Kogte æg
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 23-10-08 11:41

Et hurtigt spørgsmål: Hvorfor er nogle æg så forbandet svære at pille, mens
andre nærmest piller sig selv.
Er der et fif man kan bruge, eller er det rent held at få et æg, der makker
ret?

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Max

Dato : 23-10-08 11:41

Hej Claus

> Et hurtigt spørgsmål: Hvorfor er nogle æg så forbandet svære at
> pille, mens andre nærmest piller sig selv.

Nye æg er umulige at pille, gamle æg piller næsten sig selv.

--
Mvh Max

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 23-10-08 12:00

Max wrote:
> Hej Claus

> Nye æg er umulige at pille, gamle æg piller næsten sig selv.

Den historie har jeg også hørt, men gælder det nylagte eller nykogte æg?
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Hm

Dato : 23-10-08 12:14

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news:490058e3$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den historie har jeg også hørt, men gælder det nylagte eller nykogte æg?

nylagte.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-10-08 12:01

In news:490054b4$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Claus

> Nye æg er umulige at pille, gamle æg piller næsten sig selv.

Hej Max

Det er også min erfaring. Selvfølgelig skal man da være glad for at æggene
er friske, men kors hvor er det dog irriterende når man ikke kan få skallen
af.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 23-10-08 13:18

Tove Krieger wrote:
> [...]
>
> Det er også min erfaring. Selvfølgelig skal man da være glad for at
> æggene er friske, men kors hvor er det dog irriterende når man ikke

Så det er pest eller kolera: Nye, friske æg, der er umulige at pille eller
bedagede æg, man i det mindste ikke får spat af ...

Øv ...
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Max

Dato : 23-10-08 13:20

Hej Tove

> Det er også min erfaring. Selvfølgelig skal man da være glad for at
> æggene er friske, men kors hvor er det dog irriterende når man ikke
> kan få skallen af.

For mig er æg friske så længe de ikke er rådne, så jeg
har ikke det store problem med det.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 23-10-08 13:58

Hej
Tove Krieger wrote:
> Det er også min erfaring. Selvfølgelig skal man da være glad for at
> æggene er friske, men kors hvor er det dog irriterende når man ikke
> kan få skallen af.

Jeg oplever så at det løses ved at holde ægget under vand mens man piller
det, så virker det som om der kommer vand mellem skal og æg, så det går
nemmere.

Mvh Hauge

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-10-08 15:23

Max skrev:
> Hej Claus

> Nye æg er umulige at pille, gamle æg piller næsten sig selv.

Den skrøne har jeg også altid hørt, og den holder slet ikke.
Æg lagt i går kan være (men er ikke nødvendigvis) lettere
at pille end æg, der er 1 md over sidste salgsdato - jo jeg har prøvet
adskillige gange.
Jeg kommer æg i koldt vand, tænder og når kogt, hælder jeg vandet fra og
pøser koldt på i et par min - det hjælper, men ikke altid. At pille
under vand, som Hauge nævner...så er vi tæt på 100%

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-10-08 06:38

On 23 Okt., 13:00, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<cl...@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> Den historie har jeg også hørt, men gælder det nylagte eller nykogte æg?

Nylagte.

Vi har haft høns, og helt friske æg går fuldstændig i stykker.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-10-08 06:42

On 23 Okt., 14:18, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<cl...@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> Så det er pest eller kolera: Nye, friske æg, der er umulige at pille eller
> bedagede æg, man i det mindste ikke får spat af ...

Spat er noget heste får

Æg kan på køl holde sig i mindst en måned uden spor tab af kvalitet
eller ernæringsmæssig værdi.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-08 19:30

> Æg kan på køl holde sig i mindst en måned uden spor tab af kvalitet
> eller ernæringsmæssig værdi.

Det samme kan æg, der ikke opbevares på køl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-10-08 22:14

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme kan æg, der ikke opbevares på køl.

Nemlig. Der er ingen grund til at komme æg på køl.

Steen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-10-08 13:44

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> Et hurtigt spørgsmål: Hvorfor er nogle æg så forbandet
> svære at pille, mens andre nærmest piller sig selv.
> Er der et fif man kan bruge, eller er det rent held at få
> et æg, der makker ret?

Det "fif" jeg altid har brugt, er at give de kogte æg en
kold dusch under vandhanen inden pilningen. Om det
overhovedet hjælper på friske æg, ved jeg faktisk ikke.

--
Herluf ·

Fra : Ralph

Dato : 23-10-08 15:10

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news:4900547e$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er der et fif man kan bruge, eller er det rent held at få et æg, der
> makker ret?

Jeg fylder kasserollen op med kold vand, og knuser skallen overalt, så
piller jeg ægget nede under vandet.

--
Ralph

Fra : Hauge

Dato : 23-10-08 15:31

Ralph wrote:
> Jeg fylder kasserollen op med kold vand, og knuser skallen overalt, så
> piller jeg ægget nede under vandet.

Hehe, nå jeg er ikke alene på det punkt

Mvh Hauge

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-10-08 22:31

> [...]
> mens andre nærmest piller sig selv.
> Er der et fif man kan bruge, eller er det rent held at få et æg, der

Jeg lærte i biologi (af alle steder) at den membran som sidder mellem
hviden og selve skallen er en semipermeabel membran som der kan udføres
simpel osmose over. Membranen er selvsagt gennemtrængelig for ilt
(ellers ville et befrugtet æg jo dø) men også overfor væske. Det kan man
udnytte - kom ægget i godt saltet kogende vand. Det salte vands
osmotiske effekt vil trække ganske lidt vand ud fra ægget hvorved
indholdet skrumper en anelse. Derved bliver der mere plads mellem skal
og selve æggehviden og det bliver nemmere at pille.

Ovenstående altså i følge den biologilærer jeg havde for 15 år siden.
Men jeg har husket det og har altid brugt at koge æg i godt saltet vand.
Æggene i sig selv bliver ikke salte, da det ikke trænger ind. Det letter
bare pilleriet er min erfaring.

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-08 06:03

On Oct 23, 11:14 pm, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> Nemlig. Der er ingen grund til at komme æg på køl.

Vores æg står i et køleskab vi har til frugt og drikkkevarer. Der er
vel ca. 10-12 °C.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-08 06:08

On Oct 23, 11:31 pm, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDE...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Æggene i sig selv bliver ikke salte, da det ikke trænger ind. Det letter

Det vil jeg prøve med friske æg, for i modsætning til Ole Larsen så
har jeg oplevet det med at friske æg er svære at pille tit.
Og da vi havde høns prøvede vi selvsagt æg som stadig var varme, og de
er gode til blødkogte æg, men skal ligge noget tid til hårdkogte.