

1. Varm ovnen op til 175 grader C. Sigt mel og stivelse sammen.
Tilsæt 1/3 af sukkeret og sigt blandingen to gange mere.

2. Pisk æggehviderne skummende. Tilsæt citron og salt og fortsæt med
at piske til hviderne er stive. Pisk resten (de resterende 2/3) af
sukkeret i hviderne, en skefuld af gangen, i løbet af 30-60 sekunder
til massen er blank og kan danne toppe. Pisk vanillesukkeret i.

3. Vend melblandingen i ad tre gange. Kom blandingen
over i en form, der hverken er smurt eller drysset med
mel. Bag den i 40-45 minutter, eller til den slipper en
kødnål, der stikkes ind. Lad kagen køle af i formen med
bunden i vejret. (Lad kagen hvile på et par krukker, så
der kommer lidt luft til kagens overflade).

4. Kort før serveringen, drysses kagen med flormelis (eller
dækkes med glasur).

dansk kemi, 85, nr. 6/7, 2004

Kan evt. karamelliseres med en gasbrænder.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 26-10-08 22:24

Hej Emil

> Det _er_ vanskeligt, lige at finde på anvendelse af tiloversblevne
> æggehvider.

Nej da, kokosmakroner er et sikkert hit :)

http://www.arla.dk/opskrifter/sproede-kokosmakroner.html

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 27-10-08 00:36

"Max" wrote:

>Nej da, kokosmakroner er et sikkert hit :)

Helt afgjort: Ja!

>http://www.arla.dk/opskrifter/sproede-kokosmakroner.html

Hvorfor så ødelægge oplevelsen med denne oldgamle skod-opskrift?
Den stammer vel fra den tid, hvor TV-kokke sagde "Rigeligt med smør"?

Sættes kokosmelet i blød i en smule varmt vand i nogle minutter, kan
smørret udelades. Det optimale er selvfølgelig, i stedet for vand, at
bruge en fed kokosmælk.

Hvis æggehviderne piskes stive med lidt (1 teske) citronsaft, bliver
kagerne lidt luftigere.

Kokossmagen bliver tydeligere, og konsistensen mindre kompakt, hvis
sukkermængden ca. halveres.

Ellers et udmærket forslag.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 27-10-08 00:38

Hej Emil

> Ellers et udmærket forslag.

Jeg er tilbøjelig til at give dig helt ret i dine betragtninger,
jeg må indrømme at jeg ikke følger opskriften helt, f.eks.
bruger jeg aldrig smør når jeg bager, det smager jo afskyelig.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 27-10-08 00:52

"Max" wrote:

>jeg må indrømme at jeg ikke følger opskriften helt, f.eks.
>bruger jeg aldrig smør når jeg bager, det smager jo afskyelig.

Delvis enig. Der er dog nogle få steder, hvor jeg finder smørret
påkrævet: På friskbagte rundstykker og under silden på et stykke
rugbrød (jeg hader slattent rugbrød).

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 27-10-08 08:11

Hej Emil

> Delvis enig. Der er dog nogle få steder, hvor jeg finder smørret
> påkrævet: På friskbagte rundstykker og under silden på et stykke
> rugbrød (jeg hader slattent rugbrød).

Ok, til rundstykkerne, men til rugbrød og sild skal der kryderfedt til :)

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 26-10-08 22:26

Hej Jens

> Jeg har en endnu bedre udgave:

Det er jeg ikke i tvivl om , men med vor tids fedtforskrækkede
ungdom er jeg ikke sikker på at den virker.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-08 22:32

> Det er jeg ikke i tvivl om , men med vor tids fedtforskrækkede
> ungdom er jeg ikke sikker på at den virker.

Er vor tids ungdom fedtforskrækket? You could have fooled me.

Til gengæld begynder jeg at forstå, hvorfor vor tids ungdom intet forhold
har til reelle råvarer, når de spises af med varmebehandlede æg og Karolines
VaniljeCreme.

Tak for kaffe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-08 22:41

> Karolines VaniljeCreme.

Som jeg ikke kendte eksistensen af før denne tråd. Nå, Google er jo alles
ven:

http://www.arla.dk/C1256F0F00416668/O/karoline-s-vanillecreme.html

> Tak for kaffe.

Jeg står ved ovenstående.

Hvad fanden er det for noget l*rt, vi i vore dage spiser vores børn og os
selv af med?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-10-08 22:48

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen > Jeg har en endnu
> [...]
> hviden smides ud. Æggeblommerne piskes godt sammen med rørsukker i
> forholder 2 spsk pr. blomme. Når ægblommer+sukker er pisket godt igennem,

Ikke varmebehandlede æg? Mener du bare almindelige æg som vi alle bruger?
Øllinggaard piskefløde? Hvad er forskellen på det og andet piskefløde?

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-08 10:29

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke varmebehandlede æg? Mener du bare almindelige æg som vi alle
> bruger?

Øh ja. Madudsendelser i TV og indlæg i nærværende gruppe får mig til at tro,
at brug af almindelige æg snart er en saga blot, og os, der holder ved, vil
blive idømt bøde.

> Øllinggaard piskefløde? Hvad er forskellen på det og andet
> piskefløde?

Smagen - synes jeg. Især i sommerhalvåret smager fløden fra Øllingegaard
godt. Det er min personlige mening.

Jeg køber ikke økologisk af ideologiske årsager, men når økologiske råvarer
smager bedre end ikke-økologiske, køber jeg dem. Piskefløde fra Øllingegaard
er ét af de økologiske produkter, jeg konsekvent altid køber.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.