god opskrift på æbleskiver
Fra : darkh

Dato : 23-10-08 16:29

Hej

Jeg skal lave æbleskiver til 12 personer på lørdag, så jeg har ledt på
nettet efter en god opskrift. Problemet er at dem jeg finder indeholder
ingredienser som jeg ikke umiddelbart kan få fat på.

Der er så godt som umuligt for mig at opdrive "alm." gær eller bagepulver,
så opskriften skal være til tør gær.

Jeg har mulighed for at få frisk mælk fra 1,5 til 3 % fedt, eller kefir.

Er der nogen som har en god opskrift som indeholder hvad det jeg kan få fat
på?

Opskriften må meget gerne være med ca. antal æbleskiver der kan laves.

De skal bruges som en dessert til nogen som ikke ved hvad æbleskiver er.

pft.
Jesper

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-10-08 17:47

"darkh" <darkh@NOSPAMdarkh.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Opskriften må meget gerne være med ca. antal æbleskiver der kan laves.
>
> De skal bruges som en dessert til nogen som ikke ved hvad æbleskiver er.

Det lyder som om du ikke bor i Danmark. 1 pakke alm gær på 50 gram er det
samme som 1 brev tørgær på 12,5 gram.
Jeg har ikke lige en opskrift ved hånden men det skulle være muligt at finde
én på www.dk-kogebogen.dk

Steen.

Fra : Niels

Dato : 23-10-08 22:06

> Jeg skal lave æbleskiver til 12 personer på lørdag, så jeg har ledt på
> nettet efter en god opskrift. Problemet er at dem jeg finder indeholder
> ingredienser som jeg ikke umiddelbart kan få fat på.

Gruppen, du spørger i, er i sig selv en guldgrube af opskrifter. Et
Goole-opslag giver 155 hits - f.eks. dette, som er det første:

Her er den ultimative opskrift på æbleskiver:til 6 personer.
--

250 gram hvedemel
175 gram margarine

Melet udrøres i lidt af fløden eller mælken og deri røres
æggeblommerne,den
smeltede margarine,øl,salt,sukker og kanel.
Resten af fløden eller mælken og de piskede æggehvider tilsættes
derefter.
Bages på en god varm æbleskivepande med lidt fedtstof.
Når æbleskiven er bagt på den ene side kan man komme et lille stykke
æble i
skiven inden den vendes.

--
Niels